Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan  (läst 2340 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Kan
« skrivet: 01 jun-17 kl 15:43 »
Hör ett tydligt drottningknorrande i en avlägga som har två viseceller (i samband med flytt av avläggan). Kan drottningen kommunicera redan som puppa?
Ursäkta rubriken på ämnet det blev nåt fel...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Kan
« Svar #1 skrivet: 01 jun-17 kl 20:30 »
Javisst. Förr i tiden, då biodlare hade svärmande samhällen årligen som regel, så sa man att Drottningarna sa "Kvarkvarkvar" respektive "Ututut". Den gamla Drottningen, som mycket riktigt strax skulle flyga ut i svärm, sa Ut, medans Puppan sa Kvar då Drottningcellens vax gjorde hennes tutande dovt i klangen.

Idag hör man ju i stort sett aldrig Kvar, då det endast är förvaring av många fyllda utätningsburar som ligger tillsammans som manar de redan kläckta Drottningarna att tuta i högljudd kör.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
puppan kommunicerar
« Svar #2 skrivet: 01 jun-17 kl 21:23 »
Jisses vad intressant, som sagt så är det bara två täckta jämnstora viseceller i avläggan sittande på samma ram. Puppan var kanske missnöjd med flytten  ::)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: puppan kommunicerar
« Svar #3 skrivet: 01 jun-17 kl 21:26 »
Jisses vad intressant, som sagt så är det bara två täckta jämnstora viseceller i avläggan sittande på samma ram. Puppan var kanske missnöjd med flytten  ::)


Kan tänka mig att den dels reagerar på att det är ganska skakigt att flytta och temperaturen ändras.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Kan
« Svar #4 skrivet: 02 jun-17 kl 21:23 »
Hej

Det är inte puppan som manar "utututut" (det kan vara fler än en, jag har hört så många som fyra)utan en kläckt drottning kvar i cellen medan den gamla drottningen svarar "kvarkvarkvar".

Jag, som ses och ser mig själv som svärmbiodlare, har hört det ett antal gånger redan, aldrig på dagen men på kvällen och natten.
Det betyder att svärmen är bara en fråga om lämplig väder...

Så här låter det: https://archive.org/details/QueenBeesPiping

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Kan
« Svar #5 skrivet: 02 jun-17 kl 21:43 »
Hej

Jag måste säga att jag är mycket förvånad över att så många duktiga bi- och även drottningodlare inte verkar ha en "susning" om bi!

En "susning" uppfattas med örat om jag förstår ordets innebörd rätt...lyssnar ni inte på era bi?

För mig så är det sista jag gör innan jag stänger dörren på kvällen eller sent på sommarnatten en runda i bigården där jag lägger örat till kupan.
Det är för mig mitt sätt att "hålla koll" så att allt står rätt till eller hur samhället utvecklar sig.
Dagligen.
Det stör inte det minsta och ändå så "vet" jag.

Kanske är det det som menas med: "Lyssna på bina?"

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kan
« Svar #6 skrivet: 02 jun-17 kl 21:43 »
Nåt "ututut" hördes inte öht utan bara ett långt "krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr". Det finns ingen drottning som ska svärma ut i kupan endast två jämnstarka viseceller.

Jag lyssnar oxå mycket på bina och gör flera dagliga flusterbedömningar på alla kupor och avläggor - det går bättre och bättre år från år att bedöma när och vilka insatser som ska göras.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Kan
« Svar #7 skrivet: 02 jun-17 kl 21:45 »
Hej Chistelle

Så låtar en drönare som flyttar på sig eller "gör något annat onyttigt som drönare gör".

Och hör du ett "knasstrande" ljud, så bygger de.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kan
« Svar #8 skrivet: 02 jun-17 kl 22:17 »
Hej Chistelle

Så låtar en drönare som flyttar på sig eller "gör något annat onyttigt som drönare gör".

Och hör du ett "knasstrande" ljud, så bygger de.
Nej, det är inte ett drönarljud. Detta är ett drottningljud ungefär samma som hörs när drönarslakten startar m fl tillfällen, jag har två pratglada syskondrottningar som ofta uttrycker missnöje eller vad det nu betyder när jag är i deras respektive kupa och rotar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Kan
« Svar #9 skrivet: 02 jun-17 kl 22:21 »
Hej Christelle


Det som du berättar är något helt nytt för mig...skall skärpa mitt öra med tanke på det.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kan
« Svar #10 skrivet: 03 jun-17 kl 05:24 »
Hej Christelle


Det som du berättar är något helt nytt för mig...skall skärpa mitt öra med tanke på det.
Alla drottningar här är inte så kommunikativa, avläggan fick en yngelram från en sånt sh så det kanske är genetiskt betingat? Har precis gjort en avlägga från det andra pratiga sh så nu blir det spännande att följa den avläggan med avseende på detta.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Kan
« Svar #11 skrivet: 03 jun-17 kl 22:48 »
Hej

Det är inte puppan som manar "utututut" (det kan vara fler än en, jag har hört så många som fyra)utan en kläckt drottning kvar i cellen medan den gamla drottningen svarar "kvarkvarkvar".



Vem har sagt att puppan skulle säga ututut???
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Kan
« Svar #12 skrivet: 04 jun-17 kl 07:10 »
Javisst...medans Puppan sa Kvar då Drottningcellens vax gjorde hennes tutande dovt i klangen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Kan
« Svar #13 skrivet: 04 jun-17 kl 13:40 »


Exakt! Puppans läte är dovare, därav Kvar. Drottning i det fria inne i kupan säger Ut. Läs om, läs rätt!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Kan
« Svar #14 skrivet: 04 jun-17 kl 14:02 »
Hej Thomas

Läste om och förhoppningsvis läste jag rätt!
Sista satsen tolkade jag fel.

Samma gäller för din del angående puppan...

https://honeybeesuite.com/piping-quacking-and-tooting-its-a-queen-thing/

Piping is the sound made by a virgin queen while she is still in her cell, or the sound she makes once she is freely roaming about the colony
For those who are musically inclined, queen piping is said to be G-sharp or A-flat and occurs for about one second followed by a string of quarter-second pulses. Queens still in their cells make the short pulses without the preliminary long toot, which is referred to as quacking.
« Senast ändrad: 04 jun-17 kl 17:03 av Kap Horn »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kan
« Svar #15 skrivet: 04 jun-17 kl 15:47 »
Det här ljudet fast mer sammanhållet och något kraftigare kom ifrån den ena visecellen i min avlägga.
https://modderbaard.nl/wp-content/uploads/2015/08/Tuten-en-kwaken-als-een-duif-1.mp3
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Kan
« Svar #16 skrivet: 04 jun-17 kl 17:06 »
"Sångövningar"?

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Kan
« Svar #17 skrivet: 05 jun-17 kl 17:53 »
"Sångövningar"?

 


Nej. Trångboddhet. Too late...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kan
« Svar #18 skrivet: 05 jun-17 kl 18:33 »
Nej. Trångboddhet. Too late...
Men nej, detta handlar om en 1½ veckors gammal avlägga med två viseceller + lite bin + lite mat.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 4 användare
Lucas Axman, xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser