Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 35492 gånger)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #140 skrivet: 22 jun-17 kl 22:46 »
Ja. Kan inte motivera ett elbilsköp om jag laddar med diesel.
Svårt att koppla?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #141 skrivet: 22 jun-17 kl 22:59 »
Ja. Kan inte motivera ett elbilsköp om jag laddar med diesel.
Svårt att koppla?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Antagligen svaga ledningar fram till laddningstationen.

Lider av samma problem vilket innebär att jag inte kan skaffa större elektriska maskiner utan att ha egentillverkad strömmar diesel.m
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #142 skrivet: 23 jun-17 kl 00:35 »
Har du inte trefas? Och vad är det för el-leverantör som inte i så fall tillåter dig att säkra upp till 3x25A?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #143 skrivet: 23 jun-17 kl 09:31 »
Såg en fantastiskt fin teslaladdstation häromdagen.  Ķanon att ladda snabbt speciellt när det stod en diesel och tuffade för att göra elen.
Hur tänkte dom där?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Dom tänkte antagligen att elbilen kan köras på alla förekommande bränsle idag. Och i väntan på att den fasta strömförsörjningen är på plats så laddar man via diesel. 
Och jag kan gissa att man kanske tänker att det närmar sig semester.  Då är nog tesla ägarna gladare att tanka via diesel än att de inte kan ladda alls



Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #144 skrivet: 23 jun-17 kl 09:47 »
Har du inte trefas? Och vad är det för el-leverantör som inte i så fall tillåter dig att säkra upp till 3x25A?


Svagt elnät.  Svajar redan på 16 amp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #145 skrivet: 23 jun-17 kl 10:06 »
Men då har du någon rabatt om du accepterar detta? 206-244 V och 3x25 A är vad jag vet det som nätägaren skall klara att leverera till kund.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #146 skrivet: 23 jun-17 kl 14:10 »
Men då har du någon rabatt om du accepterar detta? 206-244 V och 3x25 A är vad jag vet det som nätägaren skall klara att leverera till kund.
Klarar inte 25 här heller. För klen kabel in till tomten. Blir hyffsat dyrt att gräva nytt för att säkra upp.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #147 skrivet: 23 jun-17 kl 15:18 »
Klarar inte 25 här heller. För klen kabel in till tomten. Blir hyffsat dyrt att gräva nytt för att säkra upp.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


 Snackar vi fortfarande om laddning av elbilar?
 Jag laddar min elbil med totalt 7mil varje dag via 10A säkring enfas så om man skulle vilja så kan 2 elbilar till ladda samtidigt. Och då kan jag ändå belasta säkringar  med nästan 4kw under tiden.

Eller om jag bara laddar min elbil så kan jag ändå plocka ut 9kw samtidigt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #148 skrivet: 23 jun-17 kl 16:09 »
Ja, om du t ex har en Nissan Leaf så är det ju fråga om 24 eller 30 kWh i ett fullt batteri, och det utslaget på 10 timmar och tre faser belastar ju bara med 2,5 A.


Men vad är det för nätägare som lägger mindre än 6mm2 in till en fastighet? Och inte står för det bytet?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #149 skrivet: 23 jun-17 kl 19:23 »

Men vad är det för nätägare som lägger mindre än 6mm2 in till en fastighet? Och inte står för det bytet?

ibland för längesedan tänkte man inte jättelångt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #150 skrivet: 23 jun-17 kl 21:12 »
Om inte annat så går ju den fasta nätavgiften upp om man ökar från 16 A till 25 A abonnemang, och det är ofta inte direkt önskvärt.
Även om servisledningen säkert håller för 25 A så kan det, i glesbygd med långa ledningar, vara för hög förimpedans i nätet för att det av elsäkerhetsskäl ska vara tillåtet att säkra upp. Kortslutningsströmmen kanske inte är tillräckligt hög för att en 25 A säkring ska lösa ut inom rimlig tid vid stum kortslutning. Eller, om man ska vara riktigt petig: Nätägaren kanske inte kan garantera att kortslutningsströmmen under alla tänkbara olika driftförhållanden ska räcka till för att uppfylla kravet.

Men jag har hittills inte träffat på någon elbil som inte klarar sig med enfas 10 A för laddning.
Snabbladdning ska man ändå undvika, dels med tanke på batteriets livslängd och dels med tanke på onödiga energiförluster.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #151 skrivet: 23 jun-17 kl 21:24 »
Egentligen belyser den här senaste diskussionen, om laddning av elbilar, en delmängd av det generella infrastrukturproblemet som omgärdar en massiv övergång till elbilar: elnätet i allmänhet är inte utbyggt och uppsäkrat tillräckligt för att "alla" ska använda (och därmed ladda) elbil, nästan samtidigt.

Vem som ska kostnaden för en uppstärkning av elnätet (även ut till slutanvändare) diskuteras alldeles för lite. Om varje potentiell elbilsanvändare med en klen elanslutning själv ska betala för uppsäkring, om grävning av kabel m.m., så blir det ett "sänke" för elbilsmarknaden.

Desutom får varje kommun, i synnerhet landsbygskommuner ett motsvarande problem: elnäten är inte byggda för att väldigt många samtidigt sätter igång att ladda elbilar. Ska mångtal med laddstationer byggas, och kunna användas i praktiken, t.ex. invid arbetsplatser eller pendelparkeringar, så räcker inte befintliga elnät riktigt till. Vem betalar utbyggnaden? Knappast Tesla i varje fall...

Betänk att den som pendlar till t.ex. tågstationen eller busshållplatsen för att åka vidare därifrån, antagligen kopplar in sin bil vid ankomst till pendlarparkeringen, även om det finns fiffiga appar som reglerar när man ska ladda, "för säkerhets skull".
Likaså kopplar man antagligen in laddning omedelbart när man kommer hem från jobbet, "man kanske måste iväg på något ärende om en stund".

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #152 skrivet: 23 jun-17 kl 21:47 »
Det är nog inga större problem att ladda allas bilar om man nöjer sig med att ladda över natten, tänk på att många hus var elvärmda förr på det befintliga nätet. Att värma ett hus drar mer ström än att ladda en bil.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #153 skrivet: 23 jun-17 kl 22:42 »
Egentligen belyser den här senaste diskussionen, om laddning av elbilar, en delmängd av det generella infrastrukturproblemet som omgärdar en massiv övergång till elbilar: elnätet i allmänhet är inte utbyggt och uppsäkrat tillräckligt för att "alla" ska använda (och därmed ladda) elbil, nästan samtidigt.

Vem som ska kostnaden för en uppstärkning av elnätet.......
Vem betalar utbyggnaden? Knappast Tesla i varje fall...

Ganska enkelt förklarat så är detta egentligen inget problem mer är vid 2 tidpunkter.
Morgonen kl 6-8  eftermiddagen 17-19 
Så med andra ord om alla skulle köra elbil så skulle en väldigt smart och enkel lösning vara  att lägga dessa tider som pauser dvs bilen laddar inte under dessa tider om man inte måste...

De är faktiskt inte mer belastning än ett elementet på 2.2kw som bilen drar vid lagom laddning.

Och som redan nämnts många villor drog bra mycket mer än så för en tid sen.

Att någon dessutom skull köpa ny elbil och ha direktverkande el är nog ganska sällsynt.


Utbyggnaden av ett eventuellt elnät blir dessutom  finansierat av överföringsavgiften  som man redan idag betalar.
Eller du tror att elbolagen inte vill sälja mer el om de kan?

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #154 skrivet: 23 jun-17 kl 23:25 »
Ganska enkelt förklarat så är detta egentligen inget problem mer är vid 2 tidpunkter.
Morgonen kl 6-8  eftermiddagen 17-19 
Så med andra ord om alla skulle köra elbil så skulle en väldigt smart och enkel lösning vara  att lägga dessa tider som pauser dvs bilen laddar inte under dessa tider om man inte måste...

De är faktiskt inte mer belastning än ett elementet på 2.2kw som bilen drar vid lagom laddning.

Och som redan nämnts många villor drog bra mycket mer än så för en tid sen.

Att någon dessutom skull köpa ny elbil och ha direktverkande el är nog ganska sällsynt.


Utbyggnaden av ett eventuellt elnät blir dessutom  finansierat av överföringsavgiften  som man redan idag betalar.
Eller du tror att elbolagen inte vill sälja mer el om de kan?

Det låter som en ganska begränsad uppfattning om hur arbetsmarknaden ser ut, och om när "folk" är i rörelse, respektive på plats i hemmet eller på jobbet.

Och dessutom så ska alltså folk inte komma hem från jobbet, och sedan t.ex., efter att ha ätit middag, skjutsa sina barn till diverse fritidsaktiviteter, eftersom de inte kan eller bör ladda sin bil, under middagspausen ?

Det är knappast nätagarna som betalar för uppstärkning av elinstallationerna på diverse fastigheter. Det är fastighetsägarna.

Kommunerna äger oftast marken, och därmed elinstallationen, på pendlarparkeringar. Idag har en pendlar parkering i landsorten ofta ett par gatlyktor som enda elinstallation, gatlyktor som är en del av eventuell gatubelysning.
Vad som krävs för att kunna ladda 50-100 bilar, med väsentligt olika laddschema vet inte jag, men jag är övertygad om att det inte räcker att "bara" sätta upp laddstationer, och sedan hoppas på det bästa. Och hur och av vem (absolut lösbart, men innan det är löst) betalas infrastruktur för laddning och förbrukningsavgifter? Solidariskt av alla i kommunen? Av de som nyttjar parkeringen? Av dem som har elbilar?

Även arbetsgivare, med stor andel bilburna arbetstagare kan få liknande problem, ta t.ex. ett större sjukhus utanför storstad, eller en större industri med skiftgång, där de som jobbar på udda tider är hänvisade till bil p.g.a. icke-existerande lokaltrafik, bara måste kunna ladda. Hur ska företag eller institutioner hantera detta? Att bygga ut laddmöjligheter och att kunna hantera elektrisk last på parkeringsplatser, blir en kostnad av potentiellt stort och intressant slag.
Vem betalar elen och utbyggnaden av laddmöjligheter? Arbetstagaren eller fastighetsägaren? Ska tillgång till laddmöjligheter och kostnader regleras i kollektivavtal?

På sin egen mark, får man eventuellt säkra upp själv, och eventuellt gräva ner nya ledningar, om det är för klent i dagsläget. Fastigheter som har, eller har haft, direktverkande el är en liten minoritet, jämfört med fastigheter som inte har det utan som värms på andra sätt.
Gamla oljeeldningar eller direktel i tätorterna har ofta ersatts med fjärrvärme, bergvärme eller vatten/luft värmepumpar, i renodlad landsort är vedeldning eller värmepumpar (med jord- berg- eller något annat och vattenburna system) vanliga.

Så man kan inte bar göra antaganden om att "alla" har tillräckligt kraftiga elsystem, för att klara uppvärmning eller andra behov, samtidigt som bilen/bilarna av olika skäl måste laddas.

Att ignorera sådana frågor gör att diskussionen om elbilar känns oseriös.

Så länge det finns en liten mängd elbilar, så är det där med elektrisk infrastruktur för laddning en icke-fråga, finns det en elbil på flera tusen bilar, så spelar det ingen roll för elnäten, men om vi vänder på kuttingen, och tror att vi inom en mycket snar framtid har ett par miljödiseselbilar på flera tusen elbilar, så spelar det roll...

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #155 skrivet: 24 jun-17 kl 07:15 »
Det låter som en ganska begränsad uppfattning om hur arbetsmarknaden ser ut, och om när "folk" är i rörelse, respektive på plats i hemmet eller på jobbet.
Den begränsade uppfattningen grundar sig i hur den typiska förbrukningen ser ut.
Ta inte mitt ord utan kolla gärna själv. Helger har dock inte dessa flaskhalsar
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/timpris-pa-elborsen/
Det brukar komma snabbt växlande förbrukning vid dessa tider. Långsamt ökande förbrukning är inte svår att förutspå på nätet men om en stor del av sverige vaknar runt 6-7 och kokar kaffe och duschar så blir det en snabbt stigande förbrukning.
Elbilen måste inte ha strömmen exakt samma sekund den pluggas i utan man kan utan problem vänta både 5 och 10min på att den skulle"fasas inpå elnätet" och det gäller även vvb. Så helt plötsligt kan man flytta 2 av de största dagliga förbrukar utan att ens dag ändras alls. Magiskt
Citera

Och dessutom så ska alltså folk inte komma hem från jobbet, och sedan t.ex., efter att ha ätit middag, skjutsa sina barn till diverse fritidsaktiviteter, eftersom de inte kan eller bör ladda sin bil, under middagspausen ?
Nu gjorde du ett antagande om hur folk lever sina liv.
Statestiken säger att genomsnittlig dagliga bilresor är under 3 mil i sverige. Och jag har sett siffror på att detta stämmer på 90-95% av Sveriges befolkning.
Så vi säger att 90 % av Sveriges befolkning rimligtvis inte ens behöver stödladda en elbil under dagen för att klara sin körning  (gissningsvis är rimligt att anta att medelvärdet kommer från 1-6mil vilket är väl innanför ramarna av hur långt dagens alla elbilar går.
Då kanske det är mellan 0-10%av elbilarna som kan vara aktuella för stödladdnin under middagspausen
Och då ska man komma ihåg att många nog väljer att ha så små säkringar för att inte behöva betala extra så självbevarelsedrift driften för att spara pengar är då att inte ladda samtidigt som allt är i full gång där hemma. Om man inte ska iväg på något den dagen .
Citera

Det är knappast nätagarna som betalar för uppstärkning av elinstallationerna på diverse fastigheter. Det är fastighetsägarna.
Nä men ledningarna som förser understationer i fastigheten
Citera

Kommunerna äger oftast marken, och därmed elinstallationen, på pendlarparkeringar. Idag har en pendlar parkering i landsorten ofta ett par gatlyktor som enda elinstallation, gatlyktor som är en del av eventuell gatubelysning.
Vad som krävs för att kunna ladda 50-100 bilar, med väsentligt olika laddschema vet inte jag, men jag är övertygad om att det inte räcker att "bara" sätta upp laddstationer, och sedan hoppas på det bästa. Och hur och av vem (absolut lösbart, men innan det är löst) betalas infrastruktur för laddning och förbrukningsavgifter? Solidariskt av alla i kommunen? Av de som nyttjar parkeringen? Av dem som har elbilar?
Vem betalar för alla bensinstationer?
Och varför skulle pendlarstationer behöva så många laddplatser. Det skulle innebära att åker man till en pendlarstatin så har man redan kört minst 3mil.
Är inte pendlarstatinerna till för att byta transportmedel... dvs inte behöva köra så långt med bil.  Det faller på din egna rimlighet om du redan läst ovanstående svar.
Citera
..

Även arbetsgivare, med stor andel bilburna arbetstagare kan få liknande problem, ta t.ex. ett större sjukhus utanför storstad, eller en större industri med skiftgång, där de som jobbar på udda tider är hänvisade till bil p.g.a. icke-existerande lokaltrafik, bara måste kunna ladda. Hur ska företag eller institutioner hantera detta? Att bygga ut laddmöjligheter och att kunna hantera elektrisk last på parkeringsplatser, blir en kostnad av potentiellt stort och intressant slag.
Vem betalar elen och utbyggnaden av laddmöjligheter? Arbetstagaren eller fastighetsägaren? Ska tillgång till laddmöjligheter och kostnader regleras i kollektivavtal?
svar hittas ovan
Men ganska ofta har företag mätning på hur mycket dem max förbrukar under året. Laddplatser kan enkelt se nuvarande förbrukning och tillåta bilarna att ladda när förbrulningen är under deras max årsförbrukning.
En genomsnittlig körsträcka är 3 mil och elförbrukningen är då en kall vinter runt 2kwh per mil. Det blir då en elkostnad på runt 6kr per bil för att ladda in dessa mil.
Vad kostar det att duscha på jobbet?  Kaffet på jobbet? Eller för dem delen jobba gratis (om man har en timlön på 120kr i h) i 3min varje dag för att betala för elen.
3min är nog längre tid än vad ett toalett besök tar dagligen på arbetstid och de skiter företagen i ;)
Citera

På sin egen mark, får man eventuellt säkra upp själv, och eventuellt gräva ner nya ledningar, om det är för klent i dagsläget. Fastigheter som har, eller har haft, direktverkande el är en liten minoritet, jämfört med fastigheter som inte har det utan som värms på andra sätt.
Gamla oljeeldningar eller direktel i tätorterna har ofta ersatts med fjärrvärme, bergvärme eller vatten/luft värmepumpar, i renodlad landsort är vedeldning eller värmepumpar (med jord- berg- eller något annat och vattenburna system) vanliga.

Så man kan inte bar göra antaganden om att "alla" har tillräckligt kraftiga elsystem, för att klara uppvärmning eller andra behov, samtidigt som bilen/bilarna av olika skäl måste laddas.
Jag antar att alla hus i sverige har 3 fas 16A. ...  ska du max den elledning så kostar det  3*16 = 11kw
11kw *24h=264kr per dag eller 7900kr per månad.
Det ger en årsförbrukning på nästan 100 tusen kwh.... hoppas du förstår att detta är inte i närheten av vad en normal villa förbrukar
Citera
Att ignorera sådana frågor gör att diskussionen om elbilar känns oseriös.
Håller med om att diskutionen känns oseriös
Citera
Så länge det finns en liten mängd elbilar, så är det där med elektrisk infrastruktur för laddning en icke-fråga, finns det en elbil på flera tusen bilar, så spelar det ingen roll för elnäten, men om vi vänder på kuttingen, och tror att vi inom en mycket snar framtid har ett par miljödiseselbilar på flera tusen elbilar, så spelar det roll...
miljö vad bilar  ;D
« Senast ändrad: 24 jun-17 kl 07:24 av Alexn72 »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #156 skrivet: 24 jun-17 kl 08:52 »
Jag ser att det fortfarande inte är helt lätt att motivera till elbilsköp.

Försök görs för att det skall bli lättare dock, att motivera menar jag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #157 skrivet: 24 jun-17 kl 09:13 »
Jag ser att det fortfarande inte är helt lätt att motivera till elbilsköp.

Försök görs för att det skall bli lättare dock, att motivera menar jag.
Inte långt kvar nu ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #158 skrivet: 24 jun-17 kl 10:09 »
Inte långt kvar nu ;)

Det beror på hur man ser det. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #159 skrivet: 24 jun-17 kl 11:08 »
Inte långt kvar nu ;)

Fantastiskt!

Precis som andra nyfrälsta, så ignorerar du helt de påståenden jag gör eller frågor jag ställer, och svarar på något helt annat!

Och fortsätter att se frågan om hur massiva mängder elbilar ska laddas som en icke-fråga. Ett fåtal elbilar har ingen påverkan på elnätet, men om nästan alla dagens bilar istället är elbilar, så spelar det roll.

Vem ska betala för grävskopor för att gräva ner elledningar och sätta upp ladduttag, och vem ska betala förbrukningen av el på arbetsplatser eller kommunal mark?

Om det är de s.k. marknadskrafterna som ska se till att elbilar har tillgång till (snabb-)laddning vid behov, så kan vi nog se framför oss hur elbilar bara kommer att finnas i städerna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser