Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spärrgaller mot svärmning  (läst 9677 gånger)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
Spärrgaller mot svärmning
« skrivet: 30 maj-17 kl 13:32 »
I senaste bitidningen finns ett tips när man ser svärmceller, nämligen att sätta in ett spärrgaller mellan botten och nedre lådan i 14 dagar. Så dags finns bara en drottning, nykläckt, övriga drottningämnen och den gamla drottningen är ihjälbitna. När spärrgallret tas bort kan nya drottningen komma ut och para sig. Det låter som en väldigt enkel lösning. Funkar det? Inga avigsidor, som att spärrgallret blir fullt av döda drönare som fastnat, t ex?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #1 skrivet: 30 maj-17 kl 13:59 »
Spärrgallret ska väl sättas på direkt när en upptäcker svärmcellerna och minst 15 dagar - inte när en oparad drottning är kläckt tolkar jag förslaget.
Stackars bin hur som helst, behöva tråckla sig ut och in genom ett spärrgaller, fullt med massakrerade drönare som försökt ta sig ut och försökt ta sig in och kanske en oparad förtvivlad drottning som behöver bli parad, med sin last. I honungens namn, amen  :-\
Enklast är att göra en konstsvärm av sh - är det väldigt många svärmceller på olika ramar går det att göra en avlägga på varje ram som har en visecell.
« Senast ändrad: 30 maj-17 kl 14:06 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #2 skrivet: 30 maj-17 kl 17:34 »
Enklast är att göra en konstsvärm av sh - är det väldigt många svärmceller på olika ramar går det att göra en avlägga på varje ram som har en visecell.

Det finns flera metoder som är betydligt enklare än att göra en konstsvärm. Tex att dela och tillsätta en ny äggläggande Drottning till halvan som står kvar.

Spärrgaller under kupan ger naturligtvis massor med drönare som fastnar, och även minskad honungsskörd. Inte att rekommendera. Att ge Drottningen tillräckligt stort yngelrum är A och O för att säkerställa att inte få en svärmning. Hittar man en utdragen Drottningcell ska man dela, eller göra en toppavläggare som senare återförenas, om man vill ha full honungsskörd.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #3 skrivet: 30 maj-17 kl 19:12 »
Det finns flera metoder som är betydligt enklare än att göra en konstsvärm. Tex att dela och tillsätta en ny äggläggande Drottning till halvan som står kvar.

Spärrgaller under kupan ger naturligtvis massor med drönare som fastnar, och även minskad honungsskörd. Inte att rekommendera. Att ge Drottningen tillräckligt stort yngelrum är A och O för att säkerställa att inte få en svärmning. Hittar man en utdragen Drottningcell ska man dela, eller göra en toppavläggare som senare återförenas, om man vill ha full honungsskörd.
Det här är ett forum för praktisk självhushållning så enkla metoder betyder väl inte precist att köpa nåt. Hur svårt kan det vara att ställa drottningen i en egen kupa en bit ifrån samhället?
Bina drar lätt upp nya viseceller eller drar fram en vise ur svärmceller som finns, (finns ett överskott av svärmceller så går det att göra en avlägga på varje visecell) och gör en ny fin lokalt anpassad drottning som efter cirka en månad är äggläggande, kupan får frist från varroa och kan dra in lite extra honung eftersom de inte behöver mata upp yngel under en period.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #4 skrivet: 30 maj-17 kl 19:55 »
Hej

Artikeln i bitidningen började med satsen: "När bin har svärmlust så kommer de i ett tillstånd där de vill föröka sig, och inte drivs längre av sina överlevnadsinstinkter".
 ???
Där slutade jag läsa...

Någon som har så lite vett i skallen kan kommer med vilka "metoder" som helst, även om de kanske fungerar, men en biodlare är han i mina ögon då rakt inte!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #5 skrivet: 30 maj-17 kl 21:11 »
Hej

Artikeln i bitidningen började med satsen: "När bin har svärmlust så kommer de i ett tillstånd där de vill föröka sig, och inte drivs längre av sina överlevnadsinstinkter".
 ???
Där slutade jag läsa...

Någon som har så lite vett i skallen kan kommer med vilka "metoder" som helst, även om de kanske fungerar, men en biodlare är han i mina ögon då rakt inte!
Ja jisses, så står det faktiskt. Plus användande av prylar som måste införskaffas tex Snelgrovebräda och Rasfus parningslåda?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

pippis odling

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #6 skrivet: 31 maj-17 kl 07:47 »
Detta är mitt första år med bin. Med stor nyfikenhet och entusiasm håller jag precis på att lära känna mina nyinskaffade carnicabin. Jag har skaffat mig de mest nödvändiga redskapen. Det jag inte hade förstått är biodling verkar vara en "materialsport". I alla fall när man läser artiklar liknande den som är nämd ovan. Det skapar ytterligare förvirring hos mig och talar om att behövet av prylar för att sköta bin är bottenlöst. Det kan väl ändå inte stämma? Då har jag inte råd. Efter att ha jag läst era kloka kommentarer här så struntade jag i spärrgaller9 nu när jag satte på skattlådorna (jag hade köpt in dem redan så nu står de oanvända i förrådet :-).

Postat med Alternativ.nu´s app


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #7 skrivet: 31 maj-17 kl 08:12 »
Hej Pippi


Låt dig inte "luras" in i materialsporten!
Man klarar sig med ytterst lite faktiskt.
Jag har tex 15 samhällen men ingen slunga ens utan en fruktpress (som jag redan hade) fungerar alldeles utmärkt.
Spärrgaller kan vara bra att ha...kan hjälper till för en nybörjare, men även erfarna biodlare att hitta drottningen.

pippis odling

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #8 skrivet: 31 maj-17 kl 08:18 »
Tack för svar Kap Horn

15 samhällen utan slunga?!?!? Wow, imponerande men fr.a. inspirerande!
Hmmm om man nu inte sp.galler, blir det inte yngelsättning i skattlådorna då? Hur vet drottningen var hon ska lägga sina ägg om hon får vandra fritt mellan yngellåda och skattlåda?

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #9 skrivet: 31 maj-17 kl 08:35 »
Tack för svar Kap Horn

15 samhällen utan slunga?!?!? Wow, imponerande men fr.a. inspirerande!
Hmmm om man nu inte sp.galler, blir det inte yngelsättning i skattlådorna då? Hur vet drottningen var hon ska lägga sina ägg om hon får vandra fritt mellan yngellåda och skattlåda?

Postat med Alternativ.nu´s app

Jo det blir det men när ynglen krupit ur dina gallerlösa skattlådor så kommer bina att fylla de cellerna med honung och drottningen kommer att bli naturligt spärrad från att lägga ägg där. Processen tar lite längre tid bara men utan spärrgaller så kommer bina att leva längre och således kunna jobba in mer honung, anser jag.
Drottningen lägger bara ägg i rena, tomma och av bina  förberedda celler
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

pippis odling

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #10 skrivet: 31 maj-17 kl 09:09 »
Tack för svar Christelle. Jag hoppas att mina bin har fördragsamhet med min tafflighet detta första år. Med stöd och kunskap från er så kommer det förhoppningsvis att gå bra ☺. 

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #11 skrivet: 31 maj-17 kl 09:53 »
Det jag inte hade förstått är biodling verkar vara en "materialsport". I alla fall när man läser artiklar liknande den som är nämd ovan. Det skapar ytterligare förvirring hos mig och talar om att behövet av prylar för att sköta bin är bottenlöst. Det kan väl ändå inte stämma? Då har jag inte råd. Efter att ha jag läst era kloka kommentarer här så struntade jag i spärrgaller9 nu när jag satte på skattlådorna (jag hade köpt in dem redan så nu står de oanvända i förrådet :-).
En del material behövs det, särskilt slunga förstås, men just spärrgaller ger väldigt mycket nytta för pengarna t ex de enkla gjutna i plast, så jag tycker nog att du som nybörjare bör överväga att använda dem. Ta en svårighet i taget

Processen tar lite längre tid bara men utan spärrgaller så kommer bina att leva längre och således kunna jobba in mer honung, anser jag.
Bina lever förstås lika länge med som utan spärrgaller. Jag gissar att du tänker på att vingarna slits när de pressar sig genom spärrgallret? Men att det inte är så inser man när man ser hur de fullkomligt kan rinna genom ett spärrgaller ungefär som om det inte finns något galler alls.
Det som gör att vingarna slits är att de slår med vingarna några hundra gånger i sekunden när de flyger.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #12 skrivet: 31 maj-17 kl 10:06 »
Jo det blir det men när ynglen krupit ur dina gallerlösa skattlådor så kommer bina att fylla de cellerna med honung och drottningen kommer att bli naturligt spärrad från att lägga ägg där. Processen tar lite längre tid bara men utan spärrgaller så kommer bina att leva längre och således kunna jobba in mer honung, anser jag.
Drottningen lägger bara ägg i rena, tomma och av bina  förberedda celler

Helt rätt Christelle, bina fixar detta bäst själva,de har de väl visat de senaste 10000 åren,och säkert före det också.

Spärrgaller är bara skräp,det är bara osäkra amatörer som använder dessa till att förstöra för sig själv och framför allt bina.
Jag har sagt detta så många gånger,,släng bort alla spärrgaller,de tillför inte bina det minsta nytta utan är bara ett tortyrredsap!

Kan man inte odla bin utan spärrgaller då är man ingen biodlare med självaktning ;)

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #13 skrivet: 31 maj-17 kl 10:26 »
Hej Pippi


Låt dig inte "luras" in i materialsporten!
Man klarar sig med ytterst lite faktiskt.
Jag har tex 15 samhällen men ingen slunga ens utan en fruktpress (som jag redan hade) fungerar alldeles utmärkt.
Spärrgaller kan vara bra att ha...kan hjälper till för en nybörjare, men även erfarna biodlare att hitta drottningen.

Jag håller med,det är ett klokt råd att inte luras med i hysterin bland de som egentligen verkar vara mest intresserade av att sitta och hitta nya saker i katalogerna som de kan köpa för att ha något nytt att prata om.

Däremot tycker jag väl att en slunga vore en vettig investering då den är ju rätt central för verksamheten,att du Kap Horn klarat dig med din press är bara att gratulera ;D

Däremot är spärrgallrena skräp som inte behövs utan de bara förstör för bina.Att lära sig hitta drottningen är inget problem, man sig efter ett tag och speciellt om miljön i kupan är avstressad och harmonisk.
Det är den inte om man sätter in spärrgaller som bara saboterar binas naturliga verksamhet.
Dessutom varför ska det vara så himla enkelt att gå och titta på drottningen?
Biodlare borde henne vara ifred att jobba med sitt istället för att vara och peta hela tiden.

pippis odling

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #14 skrivet: 31 maj-17 kl 10:48 »
Ok det låter som om en (handvevad) slunga får bli nästa investering på listan. Ni pratar om att "hitta drottningen" i samband med sp.gallrets vara eller icke-vara. Jag förstår inte sambandet där? Menar galler-förespråkarna att det är lättare att "hålla ordning" på drottningen då? Och varför vill man veta var hon håller hus inne i kupan?

Postat med Alternativ.nu´s app


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #15 skrivet: 31 maj-17 kl 11:05 »
Hej


Nu är jo frågan "spärrgaller mot svärmning"...och att använda sig av den metoden är i mina ögon direkt rent förkastlig.
Christelle redogjorde "varför" redan.


När jag vid två samhällen inte bara satt en låda under, utan även över för att kunna bilda mig en egen uppfattning om dess "vara eller icke vara", så fick
det blir ett med och ett utan spärrgaller.
Medan det gick väldigt fort att bin började ta den utan i besittning, gick det ytterst trögt med!
Inte blev jag det minsta förvånat...och spärrgallret åkte ut igen.
Tog inte lång stund därefter och bin var där.


Visst förstår jag varför många använder sig av gallret...mha detta kan man maximera skörden utan att behöva ta hänsyn till eventuell yngelläggning i lådan. Hellt förträffligt...för biodlaren.


Gallret kan kommer till användning, särskild för en nybörjare om man av någon anledning måste fånga drottningen och absolut inte kan hitta henne (hon kan vara en rackare att gömma sig...en mycket erfaren biodlare hade problem, hon fanns "ingenstans"...hade gömt sig i flustrets överkant!).
Då driver man bin igenom och enbart drönare och drottningen (om hon satt ovanför förstås) är kvar på gallret.


En slunga vid ett eller två bisamhällen är bortkastade pengar, behöver inte vara det första man införskaffar.
En hink med hål, en utan, ett silduk går alldeles utmärkt i början.
Visst, du går miste om utbyggda ramar men å andra sidan så blir du "tvungen" att tänka igenom hur du åstadkommer vaxbyte.
Du kanske redan från början blir oberoende av inköpta mellanväggar?
 [size=78%] [/size]

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #16 skrivet: 31 maj-17 kl 11:14 »
En hink med hål, en utan, ett silduk går alldeles utmärkt i början.
Visst, du går miste om utbyggda ramar men å andra sidan så blir du "tvungen" att tänka igenom hur du åstadkommer vaxbyte.
Man behöver inte köpa en slunga i början, nej, man kan t ex låna, men att förstöra utbyggda ramar för att komma åt honungen är inte speciellt klokt, milt sagt. Utbyggda ramar är viktigare än något annat, det är egentligen den ENDA nödvändiga ingrediensen för att kunna bygga upp en biodling. Resten går att fixa, men de utbyggda ramarna kan du inte beställa.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #17 skrivet: 31 maj-17 kl 11:37 »
Man behöver inte köpa en slunga i början, nej, man kan t ex låna, men att förstöra utbyggda ramar för att komma åt honungen är inte speciellt klokt, milt sagt. Utbyggda ramar är viktigare än något annat, det är egentligen den ENDA nödvändiga ingrediensen för att kunna bygga upp en biodling. Resten går att fixa, men de utbyggda ramarna kan du inte beställa.

Jag instämmer till fullo,att förstöra fina utbyggda ramar borde anses som kriminellt och är då verkligen inte någon bra tips till en nybörjare.
Det är ju precis tvärtom ,att vara rädd om fina utbyggda ramar är ju grundläggande och som Små säger helt avgörande.
Jag hoppas att du tänkte fel där Kap Horn och inte ger det där rådet mer till någon,det smärtar att tänka på att du sabbar ramar på detta vis.

Att låna eller köpa en slunga är det enda raka om man ska göra detta rätt och seriöst.Det spelar egentligen ingen roll om man har ett samhälle eller flera,det enda det avgör är storleken på slungan.
En handvevad med plats för några ramar är en bra början för att komma igång.
Helst ska den vara rostfri och med ojämt antal ramar,då går den jämnare.

Det finns ofta slungor att låna i biodlarföreningar under skattningen och det kan ju vara ett bra sätt i början om man inte vill köpa en egen direkt,eller inte har någon plats för den.
De tar tyvärr ganska stor plats..
Snälla krossa inga fina utbyggda ramar mer :)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #18 skrivet: 31 maj-17 kl 11:42 »
Hej Små

Visst förstår även jag hur bekvämt det är för biodlaren med utbyggda ramar, särskild när man tar i stort all honung, slunga kakorna och hänger tillbaka de så att de kan fyllas med sockerlösning.
Kallas för "rationell" biodling eller rättare honungsproduktion.

Nu är det min fjärde sommar med bin, har köpt allt i allt 6 skaksvärmar, två kupor komplett med bi av någon som blev för gammal, såld en svärm, gav bort en, såld två samhällen komplett har förlorat tre under vintern och har 15 kvar.
Utökning skedde enbart med svärmar och en egenhändig skaksvärm.
Jag har förbrukat knappt ett halvt paket mellanväggar för begynnelselistor, har några utbyggda ramar som kommer till användning vid kommande svärmperiod, har sas mitt eget vaxkretslopp från början och förnyelsetakten är ca 3 år på vaxet.
Innan säsongen är slut ligger det ca 10 kg vax i förrådet som åker med vid en större leverans där jag kan vara säker på att inte få tillbaka mellanväggar av "oklar" innehåll.

Borde således kallas för "o- eller irrationell" biodling ;) .
« Senast ändrad: 31 maj-17 kl 11:51 av Kap Horn »

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Spärrgaller mot svärmning
« Svar #19 skrivet: 31 maj-17 kl 12:34 »
Att du inte låter bina vara bin och låta dem bygga mellanväggar i sin ålderutveckling då de vill bygga och känna sig entesiuastiska är ju tråkigt.Om inte det samhället behöver nya fina utbyggda ramar just då, så behöver säkert något annat samhälle dem,åtm längre fram.

Att bygga mellanvägg håller bina positiva och ger dem framtidstro,det är ju när det är bra drag och du har ett starkt samhälle du ska låta dem bygga, de kan bygga ut en ram på en dag om de behöver,,inte när de blir deprimerade och vill svärma.
Dessutom funkar mellanväggsbyggandet som terapi för dem och håller ner svärmlusten.

Du kan också följa utvecklingen och se hur bina resonerar för framtiden beroende på hur de bygger,det är ju också därför man inte ska hålla på med spärrgaller.Det är väl ingen som vill sitta i fängelse heller??

Att du lämnar in ditt eget vax i klump och skriver ditt namn på det och får tillbaka "ditt"eget vax får du ju oavsett så det är ju ingen skillnad.
Vissa mellanväggar kan du ju ha längre,det beror ju på hur du invintrar osv.Bina vill inte bara ha rent och absolut nytt vax överallt.

Att tvinga dem att tokbygga mellanväggar för invintringen har stora risker,det beror på hur sammansättning,styrka och tidpunkt ser ut.
Målsättningen måste väl vara att göra det så drägligt som möjligt både för bina och biodlaren.
Vad man då kallar sin biodling spelar väl ingen större roll..



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser