Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slunga nu?  (läst 1035 gånger)

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
Slunga nu?
« skrivet: 30 maj-17 kl 12:23 »
Hej,har rapsfält i närområdet som blommat över halvvägs nu och fulla skattlådor som bina börjat täcka. En liten miss i planeringen och tron över att man hinner med allt här i världen gör att jag undrar ifall man vågar vänta med att slunga första gången tills slutet nästa vecka eller har den stelnat då? Dom har fått fler lådor så plats för mer finns det...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Slunga nu?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-17 kl 15:10 »
Nej, det ska gå bra att vänta ett par veckor utan problem. Det bör vara från att de börjar lagra in tiden räknas och draget kom ju igång sent i år. Är det kallare under blomningen så blommar det i 5 veckor så jag skulle gissa att 7-8 veckor från att draget börjar är där man bör få det gjort.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slunga nu?
« Svar #2 skrivet: 30 maj-17 kl 17:21 »
Vänta vågar man, men kan naturligtvis börja slunga rapshonung nu om man vill. Vi började skatta av igår. Då det plötsligt blev svalare väder efter helgen, så har bina sänkt vattenhalten och börjat täcka honungen ovanligt snabbt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Slunga nu?
« Svar #3 skrivet: 30 maj-17 kl 18:40 »
Tack för dom lugnande orden😀


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 4 användare
xaelanar, javill, Själv är bäste dräng, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser