Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya avläggare  (läst 1304 gånger)

Behave

  • Gäst
Nya avläggare
« skrivet: 18 maj-17 kl 15:26 »
Hej!
Jag är nybörjare som fick hem 2st proppfulla avläggare för några dagar sedan. Jag la på en LN låda med mellanväggar direkt vid hemkomsten. Vid genomgången idag kunde jag notera att mellanväggarna är redan utbyggda till 60-70% och de har redan börjat lägga in nektar. Drottningen har inte varit uppe i den nya lådan. Jag upptäckte en drottningcell med larv i det ena mycket starka samhället, som jag tog bort.
Frågan är hur man bäst ska gå tillväga. Bör jag lägga på en skattlåda över spärrgaller? Börde jag flytta upp några yngelramar i den översta låda för att lock upp drottningen? Borde jag kanske tar bort några ramar och gör en avläggare redan? Jag bor inte en blommande rapsåker.
Man är lite begränsad utan utbyggda ramar men jag skulle var tacksam för lite förslag från det rutinerade gardet.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Nya avläggare
« Svar #1 skrivet: 18 maj-17 kl 18:50 »
Ja det kan nog vara lämpligt att flytta om lite. Det blir inte jätteviktigt förrän det är täckt honung i andra lådan, men spontant skulle jag säga att det är redan svärmstämning och du behöver nog göra vissa insatser för att bryta det om det inte är svärmtrögt avelsmaterial.

Det finns många saker du kan göra, men t.ex. skulle du kunna dela yngelklotet på höjden, sätta mellanväggar på var sida om de ramarna och flytta upp alla nybyggda ramar i en skattlåda. Kolla efter svärmceller om några dagar igen, de ska inte börjat bygga några igen då. Om de fortsätter behövs mera drastiska åtgärder, t.ex. att göra några avläggare med drottningcellen. Du kan alltid byta nya drottningen till mera svärmtrögt material längre fram i sommar.

Behave

  • Gäst
SV: Nya avläggare