Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya avläggare  (läst 1304 gånger)

Behave

  • Gäst
Nya avläggare
« skrivet: 18 maj-17 kl 15:26 »
Hej!
Jag är nybörjare som fick hem 2st proppfulla avläggare för några dagar sedan. Jag la på en LN låda med mellanväggar direkt vid hemkomsten. Vid genomgången idag kunde jag notera att mellanväggarna är redan utbyggda till 60-70% och de har redan börjat lägga in nektar. Drottningen har inte varit uppe i den nya lådan. Jag upptäckte en drottningcell med larv i det ena mycket starka samhället, som jag tog bort.
Frågan är hur man bäst ska gå tillväga. Bör jag lägga på en skattlåda över spärrgaller? Börde jag flytta upp några yngelramar i den översta låda för att lock upp drottningen? Borde jag kanske tar bort några ramar och gör en avläggare redan? Jag bor inte en blommande rapsåker.
Man är lite begränsad utan utbyggda ramar men jag skulle var tacksam för lite förslag från det rutinerade gardet.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Nya avläggare
« Svar #1 skrivet: 18 maj-17 kl 18:50 »
Ja det kan nog vara lämpligt att flytta om lite. Det blir inte jätteviktigt förrän det är täckt honung i andra lådan, men spontant skulle jag säga att det är redan svärmstämning och du behöver nog göra vissa insatser för att bryta det om det inte är svärmtrögt avelsmaterial.

Det finns många saker du kan göra, men t.ex. skulle du kunna dela yngelklotet på höjden, sätta mellanväggar på var sida om de ramarna och flytta upp alla nybyggda ramar i en skattlåda. Kolla efter svärmceller om några dagar igen, de ska inte börjat bygga några igen då. Om de fortsätter behövs mera drastiska åtgärder, t.ex. att göra några avläggare med drottningcellen. Du kan alltid byta nya drottningen till mera svärmtrögt material längre fram i sommar.

Behave

  • Gäst
SV: Nya avläggare
« Svar #2 skrivet: 19 maj-17 kl 12:35 »
Tack Olof!
Tittade in i kupan idag och tyckte att de fylla på nektar i sådan takt att drottningen har ingenstans att lägga. Jag följde ditt råd och delade på yngel rammarna- hälften var i låda 1 och 2 med mellanväggar vid sidan av. Jag satt spärrgallret på och flyttade upp alla de nya utbyggda ramarna till en ny skattlåda. Hoppas att detta fungera bra, nu har de i alla fall plats och är inte så trångbodda.
Tack så mycket att du ta dig tid att svara.

Behave

  • Gäst
SV: Nya avläggare
« Svar #3 skrivet: 22 maj-17 kl 11:11 »
Hej igen!
Ifall det finns någon som är intresserad av resultatet av ovanstående ågärdar, tänkte jag skriva en rad om hur det ser ut.
Efter omstuvningen i kupan var jag ändå inställd på att behöver göra en avläggare, men till min förvåning, verkar det som bina har kommit på bättre tankar. Nu hittar jag inga svärmceller och drottningen lägger ägg i rasande fart på ny vax i andra lådan. Nu gjorde jag ingenting, utan att låta de fortsätta det goda arbetet.
Nu finns det finns gott om ägg, täkt yngel och massor av bi.
Det finns däremot lite dåligt med larver på grund av äggläggningsuppehållet när det var utrymmesbrist. Skulle kunna detta var ett problem närmaste tiden?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Nya avläggare
« Svar #4 skrivet: 22 maj-17 kl 12:19 »

Här diskuterar FBM varför en ska ta bort honungen ur yngelrummen.

https://www.youtube.com/watch?v=HiElq9bvlaI
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Nya avläggare
« Svar #5 skrivet: 22 maj-17 kl 17:39 »
Det finns däremot lite dåligt med larver på grund av äggläggningsuppehållet när det var utrymmesbrist. Skulle kunna detta var ett problem närmaste tiden?
Möjligen lite sämre honungsskörd mitt i sommaren men tror inte det är något du kommer att märka. Däremot tycker jag inte du ska vara för snabb att göra avläggare, jag tror du ska låta de nya äggen hinna bli någon vecka gamla bin för bästa resultat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser