Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga: Varför är det så få ungdomar som håller på med biodling?  (läst 8596 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
 För ca 20 år sedan har jag för mig att den kostade ca 35-40 pix i bulk Edit, skulle stå färdigpackat inkl prov. (anm) om man köpte direkt av odlare häruppe, vilket var helt ok då, sedan köpte man socker på hösten i storpack när de tog in till folk som höll på med sylt och saft, mm på den tiden man gjorde det...

Men, jag tror att man kan ta ut betydligt mer än bulkpris idag om man packar det litet snyggt och säljer direkt till turister och andra på sommaren om de ser att den är naturnära odlad på plats. Se bara vilka priser en liten, sketen smörklick kan gå för här bara för att den är "hemodlad" i rätt miljö och presenteras på rätt sätt...  :)

« Senast ändrad: 18 maj-17 kl 09:29 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
För ca 20 år sedan har jag för mig att den kostade ca 35-40 pix i bulk om man köpte direkt av odlare häruppe, vilket var helt ok då, sedan köpte man socker på hösten i storpack när de tog in till folk som höll på med sylt och saft, mm på den tiden man gjorde det...

Bulk = hink/tunna/palltank. Kostade betydligt lägre än så för 20 år sedan. Kanske syftar du på burk? Då kan det stämma, det låg på 40-50kr/st på den tiden.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ja, färdigpackad, lokalodlad, inte industribulk (till vanliga livsmedelsbutiker, mm).

Har för mig det var omkring ett kg i storburkarna.

Minns iaf att kilopriset låg någonstans därikring, färdigpackat och klar, med någon provision, för avsalu mot slutkund utanför livsmedelskedjor och liknande.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Men, alltså vad jag försökte säga var att ta tex "fjällsmör" och skit folk här på forumet kränger till turister och andra, det kan ligge över 500 pix per kilo om man räknar samman det, det gäller nog att hitta rätt sätt att presentera varan till rätt typ av kundlkrets, utländsk bulk går nog inte att konkurrera med då den ligger under kilopriset för socker i butik, den är sedan i sin tur ofta utdrygad när den säljs i butik, i mitt tycke fullständigt oätlig redan från början, men den säljer för att smörjan nästan är gratis att producera. Det är meningslöst att ge sig in i det idag tycker jag.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Med tanke på hur utrymmeskrävande och transportberoende biodling är så tycker jag biodling är en opraktiskt ungdomssyssla.

Jag bodde på ca 10 olika ställen mellan jag var 18 och 33. Det är nog rätt normalt för unga vuxna. Och innan jag flyttade hemifrån var det inte heller aktuellt, jag skulle blivit alldeles för beroende av föräldrarna för plats och transporter. Men så fort jag hade ett stabilt boende som jag rådde över själv blev det bin.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Det som har avskräckt mig är allt prat om vinklar och millimetrar hit och dit. Ramar och kupor och hur otroligt svååårt det är. Sen skrev Små i en annan tråd ungefär "Skaffa en kupa, låt dem vara och se hur det blir". Ja, och det är väl så man gör? Eller måste man ha doktorsexamen i biodling för att ens börja...?

Vad jag menade var att som nybörjare försöker man ofta greppa över för mycket, med risk för att missa de mest basala sakerna. Om man istället ställer kraven på sig själv lite lägre så tror jag att det är större chans att lyckas. Många nybörjare börjar både med att splitta och också komma på både nya metoder...Så i den tråden spetsade jag kanske till det lite när jag föreslog att första årets nybörjare bara skulle se till att koncentrera sig på att få full kontroll på varroabehandlingen

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Väldigt ofta fokuserar man för mycket på att lära nya biodlare vad man ska göra i olika situationer. Problemet är bara att när man väl står där med sitt eget samhälle så vet man ändå inte vad man ska göra, för man har inte lärt sig varför. Det blir lite som att lära sig olika ord, utan att först ha lärt sig alfabetet. Man borde lägga mycket mer fokus på hur själva bisamhället är uppbyggt och hur det fungerar.

Min erfarenhet efter 22 år som biodlare är att jobbar man som yrkesbiodlare, och göra vissa standardmoment för att ge dem plats och inte bli svärmvilliga i onödan så löser de resten själva sen om generna är bra. Förstår inte varför nybörjare får lära sig att allt ska vara så avancerat. För det behöver det inte vara.

Varroabekämpningen är ju besvärligt dock förstås.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Jo, men nybörjaren har egentligen i inledningen en mycket svårare situation än yrkesbiodlaren, har alltså inte möjlighet att göra standardmomenten. Oftast bara ett samhälle och nästan tvingad att splitta, otillräckligt material eller under byte av ramstorlek, inga utbyggda ramar och inte heller en slunga så alldeles i början.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Sköter man bara sin varroabekämpning och sin invintring i rätt tid, så brukar det mesta fungera "på köpet". Varroa-kontroller med shakern under säsong och varroabekämpning i rätt tid är, i kombination med tidig invintring, A och O för att lyckas, och för att dessutom ha en trevlig biodling.

Även i år ser jag, tyvärr, hur många biodlare i mina trakter, som invintrat sent eller missat fullgod bekämpning av varroan 2016, förlorat massor med procent av sina samhällen under våren, har svaga eländiga samhällen, har bekymmer med undermåliga Drottningar osv osv. Själv har jag 3-4 skattlådor på mina samhällen, och honungen fullkomligt öser in...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
En av anledningarna är att det faktiskt varit väldigt då som har sysslat med biodling under en hel del år.
Det innebär att många knappt vet hur en kupa ser ut.

Jag tittade på biodling för en massa år sedan och då visste jag inte riktigt vart jag skulle hamna, men det som skrämde var den ekomiska risken man tog.

Samhälle, slunga osv osv.   Det är en oavsett vad man än säger inte en billig hobby att bygga upp.

När jag hittade topplistkupan som man faktiakt kan bygga själv, av tompallar som man fyndat i kontainers eller det finaste virke.
Även utvinningen är ekomisk, man klarar sig med en helt vanlig hink och en sil.
Man kan med lite flyt komma igång för en tusenlapp. Jag tror mitt drog iväg till två.

Det är både spännande och roligt att hålla på med bin. Grabben på 13 är måttligt intresserad men han har åtminstone kommit till den insikten att kunskaper är enormt lätta att bära, och efter att ett flertal gånger sett mig syssla med för honom obegripliga saker och förundrats över att jag kan så mycket, så insåg han än en gång till att man behöver inte alltid kunna allt men ett hum om mycket gör livet lite enklare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Efter att ha läst denna tråd gör jag nu några sammanfattningar med lite extra input från mig själv. Kom gärna med återkoppling.

1: Biodling är dyrt att starta upp med för unga.

2: Unga har svårt att klara logistisken utan hjälp - lager och transport.

3: Nybörjare generellt har en uppförsbacke då de kanske har otillräckligt material, kanske måste "bygga över" bin på nya rammått, har för få utbyggda ramar, saknar slunga med mera. Denna tröskeleffekt som ofta tar några år att överkomma gör att de kan tappa intresset (för svårt och jobbigt).

4: Nybörjare generellt riskerar att göra huvudmisstagen att öka på för snabbt med svaga samhällen, tajma fel med varroabekämpningen och/eller invintra för sent. Vilket leder till döda bisamhällen på våren.

5: Unga exponeras inte för biodling som möjlighet, varken som hobby eller som "sommarjobb", på ett naturligt sätt. Möjligheten marknadsförs inte heller till ungdomar aktivt av biodlingsorganisationer.

Potentiell lösning 1:

För unga kan topplistkupor vara en mer praktisk lösning av följande anledningar:

1: Kräver inga lager

2: Kräver minimalt med utrustning

3: Sköts på ett minimalistiskt sätt.

4: Ger tillräckligt med skörd för att unga ska kunna känna att de tjänar pengar på bina.

Potentiell lösning 2:

Att skapa organisatoriska sammanhang där unga kan sköta bin som "fodervärdar", dvs leasa bisamhällen på ett sätt som innebär att del av skörden tillkommer dem. Honungshanteringsutrustning och lager tillhandahålls av organisationen som äger bisamhällena.

Att skapa utbildningar i enkel biodling kopplat till fodervärdskapet där unga får lära sig det mest basala som krävs, kanske ihop med lite basics i entreprenörskap.

Vad tror ni? Något man kan koppla till skolor t ex?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Efter att ha läst denna tråd gör jag nu några sammanfattningar med lite extra input från mig själv. Kom gärna med återkoppling.

1: Biodling är dyrt att starta upp med för unga.

2: Unga har svårt att klara logistisken utan hjälp - lager och transport.

3: Nybörjare generellt har en uppförsbacke då de kanske har otillräckligt material, kanske måste "bygga över" bin på nya rammått, har för få utbyggda ramar, saknar slunga med mera. Denna tröskeleffekt som ofta tar några år att överkomma gör att de kan tappa intresset (för svårt och jobbigt).

4: Nybörjare generellt riskerar att göra huvudmisstagen att öka på för snabbt med svaga samhällen, tajma fel med varroabekämpningen och/eller invintra för sent. Vilket leder till döda bisamhällen på våren.

5: Unga exponeras inte för biodling som möjlighet, varken som hobby eller som "sommarjobb", på ett naturligt sätt. Möjligheten marknadsförs inte heller till ungdomar aktivt av biodlingsorganisationer.

Potentiell lösning 1:

För unga kan topplistkupor vara en mer praktisk lösning av följande anledningar:

1: Kräver inga lager

2: Kräver minimalt med utrustning

3: Sköts på ett minimalistiskt sätt.

4: Ger tillräckligt med skörd för att unga ska kunna känna att de tjänar pengar på bina.

Potentiell lösning 2:

Att skapa organisatoriska sammanhang där unga kan sköta bin som "fodervärdar", dvs leasa bisamhällen på ett sätt som innebär att del av skörden tillkommer dem. Honungshanteringsutrustning och lager tillhandahålls av organisationen som äger bisamhällena.

Att skapa utbildningar i enkel biodling kopplat till fodervärdskapet där unga får lära sig det mest basala som krävs, kanske ihop med lite basics i entreprenörskap.

Vad tror ni? Något man kan koppla till skolor t ex?

Man måste även ta bort den här biten att det är en "komersiell" hobby.
Man måste även se de andra värdena.
Man gör en insats för naturen, man hjälper en massa individer att leva sitt liv, man samlar en massa kunskaper och det kan utveckla människan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Intressant fråga  :D Jag försöker få med mig mitt sjuåriga barnbarn men han har så mycket annat att göra, spela fotboll, träffa kompisar, spela spel....så det går trögt att få till det.
Kanske vi i biodlarföreningarna ska fundera på kurser i olika steg från de allra minsta till tonåringarna, kanske härma tex Friluftsfrämjandet med "Mulle", "Strövare" och "Frilufsare" fast med andra ord och på så sätt intressera och väcka barnens intresse (för biodling) på den utvecklingsnivå de befinner sig? Från början brukar nog föräldrarna följa med men allteftersom blir barnen mer och mer självständiga.
Det kräver dock kunskap och kunskapsförmedlande av en annan dignitet hos de som är kursledare. Barn är inte små vuxna medan tonåringar närmar sig den vuxnes tankesätt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Jag återkommer till att problemet är inte intresset, det är många ungdomar numera på kurserna. Problemet är att nästan alla slutar efter ett tag.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Jag återkommer till att problemet är inte intresset, det är många ungdomar numera på kurserna. Problemet är att nästan alla slutar efter ett tag.
När du pratar om ungdomar  - hur gamla är dom som går på kurserna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Jag har inte sett statistik, det borde självklart finnas. Men det här att intresset har ökat, och även bland yngre, är inte bara ett svenskt fenomen, det finns överallt i biodlarländerna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Jag har inte sett statistik, det borde självklart finnas. Men det här att intresset har ökat, och även bland yngre, är inte bara ett svenskt fenomen, det finns överallt i biodlarländerna.
Jag återkommer till att problemet är inte intresset, det är många ungdomar numera på kurserna. Problemet är att nästan alla slutar efter ett tag.
Var får du det ifrån då att det är många ungdomar på kurserna  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Stort intresse, fyllda kurser, och ungdomar, dvs mycket yngre personer jämfört med tidigare. Ja, det är en trend som startade för kanske tio år sedan. Att biodlingen har följt med det allmänt ökade intresset för natur, bio- och småskaligt är inte så konstigt. Vill du ha bevis, ja, det blir svårare, för jag har som sagt inte tillgång till ren statistik. Däremot har jag sett många enskilda rapporter om det här.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Stort intresse, fyllda kurser, och ungdomar, dvs mycket yngre personer jämfört med tidigare. Ja, det är en trend som startade för kanske tio år sedan. Att biodlingen har följt med det allmänt ökade intresset för natur, bio- och småskaligt är inte så konstigt. Vill du ha bevis, ja, det blir svårare, för jag har som sagt inte tillgång till ren statistik. Däremot har jag sett många enskilda rapporter om det här.
Jag undrar bara var var du får uppgifterna ifrån? De som går och gått i våra lokala kurser är inte under 30-35, många är betydligt äldre.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

solwalle

  • Inlägg: 17
    • Södermanland
mogen ungdom?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser