Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga: Varför är det så få ungdomar som håller på med biodling?  (läst 8598 gånger)

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Hej!

Undrar vad ni har för erfarenheter kring varför så få unga startar med biodling? Vad är trösklarna som måste överkommas? Hur kan vi lösa dem?

Tack!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
Hej!

Undrar vad ni har för erfarenheter kring varför så få unga startar med biodling? Vad är trösklarna som måste överkommas? Hur kan vi lösa dem?

Tack!
Vad räknas som ung?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


kurt

  • Inlägg: 3488
För att locka unga till en verksamhet så behöver man skapa lite buzz

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Jag har inte svaret på din fråga. Men kan konstatera att detta har omnämns som ett problem i de flesta hobby verksamheter utom idrott under lång tid. När jag var med i akvarieförening i början på 80 talet så var medelåldern över 40 år och de oroade sig för tillväxten. Den föreningen är fortfarande lika stor och medelåldern den samma idag. Liknande scenarion har jag sett inom många andra hobbies.

Det kanske kan besvaras med två faktorer: tid och pengar. Hobbyverksamhet kostar av de båda. Ungdomar brukar vara i fasen att bygga upp sitt liv vad gäller utbildning, personliga erfarenheter, ekonomi, boende, förhållande och familj. Det kanske är först när de är avklarade så infinner sig förutsättningarna till hobbys?

När jag gick biodlarutbildning så var nog de flesta förbi de faserna som nämns ovan. Så tillväxten inom en hobby är ingalunda kopplad till åldern på de aktiva utan på inflödet av nytt folk oavsett ålder.

Mvh
Magnus

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
Jag är inte ung, 34år. Men jag funderar på att gå kurser och skaffa om något åt.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
Ok 34 är inte ung och jag är något äldre så då föll jag också ur men jag är supersugen.  För mig har det inte blivit pga avsaknad av mark men förhoppningsvis blir det ändring på det framöver . Vill gärna lära mig mer om det.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Mark verkar vara det minsta problemet. Jag tror att stora flertalet av markägare gärna upplåter en bit mark gratis för biodling.

Mvh
Magnus

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
Hej!

Undrar vad ni har för erfarenheter kring varför så få unga startar med biodling? Vad är trösklarna som måste överkommas? Hur kan vi lösa dem?

Tack!

Någon måste göra ett spel till telefon/surfplatta/dator där man sköter bi...  8)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Hej!

Undrar vad ni har för erfarenheter kring varför så få unga startar med biodling? Vad är trösklarna som måste överkommas? Hur kan vi lösa dem?

Tack!

Min bild är tvärtom att aldrig förr har så många, särskilt unga, haft intresse av att börja med biodling. Man får gå tillbaka till tiden kring andra världskriget, då var det också ett stort intresse.
Kurserna är nu fulltecknade över hela landet. Så problemet är inte intresset, det finns, problemet är tror jag att bara en av tio klarar svårigheterna som alltid kommer, ibland efter ganska lång tid, tre-fyra år.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Min bild är tvärtom att aldrig förr har så många, särskilt unga, haft intresse av att börja med biodling. Man får gå tillbaka till tiden kring andra världskriget, då var det också ett stort intresse.
Kurserna är nu fulltecknade över hela landet. Så problemet är inte intresset, det finns, problemet är tror jag att bara en av tio klarar svårigheterna som alltid kommer, ibland efter ganska lång tid, tre-fyra år.

Intressant. Vilka svårigheter är det du tänker på. Lista gärna så kan vi försöka bryta ned dem tillsammans och tänka ut något.

Själv började jag när jag var 13 och hade inte klarat det om det inte vore för en hjälpsam förälder och eldsjälar i den lokala biföreningen som ställde upp massor för mig. Tänkte redan då att... "varför finns det inte mer tydliga system för att ta hand om sådana som mig" inom biodlingen. Det var 22år sen.  Fortfarande kvar på samma ruta?  ::) ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

butt

  • Gäst
Det var väl ändå inte så Nattlorden menar Thomas. Det är någonstans mellan Små och Nattlorden det ligger: Även intresset för trädgårdsodling är ovanligt stor bland ungdomar idag, men bara så länge det är lika roligt som på film på mobilen surfplattan och datorn som Nattlorden säger. 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Hmm, jag skulle kunna tänka mig en reklamkampanj från t ex Biodlarnas Riksförbund säger att exvis "Ungdomar får absolut inte biodla" och anledningen skulle då vara att man riskerar att komma ut i naturen (okänd och farlig för dagens ungdom) samt att man kan tjäna orimligt mycket pengar (inte bra om man är ung, för många lockelser), dessutom är det roligt, och det kan de lika gärna ha vid datorn,

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
Inte vet jag om det påverkar de som är unga, men jag upplever att det här med biodling är såååå himla SVÅRT.
Nästan som kvantfysik.
Folk går inte hönsodlarkurser eller kattägarkurser eller kaninkurser. Men folk har höns och katter och kaniner ändå. De läser på, frågar och tittar, gör misstag och lär sig av dem och går vidare. Men det här med bin... Det är riktigt, riktigt svårt, och man måste nästan ha gått tre kurser och ha minst en mentor för att ens fundera på att skaffa bin. Och sen måste man vänta i två år innan man skaffar dem.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ja, för mig var det också så förut, jag fick till och med en stor mängd antika ramar, glaskupor, mm till detta som jag började göra i ordning, men sedan hörde jag av vänner och bekanta om hur "ofantligt mycket jobb" det verkade vara, hur känsliga de var, hur lätt det var att få in gener från bin som stacks (något jag fick dåliga erfarenheter av hos en granne... blev liksom en ganska rejäl avtändning då jag blev stucken nära ögat av ett av hans bin, som han förklarade hörde till en besättning han nyligen bytt drottning i till en lugnare), kostnaden för socker till vintern (vilket man då, med den inkomst man hade i högstadiet på den tiden uppfattade som närmast astronomisk, även om han försäkrade att det skulle ge minst den dubbla avkastningen åter) sedan allt arbete han lade ned i princip dagligen för att de inte skulle frysa ihjäl på vintern osv...

Kort sagt uppfattade jag det då som en ty av livsstil man valde som blev en stor del av ens dagliga liv, och sedan var låst till den så länge man hade samhällena igång, dog de ut var det finito sas.

Då visste jag inte ens var i landet jag skulle hamna...

Idag är det ju annat då man är stadgad, vet vad man jobbar med, ungefär var man bor, osv.
Nu spelar sådant ju ingen roll längre på det viset tror jag, man har återkommande lön så att man vet från en månad till en annan att allt inte går precis jämns upp efter mat, hyra, mm är betalt, så att man vet att man kan köpa vinterfoder till dem, osv.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Väldigt ofta fokuserar man för mycket på att lära nya biodlare vad man ska göra i olika situationer. Problemet är bara att när man väl står där med sitt eget samhälle så vet man ändå inte vad man ska göra, för man har inte lärt sig varför. Det blir lite som att lära sig olika ord, utan att först ha lärt sig alfabetet. Man borde lägga mycket mer fokus på hur själva bisamhället är uppbyggt och hur det fungerar.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
kostnaden för socker till vintern (vilket man då, med den inkomst man hade i högstadiet på den tiden uppfattade som närmast astronomisk, även om han försäkrade att det skulle ge minst den dubbla avkastningen åter)

Idag måste man vara väldigt vårdslös eller vägra lyssna på erfarenheter om man inte får minst tiodubbel avkastning i kronor räknat på de där kilona socker vid invintringen året innan. Svensk honung är en enorm bristvara, priskurvan pekar brant uppåt, samtidigt som sockerpriserna ligger i en betydligt flackare priskurva.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jo, det är ju egentligen närmast kaffepengar idag det man lägger ut för sådant, det är inge stora pengar, men jag menar hur man uppfattade det då, när man var ung, gick i skolan och inget visste i egentlig mening mer än det man läst i kataloger och böcker...  :)

Det hade nog varit lönsamt även på den tiden, jag räknat i efterhand på att troligt vinstförhållande nog skulle ha varit 3:1 vid ett bra år, och då var priset på honung väldigt lågt jämfört med idag, så, jo, det hade gett bra utdelning då också om man varit mer säker på att man trivdes med denna typ av livsstil tror jag.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
Det som har avskräckt mig är allt prat om vinklar och millimetrar hit och dit. Ramar och kupor och hur otroligt svååårt det är. Sen skrev Små i en annan tråd ungefär "Skaffa en kupa, låt dem vara och se hur det blir". Ja, och det är väl så man gör? Eller måste man ha doktorsexamen i biodling för att ens börja...?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
och då var priset på honung väldigt lågt jämfört med idag, så, jo, det hade gett bra utdelning då också om man varit mer säker på att man trivdes med denna typ av livsstil tror jag.

Njae, det kan jag inte hålla med om. Sverige låg för 20 år sedan på snittet i Europa gällande honungspriset i bulk. Idag ligger vi tyvärr i botten av samtliga EU-länder när det gäller bulkpriset för honung hörde jag i vintras.

Men, det finns lite spännande aktiviteter bakom kulisserna, som förhoppningsvis ska rätta till det bekymret igen på sikt. Motpolen i prisutvecklingen är S-F i M-nt--p, som ju i år inte ens kan lägga ut sitt pris på hemsidan....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
 För ca 20 år sedan har jag för mig att den kostade ca 35-40 pix i bulk Edit, skulle stå färdigpackat inkl prov. (anm) om man köpte direkt av odlare häruppe, vilket var helt ok då, sedan köpte man socker på hösten i storpack när de tog in till folk som höll på med sylt och saft, mm på den tiden man gjorde det...

Men, jag tror att man kan ta ut betydligt mer än bulkpris idag om man packar det litet snyggt och säljer direkt till turister och andra på sommaren om de ser att den är naturnära odlad på plats. Se bara vilka priser en liten, sketen smörklick kan gå för här bara för att den är "hemodlad" i rätt miljö och presenteras på rätt sätt...  :)

« Senast ändrad: 18 maj-17 kl 09:29 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
För ca 20 år sedan har jag för mig att den kostade ca 35-40 pix i bulk om man köpte direkt av odlare häruppe, vilket var helt ok då, sedan köpte man socker på hösten i storpack när de tog in till folk som höll på med sylt och saft, mm på den tiden man gjorde det...

Bulk = hink/tunna/palltank. Kostade betydligt lägre än så för 20 år sedan. Kanske syftar du på burk? Då kan det stämma, det låg på 40-50kr/st på den tiden.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ja, färdigpackad, lokalodlad, inte industribulk (till vanliga livsmedelsbutiker, mm).

Har för mig det var omkring ett kg i storburkarna.

Minns iaf att kilopriset låg någonstans därikring, färdigpackat och klar, med någon provision, för avsalu mot slutkund utanför livsmedelskedjor och liknande.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Men, alltså vad jag försökte säga var att ta tex "fjällsmör" och skit folk här på forumet kränger till turister och andra, det kan ligge över 500 pix per kilo om man räknar samman det, det gäller nog att hitta rätt sätt att presentera varan till rätt typ av kundlkrets, utländsk bulk går nog inte att konkurrera med då den ligger under kilopriset för socker i butik, den är sedan i sin tur ofta utdrygad när den säljs i butik, i mitt tycke fullständigt oätlig redan från början, men den säljer för att smörjan nästan är gratis att producera. Det är meningslöst att ge sig in i det idag tycker jag.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Med tanke på hur utrymmeskrävande och transportberoende biodling är så tycker jag biodling är en opraktiskt ungdomssyssla.

Jag bodde på ca 10 olika ställen mellan jag var 18 och 33. Det är nog rätt normalt för unga vuxna. Och innan jag flyttade hemifrån var det inte heller aktuellt, jag skulle blivit alldeles för beroende av föräldrarna för plats och transporter. Men så fort jag hade ett stabilt boende som jag rådde över själv blev det bin.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Det som har avskräckt mig är allt prat om vinklar och millimetrar hit och dit. Ramar och kupor och hur otroligt svååårt det är. Sen skrev Små i en annan tråd ungefär "Skaffa en kupa, låt dem vara och se hur det blir". Ja, och det är väl så man gör? Eller måste man ha doktorsexamen i biodling för att ens börja...?

Vad jag menade var att som nybörjare försöker man ofta greppa över för mycket, med risk för att missa de mest basala sakerna. Om man istället ställer kraven på sig själv lite lägre så tror jag att det är större chans att lyckas. Många nybörjare börjar både med att splitta och också komma på både nya metoder...Så i den tråden spetsade jag kanske till det lite när jag föreslog att första årets nybörjare bara skulle se till att koncentrera sig på att få full kontroll på varroabehandlingen

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Väldigt ofta fokuserar man för mycket på att lära nya biodlare vad man ska göra i olika situationer. Problemet är bara att när man väl står där med sitt eget samhälle så vet man ändå inte vad man ska göra, för man har inte lärt sig varför. Det blir lite som att lära sig olika ord, utan att först ha lärt sig alfabetet. Man borde lägga mycket mer fokus på hur själva bisamhället är uppbyggt och hur det fungerar.

Min erfarenhet efter 22 år som biodlare är att jobbar man som yrkesbiodlare, och göra vissa standardmoment för att ge dem plats och inte bli svärmvilliga i onödan så löser de resten själva sen om generna är bra. Förstår inte varför nybörjare får lära sig att allt ska vara så avancerat. För det behöver det inte vara.

Varroabekämpningen är ju besvärligt dock förstås.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Jo, men nybörjaren har egentligen i inledningen en mycket svårare situation än yrkesbiodlaren, har alltså inte möjlighet att göra standardmomenten. Oftast bara ett samhälle och nästan tvingad att splitta, otillräckligt material eller under byte av ramstorlek, inga utbyggda ramar och inte heller en slunga så alldeles i början.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Sköter man bara sin varroabekämpning och sin invintring i rätt tid, så brukar det mesta fungera "på köpet". Varroa-kontroller med shakern under säsong och varroabekämpning i rätt tid är, i kombination med tidig invintring, A och O för att lyckas, och för att dessutom ha en trevlig biodling.

Även i år ser jag, tyvärr, hur många biodlare i mina trakter, som invintrat sent eller missat fullgod bekämpning av varroan 2016, förlorat massor med procent av sina samhällen under våren, har svaga eländiga samhällen, har bekymmer med undermåliga Drottningar osv osv. Själv har jag 3-4 skattlådor på mina samhällen, och honungen fullkomligt öser in...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
En av anledningarna är att det faktiskt varit väldigt då som har sysslat med biodling under en hel del år.
Det innebär att många knappt vet hur en kupa ser ut.

Jag tittade på biodling för en massa år sedan och då visste jag inte riktigt vart jag skulle hamna, men det som skrämde var den ekomiska risken man tog.

Samhälle, slunga osv osv.   Det är en oavsett vad man än säger inte en billig hobby att bygga upp.

När jag hittade topplistkupan som man faktiakt kan bygga själv, av tompallar som man fyndat i kontainers eller det finaste virke.
Även utvinningen är ekomisk, man klarar sig med en helt vanlig hink och en sil.
Man kan med lite flyt komma igång för en tusenlapp. Jag tror mitt drog iväg till två.

Det är både spännande och roligt att hålla på med bin. Grabben på 13 är måttligt intresserad men han har åtminstone kommit till den insikten att kunskaper är enormt lätta att bära, och efter att ett flertal gånger sett mig syssla med för honom obegripliga saker och förundrats över att jag kan så mycket, så insåg han än en gång till att man behöver inte alltid kunna allt men ett hum om mycket gör livet lite enklare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Efter att ha läst denna tråd gör jag nu några sammanfattningar med lite extra input från mig själv. Kom gärna med återkoppling.

1: Biodling är dyrt att starta upp med för unga.

2: Unga har svårt att klara logistisken utan hjälp - lager och transport.

3: Nybörjare generellt har en uppförsbacke då de kanske har otillräckligt material, kanske måste "bygga över" bin på nya rammått, har för få utbyggda ramar, saknar slunga med mera. Denna tröskeleffekt som ofta tar några år att överkomma gör att de kan tappa intresset (för svårt och jobbigt).

4: Nybörjare generellt riskerar att göra huvudmisstagen att öka på för snabbt med svaga samhällen, tajma fel med varroabekämpningen och/eller invintra för sent. Vilket leder till döda bisamhällen på våren.

5: Unga exponeras inte för biodling som möjlighet, varken som hobby eller som "sommarjobb", på ett naturligt sätt. Möjligheten marknadsförs inte heller till ungdomar aktivt av biodlingsorganisationer.

Potentiell lösning 1:

För unga kan topplistkupor vara en mer praktisk lösning av följande anledningar:

1: Kräver inga lager

2: Kräver minimalt med utrustning

3: Sköts på ett minimalistiskt sätt.

4: Ger tillräckligt med skörd för att unga ska kunna känna att de tjänar pengar på bina.

Potentiell lösning 2:

Att skapa organisatoriska sammanhang där unga kan sköta bin som "fodervärdar", dvs leasa bisamhällen på ett sätt som innebär att del av skörden tillkommer dem. Honungshanteringsutrustning och lager tillhandahålls av organisationen som äger bisamhällena.

Att skapa utbildningar i enkel biodling kopplat till fodervärdskapet där unga får lära sig det mest basala som krävs, kanske ihop med lite basics i entreprenörskap.

Vad tror ni? Något man kan koppla till skolor t ex?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Efter att ha läst denna tråd gör jag nu några sammanfattningar med lite extra input från mig själv. Kom gärna med återkoppling.

1: Biodling är dyrt att starta upp med för unga.

2: Unga har svårt att klara logistisken utan hjälp - lager och transport.

3: Nybörjare generellt har en uppförsbacke då de kanske har otillräckligt material, kanske måste "bygga över" bin på nya rammått, har för få utbyggda ramar, saknar slunga med mera. Denna tröskeleffekt som ofta tar några år att överkomma gör att de kan tappa intresset (för svårt och jobbigt).

4: Nybörjare generellt riskerar att göra huvudmisstagen att öka på för snabbt med svaga samhällen, tajma fel med varroabekämpningen och/eller invintra för sent. Vilket leder till döda bisamhällen på våren.

5: Unga exponeras inte för biodling som möjlighet, varken som hobby eller som "sommarjobb", på ett naturligt sätt. Möjligheten marknadsförs inte heller till ungdomar aktivt av biodlingsorganisationer.

Potentiell lösning 1:

För unga kan topplistkupor vara en mer praktisk lösning av följande anledningar:

1: Kräver inga lager

2: Kräver minimalt med utrustning

3: Sköts på ett minimalistiskt sätt.

4: Ger tillräckligt med skörd för att unga ska kunna känna att de tjänar pengar på bina.

Potentiell lösning 2:

Att skapa organisatoriska sammanhang där unga kan sköta bin som "fodervärdar", dvs leasa bisamhällen på ett sätt som innebär att del av skörden tillkommer dem. Honungshanteringsutrustning och lager tillhandahålls av organisationen som äger bisamhällena.

Att skapa utbildningar i enkel biodling kopplat till fodervärdskapet där unga får lära sig det mest basala som krävs, kanske ihop med lite basics i entreprenörskap.

Vad tror ni? Något man kan koppla till skolor t ex?

Man måste även ta bort den här biten att det är en "komersiell" hobby.
Man måste även se de andra värdena.
Man gör en insats för naturen, man hjälper en massa individer att leva sitt liv, man samlar en massa kunskaper och det kan utveckla människan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Intressant fråga  :D Jag försöker få med mig mitt sjuåriga barnbarn men han har så mycket annat att göra, spela fotboll, träffa kompisar, spela spel....så det går trögt att få till det.
Kanske vi i biodlarföreningarna ska fundera på kurser i olika steg från de allra minsta till tonåringarna, kanske härma tex Friluftsfrämjandet med "Mulle", "Strövare" och "Frilufsare" fast med andra ord och på så sätt intressera och väcka barnens intresse (för biodling) på den utvecklingsnivå de befinner sig? Från början brukar nog föräldrarna följa med men allteftersom blir barnen mer och mer självständiga.
Det kräver dock kunskap och kunskapsförmedlande av en annan dignitet hos de som är kursledare. Barn är inte små vuxna medan tonåringar närmar sig den vuxnes tankesätt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Jag återkommer till att problemet är inte intresset, det är många ungdomar numera på kurserna. Problemet är att nästan alla slutar efter ett tag.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Jag återkommer till att problemet är inte intresset, det är många ungdomar numera på kurserna. Problemet är att nästan alla slutar efter ett tag.
När du pratar om ungdomar  - hur gamla är dom som går på kurserna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Jag har inte sett statistik, det borde självklart finnas. Men det här att intresset har ökat, och även bland yngre, är inte bara ett svenskt fenomen, det finns överallt i biodlarländerna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Jag har inte sett statistik, det borde självklart finnas. Men det här att intresset har ökat, och även bland yngre, är inte bara ett svenskt fenomen, det finns överallt i biodlarländerna.
Jag återkommer till att problemet är inte intresset, det är många ungdomar numera på kurserna. Problemet är att nästan alla slutar efter ett tag.
Var får du det ifrån då att det är många ungdomar på kurserna  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Stort intresse, fyllda kurser, och ungdomar, dvs mycket yngre personer jämfört med tidigare. Ja, det är en trend som startade för kanske tio år sedan. Att biodlingen har följt med det allmänt ökade intresset för natur, bio- och småskaligt är inte så konstigt. Vill du ha bevis, ja, det blir svårare, för jag har som sagt inte tillgång till ren statistik. Däremot har jag sett många enskilda rapporter om det här.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Stort intresse, fyllda kurser, och ungdomar, dvs mycket yngre personer jämfört med tidigare. Ja, det är en trend som startade för kanske tio år sedan. Att biodlingen har följt med det allmänt ökade intresset för natur, bio- och småskaligt är inte så konstigt. Vill du ha bevis, ja, det blir svårare, för jag har som sagt inte tillgång till ren statistik. Däremot har jag sett många enskilda rapporter om det här.
Jag undrar bara var var du får uppgifterna ifrån? De som går och gått i våra lokala kurser är inte under 30-35, många är betydligt äldre.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

solwalle

  • Inlägg: 17
    • Södermanland
mogen ungdom?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag pratade med grabben lite mer idag om lite ditt och datt.

Han tycker bina är intressanta men skulle inte vilja skaffa bin nu kanske någon i framtiden.
För det händer så mycket i hans liv framöver och han vill inte känna sig hindrad.
Intresset kanske vaknar igen när han hittar sin plats.
Troligtvis så ska man nog inte se ungdomarna som en snabb återväxtmöjlighet utan lär man barn och ungar om biodling på ett kul och trevligt sätt så kan man hoppas att någon vid 30-35 års åldern får lust att testa. Då gäller det även att nybörjarna inte skräms av kostnader och besvärlighet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Jag undrar bara var var du får uppgifterna ifrån?
Några forum, och också några lokala biodlingsklubbars sidor, i England, Kanada, USA och Nya Zeeland, även Australien någon gång.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
Vart hittar man kurserna ni pratar  om ? Jag och frugan är sugna på bi men kan inte nått under 40 är vi iallafall

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Vart hittar man kurserna ni pratar  om ? Jag och frugan är sugna på bi men kan inte nått under 40 är vi iallafall

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Kurser i biodling ges i samarbete med olika studieförbund, här Studieförbundet Vuxenskolan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
Ok. Får kika om det finns något häromkring

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Intressant fråga  :D Jag försöker få med mig mitt sjuåriga barnbarn men han har så mycket annat att göra, spela fotboll, träffa kompisar, spela spel....så det går trögt att få till det.
Kanske vi i biodlarföreningarna ska fundera på kurser i olika steg från de allra minsta till tonåringarna, kanske härma tex Friluftsfrämjandet med "Mulle", "Strövare" och "Frilufsare" fast med andra ord och på så sätt intressera och väcka barnens intresse (för biodling) på den utvecklingsnivå de befinner sig? Från början brukar nog föräldrarna följa med men allteftersom blir barnen mer och mer självständiga.
Det kräver dock kunskap och kunskapsförmedlande av en annan dignitet hos de som är kursledare. Barn är inte små vuxna medan tonåringar närmar sig den vuxnes tankesätt.

Intressant idé. Hur skulle man kunna lägga upp en sådan verksamhet? Vad krävs för särskild utbildning hos ledarna t ex?

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
OBS: Jag glömde nämna i topic att jag ställer frågan som en del av researchen i ett projekt via NP. "Biodling, Tillgänglig för flera - i Östergötland" heter det. Namnet till trots så kommer resultatet att spridas nationellt så det är för er allihopa. =)

Mer info finns här: https://www.facebook.com/Projektet-Biodling-Tillg%C3%A4nglig-f%C3%B6r-flera-i-%C3%96sterg%C3%B6tland-1677195152294927/
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Intressant idé. Hur skulle man kunna lägga upp en sådan verksamhet? Vad krävs för särskild utbildning hos ledarna t ex?

Friluftsfrämjandet har sas många fler grenar så egentligen borde biodlarna kunna förenkla och koka ner deras ledares grundutbildningar för de olika åldersgrupperna. Och biodlarna behöver inte heller ha lika många åldersgrupperingar eftersom riktigt små barn inte är aktuella inom biodlingen - men det kanske är feltänkt eftersom ju tidigare desto bättre? Kanske samarbeta i de lägre åldersgrupperna, bjuda in och skapa intresse hos barnen? http://www.friluftsframjandet.se/lat-aventyret-borja/hitta-aventyr/skogsmulle-och-skogens-varld1/skogsmulle/skogsmulle-och-skogens-varld-grundutbildn-knopp-knytte-mulleledare1/
Det som krävs av ledare för barn och tonåringar är ffa den rätta pedagogiska ansatsen för åldersgruppen tex lek och mycket motorik för barn och prova på och äventyr för tonåringar, tycker jag. Sen behöver en ledare kunna en del andra saker tex enklare akut "sjukvård", lagar och förordningar och ha goda baskunskaper.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Friluftsfrämjandet har sas många fler grenar så egentligen borde biodlarna kunna förenkla och koka ner deras ledares grundutbildningar för de olika åldersgrupperna. Och biodlarna behöver inte heller ha lika många åldersgrupperingar eftersom riktigt små barn inte är aktuella inom biodlingen - men det kanske är feltänkt eftersom ju tidigare desto bättre? Kanske samarbeta i de lägre åldersgrupperna, bjuda in och skapa intresse hos barnen? http://www.friluftsframjandet.se/lat-aventyret-borja/hitta-aventyr/skogsmulle-och-skogens-varld1/skogsmulle/skogsmulle-och-skogens-varld-grundutbildn-knopp-knytte-mulleledare1/
Det som krävs av ledare för barn och tonåringar är ffa den rätta pedagogiska ansatsen för åldersgruppen tex lek och mycket motorik för barn och prova på och äventyr för tonåringar, tycker jag. Sen behöver en ledare kunna en del andra saker tex enklare akut "sjukvård", lagar och förordningar och ha goda baskunskaper.


Är helt inne på spåret att man inte skall inrikta sig på att skapa nya biodlare bland barnet utan mer satsa på att skapa en medvetenhet om biodling och vilken nytta och nöje det innebär.
Dock är det svårt som bara den då man får svårt att redovisa resultat innom rimlig tidsrymd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Mejlade SBR och frågade hur det står till på ungdomsfronten. Fick detta svar från kansliet:

"Vi har ett medlemskap för juniorer, upp till 20 år, där det idag finns 36 st medlemmar i vårt förbund. Vi ser en minskning av juniormedlemmar tyvärr. Hur många som deltar i nybörjarkurserna har vi ingen information om, de flesta kurser sker i samarbete med studieförbund runt om i landet och det är inte säkert att alla blir medlemmar i vårt förbund."

Kanske borde höra med vuxenskolan om hur många ungdomar som går nybörjarkurserna... eller är det någon som vet detta?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Jag har funderat lite efter ha läst denna tråden och tycker en aspekt saknas. Alla verkar se det som självklart hur viktigt det är att få fler ungdomar att hålla på med biodling. Är det viktigt? Är inte det viktiga att vi har fler bisamhällen i Sverige? Och vems ansvar är det att lobba för det?

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Sant, det är en bra poäng Olof. Mina funderingar handlar delvis om integration. Vi har många i HVB-hem som behöver sysselsättning och vi har unga med invandrarbakgrund i utanförskapsområden som skulle behöva en verksamhet som genererar inkomst. Kanske biodling för lite sommarlön skulle kunna vara ett alternativ där?

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Jag har funderat lite efter ha läst denna tråden och tycker en aspekt saknas. Alla verkar se det som självklart hur viktigt det är att få fler ungdomar att hålla på med biodling. Är det viktigt? Är inte det viktiga att vi har fler bisamhällen i Sverige? Och vems ansvar är det att lobba för det?
Ser man det rent samhällsekonomiskt så skulle antagligen en fullständig skattebefrielse av småskalig biodling upp till kanske 100 samhällen ändå vara lönsam totalt sett, trots de förlorade skatteintäkterna. Biodlarna själva borde lobba mycket mer kraftfullt, och betona nyttan som biodlingen gör. Då skulle det bli  fler biodlare, fler bisamhällen, levande landsbygd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag har funderat lite efter ha läst denna tråden och tycker en aspekt saknas. Alla verkar se det som självklart hur viktigt det är att få fler ungdomar att hålla på med biodling. Är det viktigt? Är inte det viktiga att vi har fler bisamhällen i Sverige? Och vems ansvar är det att lobba för det?

Håller med dig,
Visst skulle det bara bra om fler ungdomar vill ägna sig åt biodling men samtidigt så skall man nog se till hur verkligheten ser ut för dom flesta ungdomarna idag.  Där många har planer på gymnasium som med stor chans ligger på annan ort och sedan så hägrar eftergymnasiala utbildningar.
Och för många en osäker arbetsmarknad och stenhård bostadsmarknad.

Därför tror jag att det är viktigare att medvetandegöra ungdomarna att biodlingen finns som hobby och kanske sysselsättning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
Nu har jag inte läst precis alla inlägg skitnoga, men det kräver en del pengar och tid för att komma igång. Pengar och tid la jag på mopeder, motorcyklar, folköl, festivaler etc. när jag var ungdom. Svårt för bin att konkurrera...

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Men det behövs egentligen inte fler kurser och fler deltagare om man vill ha fler biodlare. Det är många som går kurserna, och kommer man så långt som att man går en kurs så har man ett rejält intresse. Den helt övervägande delen slutar, efter några år har kring åtta-nio av tio slutat. Det är det problemet man borde inrikta åtgärderna mot, om man vill ha fler biodlare.
Jag vet inte hur många som går en biodlingskurs, men om vi säger att det är 1000 om året, så skulle man behöva tredubbla den verksamheten till 3000 om året, för att få samma effekt som om man istället skulle se till så att tre av tio fortsätter. Och det är nog mycket, mycket lättare att lägga upp en plan för hur man hjälper nya biodlare att komma över de första årens svårigheter, än att lägga upp tre gånger så många kurser som nu. Går det ens att rekrytera så många nya kursdeltagare och kursledare?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Men det behövs egentligen inte fler kurser och fler deltagare om man vill ha fler biodlare. Det är många som går kurserna, och kommer man så långt som att man går en kurs så har man ett rejält intresse. Den helt övervägande delen slutar, efter några år har kring åtta-nio av tio slutat. Det är det problemet man borde inrikta åtgärderna mot, om man vill ha fler biodlare.
Jag vet inte hur många som går en biodlingskurs, men om vi säger att det är 1000 om året, så skulle man behöva tredubbla den verksamheten till 3000 om året, för att få samma effekt som om man istället skulle se till så att tre av tio fortsätter. Och det är nog mycket, mycket lättare att lägga upp en plan för hur man hjälper nya biodlare att komma över de första årens svårigheter, än att lägga upp tre gånger så många kurser som nu. Går det ens att rekrytera så många nya kursdeltagare och kursledare?

Det handlar väldigt mycket om att man måste synliggöra biodlandet.
Och redan från barnsben skapa medvetenheten om biodling, man behöver utöver att stå på torg, markander och i affärer komma sig ut bland folk och informera om nyttan och nöjet med biodlingen.

Man måste framförallt få med sig husbehovsodlare till att vilja jobba med information om vad det är för något dom pysslar med.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Det är många som går kurserna, och kommer man så långt som att man går en kurs så har man ett rejält intresse. Den helt övervägande delen slutar, efter några år har kring åtta-nio av tio slutat. Det är det problemet man borde inrikta åtgärderna mot, om man vill ha fler biodlare.
Det stämmer att det är omkring 90% som inte är biodlare efter 3-4 år så en sak man borde gör är uppföljande exit-intervjuer efter några år för kursdeltagare. Men man ska inte bortse från ett hel del personer går kurser av andra anledningar, som t.ex. att bara lära sig eller att träffa folk.  T.ex. alla som går silversmideskurser, det är bara en liten bråkdel som gör det för att så småningom producera smycken, resten är bara där för att det är kul att vara där.

Jag är inte säker på att det i kursverksamheten man hittar de biodlare som kommer att hålla mycket bin i framtiden. Dessa individer har en egen inre drivkraft och behöver inte kurser.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
det jag själv saknade är en mentor. när jag frågade i klubben var det ingen som hade lust :s. som tur är har jag hittat en snäll o duktig biodlare som ger mig råd via mejlkontakt. men det jag tror skulle kunna hjälpa många att fortsätta med biodlingen; att föreningen måste se till att alla nybörjare får en mentor i flera år. en med (nästan) samma principer (dvs ekologisk biodling eller konventionell, små- eller storskalig etc).
sedan behövs det mer reklam. kanske något på tv; biodlare söker fru :D

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Ser man det rent samhällsekonomiskt så skulle antagligen en fullständig skattebefrielse av småskalig biodling upp till kanske 100 samhällen ändå vara lönsam totalt sett, trots de förlorade skatteintäkterna. Biodlarna själva borde lobba mycket mer kraftfullt, och betona nyttan som biodlingen gör. Då skulle det bli  fler biodlare, fler bisamhällen, levande landsbygd.

Detta låter som ett väldigt dåligt förslag tycker jag. Jag tror inte alls på att vi skulle lobba mera än vi idag orkar och hinner med, om skattebefrielse skulle råda. Varför skulle biodlande ha skattebefrielse när inte annan djurhållning har det tex?

Måste även påpeka att biodling med upp till 100 samhällen inte är småskaligt nödvändigtvis. Skulle man enbart hålla 100 samhällen i fasta bigårdar, för enbart honungsproduktion vore det småskaligt, men ofta utnyttjar man samhällena till så väldigt många fler saker samtidigt, och breddar verksamheten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Men det behövs egentligen inte fler kurser och fler deltagare om man vill ha fler biodlare. Det är många som går kurserna, och kommer man så långt som att man går en kurs så har man ett rejält intresse. Den helt övervägande delen slutar, efter några år har kring åtta-nio av tio slutat. Det är det problemet man borde inrikta åtgärderna mot, om man vill ha fler biodlare.
Jag vet inte hur många som går en biodlingskurs, men om vi säger att det är 1000 om året, så skulle man behöva tredubbla den verksamheten till 3000 om året, för att få samma effekt som om man istället skulle se till så att tre av tio fortsätter. Och det är nog mycket, mycket lättare att lägga upp en plan för hur man hjälper nya biodlare att komma över de första årens svårigheter, än att lägga upp tre gånger så många kurser som nu. Går det ens att rekrytera så många nya kursdeltagare och kursledare?

Finns ref på att åtta-nio av tio slutar några år efter nybörjarkursen?

Jag tror du har helt rätt i att det behövs fler gemensamma stödstrukturer för den praktiska biodlingen än vad vi haft traditionellt i landet. Vi tittar på det i projektet.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Finns ref på att åtta-nio av tio slutar några år efter nybörjarkursen?
Inte som jag känner till. Mina siffror kommer från kursledare för några av de stora föreningarna i Skåne och deras erfarenhet av hur kursdeltagarna sedan gör. De stora föreningarna utbildar kanske 50 nya varje år. Så förutom exit-intervjuer hade det varit bra med bättre uppföljning.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Finns ref på att åtta-nio av tio slutar några år efter nybörjarkursen?
Tänk också på ungefär hälften inte skaffar några bikupor, de går kanske kursen av andra anledningar, som Olof skrev.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Tror knappast det är många, om ens några, som går en biodlarkurs av sociala skäl - vill de gå en kurs mest för att träffa folk och umgås går de matlagningskurser, fotokurser, bokcirklar, etc
Biodling vill merdelen av deltagarna prova på för att ämnet är fascinerande och intressant.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Hej,

min fråga gäller ungdomar generellt. Men unga i olika former av utanförskap är ju intressanta målgrupper för sysselsättningsåtgärder där biodling eventuellt skulle kunna fylla en funktion. Biodling kan ju dessutom leda till inkomster vilket gör det till en särskilt intressant verksamhet, tycker jag.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

blizzard

  • Inlägg: 661
Hej,

min fråga gäller ungdomar generellt. Men unga i olika former av utanförskap är ju intressanta målgrupper för sysselsättningsåtgärder där biodling eventuellt skulle kunna fylla en funktion. Biodling kan ju dessutom leda till inkomster vilket gör det till en särskilt intressant verksamhet, tycker jag.

Det låter ju som en bra ide egentligen,det behövs ju fler bin och fler biodlare,det jag är tveksam är finansieringen och risken att barnen och ungdomarna inte riktigt vet vad de ger sig in på.

Många kan inte förstå hur mycket jobb det är med biodling och dessutom under sommar och höst när de flesta har så mycket annat som lockar...
Allt matrl är ganska dyrt och utrymmeskrävande.
Att kontraktera befintliga biodlare och ge dem stöd och uppbackning för att göra demobigårdar där intresserade kan få lära sig mer och mer för att sedan kanske kunna bli veckovärdar eller nåt för några kupor kanske vore ett sätt.
Där får deltagarna en chans att växa in i arbetet på ett naturligt sätt.
Det hela hänger ju på att mentorerna är engagerade och känner att de gör något meningsfullt.
Förmodligen kommer det att visa sig väldigt snabbt vilka som egentligen är intresserade eller inte ;)



torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
 (:)  Städat undan lite politik, personkritik och OT. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Det låter ju som en bra ide egentligen,det behövs ju fler bin och fler biodlare,det jag är tveksam är finansieringen och risken att barnen och ungdomarna inte riktigt vet vad de ger sig in på.

Många kan inte förstå hur mycket jobb det är med biodling och dessutom under sommar och höst när de flesta har så mycket annat som lockar...
Allt matrl är ganska dyrt och utrymmeskrävande.
Att kontraktera befintliga biodlare och ge dem stöd och uppbackning för att göra demobigårdar där intresserade kan få lära sig mer och mer för att sedan kanske kunna bli veckovärdar eller nåt för några kupor kanske vore ett sätt.
Där får deltagarna en chans att växa in i arbetet på ett naturligt sätt.
Det hela hänger ju på att mentorerna är engagerade och känner att de gör något meningsfullt.
Förmodligen kommer det att visa sig väldigt snabbt vilka som egentligen är intresserade eller inte ;)

Bra förslag. Det är sådant där som jag är ute efter. Det bästa är ju om man kan få till sådant här utan projektmedel. Men kanske det är ett måste med projektmedel för att få fart på en uppstart iaf.
***

Ni som deltagit i den här tråden. Om ni skulle göra en sammanfattning av de 5 bästa stödstrukturerna för att underlätta för unga, upp till 25, att bli och förbli biodlare. Vad skulle dessa bli?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Jag har inte läst alla inlägg utan går direkt på frågan och jag skall utgå från mig själv men även känslan jag fick när jag och två till gick en bikurs hos traktens förening.
Jag är idag 35 men började med biodling när jag fyllde 30. Min mamma var biodlare när jag var liten så det jag hade lite hum om hur det fungerade redan innan jag startade.

Ett av det absolut STORA problemen med att få till sig nya biodlare är alla dessa gamla dinosaurier som skrämmer bort nya biodlare med gamla gubbenvishet.
Jag gick en kurs hos den lokala föreningen  och vi hade biodlarförbundets bok som underlag när vi lärde oss men det blev diskussion om mer än hälften av det som stod i boken och hur FEL den som skrivit boken hade. "Så här har jag gjort i alla tider och det är så man skall göra, OCH KOM INTE MED NÅGOT ANNAT!!" Säg "nordiska bin" bland hängivna buckfastare och du får springa för livet.

Min erfarenhet är att det inte finns något så stingsligt som en gammal biodlare. jag kanske låter hård men det är så jag har blivit bemött.
Jag tycker bin är fascinerande och vill läsa på och lära mig mer och genom det finna egna sätt att jobba på  (precis som jag tror dessa gamla biodlare troligtvis också gjorde en gång i tiden innan de blev stelbenta).

För att locka yngre måste man våga ha en öppen dialog och inte slå ut med armarna i ren panik för minsta lilla. Våga ta till ny forskning. Inte bara från Sverige utan även från tex Tyskland, England och USA. Yngre söker gärna på nätet och hittar idéer som ännu inte nått svenska biodlarförbundet än men som är värda att ta till sig och diskuteras och kanske användas i den egna biodlingen. Och för att våga föra en sådan diskussion så måste äldre biodlare bli mer öppensinnade och även erkänna att de inte kan allt om biodling, trotts att de hållit på i 40 år.

Och sedan behöver man inte börja så stort. Ett samhälle räcker till att börja med.
En sak som den föreningen jag har nämnt var bra på var att erbjuda nya medlemmar en gratis avläggare så att man hade att börja med.



Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
Vill man locka barn och ungdomar så ska man kanske satsa på att locka familjer- det kommer trots allt krävas mycket av föräldrarna om barnen vill ha bin.
 Vår förening får ofta önskemål från markägare som vill att någon ska ha bin på deras mark och 1/3 av dessa vill få hjälpa till och lära sig mer om bin.
Det kan vara en väldigt dyr hobby, så jag tycker det är viktigt att diskutera de olika alternativen med intresserad nybörjare. T.ex. när jag började så sa dem att det är bättre att köpa ramar från andra sorteringen och lägga pengarna på slunga i rostfritt stål när det väl blir dags.

Postat med Alternativ.nu´s app


Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Tack alla som bidragit i denna tråd! Resultatet från projektet kommer upp på www.ostgotabi.se under hösten.

Vill ni fortsätta att diskutera topic, gärna det. Men nöjer mig med det som står ovan till redovisningen. =)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

farfar

  • Inlägg: 55
    • Småland

Tror att det är för dyrt att komma igång. Vill kanske inte heller binda sig.När man är ung så är man ofta på väg eller så tror man det.Bilådan borde marknadsföras mer.Den ger ett annat sätt att arbeta och för inte med sig så stora kostnader.

kurt

  • Inlägg: 3488
"Kraftig ökning av kvinnor som biodlare "

"Intresset för biodling ökar i Sörmland, och särskilt mycket bland kvinnor. I dag har sex av tio biodlarföreningar kvinnor som ordförande"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6740392

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser