Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?  (läst 1983 gånger)

Viper

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
"Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?
« skrivet: 15 maj-17 kl 22:34 »
Hej,

Har 2st samhällen som förra året var avläggare från ett tidigare samhälle, pga av att jag förlorat ett antal samhällen nu efter vintern vill jag utöka igen med fler avläggare men självklart vill jag ha dom så starka som möjligt innan jag delar dom. När det väl är varmt så är det full fart på dom och dom kommer hem med rejäla gula klumpar på benen men vädret är ju ganska instabilt så ibland får dom ju knappt komma ut så därför undrar jag om det är möjligt att drivfodra dom med apifonda eller liknande så att dom har ett alternativ tills det blir lämpligt väder för att leta nektar och pollen ute istället.

Min tanke var i så fall att fodra dessa två samhällen i förhoppningen att dom snabbare skall växa sig starka och att drottningen skall lägga rikligt med ägg iom att det finns tillgång till foder hela tiden. Är det värt besväret eller vad tror ni? Misstänker ju att jag inte är ensam om själva idén faktiskt. :)

Mvh,
Viper

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: "Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-17 kl 10:27 »
Drivfodring är en bra idé men du skulle satt igång i början på april, nu i mitten av maj är det bra fart på bina ändå och vädret tycks bli bra framöver.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: "Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?
« Svar #2 skrivet: 16 maj-17 kl 11:16 »
Min tanke var i så fall att fodra dessa två samhällen i förhoppningen att dom snabbare skall växa sig starka och att drottningen skall lägga rikligt med ägg iom att det finns tillgång till foder hela tiden.
Det är alltid något som begränsar tillväxten, men det behöver inte nödvändigt vara foder. Det kan t.ex. vara brist på nektar, pollen, ambin, värmehållning, tomma celler, ägg eller något annat. Titta igenom noga och försök förstå vad de behöver, sedan är det lättare att ta beslut om ev. åtgärder efter det.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?
« Svar #3 skrivet: 16 maj-17 kl 20:25 »
Hej Olof


Du talar i mina "ögon" som en bihållare!


Tack för det!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: "Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?
« Svar #4 skrivet: 16 maj-17 kl 21:30 »
Hej,

Har 2st samhällen som förra året var avläggare från ett tidigare samhälle, pga av att jag förlorat ett antal samhällen nu efter vintern vill jag utöka igen med fler avläggare men självklart vill jag ha dom så starka som möjligt innan jag delar dom. När det väl är varmt så är det full fart på dom och dom kommer hem med rejäla gula klumpar på benen men vädret är ju ganska instabilt så ibland får dom ju knappt komma ut så därför undrar jag om det är möjligt att drivfodra dom med apifonda eller liknande så att dom har ett alternativ tills det blir lämpligt väder för att leta nektar och pollen ute istället.

Min tanke var i så fall att fodra dessa två samhällen i förhoppningen att dom snabbare skall växa sig starka och att drottningen skall lägga rikligt med ägg iom att det finns tillgång till foder hela tiden. Är det värt besväret eller vad tror ni? Misstänker ju att jag inte är ensam om själva idén faktiskt. :)

Mvh,
Viper

Att drivfodra ett övervintrat samhälle med tex Apifonda gör man från mitten av mars i dina trakter, och fram till och med april. Vid nuvarande tidpunkt på året är det betydligt viktigare att STÖDFODRA AVLÄGGARNA EFTER BILDANDET av dem. Avläggare som görs så här tidigt på året kan göras på bara ett par ramar bin och en Drottning och bli gott invintringsdugliga genom stödfodring.

Är det många samhällen du vill ha så föreslår jag den inom biodling så kallade "idioten". Med denna metod skapar man fem tidiga avläggare med hjälp av ett samhälle och fyra nya äggläggande Drottningar, samt stödfodring första veckorna. Känner man sig "grön" så är det rimligare att dela ett samhälle i tre delar istället för fem.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: "Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?
« Svar #5 skrivet: 17 maj-17 kl 07:26 »
Att drivfodra ett övervintrat samhälle med tex Apifonda gör man från mitten av mars i dina trakter, och fram till och med april. Vid nuvarande tidpunkt på året är det betydligt viktigare att STÖDFODRA AVLÄGGARNA EFTER BILDANDET av dem. Avläggare som görs så här tidigt på året kan göras på bara ett par ramar bin och en Drottning och bli gott invintringsdugliga genom stödfodring.

Är det många samhällen du vill ha så föreslår jag den inom biodling så kallade "idioten". Med denna metod skapar man fem tidiga avläggare med hjälp av ett samhälle och fyra nya äggläggande Drottningar, samt stödfodring första veckorna. Känner man sig "grön" så är det rimligare att dela ett samhälle i tre delar istället för fem.

Jag håller inte med om tiden. Drivfodring utgår ju ifrån när man vill ha mycket bin. Din tid för drivfodring är rätt om man vill ha största styrkan till höstraps. Men annars kan man absolut drivfodra senare också, fast i mitten av maj är nog inte lönt. Men från mitten av april till början av maj brukar ge effekt i västergötland.
Och här uppe tror jag inte någon har påbörjat drottningodling ännu, så att stödfodra avläggare är nog i tidigaste laget. Men annars är tanken helt rätt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: "Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?
« Svar #6 skrivet: 17 maj-17 kl 15:28 »
Din tid för drivfodring är rätt om man vill ha största styrkan till höstraps.

Gör jag fel som ger foderdeg i mitten av mars även i mina bigårdar i skogsbygden, där maskros och hallon är huvuddragen? Här får jag kanske tänka om. Att evinnerligen släpa på fyllda skattlådor är ju ganska ansträngande...  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: "Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?
« Svar #7 skrivet: 17 maj-17 kl 15:58 »
En rent genial lösning på problemet med tunga lyft

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: "Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?
« Svar #8 skrivet: 17 maj-17 kl 20:40 »
Efter att ha tre halvfulla skattlådor på höstrapsen, och idag gett den fjärde skattlådan per samhälle så börjar man ju ångra sig så smått över foderdegen i mars....  ;D Torsdag-lördag vankas 22-23 grader i mina trakter, phuh.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: "Boosta" bisamhällen innan man gör avläggare?
« Svar #9 skrivet: 17 maj-17 kl 21:24 »
Gör jag fel som ger foderdeg i mitten av mars även i mina bigårdar i skogsbygden, där maskros och hallon är huvuddragen? Här får jag kanske tänka om. Att evinnerligen släpa på fyllda skattlådor är ju ganska ansträngande...  8)
Nej, men i västergötland är det sannolikt tokigt, iallafall i år. I mitten av april hade vi 10 minusgrader flera nätter i rad. Då kan drivfodring vara fatalt för bina. Och det är helt ok att drivfodra för hallondrag tidigt, men det behövs ju inte. Det går ju utmärkt att göra det i mitten av april istället. Hallonen här kommer inte att blomma förrän i juni. Men det är säkert annorlunda i skåne. Men alla bor inte där...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser