Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arga bin  (läst 10117 gånger)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #20 skrivet: 18 jun-17 kl 10:12 »
inte ens cellkoppar har jag sett i år än så länge. men hade inga utbyggda ramar heller, så dem har haft att göra :)

Postat med Alternativ.nu´s app


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #21 skrivet: 18 jun-17 kl 10:16 »
Hej Små

Tack...

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #22 skrivet: 18 jun-17 kl 10:21 »
Hej

En puzzelbit på plats: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3896/IBRA.1.53.2.06

Jag tog mig friheten att markera några bitar...

"Our results also show a significant interaction between genotype and location, since colonies of local origin were considerably less defensive than introduced ones.
This could indicate that the non-local genotypes expressed stronger defensive reactions due to the lack of adaptation with environmental conditions, such as higher or lower temperatures than in their local range, or the presence of different predators (Arechavaleta-Velasco and Hunt, 2003; Breed et al., 2004).
The lower defensiveness of local bees could also be a consequence of the management adaptation to local bees, where, for instance, the testers may have more experience in managing the local bees and use techniques disturbing the bees to a lesser extent. (Southwick and Moritz, 1987; Breed et al., 2004)."

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #23 skrivet: 18 jun-17 kl 13:10 »
Hej

nu har jag tittat på en hel del rapporter men ingenstans förs det upp ett samband mellan svärmande bi och aggression...
« Senast ändrad: 18 jun-17 kl 15:41 av Kap Horn »

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #24 skrivet: 18 jun-17 kl 14:17 »
kan tänka mig att när de inte trivs i området, att de blir sura och svärmar ;)
jag har nu använt rökpusten. fick tända den 4 ggr. men det blev mkt bättre så! de arga välde fortf upp dom ett moln, men de stacks mindre.
det där med arga bin och mer honung: dessa arga bin är riktigt kass på att samla in honung. undrar verkligen vad de håller på med hela dagen, för flyga gör de... hade tänkt sätta på extra skattlåda men skippat det. I fjol var det dem som var snällast och drog i mest honung...
det var förresten flera cellkoppar (heter det så?), typ 1 på varje ram i nedre yngellåda. 2 med lite vätska i, men inga ägg om jag såg rätt...

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #25 skrivet: 18 jun-17 kl 15:58 »
Bin svärmar för att det är bins sätt att reproducera sig.
De svärmar inte för att de är arga, för lata för att samla honung, för trötta på omgivningen, inte har annat att göra - och inte ens för att djävlas med biodlaren.
Bina svärmar när bina (inte biodlaren) bedömt att de är starka nog att för att en drottning och en del av bina ska kunna lämna kupan och dessförinnan ha säkrat sin avkommas uppväxt och fortlevnad.



The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #26 skrivet: 18 jun-17 kl 16:01 »
det tror jag med.

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #27 skrivet: 18 jun-17 kl 16:59 »
Bina svärmar när bina (inte biodlaren) bedömt att de är starka nog..
Ja, men biodlaren kan även i starka samhällen påverka de faktorer som gör att bina bedömer att de ska svärma. 

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #28 skrivet: 18 jun-17 kl 17:06 »
Hej Små

...eller försöker påverkar de att de inte skall svärma!
Så gör h.n exempelvis en avläggare...medan jag låter bisamhället friheten att sätta ett nytt samhälle i världen.
Och nej, det är inte svärmen (det är bara den gamla drottningen med sitt "eget följe". Det är det gamla samhället med alla sina arvsanlag).

Det nya samhället är det som bildas i den gamla kupan med en ny drottning och de nya arvsanlag som kommer att finnas och genomsyrar samhället när hon är parat.

Det tål att fundera över.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #29 skrivet: 18 jun-17 kl 17:27 »
Ja, men biodlaren kan även i starka samhällen påverka de faktorer som gör att bina bedömer att de ska svärma.
Ja, till viss del kanske, skära bort viseceller, öka utrymmet, avla fram bin som tappat sina nedärvda överlevnadsinstinkter, dela sh etc
Men att hävda att svärmandet på något vis har att göra med något annat än binas nedärvda instinkter är bara att sätt för biodlaren att hävda sin rätt att på olika sätt manipulera och styra bina till att anpassa sig till människans behov.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #30 skrivet: 18 jun-17 kl 17:46 »
biodling är väl för människans skull? för att vi vill komma åt honungen på ett relativt snällt sätt? annars räcker det väl med ett insektshotell?

Postat med Alternativ.nu´s app


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #31 skrivet: 18 jun-17 kl 18:35 »
Hej Bilou

Det är upp till varje biodlare att ta ställning till tycker jag.
För min del är svaret på din fråga glasklart: jag odlar bi för biets skull.

Honung får jag så att det räcker i alla fall och om inte, så ger jag fullständigt blanke f.n i det.

Bara mina samhällen klarar sig!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Arga bin
« Svar #32 skrivet: 18 jun-17 kl 20:39 »
Hej

nu har jag tittat på en hel del rapporter men ingenstans förs det upp ett samband mellan svärmande bi och aggression...

Är dina bin läskunniga? Mina är inte det...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #33 skrivet: 18 jun-17 kl 21:22 »
Hej Thomas

nej, mina bin är inte det heller...men jag är det...undrar hur det står med dig själv? ;)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #34 skrivet: 18 jun-17 kl 21:44 »
Hej Thomas

Jag igen...det var inte illa menat, du kanske inte är lika slängt i engelskan som jag (var mitt yrkesspråk till sjöss)
...men det finns Google översätt som helt klart ger någon som är lika insatt i frågan som du tillräcklig med hjälp.

Länken finns här:https://translate.google.se/ bara kopiera och klistra in...

och resultatet ser ut som så:

Our results also show a significant interaction between genotyp"e and location, since colonies of local origin were considerably less defensive than introduced ones.
This could indicate that the non-local genotypes expressed stronger defensive reactions due to the lack of adaptation with environmental conditions, such as higher or lower temperatures than in their local range, or the presence of different predators (Arechavaleta-Velasco and Hunt, 2003; Breed et al., 2004).
The lower defensiveness of local bees could also be a consequence of the management adaptation to local bees, where, for instance, the testers may have more experience in managing the local bees and use techniques disturbing the bees to a lesser extent. (Southwick and Moritz, 1987; Breed et al., 2004)."



Våra resultat visar också en signifikant växelverkan mellan genotypen och platsen, eftersom kolonier av lokalt ursprung var betydligt mindre defensiva än de introducerade.
Detta kan indikera att de icke-lokala genotyperna uttryckte starkare defensiva reaktioner på grund av bristen på anpassning med miljöförhållanden, såsom högre eller lägre temperaturer än i deras lokala intervall eller förekomsten av olika rovdjur (Arechavaleta-Velasco och Hunt, 2003; Breed et al., 2004).
Den lägre defensiviteten hos lokala bin kan också vara en följd av förvaltningsanpassningen till lokala bin, där testerna exempelvis kan ha mer erfarenhet av att hantera de lokala bina och använda tekniker som stör småbina i bina. (Southwick och Moritz, 1987; Breed et al., 2004). "

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #35 skrivet: 18 jun-17 kl 21:55 »
hade inte jag sammanfattat det? :D (vet inte hur man klistrar in text)

Postat med Alternativ.nu´s app


Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #36 skrivet: 18 jun-17 kl 21:56 »


kan tänka mig att när de inte trivs i området, att de blir sura och svärmar ;)
Postat med Alternativ.nu´s app


har jag lärt mig nåt nytt ikväll


Postat med Alternativ.nu´s app


Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Arga bin
« Svar #37 skrivet: 18 jun-17 kl 21:59 »
kap horn, är seriöst nyfiken varför du valt att hålla på med honungsbin? självklart får alla göra som de vill. det var egentligen min poäng. tycker alla dömer så mycket här. samtidigt är det roligt att läsa era diskussioner :D

Postat med Alternativ.nu´s app


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Arga bin
« Svar #38 skrivet: 19 jun-17 kl 03:11 »
Hej Bilou


Svaret är enkelt: för att försöka att komma underfund med varelsen...

matshell

  • Inlägg: 32
    • Södermanland
SV: Arga bin
« Svar #39 skrivet: 30 jun-17 kl 23:03 »
Det var värst vad denna tråd drog iväg! Kul! Men när jag skrev att min ilskna bin drog in mycket honung och dom snälla inte gjorde det så menade jag inte att var ett givet samband. Det var bara en iakttagelse av just dessa två samhällen. Kan tänka mig att det finns alla varianter. Det var i alla fall väldigt intressanta synpunkter som kom från olika håll.
Ska slunga i helgen, då visar det sig om de varit lata eller inte.
/Mats


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 2 användare
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser