Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är jobbet värt?  (läst 2057 gånger)

Pirella

  • Inlägg: 157
    • Östergötland
Vad är jobbet värt?
« skrivet: 13 maj-17 kl 22:13 »
En granne och jag ska ha bin ihop. Vi delar på inköp av kupa och bin och diverse utrustning, men sen är det jag som utför allt arbete. Hur delar vi på honungen sen? Hur ska vi värdera arbete och honung?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-17 kl 22:42 »
Jag skulle tro att det bara är ni som kan komma överens om det.


För min personliga del skulle jag kunna tänka mig 2/3 till den som gör jobbet och har bidragit till inköp och 1/3 till den som bara bidragit till inköp. Men jag svamlar mest för jag har ingen aning om hur mycket jobb det är och hur mycket det kostar att köpa grejerna.


Säg så här: Om nån ville ha bin hemma hos mig skulle jag lätt betala alla grejerna om den andre tog jobbet och jag fick kring en tredjedel av honungen färdigslungad i burkar. Med lite övertygande argumentation skulle jag nog nöja mig även med en fjärdedel.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #2 skrivet: 13 maj-17 kl 23:23 »
En granne och jag ska ha bin ihop. Vi delar på inköp av kupa och bin och diverse utrustning, men sen är det jag som utför allt arbete. Hur delar vi på honungen sen? Hur ska vi värdera arbete och honung?
Rent generellt kan man säga att biodling är kapitalintensivt, men mycket mer än 15% avkastning på kapitalet är oskäligt, redan vid 10% lånar du bättre på banken på än av din granne. Säg att din granne bidrar med 10000 kr, då ska hen ha honung motsvarande 1500 kr/år. Det är ca 15 kg i konsumentförpackning. Med era 10+10 tkr=20 tkr är det fullt rimligt att ni kan skörda honung från 4 produktionssamhällen efter något år, säg 150 kg. Så 1/10 skulle din granne få.

I princip aldrig gått med på ett sådant avtal oavsett delningen om jag skulle göra jobbet. Om jag hade ont om pengar hade jag kunnat tänka mig en ersättning i procent av investeringen, inte en andel av skörden. Men bara om grannens % var mindre än vad jag kunde låna från banken.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #3 skrivet: 13 maj-17 kl 23:41 »
 :-[ ;D  Där ser man, dålig koll jag.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #4 skrivet: 14 maj-17 kl 00:42 »
En granne och jag ska ha bin ihop. Vi delar på inköp av kupa och bin och diverse utrustning, men sen är det jag som utför allt arbete. Hur delar vi på honungen sen? Hur ska vi värdera arbete och honung?

Vem står för kunskapen? Det är den tunga biten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #5 skrivet: 14 maj-17 kl 08:40 »
En granne och jag ska ha bin ihop. Vi delar på inköp av kupa och bin och diverse utrustning, men sen är det jag som utför allt arbete. Hur delar vi på honungen sen? Hur ska vi värdera arbete och honung?
Frågan är vad grannen har för förväntningar på utdelningen av sitt satsade kapital och hur mycket tid och arbete du är beredd att lägga ner på att uppfylla dem.
Hur många samhällen tänker ni starta med? Har du vana vid att hantera bin och sköta en biodling?
Tänker inte grannen hjälpa till med något praktiskt? Tycker i så fall att ni måste reglera din avbetalningsplan noga tids- och arbetsmässigt, inte bara utifrån fördelningen av honungen.
Mitt första biodlarår kostade 20000 (2 kupor år 1) + arbete och förbrukningsmaterial måste sen köpas in varje år. Ska ni öka ut måste även fast material köpas till årligen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #6 skrivet: 14 maj-17 kl 09:17 »
Rent generellt kan man säga att biodling är kapitalintensivt, men mycket mer än 15% avkastning på kapitalet är oskäligt, redan vid 10% lånar du bättre på banken på än av din granne. Säg att din granne bidrar med 10000 kr, då ska hen ha honung motsvarande 1500 kr/år. Det är ca 15 kg i konsumentförpackning. Med era 10+10 tkr=20 tkr är det fullt rimligt att ni kan skörda honung från 4 produktionssamhällen efter något år, säg 150 kg. Så 1/10 skulle din granne få.

I princip aldrig gått med på ett sådant avtal oavsett delningen om jag skulle göra jobbet. Om jag hade ont om pengar hade jag kunnat tänka mig en ersättning i procent av investeringen, inte en andel av skörden. Men bara om grannens % var mindre än vad jag kunde låna från banken.

Egentligen håller jag helt med, men i verkligheten har man ofta inte tillgång till alternativet att låna på banken. Och den som står för pengarna går ofta in för att han tror på idén eller personen och vill vara med på resan men har kanske inte möjlighet att delta mer aktivt. Så någon form av vinstdelning blir det nog ofta, men det gäller bara att begränsa den uppåt.

Om jag skulle värdera vad hans insats är värd så tänker jag att arbetet och pengarna är värt 30% vardera, och kunskapen 40%. En och annan kanske reagerar på det här, men jag säger då att pengar går nog att hitta någonstans, och arbete också, riktig kunskap inom biodling är svårare att hitta. Så då blir det att hans insats är värd 15%, ungefär där Olof hamnade. Men det viktiga är att avtala om en begränsning uppåt, om du skulle lyckas riktigt bra, med stora skördar. Eller att du kan köpa ut hans andel för ett visst pris.


Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #7 skrivet: 14 maj-17 kl 10:07 »
Jag tänker på lite annat sätt.
30% av utlånat kapital per år under fem år. därefter är ni fria från varandra.
Därav är 20% amortering och 10% ränta och ersättning för hjälp och stöd att komma igång.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #8 skrivet: 14 maj-17 kl 12:44 »
Men grannen är nog med för att han tycker det är lite kul, då blir detta lite stelbent. Men man måste ha ett vettigt avtal, och också avtala hur man gör med alla löpande och tillkommande kostnader. Det måste finnas medel i förväg till sådant.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #9 skrivet: 15 maj-17 kl 18:41 »
En granne och jag ska ha bin ihop. Vi delar på inköp av kupa och bin och diverse utrustning, men sen är det jag som utför allt arbete. Hur delar vi på honungen sen? Hur ska vi värdera arbete och honung?

Ser man på vad det kostar att hyra ett bisamhälle, och hur mycket honung per år man får genom denna hyran, så ser man att det kostar mellan 7 700:- och 65 000:- plus moms per år beroende på avtal och ort att hyra en kupa. Mellan 24 st burkar och 40 st burkar per år är vanligast förekommande, dvs 12-20 kg tillbaks till kunden.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #10 skrivet: 16 maj-17 kl 20:21 »
Hej


Egentligen: att "jobba" med bi är bi själva verket "obetalbart".

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #11 skrivet: 16 maj-17 kl 21:34 »
Hej


Egentligen: att "jobba" med bi är bi själva verket "obetalbart".

Nu blir jag nyfiken på hur du tänker? Jag jobbar med bin ungefär 30-40% av en heltidstjänst årligen, och får bra betalt per nedlagd arbetstimme i denna verksamhetsgren.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Vad är jobbet värt?
« Svar #12 skrivet: 24 maj-17 kl 20:01 »
Till Ts skulle jag vilja ge rådet att inte upprätta något sådant sammarbete,inte på några villkor alls.
Är grannen intresserad av honung så är ju denne fri att köpa honung av dig.
Det finns ingen samarbets form inom detta område som kommer att fungera,hur gärna ni än vill.
Vill du vara fortsatt vän med grannen så köper du de bin och mtrl som du känner för,sedan säljer du till alla som betalar det pris du bestämmer.
Att du skulle bli en livegen slav till grannen vilket du kommer att bli ,kommer inte att kännas bra för dig efter ett tag.
Jag garanterar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, Numera, larbri, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser