Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såpaskura golv med vitpegmenterad såpa  (läst 3440 gånger)

Hönsmamma77

  • Inlägg: 27
    • Småland
Såpaskura golv med vitpegmenterad såpa
« skrivet: 11 maj-17 kl 20:51 »
 Någon som som vet om jag förstör alla bra egenskaper på vårt såpaskurade golv om jag använder faxes vitpegmenterade såpa?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Såpaskura golv med vitpegmenterad såpa
« Svar #1 skrivet: 11 maj-17 kl 22:09 »
Nej. Men jag skulle satsa på Osmos hårdvaxolja alla gånger. Den finns även i pigmentfärger.

Osmos hårdvaxolja är härlig att jobba med, ger ett suveränt resultat, och är dessutom miljövänlig. Härdad yta är godkänd enligt normerna gällande träleksaker för barn.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Såpaskura golv med vitpegmenterad såpa
« Svar #2 skrivet: 16 maj-17 kl 22:50 »
 Vet inte om jag är ute o reser men vad är det vita i såpan? är det vitt pigment eller är det kalk?
Är det kalk så kan man ju tänka att det är basiskt o på så vis får en blekning av träet.
Har golvet redan fått en behandling av såpa så bär golvet på en typ av skydd. Celler är tätade. är det pigment i nästa gång har det svårt att få fäste.
 Kan du inte pröva under nån stans. Eller såpa en annan träbit o pröva på med? Kanske blir det flammigt.
Har en liten dunk med " G/P Golvsåpa Grundbehandling och  underhåll av träytor Faxe". Den innehåller krita och titanvitt. Där är det nog pigment som gör det vitt inte nått basiskt (?).
 Kan man lägga hårdvaxolja på ett tidigare behandlat såp golv? Träets "sug" borde vara rätt klent.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nils Kettu

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Såpaskura golv med vitpegmenterad såpa
« Svar #3 skrivet: 06 mar-18 kl 15:11 »
Ett exempel på behandling av ny eller rengjort/slipat gammalt trägolv.

Vitsvabba golvet med kalkvatten.
1.blanda 1-2 l kalk (tex granngårdens torrsläkta) med visp. Låt kalken sjunka till botten och skura med det kalla vattnet.
Såpa golvet.
2. Fukta golvet lätt med vatten dagen därpå och applicera fet linoljesåpa med bred pensel/fin sopkvast mm.
Låt torka minst en dag och svabba golvet med kallt vatten. Behandlingen är klar när golvet torkat och blir bättre med tiden.

Vill man "fuska" lite kan man blanda 70/30 såpa/ vatten alltså 70% såpa  och svabba på det fuktade golvet.

Vill ha det lilla extra kan man polera golvet med polermaskin efter steg 2.

När behandlingen är klar får du ej såpskura/svabba bort det fina resultatet och själv tycker jag att skurborsten hör hemma hellre i tex badrummet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare
xaelanar, Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser