Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1ha åker på distans(1mil) vad är bäst att odla för husbehov?  (läst 1775 gånger)

nyacks

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
Hej

Vi har en skogsfastighet med en gammal åker på 1ha som ligger i träda. Fastigheten ligger cirka 1 mil från hemmet.

Vad skulle vara bäst att uttnyttja åkern till för husbehov?

Väldigt gott om gris, rådjur och älg på markerna. Har traktor för skogsbruket.


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Om det går mycket gris så kan det vara jobbigt. Annars hade jag sagt potatis. Men fråga dig själv istället: vad vill du ha?

Mvh
Magnus

nyacks

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
Ja det kanske inte är så svårt utan att bara testa det som behövs...

Det var väl även en fråga vad som man behöver mest i sitt hushåll.

Vad är värt att odla kontra vad man kan köpa vid husbehovsodling. Dels i tid men även kvalitet

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
Det enda som rådjuren inte kommer att äta upp är lök och rabarber.  Ja, möjligen potatisen (fast en del äter blasten) men det tar väl grisarna hand om.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
Odla smakligt foder till de besökande djuren, skjut sedan dessa och ät. Utan tvekan bästa utbytet.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

nyacks

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
Odla smakligt foder till de besökande djuren, skjut sedan dessa och ät. Utan tvekan bästa utbytet.

Jo, vi jagar själva en hel del så frysen brukar bli full.

Jag funderar bara på fall jag skall välja en traditionell viltåker eller något som det kanske blir lite över till mig med :)

 

nyacks

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
Sparris?

Pumpa?

Majs?

andtol

  • Gäst
Det är en del jobb med att få ordning på bra odling för grönsaker men jag tycker det är absolut värt det! Att få äta giftfria egna grönsaker är värt oerhört mycket!

Djuren skyddar man mot med stängsel. Elstängsel mot gris.

Sparris?

Pumpa?

Majs?

Vilken växtzon är marken?

Finns det vatten för bevattning?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Är väl bara börja odla det man skälv gillar  Fat staket runt odlingen är tillrådligt  el mot gris och högt staket mot rådjuren där hjälper inga eltrådar då dom går i mellan har ja sett. Lycka till med odlandet va det än må bli .

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Jag skulle börja med potatis, för det är bland det mesta giftodlade. När vi satt och spånade hur stoppa gris i odlingarna så kom vi fram till att det borde gå att lägga ut armeringsnät på grödan så dom inte kan rota. Är det en bra ide, har någon provat?
kretslopp

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Hej
....

Väldigt gott om gris.....

Det uppenbara är väl vildsvinskött?

Att skydda en grönsaksodling mot vildsvin på distans tycker jag låter vanskligt.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
Jag skulle börja med potatis, för det är bland det mesta giftodlade. När vi satt och spånade hur stoppa gris i odlingarna så kom vi fram till att det borde gå att lägga ut armeringsnät på grödan så dom inte kan rota. Är det en bra ide, har någon provat?
Tänker du inte kupa potatisen ?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
 Hade nog hellre byggt staket av alla dessa armeringsmattor runt skälva odlingen .

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Jo som vi funderade så skulle det kupas först. Men som sagt det var bara en fundering vi hade det är inte prövat.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser