Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bedömma nedfall  (läst 3471 gånger)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Bedömma nedfall
« Svar #20 skrivet: 09 maj-17 kl 09:01 »
thomas vad menar du med att bina behöver det många ggr?

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bedömma nedfall
« Svar #21 skrivet: 09 maj-17 kl 09:34 »
Om inte väderleken erbjuder mycket låga temperaturer vid tillsättningen, eller möjligen har stort utrymme i kupan i förhållande till bistyrkan, så bör alltid Tedbladsburk eller Krämerplatta vara djupfryst då den placeras i kupan. Bina hinner på detta sätt vänja sig tillräckligt vid ångorna för att inte brusa upp eller rusa ut ur kupan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Bedömma nedfall
« Svar #22 skrivet: 09 maj-17 kl 10:48 »
går burken inte sönder då?

I ena kupan inga flygningar alls idag :(

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bedömma nedfall
« Svar #23 skrivet: 09 maj-17 kl 12:30 »
Jag hoppas Jano kommer in i tråden, för han har bra koll på det här med avdunstningen, men jag skulle säga att sätta in en burk från frysen verkar att ta i för mycket. Det blir också en risk i sig, eftersom en del bin gärna går mot burken, och den kylan dör de av direkt. Det borde räcka med kring 15 plusgrader för att det ska vara lugnt vad gäller brusning. Kylskåp kunde vara en kompromiss. Men det viktiga är att man inte sätter dit burkarna mitt på dagen en varm och solig dag. Då blir det för kraftig avdunstning direkt. Jag tycker tidigt på morgonen en bra flygdag med lagom utetemperatur är bra.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bedömma nedfall
« Svar #24 skrivet: 09 maj-17 kl 13:47 »
går burken inte sönder då?

I ena kupan inga flygningar alls idag :(

Absolut inte. Och bina tar ingen som helst skada av den lilla kalla ytan vid ditsättningen. Har fungerat klockrent hundratals gånger för mig.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bedömma nedfall
« Svar #25 skrivet: 10 maj-17 kl 08:03 »
går burken inte sönder då?
Vätskan ska vara uppsugen i tretexen, annars är det något fel.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bedömma nedfall
« Svar #26 skrivet: 10 maj-17 kl 12:40 »
Absolut inte. Och bina tar ingen som helst skada av den lilla kalla ytan vid ditsättningen. Har fungerat klockrent hundratals gånger för mig.
Men du har gjort det i augusti när samhället är stort. Tror du inte att det kan vara skillnad på våren, samhället är svagare och yngelklotet kanske är rakt under burken? Burken är inte bara kall utan djupfryst, och kylan rinner rakt ner.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bedömma nedfall
« Svar #27 skrivet: 10 maj-17 kl 13:26 »
Nej, jag tror inte det är något bekymmer.

Men Tedbladsburken är en s.k. långtidsbehandling med myrsyra. Avsikten med denna är att få en dos ånga under många dagar i följd. I ditt fall borde korttidsbehandling med myrsyra på en wettexduk vara rimligare.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Bedömma nedfall
« Svar #28 skrivet: 18 maj-17 kl 12:45 »
Ifall någon läser tråden efteråt: min drottning verkar inte ha dött. Det fanns gott om yngel för några dagar sedan och de beter sig som vanligt igen. Tror också wettexduk är bättre för en korttidsbehandling. Brukar förresten kolla var yngelklotet finns och ha burken så långt möjligt därifrån. Har inte sett till döda larver.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bedömma nedfall
« Svar #29 skrivet: 18 maj-17 kl 13:27 »
Ifall någon läser tråden efteråt: min drottning verkar inte ha dött.

Varför skulle Hon ha gjort det?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser