Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur blir jag av med äggtjuven??  (läst 1724 gånger)

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
Hur blir jag av med äggtjuven??
« skrivet: 21 apr-17 kl 12:30 »
Hej! Vi har under en tid nu blivit av med ägg och de ägg som återstår är kladdiga av gula. Jag anar att det är en råtta. Våra hönor går ute i trädgården under dagarna så vi kan inte lägga råttgift hursomhelst eller sätta råttfällor. Har funderat på att ett en kväll sätta ut ett ägg med lite råttgift i men är rädd att andra fåglar eller djur skulle bli intresserade och förgiftade dom också.

Hur brukar ni göra?? Kan hålla hönorna inne i sin gård under en period om det behövs. Ska ge den liggande hönan ägg så att hon kan ruva på riktigt men vill inte bli av med alla ägg till tjuven.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur blir jag av med äggtjuven??
« Svar #1 skrivet: 21 apr-17 kl 12:47 »
Råttor, liksom möss, trivs i dunkla trånga utrymmen.  En stadig låda, förslagsvis av metall, och ett litet hål år råttan att komma in till fällan?  Kanske med ett rör, som råttan kommer igenom, men absolut inga av de djur du vill skydda.

  Dessvärre är råttor intelligentare än i vart fall jag förstod från början.  Underskatta dem inte!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

andtol

  • Gäst
SV: Hur blir jag av med äggtjuven??
« Svar #2 skrivet: 21 apr-17 kl 12:54 »
För mig var det skator som tog äggen. Men då hittade jag rester utanför. Först trodde jag det var grannens hundar. :) När jag höll inne hönsen i deras heltäckande utegård så slutade äggen försvinna.

Gula på de kvarvarande äggen brukar vara (för mig) ägg som gått sönder och hönsen själva äter upp det som är kvar. Kanske dåligt skal? Vad får de för foder? Får de tillräckligt med kalk?

Kan råttor slå sönder äggskal?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur blir jag av med äggtjuven??
« Svar #3 skrivet: 21 apr-17 kl 18:28 »
De absolut vanligaste äggtjuvarna är, enligt min och många andras erfarenhet , skator och hönsen själva. Sedan kommer den egna hunden. Skator drar iväg en bit med äggen, ibland göms de långt borta. De egna hönsen äter dem på plats, i eller  alldeles utanför redet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Hur blir jag av med äggtjuven??
« Svar #4 skrivet: 21 apr-17 kl 18:39 »
Vi hade en råtta som åt av hönsmaten inne i hönshuset på dagarna under vintern så halvmörkt för det mesta.  Vi satte ut råttgift i form av - ja ungefär som kolor - i samma slags skål som hönsmaten, men  utanför hönshuset efter att hönsen blivit instängda, och tog bort den igen innan hönsen släpptes ut.  Jag vill minnas vi hade i lite hönsmat också för att ge rätta lukten.

Efter ett par nätter då maten gått åt hittade vi en död råtta i trädgården.   I vårt fall verkade det faktiskt bara varit en enda råtta.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser