Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få frukt från rosenkvitten  (läst 2617 gånger)

docydry

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
Få frukt från rosenkvitten
« skrivet: 22 apr-17 kl 13:21 »
Hej alla kunniga!

Jag har en planta rosenkvitten (c japonica) inköpt på Blomsterlandet för några år sedan, som blommar nåt enormt varenda år men som aldrig fått en enda frukt. Det surrar runt bin och andra insekter så pollinerad borde den bli. Av sig själv, vill säga, för nån mer planta har jag inte. Har läst att den (troligen?) är självsteril och det lär ju min tydligen vara. Tog mig till Blomsterlandet och bad om "rätt sorts" planta som skulle passa men de förstod inte alls, den skulle minsann inte vara självsteril utan kunna få frukt även som ensam. De trodde nog att min planta helt enkelt inte blev pollinerad så det året såg jag för säkerhets skull till att också pollinera själv för glatta livet. Givetvis inte en enda frukt ändå.

Jag fattar ju att jag måste ha en till planta men vad är det jag behöver? En till c japonica? En till japonica men inte den sorten jag har (vilken det nu är)? En annan chaenomeles men absolut inte japonica? Nån som har koll ...?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Få frukt från rosenkvitten
« Svar #1 skrivet: 22 apr-17 kl 13:46 »
I Handboken står att den oftast är självsteril.
http://handbok.alternativ.nu/Odling/Frukt_och_b%C3%A4r/Rosenkvitten
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Få frukt från rosenkvitten
« Svar #2 skrivet: 22 apr-17 kl 13:52 »
Jag har 1 gammal rosenkvittenbuske. Den ger frukt varje år. Det enda jag gör är att njuta av blomningen var vår!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Få frukt från rosenkvitten
« Svar #3 skrivet: 22 apr-17 kl 14:22 »
Jag har 1 gammal rosenkvittenbuske. Den ger frukt varje år. Det enda jag gör är att njuta av blomningen var vår!


Då är det nog en granne som också har en annan sort (det räcker alltså inte med två buskar av samma sort):

http://www.lansstyrelsen.se/VastraGotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/lantbruk-och-landsbygd/radgivning-kurser/ekologiskt-lantbruk/Rosenkvitten.pdf

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Få frukt från rosenkvitten
« Svar #4 skrivet: 22 apr-17 kl 19:06 »
Jag har en taggfri kvittenbuske som heter cido (Chaenomeles Cido, kallas ibland japansk kvitten eller den nordiska citronen) och den både blommar och ger frukt utan någon partner. Den växer ganska bra åt alla håll och kanter. Frukten brukar jag göra kvittencurd av eller blanda med bär till sylt. Kan rekommenderas.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Få frukt från rosenkvitten
« Svar #5 skrivet: 22 apr-17 kl 20:57 »
Rosenkvitten förökas vanligen med sticklingar, så det gäller att få en planta som har andra gener än den egna plantan. Om man skulle köpa flera plantor på t.ex. blomsterlandet är risken att de förädlats med sticklingar från samma ursprungsklon och därmed genetiskt är identiska och följaktligen inbördes sterila.

Cido är en Lettisk klon av rosenkvitten som är delvis självfertil. Det finns fler liknande kloner (namnsorter) om man vill komplettera med ytterligare buskar. Sorterna varierar kraftigt i storlek, så man kan anpassa valet efter behovet

I äldre bostadsområden brukar det finnas gott om gamla buskar, så där är pollineringen sällan ett problem.




docydry

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Få frukt från rosenkvitten
« Svar #6 skrivet: 24 apr-17 kl 00:55 »
Tack kurt och Ygdrasil, nu är det klarare! Då får jag jaga fatt en annan sort!

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Få frukt från rosenkvitten
« Svar #7 skrivet: 24 apr-17 kl 07:27 »
Men om de hålls sortrena på samma sätt som äpplen.....Borde man inte kunna ympa in en annan sort för att få snabbare resultat? Det borde inte vara för sent för direktympning.

MVH
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser