Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattning från frö till planta  (läst 2297 gånger)

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Vattning från frö till planta
« skrivet: 04 apr-17 kl 16:46 »
Hejsan!
Jag är nybörjare på detta men har bestämt mig för att bli så självförsörjande som möjligt, detta år är dock ett mer eller mindre träningsår.

Jag har satt just nu salladslök, schalottenlök, tomater, rödbettor och olika chilisorter. Är det någon generell regel kring hur jag ska vattna? Alltså jag håller jorden fuktig tills jag börjar se skott, fortsätter jag att hålla jorden fuktig då eller börjar jag låten jorden torka ut mer mellan varven?

Jag har tittar runt lite men tänker att jag skapar en egen tråd för att få lite mer kanske specifika svar på just mina sorter. Fråga gärna om jag behöver utveckla.

Tack på förhand.
Mvh

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #1 skrivet: 04 apr-17 kl 17:09 »
En bra början brukar vara att läsa råden på baksidan av fröpåsen. Där borde det stå att det nu är alltför sent att så lök och chili från frö, medan det tvärtom kan vara alltför tidigt att så tomat (om man inte har växthus)!

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #2 skrivet: 04 apr-17 kl 17:51 »
En bra början brukar vara att läsa råden på baksidan av fröpåsen. Där borde det stå att det nu är alltför sent att så lök och chili från frö, medan det tvärtom kan vara alltför tidigt att så tomat (om man inte har växthus)!

Jo, självfallet har jag läst på baksidan och står att såtiden är mellan mars - april. Satte dem i mars. De har börjat gro.

Vet inte riktigt om det var det jag undrade, handlade mer om vattning. Men allright, tack för ett svar.

EDIT: Det stod ingenting om vattning, det är därför jag frågar. Dessutom är vissa frön köpt privat, då kom inga instruktioner med.
Jag undrar hur vattningen ska fortsätta ske nu när de börjat gro. Eller om det kanske finns någon sida att besöka med information kring vattning? Har googlat runt men hittar inte riktigt. Är som sagt ny så jag antar att jag söker i fel riktning. Så med andra ord behöver jag lite guidning.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #3 skrivet: 04 apr-17 kl 18:15 »
Det är ingen katastrof med i alla fall chilin att den kom sent i jorden, de är perenna, även om många odlar dom som ettåringar. Ta in dom i höst och låt dom stå i ett ljust fönster och plantera ut dom igen nästa år, då får du en tidig skörd. Lök kan vara svårt att så från frö, speciellt för oss som inte bor på Österlen, jag gör det ibland och äter det som bladgrönt istället. Det finns dock en del att läsa om att odla fram sättlök till nästa år runt om på nätet, för från frö kan du tyvärr inte räkna med att få någon skörd.

Lagom fukt brukar vara bäst, väldigt få växter vill stå med rötterna i vatten. Nyuppkomna små plantor kan du skydda med en avklippt petflaska som odlingsklocka. Då kan man öppna korken upptill om det blir kondens och låta lite fukt ventilera ut.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #4 skrivet: 04 apr-17 kl 18:33 »
Det är ingen katastrof med i alla fall chilin att den kom sent i jorden, de är perenna, även om många odlar dom som ettåringar. Ta in dom i höst och låt dom stå i ett ljust fönster och plantera ut dom igen nästa år, då får du en tidig skörd. Lök kan vara svårt att så från frö, speciellt för oss som inte bor på Österlen, jag gör det ibland och äter det som bladgrönt istället. Det finns dock en del att läsa om att odla fram sättlök till nästa år runt om på nätet, för från frö kan du tyvärr inte räkna med att få någon skörd.

Lagom fukt brukar vara bäst, väldigt få växter vill stå med rötterna i vatten. Nyuppkomna små plantor kan du skydda med en avklippt petflaska som odlingsklocka. Då kan man öppna korken upptill om det blir kondens och låta lite fukt ventilera ut.

Tack för ett konstruktivt svar.

Märkligt att det står på baksidan av fröpåsarna att man kan skörda eftersom. Det är jag som måste missförstå informationen. Det är en djungel av information, tips och idéer. Svårt att navigera som novis måste jag säga.

Om någon vill hjälpa mig mer så kontakta gärna mig så vi kanske kan prata via messenger. Har tonvis med frågor. Intressanta för en intresserad :)

Mvh

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #5 skrivet: 04 apr-17 kl 18:42 »
Fortsätt att ställa frågorna här, då kan fler dra nytta av svaren om de googlar med samma frågeställning.  :)

Jo, det där med fröpåsemärkning är en djungel. Många lär vara importerade från andra länder och direktöversatta, utan en tanke på att Sveriges odlingszoner skiljer sig så mycket.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #6 skrivet: 04 apr-17 kl 19:01 »
Förodlar bara purjo inomhus och den vill inte torka ut.
Chili som kommit upp en bit tål till nöds att torka ut mellan vattningarna så länge de inte börjat blomma men helst inte sen.
Tomaterna samma som chilin.
Känn med ett finger i krukorna om det känns torrt, fuktigt eller blött så lär du dig ganska snabbt att bedöma vilken vätsketillgång som finns i krukorna.
Viktigt är oxå att växterna  inte torkar ut i samband med omplantering, när du planterar om tomaterna så sätter du dem så djupt att bara toppen av plantan är synlig ovan jord, plantorna får då nya rötter längs hela stammen och precis då är det lite extra noga med vatten. Övervattna inte, använd rumsvarmt vatten (med lite flytande gödning i när plantorna kommit igång ordentligt). Lycka till  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

andtol

  • Gäst
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #7 skrivet: 04 apr-17 kl 20:29 »
Jag är nybörjare på detta men har bestämt mig för att bli så självförsörjande som möjligt, detta år är dock ett mer eller mindre träningsår.

Välkommen hit! Hoppas du ska lyckas med dina odlingar!

Jag vill bara säga att för oss tog det mer än 10 år innan vi nu är självförsörjande på ungefär 40-50% av våra grönsaker. Det tar en stund att lära sig och förstå hur man ska göra. Dessutom behöver man lära sig om den plats man odlar på, jorden och skadedjur. Ett år fick vi mer än 80% av skörden uppätna av sniglar. Det knäckte oss nästan. Nu äter vi fortfarande av egen kål, palsternackor, chili och morötter sen förra året.

Så det behövs tålamod. Och tålamod. :)

Fortsätt ställ frågor här, alternativ.nu är ett trevligt forum och det finns stor kunskap.

hazybabe

  • Inlägg: 114
  • Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #8 skrivet: 06 apr-17 kl 11:01 »
Hej tionde!  Själv är jag inne på mitt andra tränings år.  Mycket går på erfarenhet vad gäller odlingar och som nybörjare saknar vi det.  Jag själv har hittat purjolök är ganska törstig när de väl kommer igång. Settet jag har gört är två lite berörande på krukan.  Om det ett stor kruka med lite utrumme då stoppa jag fingret i jorden för att känna fukten.  Bruka vara ungefär hälften av längden av pekfingret då ytskiktet är torrt man ska ner lite.  Mindre krukor bruka jag går på tyngde.  Om de är lätt så vattna jag om inte så ger jag de ett dag till.  Själv har jag lyckas över vattna båda några tomat och melon plantor och dödat de med det.  Så ett till tips är att lägga ut lite fler plantor an du behöva för att täcka spillo.  Jag vet det inte tillhör din fråga men förra året köpte och plantera jag vitlök på våren.  Nu senare har jag hört det ska ner i jorden höst/vinter året innan.  Vitlöken med en kortare session fortfarande växte det blev bara mindre och så är det med de flesta saker.  Lycka till med din nya äventyr 😁.  Jag har några filmer upp på YouTube om det kan hjälper.

Sent from my D6503 using Tapatalk

Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

 

VJR

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #9 skrivet: 30 apr-17 kl 20:36 »
Åh, va kul att läsa!! Jag gör (å odlar) nästan precis som du.. Jag står oxå inför många utmaningar, å frågorna är egentligen oändliga..
Jag är ny här men ska se om jag kan ge dig tips plus att jag säkert kan lära mig mkt av dig!



Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #10 skrivet: 01 maj-17 kl 15:56 »
Brukar odla lök från frö och sår då i slutet på mars. 4 april är med andra ord inte på tok för sent.
Instruktioner på fröpåsar är av varierande kvalite och tas med ett grann salt. Dels är det som npgon redan skrivit ofta inte tagit hänsyn till vart i landet man odlar. Dels är olika företag olika noggranna. Min erfarenhet är att Impecta har ett fptal standarstexter som används på allt medans Runåbergs har en mycket mer genomarbetat instruktion som dock inte är tryckt på påsarna men finns på hemsidan och i deras bok.


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vattning från frö till planta
« Svar #11 skrivet: 19 maj-17 kl 14:33 »
Hejsan!
Jag är nybörjare på detta men har bestämt mig för att bli så självförsörjande som möjligt, detta år är dock ett mer eller mindre träningsår.

Jag har satt just nu salladslök, schalottenlök, tomater, rödbettor och olika chilisorter. Är det någon generell regel kring hur jag ska vattna? Alltså jag håller jorden fuktig tills jag börjar se skott, fortsätter jag att hålla jorden fuktig då eller börjar jag låten jorden torka ut mer mellan varven?

Jag har tittar runt lite men tänker att jag skapar en egen tråd för att få lite mer kanske specifika svar på just mina sorter. Fråga gärna om jag behöver utveckla.

Tack på förhand.
Mvh

Gäller det förkultivering eller direktsådd & sättning på friland?

Det finns många trådar om förkultivering. Leta under Grönsaker och Övrigt om odling eller använd forumets sökfunktion. Kan även finnas under växthusodling och inomhusodling.
Vattning vid förkultivering ska göras med hänsyn till ljus och värme. Vattna igenom ordentligt innan det blivit halvtorrt, men dränk inte. Vattna gärna underifrån, i låda som krukorna står i el dyl. Låt vattnet dränka igenom ungefär halvvägs upp i krukorna eller avpassa vattenmängden så att allt sugs upp på några minuter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser