Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattan väntar ungar.  (läst 1964 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
Kattan väntar ungar.
« skrivet: 03 apr-17 kl 21:58 »
I början av mars löpte Spezzi och när jag kliade henne under magen så såg jag att tuttarna inte längre är vita och svåra att hitta utan lite större och rosa  :). Hon ska bli mamma för tredje gången, andra sen hon kom till mig, och jag blir kattmormor  :) ;D. Hon är en oäkta norsk skogkatt med bra, ursprungliga instinkter i behåll. Till ex så löper hon bara på sommarhalvåret. Hon är en riktigt go kattmamma som vaktar de små med livet som insats om det skulle behövas. I förra kullen var det tre fina honkattungar. Jag vaccinerade och id-märkte dom och tog 1000 kr styck för de två korthåriga och 1300 för den långhåriga. Jag gick alltså back med ca 1500 om man räknar med kostnad för mat och sand, men jag ser det som ett kärt nöje. Två av kattungeköparna hörd självmant av sig, och den tredje mailade jag efter ett år och frågade hur det gått. Alla var väldigt nöjda med sin unge. Jag vet att folk tänker väldigt olika runt det här med att sätta katter till världen. Därför skapade jag den här tråden.

 

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Kattan väntar ungar.
« Svar #1 skrivet: 04 apr-17 kl 00:02 »
Guldsand och ostron då eller?  :P Jag tog 500 per unge (två långisar och en kortis) och gick plus med runt 300 per unge. De fick barf och gick på tidningspapper samt jord.
Vaccination och märkning fick köparna sköta själv, en del vill ju öronmärka och andra chippa (man får ju rabatt om man gör både vaccinationen och märkningen samtidigt).

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Kattan väntar ungar.
« Svar #2 skrivet: 04 apr-17 kl 04:08 »
Priset jag tog täckte bara kostnaden för vaccinationerna och chip-märkningen. Sen räknade jag ut att mat och strö till lådorna gått på en 500-lapp per unge. Dom fick IAMS kattungefoder, Mjau blötmat, filmjölk och lite annat smått o gott. Spezzi drog hem sork till dom då och då också. Barf är säkert bäst men den enda barf jag kan få tag i kan jag inte gärna köpa,  frusen för ca 40 kr kilot... det blir för dyrt. Det stämmer att en del vill ha öron-märkning men mina två vuxna kattor är märkta både med chip och örontatuering. Det enda utesluter inte det andra. Jag tycker det är väldigt viktigt för att förhindra att det blir fler vildkatter i det här landet. Med chip kan man i alla fall spåra ägaren. Vaccinering är dyrt och egentligen inte fullt så viktigt. Men då jag var ung o dum så förlorade jag en jättefin ung katt i kattpest. Alla kattungarna i ladugården dog också och det var vidrigt. Om folk vaccinerar så blir kattpest snart lika ovanligt som valpsjuka.
« Senast ändrad: 04 apr-17 kl 11:18 av Nina W »

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Kattan väntar ungar.
« Svar #3 skrivet: 04 apr-17 kl 12:23 »
Fast märkning förhindrar ju inte direkt vilda katter, vill du förhindra det, så ska du ju inte sälja kattungarna förrän de blivit kastrerade.

Sedan bör du kolla runt mellan olika veterinärer, den då går till verkar ju ta överpriser. Barf gör man dessutom själv, taurininnehållet sjunker när fodret är fryst och taurin är essentiell för katter. Då kostar det inte många kronor även om man inte producerar något animaliskt själv. Och i naturen finns inga speciella kattungemöss, så varför betala överpriser för ett foder med kolhydrater bara för att det i marknadsföringens namn har en kattunge på påsen? Kolhydrater är ju dessutom den primära orsaken till både övervikt och diabetes hos katter, vilket det finns gott om i fodret. Och har vi ingen inhemsk produktion? Iams produceras i Nederländerna där användandet av antibiotika vida överstigen användandet i vårt eget land och sedan ska det transporteras hela vägen hit. Miljö och/eller klimatvänligt?

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Kattan väntar ungar.
« Svar #4 skrivet: 04 apr-17 kl 14:20 »
Jag utgår i alla fall från att jag valt kattungeköpare så väl att jag hittat folk som verkligen vill ha en katt! Ett chip-märkning gör det i alla fall lättare att återförena en rymling med ägaren. Det behövs fina huskatter och inte bara raskatter så jag tycker dom också ska få chansen att föröka sig men inte okontrollerat och obegränsat. Här är det efterfrågan på kattungar för att så många kastrerar sina katter. Bor man i ett område med överskott så är det bäst att kastrera.

Jag har verkligen ingen aning om hur jag skulle kunna få tag på färsk barf! Jag har provat att ge mina vuxna katter Mjau torrmat men den ena blir för tjock av det för den innehåller för mycket kolhydrater. Mjau blötmat i små tetrapack innehåller bara kött så det är bra, men mina katter gillar inte det. Bozita är också svenskproducerat, men innehåller också för lite kött. Nu får dom Acana torrmat som basfoder just för att det innehåller mycket kött.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kattan väntar ungar.
« Svar #5 skrivet: 20 apr-17 kl 23:19 »
Hmm..köper du kattmat i småpackar?
10kg Iams kattunge torrfoder kostar 398kr på granngården.
Blötfoder ger jag bara i början sen får mina kattungar äta torrfoder.

Vaccinerat gör jag inte på några av mina djur. Har sett baksidan....

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Kattan väntar ungar.
« Svar #6 skrivet: 20 apr-17 kl 23:46 »
Nej, jag köpte en stor påse Iams kattungemat men gav dom mest Mjau blötmat, filmjölk, rå köttfärs ibland mm. Vad menar du att vaccineringen skulle ha för baksida?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kattan väntar ungar.
« Svar #7 skrivet: 21 apr-17 kl 00:01 »
Jag vill inte ge vaccin i onödan till nån. Det har funnits fall där djur har dött av det. Och en katt som ska leva som inne katt tex behöver det inte heller.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 2 användare
Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser