Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka silkeshönsägg?  (läst 1738 gånger)

Labbe

  • Inlägg: 19
  • Ekerö
    • Uppland
Kläcka silkeshönsägg?
« skrivet: 24 mar-17 kl 19:46 »
Hej, har försökt att hitta någon tråd på kläckning av silkeshönsägg , jag har 7st i kväkarn och är orolig för att dom är så små men har så hårt skal( har fått tidigare från grannen och märkt att dom är svåra att knäcka).
Någon som har erfarenhet av kläckning av dessa små?
 ??? ::)

lax

  • Gäst
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-17 kl 10:21 »
Hönan rör om äggen med roterande rörelser under sig ett par gånger dygnet dels för att vända äggen dels för att slipa av de mot varandra för att underlätta för kycklingen att spräcka skalet. Om du kläcker i maskin och är orolig för att skalet är för hårt/tjockt - att kycklingen inte kommer klara av att kläckas, kan du dra ett par små varv runt ägget med fint slippapper ett par tre gånger under ruvningsperioden. Äggstorleken kar ingen betydelse.
Lycka till!

Labbe

  • Inlägg: 19
  • Ekerö
    • Uppland
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #2 skrivet: 25 mar-17 kl 23:01 »
Tack för svar , låter lite riskfyllt/ läskigt😜 Ska jag slipa runt mitten eller kanske lite högre upp, eftersom dom oftast brukar hacka sig ut efter att haft hål på skalet i en ring runt mitten?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #3 skrivet: 25 mar-17 kl 23:53 »
Om de inte kläcker beror det på att kycklingen är för svag, inte på grund av skalets hårdhet. Kycklingen har en speciell tand på näbben bara för att kunna knäcka hål på skalet från insidan.

lax

  • Gäst
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #4 skrivet: 26 mar-17 kl 22:21 »
Ja Olof har just återuppfunnit hjulet. Men det är trams det han säger om svaga kycklingar. Alla kycklingar som kvävs i ägget gör det för att skalet är för tjockt/hårt. Hade det berott på att kycklingen är för svag innebar det att det är en väldig kvalitéskillnad på äggen näringsmässigt, och då hade industrin varit snabb att sortera och saken hade blivit uppmärksammad även hos sådana som har gått bluffkurser i allt möjligt.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #5 skrivet: 27 mar-17 kl 17:53 »
 Det är väl inte bara äggets näringsinnehåll det kan handla om.  Genetiska defekter, eller att kycklingen haft fel temperatur under utvecklingen.  Det kan ju variera även i samma kläckare, eller under samma höna.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #6 skrivet: 27 mar-17 kl 20:19 »
Ja Olof har just återuppfunnit hjulet. Men det är trams det han säger om svaga kycklingar. Alla kycklingar som kvävs i ägget gör det för att skalet är för tjockt/hårt. Hade det berott på att kycklingen är för svag innebar det att det är en väldig kvalitéskillnad på äggen näringsmässigt, och då hade industrin varit snabb att sortera och saken hade blivit uppmärksammad även hos sådana som har gått bluffkurser i allt möjligt.
Berätta gärna mer om din erfarenhet av hårda och tjocka skal. Är det vissa raser eller bara vissa individer eller är det hönorna som ätit för mycket kalk?

lax

  • Gäst
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #7 skrivet: 27 mar-17 kl 20:39 »
Ännu en som uppfinner hjulet på nytt, karsan.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #8 skrivet: 27 mar-17 kl 22:23 »
Ännu en som uppfinner hjulet på nytt, karsan.
Jag tror inte jag förstår riktigt, hur tänker du?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #9 skrivet: 27 mar-17 kl 22:28 »
Hönan rör om äggen med roterande rörelser under sig ett par gånger dygnet dels för att vända äggen dels för att slipa av de mot varandra för att underlätta för kycklingen att spräcka skalet. Om du kläcker i maskin och är orolig för att skalet är för hårt/tjockt - att kycklingen inte kommer klara av att kläckas, kan du dra ett par små varv runt ägget med fint slippapper ett par tre gånger under ruvningsperioden. Äggstorleken kar ingen betydelse.
Lycka till!
Kom att tänka på en sak, finns det någon risk att de blir nedslitna i fel ände?

Labbe

  • Inlägg: 19
  • Ekerö
    • Uppland
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #10 skrivet: 09 apr-17 kl 18:07 »
Nu har dom kläckts, två dagar för tidigt så jag antar att det är dvärgsilkeshöns ,
Tre kläcktes ganska samtidigt en efter en, men den fjärde tog lång tid på sig nästan ett och ett halvt dygn. Den hade bara ett litet hål i ägget men levde och pep, jag vet att man inte ska hjälpa men jag tror inte att den stackarn hade klarat sig ut så jag började att knacka upp längs hålet sakta en liten bit varje timme, sen fick jag sprätta upp hinnan försiktigt... när jag hållit på hela morgonen ploppade den ut men förlorade en del blod då jag tror att den satt fast lite i rumpan. Hur som helst så bytte jag ut papper och tömde vattenreservoaren i kläckaren så att den fick torka ! Den har kämpat hela dagen och nu är den med sina syskon under värmetaket, ser ut som den tar sig men är trött!

Dom får kokt äggula, hotdog och startfoder, hur tidigt ska man ge snäckskal? Skalen är ju rätt stora så ska man mortla ner dom i så fall?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #11 skrivet: 09 apr-17 kl 18:36 »
Snäckskal ska de inte ha förrän de börjar att värpa.  Inte fel att ge sand dock. Varför hotdog? De behöver knappast salt. Vad jag förstår har startfodret allt de behöver, men jag tror det är bra att de får variation.  Äggula till ökar ju proteinet (och fett), kanske bra att ge lite havregryn (vanligt, till folkgröt) för att kompensera.

Labbe

  • Inlägg: 19
  • Ekerö
    • Uppland
SV: Kläcka silkeshönsägg?
« Svar #12 skrivet: 09 apr-17 kl 22:00 »
Ok. Jag läste någonstans att dom skulle ha snäckskal för att växa upp och bli starka kycklingar ? Kommer ej ihåg var jag läste det , men jag trodde också att startfoder hade allt , så jag kör på det !🙄


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 3 användare
von tratt, Själv är bäste dräng, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser