Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minnesbild av orienteringen?  (läst 849 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Minnesbild av orienteringen?
« skrivet: 06 mar-17 kl 19:25 »
Jag har senaste tiden fått frågan från två olika biodlare om huruvida flygbin som övervintrat minns höstens orientering av kupan nästkommande vår eller ej. Tyvärr minns jag inte svaret på denna fråga, och undrar därför om ni har erfarenheter av detta? Båda frågeställarna ska flytta sina bigårdar inom 100 meter, och undrar om de behöver köra med glasskive-metoden eller ej tidigt på våren.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Minnesbild av orienteringen?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-17 kl 19:40 »
Jag har läst att bina tappar minnesorienteringen efter ett tag när de sitter inne på vintern.
Å andra sidan så har de väl rensat innan de ska flyttas och när de rensar så behöver de väl orientera om, många bin är ju en bra bit från kupan när de rensar tarmen.
Det kanske är bättre att köra hömetoden så bina hinner bli rejält uppmärksammade på att de är flyttade. Glas/skivor är aldrig fel - en får vara rädd om överlevarna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Minnesbild av orienteringen?
« Svar #2 skrivet: 06 mar-17 kl 20:15 »
Jag har läst att bina tappar minnesorienteringen efter ett tag när de sitter inne på vintern.

Minns du vem som skrivit det?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Minnesbild av orienteringen?
« Svar #3 skrivet: 06 mar-17 kl 20:34 »
Minns du vem som skrivit det?
På sid 57 i Bin till nytta och nöje av Mattson & Lang står "Bina minns alltid hur de ska flyga för att hitta hem till kupan och just detta minne räcker någon månad".
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Minnesbild av orienteringen?
« Svar #4 skrivet: 06 mar-17 kl 20:36 »
På sid 57 i Bin till nytta och nöje av Mattson & Lang står "Bina minns alltid hur de ska flyga för att hitta hem till kupan och just detta minne räcker någon månad".

Tack! Jag ville minnas just det, men kom inte ihåg var jag läst det.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Minnesbild av orienteringen?
« Svar #5 skrivet: 07 mar-17 kl 10:12 »
Hej

Enligt "gammal" erfarenhet så räckte det med att ha samhället tre dagar i en mörk, sval källare. Efter det så behövdes en nyorientering.
Vid första rensningsflyg så kunde jag helt klart iaktta att bina nyorientera sig innan cirklarna blir större.
Vill minnas att även Seeley nämnde tre dagar minne...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser