Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tennspackla på rostfritt?  (läst 1294 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Tennspackla på rostfritt?
« skrivet: 05 mar-17 kl 16:53 »
Funkar det?
Är det någon skillnad, mot att göra det på vanlig karosseriplåt? 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tennspackla på rostfritt?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-17 kl 21:38 »
Om man ska göra en vanlig mjuklödning så brukar det vara svårt att få lodet att väta på rostfritt stål. Jag har för mig att det åtminstone förr i tiden fanns något speciellt flussmedel eller lödvatten för mjuklödning på rostfritt, jag kan tänka mig att det behövs även för tennspackling.

En snabb googling visar att det finns flera olika lödvatten på marknaden än idag som påstås vara avsedda för rostfritt. T ex Effekto nr 4 och Meltolit Z-fluss.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Tennspackla på rostfritt?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-17 kl 22:31 »
Jag har ett sånt flussmedel kvar efter ett jobb till Eriksson Kabel. Det gick att löda, men inte bra skall jag säga. Vad är det Du vill göra? Finns inte en bättre metod?
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tennspackla på rostfritt?
« Svar #3 skrivet: 06 mar-17 kl 08:09 »
Jag har ett sånt flussmedel kvar efter ett jobb till Eriksson Kabel. Det gick att löda, men inte bra skall jag säga. Vad är det Du vill göra? Finns inte en bättre metod?

Spackla lite svetsar och knöliga hörn på en bensintank, så att den blir slät.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Tennspackla på rostfritt?
« Svar #4 skrivet: 06 mar-17 kl 09:47 »
Skall den vara blank blir det ändå inte snyggt med tenn utanpå. Då får Du försöka rikta den och snygga till svetsarna. Skall den bli målad kan Du lika gärna ta plastikpadding. Men rugga upp ytan lite först.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tennspackla på rostfritt?
« Svar #5 skrivet: 06 mar-17 kl 09:58 »
Skall den vara blank blir det ändå inte snyggt med tenn utanpå. Då får Du försöka rikta den och snygga till svetsarna. Skall den bli målad kan Du lika gärna ta plastikpadding. Men rugga upp ytan lite först.

Njae, tennspacklingen används ofta på veteranbilar för att få till en snygg lagning. Så det beror nog mycket på vilket tenn man använder och hur det utförs.
Den killen som skulle ha kunnat svara på den här frågan var ett proffs som åkte land och rike runt för att just tennspackla veteranbilar, tyvärr dog han nu för ca ett år sedan. Men jag tror att rostfritt blir för "fett" för att få tennet att fastna. Det kanske går om det syrabehandlas innan?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tennspackla på rostfritt?
« Svar #6 skrivet: 06 mar-17 kl 10:10 »
Den ska inte vara blank utan rostfri bara för att slippa rost i tanken.
Så underdelen kommer att synas, så vill jag ha en jämn och fin yta.
Spackel är ett alternativ, men håller sämre än tenn och därför vill jag tennspackla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Hardis, alternaiv, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser