Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri  (läst 4927 gånger)

Camilla H

  • Inlägg: 0
    • Dalarna
Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri
« skrivet: 02 mar-17 kl 18:30 »
Hej! Odlar rotselleri för första gången i år. De ser verkligen sorgliga & gängliga ut just nu! Har lite svårt och förstå att det ska kunna bli en stor rot av detta. Tänkte skola om dom i större krukor. Frågan är då hur djupt ner i jorden dom ska sättas? Ska man sätta dom med jord upp till bladen? (Se markering på bifogad bild)  Samtidigt har jag läst att man inte får sätta dom för djupt, men då kanske man syftar på slutplanteringen utomhus?

Vore tacksam ifall någon snäll rotselleri-odlare vill ge lite tips! :)

Mvh/ Camilla
“People are being persuaded to spend money we don’t have, on things we don’t need, to create impressions that won’t last, on people we don’t care about”

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri
« Svar #1 skrivet: 02 mar-17 kl 19:14 »
sätt dem så att jorden precis inte täcker grobladen. mycket ljus och lagom svalt ( 15-18 men inte kallare då sätter man igång blomningen) gör att de inte blir så gänglig. vid slutplanteringen  bör och ska du inte plantera dem för djupt. plantera inte ut dem för tidigt då stannar de upp. i zon 4 är slutet av maj början av juni lagom, skola om de i allt större krukor

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri
« Svar #2 skrivet: 02 mar-17 kl 19:23 »
De bör inte planteras om djupare än de varit från början, annars utvecklar de inte någon rot

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri
« Svar #3 skrivet: 04 mar-17 kl 07:53 »
Den har haft det för varmt eller för lite ljust eller båda.  Den behöver alltså mer ljus eller svalare eller båda, annars kommer den fortsätta gängla till sig.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri
« Svar #4 skrivet: 04 mar-17 kl 10:12 »
Bonderöven är på studiebesök ca 15,20 in i programmet - där diskuteras kål, rotselleri mm
http://www.svtplay.se/video/12571816/hundra-procent-bonde/hundra-procent-bonde-sasong-16-avsnitt-8?start=auto
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Camilla H

  • Inlägg: 0
    • Dalarna
SV: Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri
« Svar #5 skrivet: 04 mar-17 kl 12:57 »
Hej!  Stort tack för era svar & råd! :) Har plantorna i 16 grader + använder växtbelysning. Att så många blev gängliga tror jag kan bero på att jag väntade tills alla hade grott klart innan jag flyttade dom bort från värmen. De som grodde först fick nog därför stå i värmen lite för länge. Har planterat om rotsellerin nu så att första bladparet är precis ovanför jord. Så får jag vara försiktig vid slutplantering så att jag inte sätter plantorna för djupt/djupare då!

Såg att Sara Bäckmo skrev idag om att plantera om selleri:

http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/dags-att-plantera-om-selleri/

Mvh/ Camilla
“People are being persuaded to spend money we don’t have, on things we don’t need, to create impressions that won’t last, on people we don’t care about”

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri
« Svar #6 skrivet: 05 mar-17 kl 16:35 »
Läste Sara Bäckmos variant. Kul att man gör olika. Jag börjar likadant med att bredså många frön i en kruka. Men sen flytter jag småplantorna till egna krukor kort efter de kommit upp. Tycker det är lättare att plantera om pyttesmå groddplantor än senare.
Har heller alldrig gillat att vattna nerifrån, tycker man behöver vattna för mycket då, att det har tendens att bli för blött. För att inte välta små plantor med vattnet vattnar jag nära krukans kant och lite. Använder en vattenkana med smäcker "pip" så det är lätt att styra.

Camilla H

  • Inlägg: 0
    • Dalarna
SV: Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri
« Svar #7 skrivet: 12 mar-17 kl 20:12 »
Rotsellerin har tagit sig fint sen omplanteringen och jag känner mig hoppfull! :)

Mina plantor var inte heller så stora (ej heller pyttesmå) när jag skolade om dom! Läste någon annanstans att småplantorna bör flyttas till egen kruka så fort de går att hantera! Med andra ord så verkar det finnas lite utrymme för att göra på olika sätt! Känns skönt att veta. Jag har ju annars blivit lite uppskrämd då jag fått intrycket att rotselleri är en så svårodlad gröda.

Mvh/ Camilla
“People are being persuaded to spend money we don’t have, on things we don’t need, to create impressions that won’t last, on people we don’t care about”

Karna Maj

  • Inlägg: 5
SV: Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri
« Svar #8 skrivet: 24 mar-17 kl 10:10 »
Det er meget vigtigt, at bladselleri ved omplantningen ikke plantes dybere, end de står i såbakken. Normalt vil de ligge hen ad jorden ved omplantningen. Jeg planter først om, når det er varmt nok til at sætte planterne i drivhuset - her i Danmark sidst i april. Jeg planter dem ud på bed sidst i maj eller først i juni. Du kan se min omplantning her:

http://www.karnamaj.dk/plante-selleri-knoldfennikel-og-dild/

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Nybörjarfråga gällande omskolning av rotselleri
« Svar #9 skrivet: 18 apr-17 kl 11:35 »
Min dog efter omplantering, kanske troligast att det var för lite ljus där de var tvungna att stå då.  Får hoppas på att den vanliga stjälksellerin istället då.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 4 användare
papwe, xaelanar, LimJans, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser