Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga helt nytt hönshus  (läst 4361 gånger)

Löthaders

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Bygga helt nytt hönshus
« skrivet: 21 feb-17 kl 14:22 »
Vill bygga hönshus. Det skall vara för ca 10 höns. Men byggnaden skall även gå att dela så kaninerna får en egen del på andra sidan väggen.. Hur löser man det med bra luft på hönssidan? Gissar att det behöver vara isolerat inför vintern....

Gärna bilder tips förslag på hur vi ska bygga!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga helt nytt hönshus
« Svar #1 skrivet: 21 feb-17 kl 14:43 »
Isolerat är helt klart bra när man ändå bygger nytt. Låt friskluften komma in hos kaninerna och fortsätta in i hönsavdelningen.

Cefast

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Bygga helt nytt hönshus
« Svar #2 skrivet: 21 feb-17 kl 21:20 »
Håller med föregående om att det är klokt att förvärma inluften till hönsen via kaninerna. Isolering är en investering som kommer underlätta eventuell uppvärmning och ge djuren en drägligare tillvaro.
Att bygga stort är nästan lika enkelt som att bygga litet. Ta i lite. Här är det platsen och eventuella byggregler som styr. Själv har jag valt att hålla mig till de 25 kvadrat som attefallshuset tillåter, men med mer plats på tomten och mindre krångel kring bygglov hade jag gärna byggt större.
Jag har också valt att dra in vatten, avlopp och el. Det underlättar skötseln och hygien om disk av tråg och automater kan ske på plats.
Foderförvaring? Hur undviker ni dagliga tunga lyft eller balansakter?
Jag har ägnat mycket funderande åt sådant. När man bygger nytt vill man bygga smart och ändamålsenligt.

Löthaders

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Bygga helt nytt hönshus
« Svar #3 skrivet: 22 feb-17 kl 10:44 »
Tack för tipset ang stl, hade inte tänkt på det så mkt innan :) Ska även ta med vatten i åtanken, el är ett måste känns det som. Vill gärna ha ngn lampa :)

Hur utformar man inredningen bra? Med sittpinnar, reden, vatten foder och sand? :)

Håller med föregående om att det är klokt att förvärma inluften till hönsen via kaninerna. Isolering är en investering som kommer underlätta eventuell uppvärmning och ge djuren en drägligare tillvaro.
Att bygga stort är nästan lika enkelt som att bygga litet. Ta i lite. Här är det platsen och eventuella byggregler som styr. Själv har jag valt att hålla mig till de 25 kvadrat som attefallshuset tillåter, men med mer plats på tomten och mindre krångel kring bygglov hade jag gärna byggt större.
Jag har också valt att dra in vatten, avlopp och el. Det underlättar skötseln och hygien om disk av tråg och automater kan ske på plats.
Foderförvaring? Hur undviker ni dagliga tunga lyft eller balansakter?
Jag har ägnat mycket funderande åt sådant. När man bygger nytt vill man bygga smart och ändamålsenligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bygga helt nytt hönshus
« Svar #4 skrivet: 22 feb-17 kl 11:40 »
Lättstädat är viktigt. Luftkvaliteten hänger mycket på städningen så det gäller att underlätta den. Här har vi lite olika små hönshus eftersom det utökat vartefter och jag ligger efter med byggena. Hönsälskarna är snabbare med att kläcka än vad jag är att bygga :-\ Det hus som har slätt betonggolv utan något fast i vägen, samt en giljotinlucka till utegården för hönsen, är den klart smidigaste hittills. I det huset vittjar man dessutom redena från utsidan. Stor och säker utegård är också bra, gärna med tak. Stor för att det inte blir grisigt och säker så slipper man stänga hönsluckan på kvällen. Taket håller marken torrare och man slipper snö som hänger i taknätet.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Bygga helt nytt hönshus
« Svar #5 skrivet: 22 feb-17 kl 19:17 »
Det är bättre att bygga av tegel och betong än trä. Då kan man kalka väggarna och sen kalka om dom en gång om året. Det blir svårt för råttorna att ta sig in, det är också en fördel. Utegården måste ha nedgrävt nät så att rovdjuren inte kan gräva sig in. En eltråd runt om är jättebra. Själv använder jag en elnätshage och den är jättebra! Haft den i många år och inte förlorat en enda en till någon fyrfota fiende. Men små kycklingar kan inte gå i elnätshagen.

Cefast

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Bygga helt nytt hönshus
« Svar #6 skrivet: 22 feb-17 kl 23:38 »
Lättstädat nämndes här ovan. Jag har byggt en 100x100 cm utlyftbar del av väggen och dragit ut betongplattan utanför. På så vis kan jag skuva ut ströbädden dit med en raka. Sen har man svängrum att ta reda på det på utsidan hönshuset och slipper stå inne i dammet och skotta. Dörrar och trösklar behöver inte heller anpassas till skottkärra.
Det fina med att bygga nytt är att man kan börja i ändamålet, tänka praktiskt hur man vill att det skall vara att sköta om djuren, och sedan välja hur stor byggnad, hur stora fönster, orienteringen i väderstreck osv bäst passar just ändamålet. Det handlar inte om hur man bäst anpassar en befintlig byggnad till hönshus, utan tvärtom.

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Bygga helt nytt hönshus
« Svar #7 skrivet: 22 mar-17 kl 14:18 »
jag har byggt ett kombinerat hundhus/hönshus,  det är golvspån på golvet och bara regelväggar för tillfället.

jag har funderat på vilka ytskikt man ska välja... har ni några tips?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser