Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dekorsten/Väggtegel bakom kamin - kan den lagra värme?  (läst 4363 gånger)

Starter

  • Inlägg: 37
Har nu införskaffat en gjutjärnskamin på 14kw med 75kg sten inbyggt. Kaminen står framför murstocken som vi håller på att putsa. Vi vill sätta någon form av dekorsten/väggtegel mot murstocken.
Vi har tittat på dekorsten av syntetgips.
Kan dekorsten av syntetgips på väggen lagra värme?
Eller skall man istället satsa på en mycket dyrare dekorsten av natursten för att lagra värme?
Eller är det för lite sten för att vara aktuellt att lagra värme över huvud taget?
-Väggen är ca 2,30 x 2,50 som jag tänkte täcka med "sten".
- Syntetgipset är 12-24mm tjockt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dekorsten/Väggtegel bakom kamin - kan den lagra värme?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-17 kl 18:39 »
Det blir för lite sten för att det skall kunna lagra någon större mängd värme, det krävs nog närmare en kubik sten för att det verkligen skall märkas. Gipsen ger nästan inget men den är ju ett bra brandskydd i alla fall.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Dekorsten/Väggtegel bakom kamin - kan den lagra värme?
« Svar #2 skrivet: 17 feb-17 kl 18:54 »
Om jag tolkar dig riktigt, så finns luft mellan kamin och aktuell vägg? Om ja, så kommer aldrig väggen att lagra mer än kanske en femtedel så mycket som de 75kg täljstenen på kaminen, oavsett typ av sten i väggen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Dekorsten/Väggtegel bakom kamin - kan den lagra värme?
« Svar #3 skrivet: 17 feb-17 kl 19:17 »
Tackar för snabba svar!
Då satsar vi antagligen på gipset

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Dekorsten/Väggtegel bakom kamin - kan den lagra värme?
« Svar #4 skrivet: 19 feb-17 kl 21:14 »
Nej vi skippar gipset. Är alldeles för poröst och ser nog inte så snyggt ut efter lite skador. Satsar nog på klinker istället. Snyggt, hållbart och inte hysteriskt dyrt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser