Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var får man tag på slampump och luftmotor?  (läst 880 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Var får man tag på slampump och luftmotor?
« skrivet: 27 jan-17 kl 16:11 »
Ska fixa med tömning av avloppstankarna på bussen.
Jag har två tankar (en för toaletten och en för resten)

För att tömma dom så börjar jag med en avstängningskran på varje tanks avloppsrör.
Sedan går rören ihop till en pump och vidare till en slangvinda, som man drar ut slangen från när man ska tömma tankarna.

Jag börjar med att tömma toa tanken och sedan den andra och då tvättas systemet rent från avföring, utan att behöva koppla och dona med slangen.
Bara att rulla in slangen igen.

Jag hittar bara dränkbara avloppspumpar, men jag vill ha en med gängor eller slanganslutning både på sug och tryck sidan. Ca 1 tums anslutning. 12 eller 24 Volt DC eller 230 Volt AC. Tryckluftsdriven går också bra.

Nu är jag bekväm av mig så jag vill ha motordrivning till slangvindan. Luftdriven, men el går i nödfall om den tål vatten och skit.
Slangvindan blir monterad liggande oskyddat under golvet i bussen. Mellan ram och sidoplåt.  Den blir ca 60 cm i diameter och 20-30 cm hög.

Nån som vet var man kan finna lämplig pump och motor?

« Senast ändrad: 27 jan-17 kl 17:22 av ensamhet »

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Var får man tag på slampump och luftmotor?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-17 kl 18:25 »
Rinkaby rör har avloppsstationer. Kan det vara något som passar?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Var får man tag på slampump och luftmotor?
« Svar #2 skrivet: 27 jan-17 kl 18:38 »
Rinkaby rör har avloppsstationer. Kan det vara något som passar?

Finns inget som heter så på deras sida, har du nån länk eller artikelnummer på det du menar?

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Var får man tag på slampump och luftmotor?
« Svar #3 skrivet: 27 jan-17 kl 20:23 »
Art.nr 1480 ex.vis.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Var får man tag på slampump och luftmotor?
« Svar #4 skrivet: 27 jan-17 kl 20:42 »
Nej!

Liknande är det redan till toaletten, så skiten är redan finfördelad när den hamnar i tanken.

Den pump jag söker är till för att tömma tanken vid macken eller var det nu finns möjlighet.
Det ska vara typ en vatten pump, men för vätska med "saker" i.


torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Var får man tag på slampump och luftmotor?
« Svar #5 skrivet: 27 jan-17 kl 23:55 »
Kanske det går att göra en ejektoranordning för att suga ur gråvattnet? Antingen vatten- eller tryckluftdriven. En annan möjlighet är ju att helt enkelt använda tryckluften för att trycksätta den tank som ska tömmas, så ger sig vattnet iväg utan vidare. Det gäller bara att ha avstängningskranar på inkommande avloppsrör till tanken.

Tryckluftmotor till slangvindan borde man kunna ta vara på ur en kasserad mutterdragare, slipmaskin eller annat tryckluftverktyg. En lamellpump - t ex luftpump för avgasrening från någon bensinbil från 70-talet eller luftpumpen till ett kompressorhorn - kan köras som luftmotor också.

En annan möjlighet, om du kan inskränka dig till att köra vindan när dieseln är igång, skulle kunna vara en hydraulmotor som drivs av servostyrningens hydraulpump.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Var får man tag på slampump och luftmotor?
« Svar #6 skrivet: 29 jan-17 kl 18:06 »
Här ett alternativ: https://www.navinordic.com/komfort-ombord/toaletter/septitankar-tillbehor/tomningspumpar-for-septi/avloppspump-med-kvarn-50l-min-12v

Finns lite fler alternativ på nätet, men de flesta bygger på en pump i tank som töms med nivåvakt.

Jag gjorde lite forskning när jag själv funderade på att bygga mig en husbuss innan jag hittade ett billigt hus med stor tomt.


EDIT: 24v - https://www.navinordic.com/komfort-ombord/toaletter/septitankar-tillbehor/tomningspumpar-for-septi/avloppspump-med-kvarn-50l-min-24v

EDIT2: Jag hade skiss  förutom separata tömningsmöjligheter för septitank resp gråvattentank även att när man tömmer septitanken så kunde man även pumpa in gråvattentankens innehåll (separat impellerpump) vid bypassventil med backventil till tilloppet på septitanken för att "skölja rent" septitanken med gråvattnet. Var noga med backventil eller dubbla ventiler så inte septitanken kan kan rinna över till gråvattentanken.

Jag hade ritat in 2tums snabbkopplingar av samma typ som används till IBC-tankar för slangarna. Exempel: http://www.pk-produkter.se/adaptrar-till-fat-ibc

Enkelt att flytta slangar och pump för andra ändamål.

/EDIT2





/Rikard
« Senast ändrad: 29 jan-17 kl 18:17 av rikardn »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
von tratt, Jenny Donai Manitski

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser