Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bor du i eller bygger vagn/tiny house?  (läst 14135 gånger)

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #40 skrivet: 17 apr-17 kl 18:30 »
Ja men se den som en stor blomlåda, bara att det består av mer beståndsdelar :-) ja det Är härligt att vara mobil och kunna ta sitt hus med sig och flytta till annan plats när man vill :-) det kanske slutar med att du skaffar dig en liten grålle oxå så du kan flytta helt själv ;-)

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh


IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #41 skrivet: 17 apr-17 kl 18:35 »
Ja men se den som en stor blomlåda, bara att det består av mer beståndsdelar :-) ja det Är härligt att vara mobil och kunna ta sitt hus med sig och flytta till annan plats när man vill :-) det kanske slutar med att du skaffar dig en liten grålle oxå så du kan flytta helt själv ;-)

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh

Ja jag tycker mycket om tanken på att vara rörlig på det viset.

Man vet aldrig, det kanske blir snigelhus och traktor när man ändå håller på.  ;D

Men aaaningen mer invecklat än en blomlåda ändå...  ;D
Man vill ju gärna slippa frysa ihjäl om vintern. Såna saker.

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #42 skrivet: 17 apr-17 kl 18:56 »
Haha ja det är ju en fördel att slippa frysa = isolerad avancerad blomlåda haha asg ;-) 

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh


IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #43 skrivet: 17 apr-17 kl 18:59 »
Haha ja det är ju en fördel att slippa frysa = isolerad avancerad blomlåda haha asg ;-) 

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh

Mycket avancerad för en blomlåda, ja.  ;D
Det behövs ju t.ex. en säng. Uppvärmning. En hörna att sitta och fika/sticka/umgås i.
Sånt var det inte i blomlådan jag spikade ihop.  :P

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #44 skrivet: 17 apr-17 kl 19:01 »
Haha mega avancerad blomlåda med andra ord

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh


IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #45 skrivet: 17 apr-17 kl 19:10 »
Haha mega avancerad blomlåda med andra ord

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh

Japp :-)

Ja jisses, det är såå mycket att lära sig, tänka på, välja.  :o

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #46 skrivet: 17 apr-17 kl 19:16 »
Jo det är ju så, men det kommer bli bra ska du se :-) vi på forumet finns ju här som hjälp, bara att fråga så mycket det går

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #47 skrivet: 18 apr-17 kl 09:56 »
Jag kan rekommendera dej att besöka närmaste bilskrot, för att få tag i lämplig kärra att bygga på. Jag har en stor bilsläp som får lasta två ton, som har en egenvikt på 500 kg dvs en femtedel. Så en påbyggnad bör inte vara över 4x vagnsvikten.
kretslopp

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #48 skrivet: 19 apr-17 kl 08:02 »
Jo det är ju så, men det kommer bli bra ska du se :-) vi på forumet finns ju här som hjälp, bara att fråga så mycket det går


Det kommer nog bli ett fasligt frågande framöver.  :)
Just nu är det så mycket att ta in så jag vet inte ens vilka frågor jag har än...

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #49 skrivet: 19 apr-17 kl 08:05 »
Jag kan rekommendera dej att besöka närmaste bilskrot, för att få tag i lämplig kärra att bygga på. Jag har en stor bilsläp som får lasta två ton, som har en egenvikt på 500 kg dvs en femtedel. Så en påbyggnad bör inte vara över 4x vagnsvikten.

Vad tror du/ni att en sån grund kostar?

Jag måste kidnappa nån som kan följa med och leta, också. Jag kan inte avgöra om det är en bra en eller inte.
Jag ska fråga runt i mitt rallygäng också, de har ju bilar och grejer överallt. Kanske finns nån som har nåt eller vet nån som har.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #50 skrivet: 19 apr-17 kl 09:40 »
Det där med pris är svårt från 2000 och uppåt. Det låter tryggt att du har rallykompisar, dom vet nog vad som är värt priset. Jag tänker att det är bäst med en kärra som inte har fjädring eller där man kan bygga bort den. Så en ny ide jag fick är att det kanske skulle gå med en skogskärra till en fyrhjuling.
kretslopp

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #51 skrivet: 19 apr-17 kl 09:48 »

Det där med pris är svårt från 2000 och uppåt. Det låter tryggt att du har rallykompisar, dom vet nog vad som är värt priset.


Ja dom kan ju sånt. Det gör inte jag. Men jag vill lära mig, jag vill bygga själv.

Jag tänker att det är bäst med en kärra som inte har fjädring eller där man kan bygga bort den. Så en ny ide jag fick är att det kanske skulle gå med en skogskärra till en fyrhjuling.

Ja idéer är det ingen brist på.  Jag försöker matcha dem med vad jag efterhand lär mig är rimligt eller ens genomförbart. :)
Inte för stort så det blir för tungt, och inte för högt. Men inte så litet att det blir som att bo i ett utedass.


Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #52 skrivet: 19 apr-17 kl 10:45 »
Min tankegång på kärra ligger i ett traktor vagn/kärra som tål lite vikt så du slipper tänka på vikten så mycket,  ofta enkla konstruktioner och relativt lätta att förlänga om så skulle behövas

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. ;Nalle Puh


IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #53 skrivet: 19 apr-17 kl 10:57 »

Min tankegång på kärra ligger i ett traktor vagn/kärra som tål lite vikt så du slipper tänka på vikten så mycket,  ofta enkla konstruktioner och relativt lätta att förlänga om så skulle behövas

Ja, jag tänker att hela basen är viktig. Att ha något stabilt och rejält i botten.
Och så kan man bygga på den där lilla, lilla, lilla verandan.  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #54 skrivet: 19 apr-17 kl 21:39 »
Jag personligen är inte det minsta lilla imponerad av trailers.

Jag skulle bugga helt och hållet från noll och då använda mig av axlar med dubbelmontage.
Från lättlastare, upp till 5 tons totalvikt.
En vändkrans och sedan bygga ett chassie utifrån det.

Då får man en vagn som kan lastas ganska rejält och man kan på ett enkelt sätt bygga lådor för tankar och strömförsörjning utrustning där.
Sedan bygger man sitt hus uppe. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #55 skrivet: 20 apr-17 kl 08:48 »
Jag personligen är inte det minsta lilla imponerad av trailers.

Jag skulle bugga helt och hållet från noll och då använda mig av axlar med dubbelmontage.
Från lättlastare, upp till 5 tons totalvikt.
En vändkrans och sedan bygga ett chassie utifrån det.

Då får man en vagn som kan lastas ganska rejält och man kan på ett enkelt sätt bygga lådor för tankar och strömförsörjning utrustning där.
Sedan bygger man sitt hus uppe.

Jo men det beror lite på person också, vad man har för kunskaper och vilken hjälp och utrustning man har tillgång till...  :-\

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #56 skrivet: 20 apr-17 kl 08:59 »
Jo men det beror lite på person också, vad man har för kunskaper och vilken hjälp och utrustning man har tillgång till...  :-\


Förvisso.,
Men samtidigt så är det något som man kan övervinna.
Att bygga bodelen är som att bygga vilket hus som helst. Förutom att man måste se till att det skall gå att flytta.

När man muggar ett Tinyhouse är faktisk det allra viktigaste precis samma som när man bygger ett vanligt hus.
Man måste ha en bra grund att stå på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

IkaPika

  • Gäst
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #57 skrivet: 20 apr-17 kl 10:51 »

Förvisso.,
Men samtidigt så är det något som man kan övervinna.
Att bygga bodelen är som att bygga vilket hus som helst. Förutom att man måste se till att det skall gå att flytta.


Ja, förutom att jag aldrig byggt något hus. :)
Men naturligtvis kan jag lära mig!

Tänkte mest att om man ska bygga så alldeles från grunden som du säger, så involverar det väl svetsning också?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #58 skrivet: 20 apr-17 kl 11:08 »
Denna kanske?:

https://www.blocket.se/skaraborg/Lagbyggd_vagn_helt_i_stal_fran_Ana_maskin_72716945.htm?ca=15&w=2

Låg och stabil, det kanske kan vara en bra grund?

MVH
Magnus

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bor du i eller bygger vagn/tiny house?
« Svar #59 skrivet: 20 apr-17 kl 18:24 »
Denna kanske?:

https://www.blocket.se/skaraborg/Lagbyggd_vagn_helt_i_stal_fran_Ana_maskin_72716945.htm?ca=15&w=2

Låg och stabil, det kanske kan vara en bra grund?

MVH
Magnus

Där har man en perfekt grund att bygga på.
Det enda smolket kan vara hjulen som kan vara lite väl hårda.
Men sådant går att lösa.


Förvisso.,
Men samtidigt så är det något som man kan övervinna.
Att bygga bodelen är som att bygga vilket hus som helst. Förutom att man måste se till att det skall gå att flytta.


Ja, förutom att jag aldrig byggt något hus. :)
Men naturligtvis kan jag lära mig!

Tänkte mest att om man ska bygga så alldeles från grunden som du säger, så involverar det väl svetsning också?


Det innebär svetsning,     Får jag berätta en hemlighet?

Jag kunde inte svetsa när jag började lära mig. Jag kunde inte heller bygga hus eller vagnar.

Det finns enormt mycket på tuben om hur man bygger, svetsning är en aning svårare men jag är övertygad att du kan finna hjälp till detta.
Har du samlat ihop allt matrial så är ramen byggt på 2 arbetsdagar om du hjälper till.

Vagnen som pekades på är närapå halvfärdig.
Gällande axlar/hjul så bör det vara luftgummihjul och helst fjädrat om man skall transportera några längre sträckor. Det sparar vagnen och det man har i den.
Men det är något som du kan fixa längre fram. Den har väggar och behöver bara få ett tak.
Då kan du göra på flera olika sätt.
Den svåraste och snyggaste är att bygga ett välvt tak. Nåja det är faktiskt inte så svårt men krävs en del.
Då är alternativet ryggåstak enklare.
Exakt hur det skall utformas beror på hur tjock isolering du vill ha i väggarna då jag skulle isolerat på utsidan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Vassberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser