Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?  (läst 17071 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #20 skrivet: 18 jan-17 kl 19:04 »
Detta var ju en jättebra youtubefilm. Då ska man bara hitta silikonmassa som funkar giftfritt! Panduro har kanske de brukar ha det mesta...

Det ska vara livsmedelsgodkänt silikon. Kostar några hundra kr per kg.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #21 skrivet: 19 jan-17 kl 10:22 »
Detta var ju en jättebra youtubefilm. Då ska man bara hitta silikonmassa som funkar giftfritt! Panduro har kanske de brukar ha det mesta...

Jula akvariesilicon

andtol

  • Gäst
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #22 skrivet: 19 jan-17 kl 10:31 »
Jula akvariesilicon

Visa gärna med bilder hur du gjort!

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #23 skrivet: 19 jan-17 kl 11:45 »
Kul film, jag har alltid tyckt att gjutformarna är dyra. Det enda jag kan tänka mig är ett problem är kanterna, särskilt i över- och underkant. De får inte vara svaga eller ojämna, det måste vara lätt att snäppa in bladen.Så jag skulle gjort formen lite större än det formatet man använder, t ex hel Langstroth om man använder farrar. Sedan skurit kanterna efter gjutningen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #24 skrivet: 19 jan-17 kl 19:00 »
Så jag skulle gjort formen lite större än det formatet man använder, t ex hel Langstroth om man använder farrar. Sedan skurit kanterna efter gjutningen.

Jag kör med en gjutform för Dadant. Renskär mellanväggar i LN och HLS med två olika mallar av plywood och en kniv.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

andtol

  • Gäst
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #25 skrivet: 19 jan-17 kl 19:13 »
Jag kör med en gjutform för Dadant. Renskär mellanväggar i LN och HLS med två olika mallar av plywood och en kniv.

Bra, Små och Thomas. Jag ska köpa en större form än LN och ansa plattorna i stället...

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #26 skrivet: 19 jan-17 kl 21:47 »
Visa gärna med bilder hur du gjort!
Kan starta en tråd om det när jag är klar och nöjd med resultatet, just nu ligger en test på tork och blir de bra kommer det ut en annons här med för dem som inte vill betala 2500kr..

far

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #27 skrivet: 22 jan-17 kl 09:02 »
Hej Thomas,
var hittar du informationen om att det kostar 10 kg honung att bygga ett kilo vax ?. Om det stämmer så borde bulkpriset på vax vara 450:- / kg.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #28 skrivet: 22 jan-17 kl 14:47 »
Det är bara ett talesätt, jag har också hört siffran 5 kg. Vad man menar är att om man tvingar samhället att ställa om till vaxproduktion under drag så tar det energi, dvs honung. Men normalt så kostar inte bygget något, vax är en naturlig produkt som utsöndras under hög aktivitet och samhället är mer i harmoni om det finns byggmöjligheter.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #29 skrivet: 22 jan-17 kl 20:44 »
Hej Thomas,
var hittar du informationen om att det kostar 10 kg honung att bygga ett kilo vax ?. Om det stämmer så borde bulkpriset på vax vara 450:- / kg.

Det bygger dels på egen erfarenhet, och dels på någon bok om biodling. Minns inte om det är Åke Hansson eller vem det var som skrev det. Hur som helst, jag vet av erfarenhet att det stämmer. Alltså - inte att vax kostar 10 X honungspriset, utan att om bina får utbyggda vaxkakor inför ett honungsdrag, så samlar de 10kg honung mera i överskott än om de får mellanväggar i samma antal istället för utbyggda.

Samma sak vet varje biodlare som invintrat på enbart mellanväggar, de första 10kg torrsocker förbrukas innan överskottet lagras.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #30 skrivet: 23 jan-17 kl 13:40 »
Det finns inget som heter livsmedelsgodkänd. Godkänner Livsmedelsverket material och produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel?

Nej, Livsmedelsverket godkänner inga material eller produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel. Det är tillverkaren, importören eller livsmedelsproducenten (den som släpper ut materialet eller produkten på marknaden) som ansvarar för att materialet och produkterna är lämpliga att använda till avsedda livsmedel och att lagstiftningskraven uppfylls.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #31 skrivet: 23 jan-17 kl 22:38 »
Det finns inget som heter livsmedelsgodkänd. Godkänner Livsmedelsverket material och produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel?

Nej, Livsmedelsverket godkänner inga material eller produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel. Det är tillverkaren, importören eller livsmedelsproducenten (den som släpper ut materialet eller produkten på marknaden) som ansvarar för att materialet och produkterna är lämpliga att använda till avsedda livsmedel och att lagstiftningskraven uppfylls.


Fast den heter inte livsmedelsverketsgodkänd.
http://www.illbruck.com/sv_SE/produkter/soek-produkter/product/gs202-livsmedelsgodkaend-akvariesilikon/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #32 skrivet: 24 jan-17 kl 21:13 »
Fast den heter inte livsmedelsverketsgodkänd.
http://www.illbruck.com/sv_SE/produkter/soek-produkter/product/gs202-livsmedelsgodkaend-akvariesilikon/


Korrekt! Livsmedelsverket har inte godkänt den, men den är Livsmedelsgodkänd. Punkt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #33 skrivet: 25 jan-17 kl 16:14 »
Det finns silikon som du kan göra formar i, som du sedan kan använda tex att baka sockerkaka i ugnen med och göra choklad i.  Detta silikon måste väl gå att användas till att göra vax formar? 😀 men den var ganska dyr.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #34 skrivet: 25 jan-17 kl 23:32 »
Jag undrar vad det är någon sorts giftiga ämnen som silikonet av Julakvalité kan avge till vaxet? Min egen gissning är noll, nada, inget

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #35 skrivet: 26 jan-17 kl 10:16 »
Jag undrar vad det är någon sorts giftiga ämnen som silikonet av Julakvalité kan avge till vaxet? Min egen gissning är noll, nada, inget

Tror att de "största" problemet är att silikoner ofta får någon tillsats av mögelhämmande medel för vad de som normalt säljs för i butikerna

Stig-Åke

  • Inlägg: 4
    • Närke
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #36 skrivet: 26 jan-17 kl 12:54 »
nu kommer vaxkakor att innehålla mycket parafin

Nej, det kommer i så fall att avslöjas och ingen biredskapshandlare vill riskera detta. Dessutom brukar bina vägra att bygga ut sådana mellanväggar.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #37 skrivet: 26 jan-17 kl 18:23 »
Nej, det kommer i så fall att avslöjas och ingen biredskapshandlare vill riskera detta. Dessutom brukar bina vägra att bygga ut sådana mellanväggar.

2016 hade vi några biodlare som fick kakfall i sina kupor med enbart mellanväggar. Dessa var inköpta hos en Svensk biredskapshandlare. För 25-30 år sedan hände samma sak en sommar, tyvärr från samma ställe. Trist att man inte kan lita på renheten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #38 skrivet: 26 jan-17 kl 18:46 »
2016 hade vi några biodlare som fick kakfall i sina kupor med enbart mellanväggar. Dessa var inköpta hos en Svensk biredskapshandlare. För 25-30 år sedan hände samma sak en sommar, tyvärr från samma ställe. Trist att man inte kan lita på renheten.
Vad menas med kakfall, vad händer?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Stig-Åke

  • Inlägg: 4
    • Närke
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #39 skrivet: 26 jan-17 kl 20:10 »
Hörde att det inte går att få köpa mer präglat vax än vad en lämnar i utbyte av eget smält vax (Hos Joel Vax).
Är det så hos alla biredskapsfirmor i landet?

Jag kan sälja en del mellanväggar för 3/4 Langstroth 4.9 mm celler för 150 kr kilot. Renade vaxklumpar á 2.5 kg för 125 kr kilot. Allt vax är giftfritt, har alltid bara använt thymol. 073-9883503.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser