Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skattning och skatt  (läst 3981 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #20 skrivet: 19 dec-16 kl 19:04 »
Vet inte om jag förstår vad du menar, men i den här tråden betyder Vinst det som ska tas upp till beskattning, inte hur mycket man får kvar i fickan, det är en helt annan sak. Har man bara 20 kupor så är det nog inte många som vill ha det som AB. Undantaget är om man redan har en verksamhet som går med vinst, då kan man förmånligt starta en biodling som går med förlust några år, eftersom vinsterna från ena verksamheten kan kvittas mot förlusterna.

Aha, jag trodde att det var du som tog upp AB som ett alternativ tidigare i tråden. Vem det än var så är inlägget nu ändrat, så AB spåret är dött.

Jag är väl medveten om skatteverkets definition av vinst, både i AB och enligt kontantmetoden. Därvidlag har jag både utbildning och erfarenhet.

Mvh
Magnus

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #21 skrivet: 19 dec-16 kl 19:59 »
jag tror att väldigt få biodlare är skattesmitare. Det beror på att reglerna faktiskt är förmånliga, så även om man är väldigt noggrann så blir det ingen skatt. Och de flesta mindre biodlare underskattar också sina verkliga kostnader.

Oj så många tokigheter och felaktigheter i en och samma tråd! Man blir alldeles matt.  >:(

Man kan TRO att så är fallet. Jag VET att ett antal biodlare i vårt vackert avlånga land, särskilt de över 60 års ålder, ÄR skattesmitare! Efter drygt 20 år i branschen har man mötte en hel del som springer och gömmer sig om man bara nämner ordet kvitto. I somras frågade en kund om han inte kunde få betala Drottningarna med kontanter till mig. Jag frågade varför inte mitt BG-nummer dög, och då sa han rakt ut: "Den nya penningtvättlagen gör kanske så att de kan se detta på mitt bankkonto?" Han hade såklart fel, men kolsvarta biodlingar finns det gott om.

Reglerna för hobbybeskattning av biodling, om den nu mot förmodan inte skulle bedrivas i vinstsyfte, är absolut inte förmånliga.

Återkom när ni ringt skatteupplysningen och frågat dem rakt ut om de anser att biodling ska bedrivas som näringsverksamhet eller ej. Jag vet redan svaret, och ser alla skattesmitare som värsta konkurrenterna mot oss som försöker livnära oss inom yrket.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Skattning och skatt
« Svar #22 skrivet: 19 dec-16 kl 20:24 »
Hej Thomas

Jag har fått ungefär samma bild...finns många biodlare som håller "mörka bin" även om de har "gula drottningar".
Kan räkna upp säkert ett tiotal enbart i mitt "närområde"...men det finns ett stort mörkertal vill ja påstå.


Själv deklarerar jag min biodling än så länge som hobby...få se hur det blir i framtiden.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Skattning och skatt
« Svar #23 skrivet: 19 dec-16 kl 20:31 »
Hej

Så här skriver skattemyndigheten:

Dokumentationsskyldighet

När verksamheten inte är någon näringsverksamhet finns ingen bokföringsskyldighet enligt bokföringslagens bestämmelser. För en hobbyverksamhet gäller i stället den generella dokumentationsskyldigheten. Den innebär att man ska se till att det finns underlag för att fullgöra sin uppgiftsskyldighet och för Skatteverkets kontroll av denna (39 kap. 3 § SFL).Skyldigheten gäller även kostnaderna i verksamheten eftersom det finns en avdragsrätt för både beskattningsårets kostnader och kostnaderna under de fem år som närmast föregått beskattningsåret.Hobbyverksamhet som utvisar underskott behöver inte deklareras.

-----------------

Generell dokumentationsskyldighet

3 § Den som är uppgiftsskyldig enligt 15–35 kap. ska i skälig omfattning genom räkenskaper, anteckningar eller annan lämplig dokumentation se till att det finns underlag för att fullgöra uppgiftsskyldigheten samt för kontroll av uppgiftsskyldigheten och beskattningen.

--------------

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #24 skrivet: 19 dec-16 kl 20:48 »
Man kan TRO att så är fallet. Jag VET att ett antal biodlare i vårt vackert avlånga land, särskilt de över 60 års ålder, ÄR skattesmitare! Efter drygt 20 år i branschen har man mötte en hel del som springer och gömmer sig om man bara nämner ordet kvitto. I somras frågade en kund om han inte kunde få betala Drottningarna med kontanter till mig. Jag frågade varför inte mitt BG-nummer dög, och då sa han rakt ut: "Den nya penningtvättlagen gör kanske så att de kan se detta på mitt bankkonto?" Han hade såklart fel, men kolsvarta biodlingar finns det gott om.

En sak är klar, och det är att man är bara skattesmitare om man smiter undan skatt. De allra flesta biodlare smiter inte undan skatt, helt enkelt därför att man kan sälja väldigt mycket biprodukter innan det blir någon vinst att beskatta.  Men jag kan hålla med om att en del biodlare alldeles säkert tror att de undviker skatt, medan de i själva verket skulle kunna sälja ännu mer helt skattefritt.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Skattning och skatt
« Svar #25 skrivet: 19 dec-16 kl 21:35 »
...De allra flesta biodlare smiter inte undan skatt, helt enkelt därför att man kan sälja väldigt mycket biprodukter innan det blir någon vinst att beskatta.  Men jag kan hålla med om att en del biodlare alldeles säkert tror att de undviker skatt, medan de i själva verket skulle kunna sälja ännu mer helt skattefritt.
Jag håller inte riktigt med dig där, jag skulle säga att alla med mer än ca 10 samhällen, är normalduktiga och har hållit på en handfull år gör vinst.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #26 skrivet: 19 dec-16 kl 22:39 »
Jag tror som ovan att det är ganska så vanligt med skattesmitare bland biodlare. Oavsett vilket så är det viktigt att spara alla kvitton i 5 år. Att försöka betala utrustning eller djur svart är kontraproduktivt om man råkar ut för kontroll.

Mvh
Magnus

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #27 skrivet: 20 dec-16 kl 20:22 »
Att försöka betala utrustning eller djur svart är kontraproduktivt om man råkar ut för kontroll.

Mvh
Magnus

Och inte minst ekonomiskt så är det rena vansinnet att betala utrustning eller djur ur egen ficka, mot bättre vetande.

Att driva en enskild firma är både spännande, lärorikt och meningsfullt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #28 skrivet: 20 dec-16 kl 21:34 »
Och inte minst ekonomiskt så är det rena vansinnet att betala utrustning eller djur ur egen ficka, mot bättre vetande.

Att driva en enskild firma är både spännande, lärorikt och meningsfullt.

Men inte alla vill starta firma för att testa om det här med bi är något för dem. Myndigheterna är heller inte så sugna på att registrera företag för en eller två kupor.

Mvh
Magnus

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #29 skrivet: 02 mar-17 kl 12:08 »
Gammal tråd kanske, men hur funkar det med att sälja till depåer? Måste man ha firma eller går det bra som privatperson? 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #30 skrivet: 02 mar-17 kl 12:41 »
Skattetekniskt spelar det ingen roll vem du säljer till. Reglerna är desamma. Dock så kan en depå ställa vilka krav de vill på sina leverantörer. Att ha registrerat bolag skulle kunna vara en. Vilka krav de olika depåer ställer känner jag inte till.

Mvh
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #31 skrivet: 02 mar-17 kl 12:52 »
Det beror på helheten. Om man har ett hus med en trädgård som man pysslar med på helgerna, så ska det till ganska stora inkomster från tomater och gurkor innan skattemyndigheten börjar intressera sig. Kostnaderna är relativt  stora i förhållande till intäkterna, det är självklart och inget man behöver visa. En stor del av Sveriges befolkning har hus med trädgård, och nästan alla lägger ner mycket tid och pengar, och nästan inga inkomster ger det. Bara nöje. Och motion. Alltså hobby.

Men om man inte har ett annat jobb utan intensivodlar en trädgård med tunnlar, och de tio sorters tomaterna och fina gurkorna utgör den huvudsakliga inkomsten, då är det inte hobby. Då kan skattemyndigheten hävda att man har vinstsyfte.

Gammal tråd. Men jag såg ett missförstånd.

Att man skall skatta för vinst är helt självklart och nästan lika självklart är att ju större verksamhet desto större schans till vinst.

Att man med vinstsyfte måste registrera bolag är väl också klart som korvspad.

Men det var inte det som diskuterades.

Om du till hobby utan vinstsyfte, odlar gurka och tomat. Tomatodlingen går med vinst enligt kontantprincipen, men inte gurkodlingen. Frågan var då om hobbyn gick att kalla för odling och därmed sammanslagna slippa vinst eller om de skulle redovisas var för sig.

Prejudikat saknas så det är en gråzon. Jag känner mig trygg med att definiera min hobby lite vidare än bara en smal gren.

Biodling är en integrerad del av ett intresse för djur och natur och är därmed alltid en del av samma hobby som odling och uppfödning hos mig.

Mvh
Magnus

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Skattning och skatt
« Svar #32 skrivet: 02 mar-17 kl 20:47 »
Gammal tråd kanske, men hur funkar det med att sälja till depåer? Måste man ha firma eller går det bra som privatperson?
Det brukar gå bra vilket som. Priset de betalar är exmomspriset och det är samma pris till privatpersoner och företag. Privatpersoner ska ju inte lägga moms på priset när de säljer och därmed kan inte heller köparen dra av någon moms. Så är priset 42 kr så betalar de 42 kr till privatpersonerna men 47 till företagaren men företagaren måste då betala in 5 kr i moms till staten, som i sin tur staten betalar tillbaka 5 kr till uppköparen.

Valjegrova

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #33 skrivet: 02 mar-17 kl 21:48 »
 tack för svaren, blir säkert någon form av företag av det sen kanske,för det är ju verkligen en rolig och trevlig hobby och man har ju lärt sig att börja tycka om honung oxå 😀


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser