Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vägg-ur  (läst 2684 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Vägg-ur
« skrivet: 01 dec-16 kl 18:54 »
Hejsan
Köpte ett gammalt väggur som jag har några frågor om. Det skulle enligt säljaren fungera men jag får inte riktigt till det.
Det finns ju två vred på urtavlan.  Ena drar upp urverket men vad gör det andra? Jag kan inte känna att det verkar möjligt att dra upp det alls. Första gången kändes det som att det fick att vrida det något "snäpp" eller två, men nu känna det bara stumt.

Nästa fråga är av mera felavhjälpningskaraktär.. Klockan tickar och går om jag inte har pendeln på. Så fort jag hänger på pendeln slutar det ticka och stannar ganska omgående. Tar jag bort pendeln så tickar den på ett tag iaf tills trax innan den ska slå hel eller halv. Tips och idéer?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vägg-ur
« Svar #1 skrivet: 01 dec-16 kl 19:09 »
Den andra fjädern som du inte kan dra upp driver slagverket så klockan slår hela och halva timmar.

Nu är jag ingen urmakare men det låter som om du har något krångel i slagverket.
Har du kontrollerat att slagverksfjädern inte är avbruten?
Har du smort alla lagringar med någon droppe tunn olja?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Vägg-ur
« Svar #2 skrivet: 01 dec-16 kl 19:27 »
Men då borde väl det andra vredet ändå gå att röra? Åt något håll?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Vägg-ur
« Svar #3 skrivet: 01 dec-16 kl 22:35 »
Men då borde väl det andra vredet ändå gå att röra? Åt något håll?

Nej, inte om fjädern redan är fullt uppdragen.

Man ska vara mycket sparsam med olja i urverk, men naturligtvis får det inte gå helt osmort heller. Om det kärvar så att fjäder eller lod inte orkar dra urverket, så är grundproblemet ofta inte att det är osmort utan att det antingen har lindat upp sig ludd och damm på axeltapparna och kilat fast sig i lagren, eller att verket är hopbeckat av att tidigare ha varit smort med olämplig olja (ren katastrof är t ex WD-40 eller alla slags torkande vegetabiliska oljor). I så fall hjälper det inte att bara smörja, utan man måste ta isär verket och rengöra lager och axeltappar.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Vägg-ur
« Svar #4 skrivet: 01 dec-16 kl 23:41 »
Nu funkar det!
Måste hänga klockhöljet lite snett.. :)
Ser inte klokt ut.. 😂
Måste se om jag kan justera själva uret lite så den kan hänga rakt.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vägg-ur
« Svar #5 skrivet: 01 dec-16 kl 23:52 »
"Ser inte klokt ut.. 😂"
Ser inte klockt ut vore väl passande i sammanhanget!!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vägg-ur
« Svar #6 skrivet: 02 dec-16 kl 11:33 »
Det brukar gå att justera med skruvar bakom urverket, rätt pilligt, men det brukar finnas på de flesta klockor av det slaget av hygglig kvalitet.

Slagverksfjädern har en spärr för att man inte skall dra sönder fjädern, när den är fullt uppdragen blir den låst såsom du beskriver.

Du måste starta pendeln så att den börjar svänga, annars kommer ditt ur att stå still för evigt.
(Utan pendeln så kommer loden (fjäder i detta fall har jag för mig, men de äldre hade blyfyllda lod) att dra ned verket mycket snabbt, men du får ingen synkronisering, pendeln skall synkronisera tiden i verket.)

Du ställer vinkel mot väggen med de två skruvarna på utsidan i nederdelen av klockan för att trimma in pendeln när du hängt in den i vertikalplanet.

Pendeln skall gå symetriskt så att du hör ett symetriskt ljud på bägge delar av dess slag.. "Tick-Tack" skall vara så lika det går, dvs...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser