Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina Vaktlar värper inte  (läst 2559 gånger)

Nybo Gård

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
Mina Vaktlar värper inte
« skrivet: 21 okt-16 kl 14:59 »
Jag är ganska ny på detta med vaktlar. Jag köpte 10 stycken som nu är ca 12-13 veckor gamla. Vad jag kan få fram är det 8 hönor och två tuppar.
Saken är den att dem fortfarande inte har börjat värpa. Jag kan inte hitta att jag gjort något fel med dem så jag förstår inte varför.
De har alltid mat, alltid vatten, alltid snäckskal, sandbad, stor fin bur, små gömmor i form av granruskor som de älskar att vara under.
De bor i min lada.

Tycker inte det är speciellt mörkt där inne men kan det isåfall påverka värpningen om det är för mörkt?

Kanske jag borde flytta ut deras bur utomhus?

Hoppas det finns någon som kan ge mig råd  ???

Nybo Gård

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Mina Vaktlar värper inte
« Svar #1 skrivet: 09 nov-16 kl 15:31 »
Finns det ingen som har någon aning?
Dom värper fortfarande inte :(

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Mina Vaktlar värper inte
« Svar #2 skrivet: 09 nov-16 kl 15:54 »
Dom kanske tycker det är fel säsong?

Jag vet inget om vaktlar mer än att dom är små. Men höns har ju en tendens att dra ner på produktionen under den mörka delen av året...och ibland även andra delar av året...eller hela året. Så jag antar att det kan vara samma sak med vaktlar. Men mycket handlar om ljus och protein.
Det är aldrig för sent att ge upp.

melker01

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Mina Vaktlar värper inte
« Svar #3 skrivet: 13 nov-16 kl 18:36 »
När jag hade vaktlar för äggproduktion så gav jag extra tillskott av ljus och värme. En vanlig taklampa tändes fem på morgonen och släcktes kl. femton. Dessutom hade dom alltid plus tio grader. Vaktlar är som höns dom kräver värme och ljus för att värpa. Ibland måste man även ta bort tupparna för att hönsen ska spara på energin lite. Det beror på hur aktiva tupparna blir men även de aktiveras av ljuset.
« Senast ändrad: 13 nov-16 kl 20:27 av melker01 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 2 användare
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser