Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surkål- slembakterier?  (läst 2474 gånger)

Lovisa S

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
Surkål- slembakterier?
« skrivet: 28 sep-16 kl 11:18 »
Hej på er!

I somras så startade jag två krus med surkål (var i rötmånad om det kan ha betydelse).
När det enligt min tidsplan var klart och jag skulle till och burka det hela, så till mitt stora förtret var det alldeles slemmigt i krusen, båda två.
Jag satte dem båda samtidigt och använde samma redskap utan att diska dem emellan.

Det smakade eller luktade inte illa, förutom att det var en slemmig konsistens.
Fick rådet att inte äta det, då det kan röra sig om slembakterier.

Någon av er kloka som vet någonting mer?
Får inga direkta kloka träffar när jag googlar förutom möjligen det här, men det säger inget om att det vore bra eller ej att äta.

"En defekt som kan uppkomma hos surkålen är att den blir slemmig. Defekten kan orsakas av att Leuconostoc mesen- teroides producerar dextran, detta är en polysackarid med slemmig konsistens. Detta är dock ett övergående problem då dextranerna kan brytas ner av andra mjölksyrabakterier i ett senare skede av fermentationen. Slemmigheten kan också orsakas av pectinolytiska enzymer, denna slemmighet blir däremot permanent."

Väldigt tacksam för råd!
Antingen har jag massor med surkål att smaska i mig, eller lika mycket att kasta bort..
Lovisa

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Surkål- slembakterier?
« Svar #1 skrivet: 05 okt-16 kl 15:43 »
Det stämmer att Leuconostoc mesenteroides (och alla andra Leuconostoc) kan producera dextran (som är extremt slemmigt) , men de kan BARA göra det som de finns sackaros närvarande! Eftersom du knappast hade tillsatt sackaros, så har det nog inte bildats dextran. I stället tror jag att du helt enkelt råkat ut för en stam av mjölksyrabakterier som producerar högmolekylära sockergrupper på ytan av bakterien, precis det samma sker ju när man gör yoghurt. Så länge det luktar friskt och pH-värdet sjunkit, så har det fermenterats av mjölksyrabakterier och det är ingen fara att äta.

Ett vanligt fel som en del gör är att de tillsätter vassle, filmjölk eller vätska från annan surkål när de skall syra vitkålen. Det stör den normala syrningsprocessen, där först Leuconostoc snabbt växer, och sedan Lactobacillusarter tar över.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser