Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket djur tog hönsen  (läst 1765 gånger)

erspens

  • Inlägg: 32
    • Medelpad
Vilket djur tog hönsen
« skrivet: 20 aug-16 kl 22:43 »
Hej!
Tänkte att det kanske finns någon viltkunnig person här inne som kan lösa vårt huvudbry kring vad som tog våra 11 höns i förrgår.
Min far är både jägare och skogsmänniska men inte heller han kan förstå vilket djur det rör sig om. Allt ifrån hund, grävling, lo och mårdhund har diskuterats.
Tidpunkt: nån gång mellan 21.00 - 23.30
Vart: landsbygden
Hur: djuret har tagit sig in genom att dra bort hönsnätet på inomhushägnet, fäst med spik och
häfta. Alla individer hade skador på bakdelen av kroppen, en del på rygg/mage, inga skador på hals/
huvud. Alla individer var kvar på platsen. Vid inspektion av skadorna mer snittsår är bettmärken.
Vid ingångshålet samt hönsluckan mängder av vitt flygigt, icke strävt, lite krusigt päls. Det längsta vi hittat är 7,5 cm långt med en topp av svart/brunt på
ca 1cm. Pälsen kommer från djurets ovansida.

erspens

  • Inlägg: 32
    • Medelpad
SV: Vilket djur tog hönsen
« Svar #1 skrivet: 20 aug-16 kl 22:47 »
Ytterligare bild

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Vilket djur tog hönsen
« Svar #2 skrivet: 20 aug-16 kl 23:02 »
Grävling verkar stämma bra överens med både hur djuret betett sig och med håret det lämnat efter sig. Väldigt tråkigt när sånt händer.

erspens

  • Inlägg: 32
    • Medelpad
SV: Vilket djur tog hönsen
« Svar #3 skrivet: 20 aug-16 kl 23:09 »
Grävling verkar stämma bra överens med både hur djuret betett sig och med håret det lämnat efter sig. Väldigt tråkigt när sånt händer.

Ja det kanske är grävlingen ändå. Tänkte mig deras päls som mer sträv.. Högsta punkt för pälsfinnande ca 0,5 m. Enligt pappa är hönsluckehålet för litet för en grävling.

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Vilket djur tog hönsen
« Svar #4 skrivet: 21 aug-16 kl 07:35 »
Grävlingpälsen är strävare och styvare än t.ex. rävpäls men den är mycket mjukare än vildsvinsborst. Grävlingar kan pressa sig igenom förvånansbärt små hål, man kan se fullvuxna grävlingar som går ner i väldigt små grytöppningar.

Har ni fler höns än de 11 som blev tagna eller några andra fjäderfän så är de troligt att den kommer tillbaks och försöker ta fler.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilket djur tog hönsen
« Svar #5 skrivet: 21 aug-16 kl 07:59 »
Den slår till igen samma väg. Det är fälla, körsbär, bigaråer, plommon, sirap, honung som den inte kan motstå. Vi tog grävlingen två dagar efter första tillslaget, den satt i fällan och det var en stor grävling.
Grävlingen kommer relativt regelbundet och går ofta samma väg. En stor grävling är ett aggressivt djur och har tänder som en stor hund.

Gilbert

  • Gäst
SV: Vilket djur tog hönsen
« Svar #6 skrivet: 21 aug-16 kl 11:51 »
Här finns busen som härjade hos oss, fyller en hel skottkärra. Den kan riva sönder vad som helst.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=177478.msg1665927#msg1665927

erspens

  • Inlägg: 32
    • Medelpad
SV: Vilket djur tog hönsen
« Svar #7 skrivet: 21 aug-16 kl 16:09 »
Den slår till igen samma väg. Det är fälla, körsbär, bigaråer, plommon, sirap, honung som den inte kan motstå. Vi tog grävlingen två dagar efter första tillslaget, den satt i fällan och det var en stor grävling.
Grävlingen kommer relativt regelbundet och går ofta samma väg. En stor grävling är ett aggressivt djur och har tänder som en stor hund.
Alla höns strök med. Har suttit och spanat på kvällarna samt en bit in på natten men inte sett nått. Ska kolla om jag kan låna en fälla så snart som möjligt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser