Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa sommargrisar, tips?  (läst 2945 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Skaffa sommargrisar, tips?
« skrivet: 15 aug-16 kl 08:57 »
Jag har nästan helt bestämt mig för att skaffa två slaktgrisar att ha över sommaren och sedan slakta till vintern. Detta blir tidigast våren 2018 så jag har ju lite tid att läsa på och lära mig en del om grisar innan. 😊

Jag har därför lite frågor.
1. Hur stor inhägnad rekommenderar ni till två grisar?

2. Hur stort hus/hydda är lagom till två grisar?

3. Jag har läst en del om foder och tänker köpa av bonde i närheten samt ge matrester. Vilka matrester är ok att ge och vilka är inte ok?
Jag vet att man inte ska ge kött, men finns det något annat som ska undvikas?

4. Hur utformar jag bäst stängslet? Eltrådar? Hur många och vilka avstånd?

5. Ska man vaccinera dem trots att de bara ska leva så kort tid? Vad vaccinerar man mot i så fall?

Jag vill ha alla era tips. Vad bör man tänka på? Vad är vanliga "nybörjarmissar" som jag kan undvika?

Theorox

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Skaffa sommargrisar, tips?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-16 kl 12:15 »
1) Ju större desto bättre, om du inte kan få till en flyttbar inhägnad. De kommer nog ha tid att böka upp vilket inhängnad du än bygger till dem, så det beror väl mest på hur mycket bökning du står ut med...  ;D Kör du någon flyttbar elstängselvariant (plast- eller metallstolpar till tråden) så kan du ju komma undan med rätt liten inhängnad om du flyttar den ofta. Tänk på att grisarna antagligen aldrig varit utsatta för eltråd förut, så de kommer behöva stängseltränas. Bygg någon slags liten hage av ordentligt staket med eltråd på insidan, så lär de snart fatta att man inte kan gå genom eltråden hur som helst.

2) Tja, så att båda får plats samtidigt. Det finns ju minimikrav på vilka utrymmen djur ska ha, men vet faktiskt inte exakt hur detta appliceras på utegrisar.

3) Djur för livsmedelsproduktion får väl inte ges några animaliska produkter som grundregel, sedan finns vissa undantag. Har jag för mig, i alla fall. Jag tänker inte uppmana dig eller någon annan att bryta mot lagen, men det är nog få som har egna höns eller grisar som bryr sig ett jota om den lagen. Jag skulle, oavsett om det var lagligt, inte ge några animaliska produkter med ursprung i utlandet. Man vet aldrig vad de har för sig där. Grönsaker och frukt som du inte själv vill äta är väl ett safe bet, bröd och andra snabba kolhydrater ska man vara försiktigare med. Men moderna raser klarar nog att klämma i sig hyfsat mycket högenergifoder utan att bli alltför feta. Det används ju melass och liknande i vissa sammanhang, i alla fall utomlands. Och jag har varit med om grisar som fått överbliven glass som energifoder. Beror på grisarna. Egentligen kan man nog ge dem nästan vad som helst (inom rimliga gränser) utan några negativa hälsoeffekter, om man tycker att ens eget omdöme står över lagen. Kött äter grisar till exempel gärna, det är risken för smittspridning som är kruxet. Krossat korn är bra basföda för grisar, ofta ingår också rågvete. Som proteinfoder brukar man inom grisproduktionen ha koncentrat som oftast innehåller huvudsakligen soja. Åkerböna och rapskaka är vettiga inhemska proteintillskott.

4) Eltråd är väldigt effektivt. Två trådar brukar räcka, till vuxna djur till och med en enda. Två eller tre är väl att rekommendera, höjder kan du säkert googla fram. Understa tråden kanske 15cm från marken och översta 40. Vuxna djur håller sig innanför en enda tråd på 30cm höjd. Tillväxtgrisar är svårare, de hoppar och har sig (fast de får stötar!). Att gå med spett och stolpa för några sommargrisar kan vara överdrivet, och om du använder plast- eller metallstolpar kan du lättare flytta hagen om du vill eller det behövs. Jag har haft någon id´e om att spänna upp trådarna med gummistroppar runt träd som jag aldrig sett i praktiken, men jag tror att det skulle funka bra.

5) Fråga den du köper grisarna av. Ofta har de väl vaccinerats mot vissa sjukdomar redan som små. Gyltor och suggor ska ju vara vaccinerade mot parvovirus, sen finns också rödsjuka och säkert hundra sjukdomar till som jag skulle bli tvungen att slå upp för att kunna berätta något om.


Antar att du ska köpa s.k. tillväxtgrisar, alltså avvanda kultingar i 20-kilosklassen. Då är ju galtarna kastrerade sedan länge, så det ska du ju inte behöva tänka på. Kan du få gyltor så kör på det, de växer aningen snabbare än kastrater. Medan grisarna är små kan man ge dem fri tillgång på foder, men de sista månaderna innan slakt blir de lätt feta om man inte kontrollerar födotillgången. I större besättningar fodrar man tillväxtgrisar/slaktsvin mindre mängder flera gånger per dag för att öka konsumtionen; grisarna tävlar med varann för att om maten och äter mer. Fri tillgång kan faktiskt minska konsumtionen (och därmed tillväxten) jämfört med denna metod. Men kolla upp hur länge innan slakt du måste ge kontrollerade givor!
« Senast ändrad: 15 aug-16 kl 12:20 av Theodor Eriksson »

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Skaffa sommargrisar, tips?
« Svar #2 skrivet: 29 aug-16 kl 09:06 »
Hej!

Om du ger matrester måste dessa vara kokta- i tex sallad kan det finnas svinpest mm

MVH/ bo

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Skaffa sommargrisar, tips?
« Svar #3 skrivet: 30 aug-16 kl 13:55 »
Glöm inte bort att registrera din djurhållning också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser