Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med duvunge!  (läst 6526 gånger)

Zagamin

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Hjälp med duvunge!
« skrivet: 20 jul-16 kl 14:36 »
Jag har 'kommit över' en duvunge. Behöver hjälp med att mata den.
Det är en duvunge som kommit in till en veterinär och vingen var bruten och några kråkor pickade på den. Vet inte hur gammal den är, men den ser ändå rätt stor ut. Vingen är bandagerad , men krävan verkar vara full. Hur vet jag att den är tom? Och hur vet jag när den ska äta?
Den får smärtstillande och jag har rätt mat till den och matsprutor, men behöver hjälp med att veta när och hur ofta den ska få mat...
Snälla all hjälp uppskattas!! Vill verkligen att den ska överleva. :(

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Hjälp med duvunge!
« Svar #1 skrivet: 20 jul-16 kl 17:07 »
Jag är ingen expert men jag har fött upp en väldigt liten duva tills den blev stor och klarade sig själv. Är den ganska stor nu så borde de räcka att mata den 4 gånger per dag jämt fördelat över din vakna tid, då borde även krävan hinna bli tom mellan måltiderna. Känn över krävan med fingrarna före och efter du matar den så lär du dig hur de känns när den är full eller tom. När den lärt sig att de är du som matar den så kommer den att skrika efter mat så fort den får syn på dig tills dess att den börjar leta mat och äta själv.

Lycka till!

Zagamin

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Hjälp med duvunge!
« Svar #2 skrivet: 21 jul-16 kl 14:27 »
Tack!
Just nu så gillar den inte att jag matar den.. hur mycket mat ska han få varje gång?

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Hjälp med duvunge!
« Svar #3 skrivet: 21 jul-16 kl 23:59 »
Hoppas de ändrar sig, alltid lättare och roligare att mata en fågel som vill bli matad. Svårt att säg ett exakt mått men om duvan är så stor att den börjat få fjädrar så borde du kunna ge den 0,5dl flytande föda. Eller tills krävan känns full.

Hur går du till väga när du matar den om  man får fråga?

Zagamin

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Hjälp med duvunge!
« Svar #4 skrivet: 22 jul-16 kl 11:18 »
Jag har en sån spruta så jag fyller den med den här "frö vällingen" och sprutar in lite i taget i näbben/svalget. Ser till att han sväljer och sprutar in mer. Men det gillas inte. Han ormar runt med huvudet, och så ser det ut som han inte gillar smaken på det.. han liksom ryser till ibland efter han svalt ner det. Han får alldeles för lite mat, men jag vet inte hur mycket jag ska tvinga i honom när han verkligen inte gillar det... :(

Mjölnaren

  • Inlägg: 53
    • Halland
SV: Hjälp med duvunge!
« Svar #5 skrivet: 22 jul-16 kl 16:30 »
Inte kul. Du kan testa att efterlikna duvungens naturliga sätt att få mat på genom att sätta fingrarna runt näbben på den och om det för duvungen upplevs som när den får krävmjölk från en förälders mungipa så öppnar den näbbet för att äta. Det kanske är lättare med en smal pipett nu i början innan den är van och börjar tigga mat.Jag började med pipett och övergick till spruta efter ett tag. Låter konstigt att den inte gillar smaken men om du tror att det beror på de så kan du ju testa att blanda ihop fullkornsmjöl (gärna olika sorter) med ljummet vatten och se om det är mer uppskattat. Hoppas de blir bättre snart!

Jesper Eriksson

  • Inlägg: 2
SV: Hjälp med duvunge!
« Svar #6 skrivet: 04 jul-17 kl 11:19 »
Får jag fråga vad det är för duva? Maten kan variera mellan olika duvor.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hjälp med duvunge!
« Svar #7 skrivet: 04 jul-17 kl 13:53 »
Får jag fråga vad det är för duva? Maten kan variera mellan olika duvor.

Tråden är ju ett år gammal, så det har nog löst sig med duvan ;)

Lorita Rydén

  • Inlägg: 1
SV: Hjälp med duvunge!
« Svar #8 skrivet: 11 okt-22 kl 17:27 »
Jag har en liten skadad duvunge här… Den vill inte äta! Är ganska bullig över bröstet, är det krävan?😳
Hur ofta ska den äta? Den gapade själv när min svärson gav innan….det gör den inte nu! Är den mätt? Har den ont? Smärtstillande???? Alldeles för sent för duvungar nu väl???? Hoppas på svar!!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser