Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)  (läst 10820 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #20 skrivet: 18 jun-16 kl 20:31 »
Skålla levande gris och kväva får kallas djurplågeri och inte tillbud. Ingen av de inblandade har dömts för djurplågeri.
Business as usual.
Småskalig slakt enligt regelboken och med skälig lön för arbetet är så kostsam att snittpriset hamnar på 150-200 kr/kg. Det vill ingen betala som sett köttfärs för 49 kr och filé för 100 kr.

Jaha???   
Och då tycker du att du kan slakta bättre? Och kan bryta lagarna precis lika bra?

Nja...   Det är inte nödvändigtvis djurplågeri. 
Den springande punkten är att den svenska lagstiftningen har ett litet ganska oansenligt ord.
Som har stor konsekvens och det är uppsåt.  Den skållade grisen är säkerligen ett rent olycksfall i arbetet. Och anledningen att det hamnade för många får i  förvaringsutrymmet känner jag inte till.
Men uppenbarligen så saknades uppsåt.

Tycker du skall jobba för att man stryker ordet uppsåt i den svenska lagstiftningen.

PS. 
Om man nu svartslaktar så kan man inte använda sig av "saknade uppsåt" så tyvärr åker man dit så det stänker om det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #21 skrivet: 18 jun-16 kl 20:46 »
Vad räknas som svartslakt? Det är tillåtet att slakta hemma till husbehov.

Jag behöver inget tillstånd för att ta ett skadat får el dyl.




Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #22 skrivet: 18 jun-16 kl 20:55 »
Vad räknas som svartslakt? Det är tillåtet att slakta hemma till husbehov.

Jag behöver inget tillstånd för att ta ett skadat får el dyl.

Om man googlar den frågan så hittar man bl.a. en länk till Jordbruksverket
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/slaktforhusbehovochnodslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000210.html
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #23 skrivet: 18 jun-16 kl 21:19 »
De kraven uppfyller vi här, vi kan fatta beslutet och har nödvändig utrustning och utbildning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #24 skrivet: 18 jun-16 kl 21:36 »
De kraven uppfyller vi här, vi kan fatta beslutet och har nödvändig utrustning och utbildning.


Och inget kött lämnar tomten efter utbyte av varor eller betalningsmedel?
Givetvis så är det bara den närmaste familjen som eventuellt tar besiktning av kött,

Då slaktar du inte svart!
Det gäller att förhålla sig till lagstiftning på ett sådant sätt att man följer den, givetvis så bör man oxå informera sig och kunna nödiga undantag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #25 skrivet: 18 jun-16 kl 21:56 »
Självklart! Vi är laglydiga på landet!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #26 skrivet: 18 jun-16 kl 22:45 »
Självklart! Vi är laglydiga på landet!


Ta inte i så in i helvete!   Det luktar illa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #27 skrivet: 19 jun-16 kl 12:41 »
Om du prickar rätt med vikt och slaktkroppens form kan du få en tia. Något kilo över eller under slakteriets "drömgräns" så rasar kilopriset snabbt. Scans VD har ett högre kilopris: 4,4 milj i år plus 400 000 till i rörlig bonus.
Skogsvilden tycks ha hamnat på fel hemsida. Vi övriga värnar småskalighet och självhushåll. Husdjuren är familjemedlemmar fram tills slaktdagen. Så länge de lever är det deras välmående som kommer i första hand fram till en så stressfri avlivning som möjligt. Därefter är det konsumentens välmående som kommer i första hand. Jag äter ogärna djur som jag inte själv slaktat. Den som skållar levande gris och blir avslöjad nekar säkert till uppsåt men frågan är vad grisen tyckte. Den som har sunt bondförnuft behöver sällan slå i lagboken för att lista ut vad som är rätt eller fel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #28 skrivet: 19 jun-16 kl 12:47 »
Om du prickar rätt med vikt och slaktkroppens form kan du få en tia. Något kilo över eller under slakteriets "drömgräns" så rasar kilopriset snabbt. Scans VD har ett högre kilopris: 4,4 milj i år plus 400 000 till i rörlig bonus.
Skogsvilden tycks ha hamnat på fel hemsida. Vi övriga värnar småskalighet och självhushåll. Husdjuren är familjemedlemmar fram tills slaktdagen. Så länge de lever är det deras välmående som kommer i första hand fram till en så stressfri avlivning som möjligt. Därefter är det konsumentens välmående som kommer i första hand. Jag äter ogärna djur som jag inte själv slaktat. Den som skållar levande gris och blir avslöjad nekar säkert till uppsåt men frågan är vad grisen tyckte. Den som har sunt bondförnuft behöver sällan slå i lagboken för att lista ut vad som är rätt eller fel.


Sunt bondförnuft säger att att du borde ha en lusing som inte följer givna regler.
Lagen säger en annan sak.

Vilket skall man förhålla sig till i första hand?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #29 skrivet: 19 jun-16 kl 20:18 »
Skogsvilde
Ingemar Stenmark sa en gång till en journalist: Dä går int å förklar för en som int begrip.
Vi står för långt från varandra. Djurplågeri=tillbud. Hemmaslakt med samma eller bättre resultat än på stora slakterier=aja baja.
Varför inte söka till polisskolan om du har så stort behov av att utmäta straff och bestämma över oss andra.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #30 skrivet: 19 jun-16 kl 21:08 »
Ajabaja, Tiomilaskogen, inte behöver vi ännu flera poliser av det slaget ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #31 skrivet: 19 jun-16 kl 22:19 »
Skogsvilde
Ingemar Stenmark sa en gång till en journalist: Dä går int å förklar för en som int begrip.
Vi står för långt från varandra. Djurplågeri=tillbud. Hemmaslakt med samma eller bättre resultat än på stora slakterier=aja baja.
Varför inte söka till polisskolan om du har så stort behov av att utmäta straff och bestämma över oss andra.

Bara för att jag inte håller med dig så behöver du inte gå till rena löjligheter.
Tråden handlade inte om vad som händer på slakterier.
Utan om slakta hemma och sälja köttet.  vilket är förbjudet om man inte följer gällande lagstiftning.
Som är bland den hårdaste i Europa.

Det är sådana människor som du som medvetet bryter mot lagstiftningen som finns som gör att det skärps ännu mer. 
Så du gör självhushållningsrörelsen en björntjänst med ditt handlande.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #32 skrivet: 20 jun-16 kl 08:25 »
Vad ligger "skicka priset" per kg på gris idag? 6-7 SEK ?

Nä, nu får du nog uppdatera dig lite..   Bäst betalande slakteri betalar vecka 24, 16,80 kr/kg.  ( Ginsten slakteri).

Sen vet jag inte hur långsamt Tiomilaskogen slaktar grisar??   Själva slakten tar en halvtimme, och styckningen ungefär samma.  men säg då  1,5 timme per gris så har vi tagit i för att hinna med en sup och kaffe också.

300 kr/ tim x 1,5 blir 450 kr.   Det ger då ca 80 kg kött. Kostnad per kilo kött alltså 5,62 kr.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #33 skrivet: 20 jun-16 kl 09:57 »
Ex:
Grattis till grispriset. Hoppas att uppstickarna överlever och inte blir uppköpta av de stora.
Du kan inte bara ta arbetskostnaden och slå ut på kilopriset. Det tillkommer veterinärarvode inklusive resor för både levande besiktning och besiktning av slaktkroppen. Kommunen vill ha en slant för tillsynen av lokalen. Prov på vattnet måste analyseras. Du måste också ta med kostnad för själva slakteriet också. Byggkostnad och löpande underhåll. Det kostar också att bli av med slaktavfallet som inte heller får hanteras hur som helst.
En ljusglimt i fackpressen är att Hälsingestintan startat ett mobilt slakteri. Renslakten har länge haft mobila slakteri och jag ser det här som ett modernt alternativ till gamla tidens byslaktare som kom på hembesök.
Skogsvilde:
Trots Europas hårdaste lagstiftning får höra om butikskött med salmonella, listeria mm som återkallas. Hästar blir grisar och nöt på innehållsförteckningen. Inte ens frysta hallon och jordgubbar kan ätas utan kokning. Jag har valt självhushåll för att slippa detta. Att sen en handfull bekanta litar mera på min livsmedelshantering än den offentliga är deras val. De vet att köttet är fritt från antibiotika, hormoner och obesiktigat. Ska de också ha en lusing för medvetet val eller kanske låsas in så de inte väljer fel föda.
Lägg inte mera kraft på att sila mygg och svälja elefanter. Grannen är polis. Han jagar mopedister utan hjälm med stor energi men sjukskriver sig när det är dax för razzia i änglarnas klubblokal. Kanske en vän för dig?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #34 skrivet: 20 jun-16 kl 10:35 »
Ex:
Grattis till grispriset. Hoppas att uppstickarna överlever och inte blir uppköpta av de stora.
Du kan inte bara ta arbetskostnaden och slå ut på kilopriset. Det tillkommer veterinärarvode inklusive resor för både levande besiktning och besiktning av slaktkroppen. Kommunen vill ha en slant för tillsynen av lokalen. Prov på vattnet måste analyseras. Du måste också ta med kostnad för själva slakteriet också. Byggkostnad och löpande underhåll. Det kostar också att bli av med slaktavfallet som inte heller får hanteras hur som helst.
En ljusglimt i fackpressen är att Hälsingestintan startat ett mobilt slakteri. Renslakten har länge haft mobila slakteri och jag ser det här som ett modernt alternativ till gamla tidens byslaktare som kom på hembesök.
Skogsvilde:
Trots Europas hårdaste lagstiftning får höra om butikskött med salmonella, listeria mm som återkallas. Hästar blir grisar och nöt på innehållsförteckningen. Inte ens frysta hallon och jordgubbar kan ätas utan kokning. Jag har valt självhushåll för att slippa detta. Att sen en handfull bekanta litar mera på min livsmedelshantering än den offentliga är deras val. De vet att köttet är fritt från antibiotika, hormoner och obesiktigat. Ska de också ha en lusing för medvetet val eller kanske låsas in så de inte väljer fel föda.
Lägg inte mera kraft på att sila mygg och svälja elefanter. Grannen är polis. Han jagar mopedister utan hjälm med stor energi men sjukskriver sig när det är dax för razzia i änglarnas klubblokal. Kanske en vän för dig?

Fortsätt at uppmana till brott så ser du vart det leder.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

  • Gäst
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #35 skrivet: 20 jun-16 kl 11:22 »
Det finns en gråskala och mörkertalet är stort. Vem bryr sig på landet om någon granne eller kompis köper via kontakter och får hämta och betala i köket.

Men kör någon i stor skala så är det förstås inte tillåtet. Paragrafryttare och rättshaverister har funnits i alla tider.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #36 skrivet: 20 jun-16 kl 11:29 »
Ex:
Grattis till grispriset. Hoppas att uppstickarna överlever och inte blir uppköpta av de stora.
Du kan inte bara ta arbetskostnaden och slå ut på kilopriset. Det tillkommer veterinärarvode inklusive resor för både levande besiktning och besiktning av slaktkroppen. Kommunen vill ha en slant för tillsynen av lokalen. Prov på vattnet måste analyseras. Du måste också ta med kostnad för själva slakteriet också. Byggkostnad och löpande underhåll. Det kostar också att bli av med slaktavfallet som inte heller får hanteras hur som helst.
En ljusglimt i fackpressen är att Hälsingestintan startat ett mobilt slakteri. Renslakten har länge haft mobila slakteri och jag ser det här som ett modernt alternativ till gamla tidens byslaktare som kom på hembesök.
Skogsvilde:
Trots Europas hårdaste lagstiftning får höra om butikskött med salmonella, listeria mm som återkallas. Hästar blir grisar och nöt på innehållsförteckningen. Inte ens frysta hallon och jordgubbar kan ätas utan kokning. Jag har valt självhushåll för att slippa detta. Att sen en handfull bekanta litar mera på min livsmedelshantering än den offentliga är deras val. De vet att köttet är fritt från antibiotika, hormoner och obesiktigat. Ska de också ha en lusing för medvetet val eller kanske låsas in så de inte väljer fel föda.
Lägg inte mera kraft på att sila mygg och svälja elefanter. Grannen är polis. Han jagar mopedister utan hjälm med stor energi men sjukskriver sig när det är dax för razzia i änglarnas klubblokal. Kanske en vän för dig?u

Att använda påhopp i sin debatt tyder på att ens argument inte håller.
Och eventuellt goda argument tappar sin betydelse.....
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #37 skrivet: 20 jun-16 kl 12:35 »
Gilbert
Som självhushållare på landet blir det mera biologisk mångfald och mindre byråkratisk enfald. Vi hjälps åt, byter och lånar grejor. Att byta älgkött från grannen mot lite fläsk är ingen big deal. Det blir lite Rot och Rut också fast på en annan nivå än i fina villaförorten. Så länge man vill varandra väl och ingen utnyttjar/lurar de andra brukar grannsämjan vara god. När du skrev paragrafryttare och rättshaverist kom jag att tänka på den gamla filmen "Göta Kanal" med Magnus Härenstam i den rollen. Det blir lite samma grej. Rika firman som inte skyr några medel och klarar sig tack vare pengarna, den lilla företagaren som är klurig och sheriffen som njuter när han äntligen kommer i kapp den lilla som han törs ge sig på. Sverige må ha en diger lagstiftning men vi har också en befolkning som oftast struntar stora delar av den. Vi fyndar stöldgods på Blocket, handlar smuggelalkohol och säljer glatt "dolda fel".
Som självhushållare betraktas man som en knepig figur. Antingen jämförs man med Hundra procent bonde eller gröna vågen hippie från 70-talet.
Nu är det dags att lämna debatten. Kycklingarna ska ut för första gången och likaså griskultingarna. Det finns ogräs att rensa och det är dags att se över hässjevirket och slipa liarna. Korna ska in i en ny hage och fårens saltsten är slut. Då hinns det inte med att sitta vid datorn.
Ha det bra och lev gott.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #38 skrivet: 20 jun-16 kl 13:39 »
Ex:
Grattis till grispriset. Hoppas att uppstickarna överlever och inte blir uppköpta av de stora.


Sämst betalande storslakteri ligger på runt 16,70.   Det går bra för grisbönderna just nu.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Gilbert

  • Gäst
SV: Slakta hemma men ändå sälja kött?!? (sthlm)
« Svar #39 skrivet: 20 jun-16 kl 13:48 »
Nä, nu får du nog uppdatera dig lite..   Bäst betalande slakteri betalar vecka 24, 16,80 kr/kg.  ( Ginsten slakteri).

Åh då får jag uppdatera mina vildsvin i frysen, värdet ökar 😄


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser