Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bandsågen sågar för rakt!  (läst 2393 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Bandsågen sågar för rakt!
« skrivet: 26 maj-16 kl 22:17 »
Hej skaffade nyligen en bandsåg. Jag är inte så såga så snäva kurvor som jag vill, har ett 1/4" sågblad. Har ni nå tips på hur jag kan öka svängförmågan? Eller har jag orealistiska förhoppningar? En cirkel på ca 9 cm i diameter är max ungefär.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Bandsågen sågar för rakt!
« Svar #1 skrivet: 26 maj-16 kl 23:02 »
Du har säkert koll på detta, men ifall inte...
Sänk övre styrdelen (vad den nu kan kallas) maximalt, så att du bara precis får in arbetsstycket.
Kontrollera att sidostyrningarna sitter korrekt (väldigt nära men utan kontakt med bladet).
Kontrollera att bandet är tillräckligt spänt.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bandsågen sågar för rakt!
« Svar #2 skrivet: 27 maj-16 kl 05:31 »
Det kan ju vara sågbladet, inte tillräckligt mycket med "set" på tänderna resulterar i att man inte kan göra en lika liten radius. Man borde kunna komma ner till ca 4cm med ett 1/4 blad.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bandsågen sågar för rakt!
« Svar #3 skrivet: 30 maj-16 kl 07:19 »
Köp ett ännu smalare blad, då blir svängandet betydligt enklare.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Bandsågen sågar för rakt!
« Svar #4 skrivet: 30 maj-16 kl 10:43 »
Pilligt, men skränker du tänderna mer så svänger det bättre.

JS

  • Inlägg: 88
SV: Bandsågen sågar för rakt!
« Svar #5 skrivet: 09 aug-16 kl 11:46 »
Annars är alternativet att du sågar in raka snitt från sidan först innan du sågar kurvan, så små bitar lossnar vartefter du sågar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser