Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beräknings hjälp  (läst 1529 gånger)

xlab

  • Gäst
beräknings hjälp
« skrivet: 23 apr-16 kl 11:12 »
Är på jakt efter ett enkelt sätt att göra beräkningar på träkonstruktion, nu undrar jag om det finns någon här som har ett excell dok som dom kan dela med sig för at göra dess?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: beräknings hjälp
« Svar #1 skrivet: 29 apr-16 kl 21:16 »
Vad är det för slags beräkningar som ska göras?  Kostnad, materialåtgång, bästa sättet att aptera stockar för att få ut bestämda virkesdimensioner vid uppsågningen, hållfasthet?

Om konstruktionen ska användas i något sammanhang där det finns standarder eller myndighetskrav som reglerar hur beräkningarna ska ske, så är det bättre att läsa innantill i standarderna eller motsvarande grunddokument än att lita till lathundar, halvfärdiga beräkningshjälpmedel mm med tveksamt ursprung.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: beräknings hjälp
« Svar #2 skrivet: 29 apr-16 kl 21:39 »
Testat google?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

xlab

  • Gäst
SV: beräknings hjälp
« Svar #3 skrivet: 10 dec-16 kl 20:28 »
beräkningen som jag önskar hjälp med är hållfasthets beräkning av K14 virke (oklasat) jag vill veta minst dim är för ett golvbjälklag med spannet på 4 M

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: beräknings hjälp
« Svar #4 skrivet: 10 dec-16 kl 22:21 »
Ur boken "Husbyggnad", Otar Hökerberg, Stockholm 1937.

xlab

  • Gäst
SV: beräknings hjälp
« Svar #5 skrivet: 11 dec-16 kl 11:00 »
Tack till mkt stor hjälp :)

xlab

  • Gäst
SV: beräknings hjälp
« Svar #6 skrivet: 22 dec-16 kl 21:32 »
var kan jag hitta boken?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: beräknings hjälp
« Svar #7 skrivet: 22 dec-16 kl 23:40 »
Mitt exemplar hittade jag på en loppis i Umeå någon gång på 90-talet. Den borde gå att få tag på via antikvariat.


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: beräknings hjälp
« Svar #9 skrivet: 23 dec-16 kl 16:45 »
På 30-talet accepterade de större nedböjningar än vad som är acceptabelt enligt de nuvarande nybyggnadsreglerna.

Enligt nutida gränsvärden och lastantaganden så blir alltid nedböjningen den dimensionerande faktorn i mellantaksbjälkar på två stöd utan mittstöd.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt, beekeepern, Ahlman

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser