Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ilsken gethane  (läst 2644 gånger)

GetMor

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
Ilsken gethane
« skrivet: 29 feb-16 kl 20:16 »
Vi skaffade två små getgossar i våras. Det har varit en jättemysig tid. Hela våren, sommaren och hösten har gått jättebra, ja även början av vintern gick bra... Men nu blir den äldsta geten tvärilsk då han ser mig. Han försöker stånga mig och går till anfall. Det hör till saken att det är jag som har hand om matningen. Vi bestämde att bara en skulle ta det ansvaret annars blir det lätt att "Ingen vet vad Någon gör" och så får de dubbel ranson... Den äldsta geten är väldigt glupsk! Han försöker ta maten från den yngre geten och då har jag gått emellan och stoppat det. Jag tog då tag i hans horn och höll fast honom. Vet inte om det var där det började, eller om han bara stångar efter mig för att han vill ha mat...? Tror att de får tillräckligt med mat. De ser ut till att vara välmående. Vad ska jag göra för att ta bort hans beteende mot mig? Jag vill ju kunna klappa och kela med honom igen. Funderat på stora röda bollar på hornen för att minska skaderisken... ;)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Ilsken gethane
« Svar #1 skrivet: 29 feb-16 kl 21:39 »
Hej, det finns bra trådar om detta, men de kanske inte är så lätta att hitta. Jag har fostrat en vuxen bock i vinter som blev aggressiv i somras. Det finns några enkla regler jag tycker man ska följa vid all hantering av getter, men först och främst så ska du inte gå mellan när de tar mat från varandra. Helt meningslöst i längden, se istället till så att de kan äta utan att behöva se varandra om det behövs. Dubbelsidig foderhäck har löst många sådana problem här.

1. Rör inte bockens panna eller horn (förutom när de ska fångas)
2. Var försiktig med att svänga med spannar eller händer mot bockens huvud tills du fått ordning på beteendet, rör dig lugnt och prata med honom innan du går in. Poängen är att bocken ska känna sig lugn och inte ständigt utmanad av en människa som rusar in i boxen och flaxar med armarna.
3. Det absolut viktigaste är att ALDRIG NÅGONSIN vika en tum, det är alltid han som flyttar sig om era vägar möts.
4. När han utmanar dig, ta tag i närmsta horn med ena handen. Med andra handen tar du tag i det bakben som är på din motsatta sida och drar det mot dig så han faller pladask. Samtidigt sätter du knäna och benen på hans kropp så han inte kan komma upp och håll tag i hornet tills han lugnat sig. Prata lugnt med honom. Sedan sitter du kvar tills han andas lugnt och är helt avslappnad, sedan ska du kunna resa dig försiktigt medan han ligger kvar. Gör han minsta antydan till att sticka sätter du dig på honom igen. Var beredd på att det kan ta tid. Sedan kommer dina kläder lukta värre än fan själv så dessa bör utan omvägar åka i tvättmaskinen.

Det viktigaste är som sagt att ALDRIG NÅGONSIN vika en tum om han visar någon tendens till att försöka bestämma hur eller var du ska göra saker.
Är övertygad om att det kommer fungera för dig också.

Mvh

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ilsken gethane
« Svar #2 skrivet: 01 mar-16 kl 07:59 »
Hej och välkommen hit GetMor :) !
Jakobn fick med det mesta, han har koll på bockar! Jag vill tillägga två saker:
Om bocken reser sig på bakbenen för att stånga dig, bara stå kvar, och tala bestämt till honom i ett lågt röstläge "Nu räcker det!". Om du backar har han vunnit, och om du kliver framåt provocerar du honom. När du står still visar du att du inte vill vara med i fajten, s a s.
Det kan även hjälpa vid olämpliga beteenden att ta ett stadigt tag i hans skägg och hålla en föreläsning om rätt och fel, också i lågt tonläge.

Att vara mataggressiv är mer eller mindre naturligt getbeteende, så det kan en inte uppfostra bort. Enda framkomliga vägen är som Jakob skriver är att ge båda bockarna möjlighet att äta samtidigt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ilsken gethane
« Svar #3 skrivet: 01 mar-16 kl 09:30 »
Vet inte om det var där det började, eller om han bara stångar efter mig för att han vill ha mat...? Tror att de får tillräckligt med mat.

Vad exakt får de att äta? Att jag undrar är för jag gissar att folk som ger "godis" åt pojkar lätt får stånginga individer. Själv har jag aldrig träffat varken bock eller bagge som är ilsken.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Ilsken gethane
« Svar #4 skrivet: 01 mar-16 kl 10:59 »
Han försöker stånga mig och går till anfall. Det hör till saken att det är jag som har hand om matningen. Vi bestämde att bara en skulle ta det ansvaret annars blir det lätt att "Ingen vet vad Någon gör" och så får de dubbel ranson... Den äldsta geten är väldigt glupsk! Han försöker ta maten från den yngre geten .... Tror att de får tillräckligt med mat. De ser ut till att vara välmående...   Funderat på stora röda bollar på hornen för att minska skaderisken... ;)

Är det dvärggetter du har? Också jag undrar vad du ger bockarna. Friska bockar som inte har en stor flock getter att betäcka ska inte ha något kraftfoder (säd), utan bara hö, sly/ris, salt/mineralsten och friskt vatten. En höhäck där djuren kan äta från var sin sida är bäst och även siktskydd av matta/säckar som hängs upp funkar. Bollar på hornen kan vara bra om du lyckas fästa dem. Jag använde en tid de gamla "Bullen" cykelhandtagen. Men bollar på hornen ska inte vara i stället för att träna bocken till ett hyfsat beteende.

GetMor

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Ilsken gethane
« Svar #5 skrivet: 03 mar-16 kl 19:12 »
Tack för era svar! Många praktiska tips, och jag inser att jag gjort en hel del fel... Har flaxat med hinken ibland som försvar...  :-[

Dessutom blir jag plötsligt osäker på om jag gett rätt mat... Det finns så många olika bud på vad man ska ge och vad man inte ska ge... Hela våren, sommaren och hösten har de fått hö, sly, mineralsten, saltsten och vatten. Ibland fick de lammpellets som godis... När vintern kom och det inte fanns någon sly fick de en näve pellets per dag... Men det ska de nog inte ha förstår jag nu... Känner mig dum då man borde ha stenkoll på vad man ska mata ett djur med om man blir djurägare... Mitt försvar är att det så många olika bud och åsikter... Lätt att lyssna på fel... Men räcker det verkligen med hö och mineralstenar på vinterhalvåret? Behöver man inte komplettera med något?

GetMor

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Ilsken gethane
« Svar #6 skrivet: 03 mar-16 kl 19:17 »
Ja, det är afrikanska dvärgetter.  :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Ilsken gethane
« Svar #7 skrivet: 03 mar-16 kl 20:32 »
De där små sötnosarna har lätt för att lägga på hullet litet för mycket. Du har absolut ingen anledning att känna dig dum, du ställer ju frågor och vi lär oss allihop hela tiden  :). Även på vintern mår getter bra av grenar och sly/ris även om det då inte finns blad på slyet. De gnager i sig de tunnare grenändarna som är  bra för aktiviteten i vommen samtidigt som bockarna får fin sysselsättning. Tall- och enris uppskattas och det är nyttigt. Du kan också ge grönsaks- och fruktavfall från hushållet. Litet lösa mineraler eller en mineralbalja om det inte räcker med mineral/saltsten. Jag har inte kollat på innehållet i mineralstenarna eller baljorna på ett bra tag. Någon annan har nog bättre koll på det. Berätta hur det går med dina gossar!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Ilsken gethane
« Svar #8 skrivet: 03 mar-16 kl 21:41 »
Hela våren, sommaren och hösten har de fått hö, sly, mineralsten, saltsten och vatten. Ibland fick de lammpellets som godis... När vintern kom och det inte fanns någon sly fick de en näve pellets per dag...  Men räcker det verkligen med hö och mineralstenar på vinterhalvåret? Behöver man inte komplettera med något?

Då tycker jag att du slutar att ge pellets. Det är som knark och de bråkar med dig för att få mer knark. Pellets ska man inte ge till pojkar som baggar eller bockar pga att det lätt blir fel med balansen, Ca-p -kvoten, vilket ger dem urinsten och då är avlivning enda utvägen.

Om du har getflickor som är dräktiga eller ger di, så ger man kraftfoder/pellets pga att deras näringsbehov inte kan tillgodoses med endast hö. Eftersom bockar inte ger di har de inget ökat näringsbehov. De behöver inte kraftfoder för att det är kallt. Ge fri tillgång på hö samt hela tallar för sysselsättnings skull.

Jag vet inte vad det är du ger som du kallar "mineralsten", men det finns stenar som är som guldtackor i formen och det är inte tillräckligt med mineraler i dem utan du måste köpa något som heter mineralfoder. Mineralfoder köps lämpligen i säck, och det är som pulver som de bör ha fri tillgång på. Häll upp det i en skål. Till getter ska du helst köpa mineralfoder som det står "nöt" på, eftersom mineralfoder för får har för låg halt av koppar.

GetMor

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Ilsken gethane
« Svar #9 skrivet: 04 mar-16 kl 17:38 »
Tack för svar! Har genast slutat med pellets. Ska iväg och köpa mineralfoder på en gång!  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ilsken gethane
« Svar #10 skrivet: 06 mar-16 kl 09:11 »
Fånga helst inte bocken i hornen, det ökar bara hans stridslust.  Tag i stället tag i skägget.  Då blir du dessutom starkare.  Smärta ökar också hans stridslust.  Om han verkligen utmanar dig och stegrar sig, så sikta på skägget.  Se till att hans uppstudsisghet inte blir lönsam för honom - alltså inte en chans att få tag på något godis genom att bråka!

  Lättare sagt än gjort, men effektivt.

  Min fördom om dvärggetter är att de oftast är ettrigare i humöret än lantrasgetter, och att de har lätt att bli övergödda.  Löv och bark brukar uppskattas som godis av getter, utan att vara så energitätt att det kan bli farligt.  Vet du hur du hullbedömer dina små kompisar?

  En buffé med många olika sorters salt och mineral brukar förebygga brister.  Bara en sort kan ge förgiftningar, om geten tvingas äta mycket för att få i sig det hän behöver.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 5 användare
xaelanar, GE202, Tångräkan, von tratt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser