Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Hälsinge-kupan"  (läst 9356 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
"Hälsinge-kupan"
« skrivet: 16 nov-15 kl 11:01 »
Hej

Tänkte öppna ett nytt ämne som ansluter ungefär här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175077.40
Jag börjar kanske med några länkar som hjälpte mig på traven.

"Fischermuehle" är en lär- och forskningsanstalt inom biodlingen som bla ligger bakom inför- och godkännande av oxalsyreförångningen i Tyskland.
http://www.mellifera.de/blog/mellifera-einraumbeute/
Även om det är på tyska, så säger bilderna en hel del. https://www.youtube.com/watch?v=67v8XtvjtmM
 
Mera finns på engelska hos David Heaf där även han precis som jag blev influerat av Fedor Lazutins bok: "Keeping bees with a smile".
http://www.dheaf.plus.com/framebeekeeping/oneboxhive.htm 

Inte att förglömma Janos många fina bidrag: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163494.0

Återkommer!
« Senast ändrad: 16 nov-15 kl 20:18 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #1 skrivet: 24 nov-15 kl 15:21 »
Hej

Då var "Hälsinge-kupa" no 2 klar.



Några enkla förbättringar blev det.

Så har topplistorna blivit tjockare (dvs ursprungsstorlek på läkten som jag använder). De blir helt enkelt lättare att lyfta och isoleringen ökar.
Det fina med 80 cm kuplängd är att det blir 21 ramar, en avdelningslucka och en liten bit luft (listan på höger sida). Därmed finns det mera rörlighet för topplistorna även om hela kupan är fylld och första ramen skall dras.



Avståndshållarna nere har fasats av för att ramen lättare kan slinka på plats.
Nubben gör att jag inte klämmar några bin vid uppdragning av den höga ramen.



Här även en bild på avdelningsluckan med hål som kan öppnas/stängas som kan komma väl till pass vid sammanslagning av två samhällen (som jag redan beskrev tidigare).



En till skall det bli denna vinter...

Jocke

  • Inlägg: 89
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #2 skrivet: 24 nov-15 kl 19:01 »
Hej
Mycket fin kupa blev riktigt sugen sj på att bygga en. Om du har lust och har vill skulle du kunna dela med dig av din ritning på den.

Jocke

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #3 skrivet: 24 nov-15 kl 19:52 »
Hej och tack, Jocke

Tja, någon ritning har jag inte direkt... :D
Jag har däremot lånad idéer från bla. denna sida (där det finns några ritningar):
http://www.mellifera.de/blog/mellifera-einraumbeute/einraumbeute-bauanleitung.html

Tips: köp ett hyllplan (exvis Biltema) på 30x80 cm som botten då blir det lätt att bygga på (passar perfekt för 22 topplistor á la takläkt (35 mm) och lite extra rum).
Höjden på bottendelen blev ca 7 cm, sedan kan du jo välja ramhöjden lite efter önskemål ( jag tog 52 allt i allt).

Takets sidor är gjorda av 2 stycken av samma råspont som sidorna och som bygger 8 cm.
Du ser även listan där taket vilar på.



Ramvirket är kluvet "vad-det-nu-heter" listor (3 :- metern) där tjockleken passar bra.
Taket sedan av fjällpanel.

Om du undrar över "slungeriet": har jag ingen utan jag tar en fruktpress i stället. Så därför är ramhöjden flexibel.
Eller så tar du Dadantmått på högkant, det finns jo slungor för det måttet i alla fall.

Viktigaste verktyg för mig: en enkel bordssåg för 1500 kronor.

Som jag skrev tidigare: den enklaste kupan jag har byggt och som jag tror även den bästa...fast det får väl tiden visa!

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #4 skrivet: 24 nov-15 kl 19:57 »
Fint snickeri och säkert jätteroligt att hålla på en vinter att bygga,men ska du ha bin i lite större skala är det hel fel väg att gå.
Dessutom är ju flusteröppningen som gjord för sork och talgoxar att gå in på våren och kalasa,inte bra.
Alla sådana här stora trämonster är väldigt tungjobbade på alla sätt och vis.
Vill inte förringa dit fina hantverk men tror inte att det är ett optimalt system vare sig för dig eller bina ;)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #5 skrivet: 24 nov-15 kl 21:07 »
Fint snickeri och säkert jätteroligt att hålla på en vinter att bygga,men ska du ha bin i lite större skala är det hel fel väg att gå.
Dessutom är ju flusteröppningen som gjord för sork och talgoxar att gå in på våren och kalasa,inte bra.
Alla sådana här stora trämonster är väldigt tungjobbade på alla sätt och vis.
Vill inte förringa dit fina hantverk men tror inte att det är ett optimalt system vare sig för dig eller bina ;)

Huvudet på spiken! Jag instämmer till fullo!

Vill man ha svärmar istället för honung, och varroakvalster i massor så är kupan och ramen förstås optimal...  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #6 skrivet: 24 nov-15 kl 21:27 »
Hej ni två

Tack för det ena...

Bekymrar er inte om mina svärmar eller kvalster.
Jag tar hand om både det ena och det andra.

Och ni verkar inte ha läst de tankar och erfarenheter som har gjorts av andra med denna höga kupa. (skrev tidigar om det i Warré II tråden)
Musskydd är klart att användas, ligger redan i kupan (typ sådant man sätter upp vid husbygge, billig metervara och bi har ändå plats att ta sig ut).

Och alla som snackar om "system": jag tror inte på "system". Inte när det gäller spel och ännu mindre när det gäller bin!

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #7 skrivet: 25 nov-15 kl 09:02 »
 Hej Kap Horn
Det finns många förutfattade meningar som bromsar utvecklingen och förbättringen inom biodlingen. Jag följer ditt arbete med stort intresse utan att i förväg ha en bestämd uppfattning om att det inte kommer att fungera.
Mvh Jano

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #8 skrivet: 26 nov-15 kl 07:46 »
Rensat lite off topic  (:)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #9 skrivet: 09 mar-16 kl 12:20 »
Hej

Det var ju som självaste f.n...

Fick just se att fast det är mina bilder och de ligger "mitt" Google-konto så blev det inte tillåten att lägga ut de här.
Börjar bli ordentligt trött på alla dessa ")¤#I?%#¤??

Nytt försök med en annan länk:



Tredje kupan nästan klar...
« Senast ändrad: 09 mar-16 kl 12:33 av Kap Horn »

mcrae

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #10 skrivet: 09 mar-16 kl 16:39 »

Vill man ha svärmar istället för honung, och varroakvalster i massor så är kupan och ramen förstås optimal...  ;D

Kan du resonera varför är den här kupan perfekt för svärmar och varroaodling!

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #11 skrivet: 09 mar-16 kl 17:43 »
Tror inte det!

Varroan har inget med rammått att göra, inte heller med cellstorlek (fast den falangen finns).
Honungsskörden?...rätt, det finns mera "uttänkta" metoder, (som med höns: bur, belysningstid, kraftfoder, så att de helst lägger 2 ägg/dygn) men min idé följer inte dessa tankegånger.

Jag är hellre bihållare (beekeeper) än honungs(produ)%tare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #12 skrivet: 09 mar-16 kl 20:01 »
Kan du resonera varför är den här kupan perfekt för svärmar och varroaodling!

Yes.

Flusterstorleken max öppen ser ut att vara väldigt liten = stor svärmrisk med bra drottning.

Generellt behandlas varroa enklast/snabbast i uppstaplingskupor.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #13 skrivet: 09 mar-16 kl 21:25 »
Yes.

Flusterstorleken max öppen ser ut att vara väldigt liten = stor svärmrisk med bra drottning.

Generellt behandlas varroa enklast/snabbast i uppstaplingskupor.
Varför påverkar flustrets storlek binas svärmlust? Intressant om en vill att bina ska svärma så är det bara att strypa flustret?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #14 skrivet: 09 mar-16 kl 22:32 »
Hej

Angående flusterstorlek: enligt observationer och erfarenheter så är en flusterstorlek (även enligt Seeley) på omkring 16 cm2 den som "passar" eller räcker till.
Vissa, eller mera rätt, de flesta har ett fluster i form av en rektangel som dessutom är betydlig större.
Jag har vald rund eftersom det ger mest yta i förhållande till minst "sträcka" att försvara och samtidig max volym för ventilation.
Räkna själv!
Ytan: pi x d2 /4
Omkrets: 2 pi x r

Dessutom så kan jag lätt efter behov minska eller öka  flustrets storlek.

Men än har jag inte hört något prata om att flustrets storlek har en inflytelse på svärmningen..

Och beträffande svärmning: jag har inte för avsikt att minska deras "sexualitet" och "förbjuder" eller motverka deras verkliga fortplantningslust!

Tvärtemot!!!
« Senast ändrad: 10 mar-16 kl 09:15 av Kap Horn »

mcrae

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #15 skrivet: 10 mar-16 kl 08:37 »
Yes.

Flusterstorleken max öppen ser ut att vara väldigt liten = stor svärmrisk med bra drottning.

Generellt behandlas varroa enklast/snabbast i uppstaplingskupor.

Det finns flera viktiga faktorer som spelar roll när det gäller svärmning, därför låter det ej objektivt att peka på flusterstorleken.
Dessutom är svärmning kopplad till en äggläggning brytning som är i generellt sätt bra mot varroa.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #16 skrivet: 10 mar-16 kl 09:10 »
Yes.

Flusterstorleken max öppen ser ut att vara väldigt liten = stor svärmrisk med bra drottning.

Generellt behandlas varroa enklast/snabbast i uppstaplingskupor.

 Svärmning under kontrollerade former(avläggare med drottningen ) är bra på många sätt. Den yngelfria perioden minskar varroans förökning, ökar honungsproduktionen samt att samhället får en ny drottning under idealiska förhållanden. Dessutom får biodlaren en avläggare som antingen kan säljas , senare förenas med ursprungssamhället eller övervintras.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #17 skrivet: 10 mar-16 kl 14:28 »
Helt riktigt, är flusteröppningen för liten för en god äggläggande drottning, så manar man samhället till att svärma. Det finns inget "standardmått" för hur stort ett fluster ska vara - det beror naturligtvis på vilka bin man har.

Bättre är att likt Jan-Uno göra en avläggare under kontrollerade former.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #18 skrivet: 10 mar-16 kl 16:08 »
Hej Thomas

Rätt, det finns inget "standardmått" för flustrets storlek, men det finns undersökningar hur det förhåller sig i naturen av prof. Seeley.
Kan läsas i hans bok om "Honey Bee Democracy"...(mellan 10 och 40 cm2 med ett medel på ca 16 - 18 cm2, ett mått som även Abbé Warré tyckte passande.

Här kan man läsa lite mera om ämnet: http://xn--smbruk-jua.se/publication/view/nets-of-the-honeybee/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: "Hälsinge-kupan"
« Svar #19 skrivet: 10 mar-16 kl 19:54 »
Mina flusteröppningar är drygt 42 kvadratcentimeter, men under högsommaren är det mer än väl utnyttjat överallt på ordentliga samhällen.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser