Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smälta stelnad skräpig grankåda  (läst 5840 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Smälta stelnad skräpig grankåda
« skrivet: 13 nov-15 kl 16:44 »
Försökte mig idag på att smälta och rensa grankåda. Det var rätt mycket skräp i den och gick inget vidare.

Jag började på spisen med kådan i en keramikburk som låg i vattenbad i en kastrull. Efter ett tag lossnade färgen så jag bytte till en plåtburk. Men efter över en timme var den fortfarande inte smält, eller så hade den sugits in i skräpet... Då gick jag ut och försökte direkt över eld istället. Den verkade smälta bättre men antände efter ett tag och då gav jag upp.

Har ni några knep? Jag har en burk kåda till som är lika smutsig. Den tänkte jag testa blanda ut med olivolja, eftersom jag ändå ska göra salva på kådan. Då borde den bli mer flytande och lättare att sila efter uppvärmning.
Tänker också att jag gör det i vattenbad över eld nästa gång. Då kan jag få upp temperaturen lite mer än inne där det bara kokar över.


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Smälta stelnad skräpig grankåda
« Svar #3 skrivet: 26 nov-15 kl 17:19 »
Jag har ett riktigt superknep :). Lägg kådan i en tygkasse t.ex. gammalt örngott. Knyt åt så den är tät. Lägg sen påsen med kådan i vatten och koka upp. Obs gör detta utomhus och i en skräp-kastrull. Den rena kådan kommer då smälta genom tyget och flyta upp på ytan som du slevar in och lägger i kallvatten där det stelnar. Glöm det där med att bränna kådan ren...

Bilder från när jag gjorde ren grankåda:

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

JS

  • Inlägg: 88
SV: Smälta stelnad skräpig grankåda
« Svar #4 skrivet: 26 nov-15 kl 17:38 »
Wow Humle det där ska jag absolut testa! Verkar ju jätteeffektivt!


Jag löste det till slut med att strunta i vattenbad. Tog en skräpkastrull och satte i kådan (ca 7 dl med skräp och luft) och 1-2 dl olivolja. Kokade på svag värme och silade. Funkade finfint, men då blir ju kådan utblandad med olja. Inget problem för mig eftersom jag änd skulle blandad den med olja, men kanske inte alltid önskvärt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser