Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en vaktelhöna tappat klo  (läst 1528 gånger)

björkenGrön

  • Inlägg: 2
    • -
en vaktelhöna tappat klo
« skrivet: 10 jul-15 kl 15:30 »
Hej!
Upptäckte nyligen att en av mina hönor (4 stycken totalt)  tappat en klo. Kan hon blivit biten en annan vaktel? Eller hur kan det gå till? De går runt in en hemmabyggd bur, golvet är av träspån och halm . Vatten byts ut dagligen. Ingen brist på mat.  Ska man göra något åt detta eller läcker det själv? Hittar ingenting om detta på nätet.
Jag har haft vaktlar i 10 dagar, fick ta över de  med alla tillbehör från grannen som flyttade.

CWTCH

  • Inlägg: 10
    • Dalsland
SV: en vaktelhöna tappat klo
« Svar #1 skrivet: 11 jul-15 kl 14:09 »
Jag har varit med om att en av mina vaktlar hade fått en klump med avföring runt ena foten och när det sedan torkade så tappade hon klon. Gissningsvis så blev det som ett avsnörande förband längst fram i klumpen så att den delen av foten dog på grund av blodbrist. Det tog ju ett par dagar men jag fattade inte att hon inte fick bort klumpen själv.  Det var precis när jag var ny med vaktlar, nu för tiden håller jag bättre koll på deras fötter.  :-[

björkenGrön

  • Inlägg: 2
    • -
SV: en vaktelhöna tappat klo
« Svar #2 skrivet: 11 jul-15 kl 21:35 »
Jag har varit med om att en av mina vaktlar hade fått en klump med avföring runt ena foten och när det sedan torkade så tappade hon klon. Gissningsvis så blev det som ett avsnörande förband längst fram i klumpen så att den delen av foten dog på grund av blodbrist. Det tog ju ett par dagar men jag fattade inte att hon inte fick bort klumpen själv.  Det var precis när jag var ny med vaktlar, nu för tiden håller jag bättre koll på deras fötter.  :-[
vad gör du för att fåglarna ska bli av med klumparna?

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: en vaktelhöna tappat klo
« Svar #3 skrivet: 13 jul-15 kl 17:41 »
Så här års sätter jag ut vaktlarna på gräs i en bur. Dagg och fukt gör att klumparna löses upp. Annars får man lösa upp dem på annat sätt. Pilligt och svårt tycker jag. De har känsliga fötter och det blöder lätt om man inte tar det superförsiktigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser