Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veganska självhushållare?  (läst 6879 gånger)

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
Veganska självhushållare?
« skrivet: 28 jun-15 kl 20:34 »
Finns det?
Alltså veganer som bedriver helt veganskt självhushållningsjordbruk i svenskt klimat.  Utan direkt eller indirekt tillförsel av husdjurgödsel, som producerar i princip all sin mat från den egna gården (kolhydrat, protein, fett) och som gjort detta på samma mark så länge att det inte längre är djurgödsel som bidrar till markens bördighet.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-15 kl 22:50 »
Det stod ju om det i ett nummer av Åter. Mer eller mindre självförsörjande kan man väl vara, men alltför många kryddor och liknande är svåra att odla här  :-\

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #2 skrivet: 29 jun-15 kl 20:08 »
Jag har inga återtidningar. Finns nåt exempel att läsa om på nätet?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #3 skrivet: 29 jun-15 kl 20:51 »
Nej, men du kan nog finna den på större bibliotek, eller låna hem till mindre bibliotek

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #4 skrivet: 29 jun-15 kl 21:13 »
Kan inte riktigt se att det skulle vara svårt eller omöjligt.

Det handlar framförallt att komma igång med att göra rejäla komposter att ta till när man behöver.
Annars så är täckodling en bra grund.
Man tar tillvara på gräsklipp slår annat gräs och lägger på jorden.
Detta multnar och tillför näring på det sättet samtidigt så kommer maskarna upp och plockar med sig gräs som dom äter och skiter ut.
Man tar tillvara på höstens löv och täcker odlingarna under vintern så får man skydd och extra tillskott.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-15 kl 21:37 »
Jag tänker att det inte är så svårt att få till några odlingar...där man skördar trevligt tillskott till maten från affären på sättet du beskriver med kompost och gröngödsling av olika slag, men att få tillräckligt höga näringsnivåer för att blir självförsörjande på oljeväxter och spannmål t.ex. och få det att funka i längden har jag inte lyckats hitta exempel på (har letat på nätet). De veganska odlingar jag hittar som funkar i större skala använder sig av humanure och människorna som producerar denna gödsel äter mat "från affären" som ju kommer utrifrån och från jordbruk med djur direkt eller indirekt. Så att man indirekt gödslar med husdjursberoende gödsel ändå även om det är några led bort.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #6 skrivet: 30 jun-15 kl 06:58 »
Jasså? 
Det är inte så att de veganska odlare du läser om har vägt in en ekonomisk aspekt i sin odlingsverksamhet? 
Att jobba med gröngödsling och komposter är till en viss del tidskrävande och personalintensivt.
För att få en tillfredställande gröngödsling skull jag tro att förhållandet kan vara så stort som 1/10.
Dvs 10 kvm gräsyta som skall slås för att täcka 1 kvm öppen odlingsyta.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #7 skrivet: 30 jun-15 kl 08:02 »
Jag är ute efter att hitta ett exempel på att någon gjort det i praktiken och även fått med matfettet/oljan för eget behov i projektet. Nog borde det finnas av alla veganer några som är så stöniga att de inte väger in det ekonomiska utan vill ta utmaningen att få fram livsmedeln själv? (Skulle man vara krass ekonomisk så skulle inte många av oss hålla på)
Känner en gammal ekobonde här i trakten som i många år odlade spannmål utan djurgödsel i stor skala för försäljning som foder åt andra KRAV-bönder. Han hade 7 år gröngödsling och ett år spannmål i växtföljden, mest havre. Ca hälften så stor skörd som konventionella bönder i trakten som gödslade "fritt". Däremot känner jag inte till någon som fått ihop sitt fett ens till eget behov år efter år utan att på något sätt att ta in näringsämnen till gården utifrån direkt eller indirekt med hjälp av husdjur.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #8 skrivet: 30 jun-15 kl 09:00 »
Kan det vara så att den extrema form av kost som att vara vegan är egentligen är fel ute?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #9 skrivet: 30 jun-15 kl 09:36 »
Jag är ute efter att hitta ett exempel på att någon gjort det i praktiken och även fått med matfettet/oljan för eget behov i projektet. Nog borde det finnas av alla veganer några som är så stöniga att de inte väger in det ekonomiska utan vill ta utmaningen att få fram livsmedeln själv? (Skulle man vara krass ekonomisk så skulle inte många av oss hålla på)
Känner en gammal ekobonde här i trakten som i många år odlade spannmål utan djurgödsel i stor skala för försäljning som foder åt andra KRAV-bönder. Han hade 7 år gröngödsling och ett år spannmål i växtföljden, mest havre. Ca hälften så stor skörd som konventionella bönder i trakten som gödslade "fritt". Däremot känner jag inte till någon som fått ihop sitt fett ens till eget behov år efter år utan att på något sätt att ta in näringsämnen till gården utifrån direkt eller indirekt med hjälp av husdjur.

Jag vet inget alls om detta (och är varken vegan eller på det minsta sätt självförsörjande eller speciellt odlingskunning). Men eftersom det är spännande så  -kidnappar jag din tråd Lise och slänger jag in några frågor.
Är det raps som är det enda tänkbara fettalternativet, finns det något annat, oljepumpor eller solrosor? När det gäller spannmål, vad vore lättast hantera i mycket liten skala. Nakenhavre?
« Senast ändrad: 30 jun-15 kl 13:34 av Lena III »
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #10 skrivet: 30 jun-15 kl 13:00 »
Kan det vara så att den extrema form av kost som att vara vegan är egentligen är fel ute?

Det finns så många sorters "extrema" kosthållningarna nu och kosthållningar brukar vara laddade ämnen, så jag tänker inte svara att veganer "är fel ute  ;))  När det gäller veganer så har jag träffat på många som inte enbart ser det som en kosthållning utan som även har ett mål och vision som handlar om att alla på hela jordklotet ska skippa husdjuren totalt, (inte bara skippa att äta dom) och då får jag erkänna att jag inte med mina nuvarande kunskaper förstår hur det skulle vara möjligt. Men jag är nyfiken och vill gärna ta reda på.

(För egen del har jag inga som helst planer på att bli vegan)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #11 skrivet: 30 jun-15 kl 13:07 »
Du skriver själv vision.

Skall man tolka den inte förekommande oljeproduktions rapporteringen/bloggandet så är det nog så att det är ett så pass besvärligt kapitel att få till att man hellre väljer att köpa in dessa produkter.
Eller så odlar man oljebärande grödor och pressar själv.
Problemet är juh som sagt den här lilla biten att man antagligen får en lång odlingsföljd för att kunna få rimliga skördar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #12 skrivet: 30 jun-15 kl 13:27 »
Du skriver själv vision.

Skall man tolka den inte förekommande oljeproduktions rapporteringen/bloggandet så är det nog så att det är ett så pass besvärligt kapitel att få till att man hellre väljer att köpa in dessa produkter.
Eller så odlar man oljebärande grödor och pressar själv.
Problemet är juh som sagt den här lilla biten att man antagligen får en lång odlingsföljd för att kunna få rimliga skördar.

Fast långa odlingföljder kanske inte är så problematiskt om man ska odla många olika grödor själv som det väl rimligen blir om man ska leva på det man självhushållar fram. Mycket baljväxter och potatis torde det väl gå åt om man inte ska svälta ihjäl. 
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #13 skrivet: 30 jun-15 kl 14:16 »
Varför skulle inte raps funka? Annars finns det ju solros, hampa, nötter. Finns säkert fler.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #14 skrivet: 30 jun-15 kl 14:35 »
....Han hade 7 år gröngödsling och ett år spannmål i växtföljden, mest havre. Ca hälften så stor skörd som konventionella bönder i trakten som gödslade "fritt".

Vad gjorde han med gröngödslingen? Plöjde ner det varje år eller var det en 7 årig vall som han sålde som hö? Låter som ett märkligt sätt att bedriva jordbruk.

En helt annan fundering oavsett oljeväxter. Om man driver ett litet självförsörjande jordbruk på låt oss säga 5 ha. Då kan man beroende på jordmån och klimat ha ett viss antal djur. Dessa djur äta då fodret som marken producerar och med gödseln återför man näringen till jorden.
Om jag i stället för att mata vallen till djuren komposterar den och återför komposten till jorden, då kan jag rimligen inte ha återfört mindre näring till jorden än när jag gör detta via djuren, eller?

Den mängd näringsämnen som djuren producerar via gödseln kommer ju till syvendes och sist ifrån odlingen om inte jag mata något som inte ha producerats på gården förstås.

Så om det funkar att vara självförsörjande med djur så borde det även gå utan åtminstone  i fall man använder sig av skörden som skulle gått till djuren till kompost, eller har jag missat nåt?

Citera
Jag är ute efter att hitta ett exempel på att någon gjort det i praktiken och även fått med matfettet/oljan för eget behov i projektet.
 

Det där med oljan är knepigt. Men om man  - låt os säga - äter 1 l olja i veckan som vegan (jag har ingen aning hur mycket man behöver, det  är förmodligen  mindre, men jag är inte vegan) så behöver man till exempel ca 3kg rapsfrön eller på ett år 150 kg raps. Med en låg skörd borde man kunna producera detta på ca 1000kvm med en högre skörd kanske på 500kvm. Borde det inte vara möjligt att avsätta tillräckligt med gödsel i ett kreatursfritt jordbruk för en sådan yta? 

Eller är det så att det forskas för litet i detta område med kreatursfritt jordbruk?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #15 skrivet: 30 jun-15 kl 21:40 »
Två aspekter till:

Vad är effektivast? Sverige är traditionellt  ett djurland. Landets klimat gynnar vallodling och bete och därmed djurhållning. Djuren omsätter effektivare p.g.a. sin högre temperatur och troligen även andra faktorer. Det närmaste man kan komma djurgödseln är en bra kompost på växtdelar.

Kanske ökat behov av maskiner och energi, om man ska skörda växtnäringen med traktor i stället för att låta djuren beta. Men å andra sidan ska djuren ha vinterfoder och gödseln spridas på åkrarna.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #16 skrivet: 30 jun-15 kl 21:40 »
Allmänt sett är jag tveksam om hundraprocentig veganism är hållbart i vårt klimat, både vad gäller människors kost och odlingen. Veganism hos människor tycks ofta gå över inom loppet av månader till decennier.

Jag känner till ett exempel på människor som länge levat som veganer (med lite fisktillskott) och som odlat huvuddelen av sin föda själva.Dock har de haft djur till sällskap och gödsel. Och deras barn har såvitt jag vet inte fortsatt som veganer i vuxen ålder. Man behöver klara generationsväxlingarna för att det ska vara hållbart, d.v.s. barnen ska åtminstone i vissa fall finna det attraktivt att fortsätta föräldrarnas livsstil. Jag känner inget sådant exempel, men det kanske finns.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #17 skrivet: 30 jun-15 kl 21:53 »
Allmänt sett är jag tveksam om hundraprocentig veganism är hållbart i vårt klimat, både vad gäller människors kost och odlingen. Veganism hos människor tycks ofta gå över inom loppet av månader till decennier.

Jag känner till ett exempel på människor som länge levat som veganer (med lite fisktillskott) och som odlat huvuddelen av sin föda själva.Dock har de haft djur till sällskap och gödsel. Och deras barn har såvitt jag vet inte fortsatt som veganer i vuxen ålder. Man behöver klara generationsväxlingarna för att det ska vara hållbart, d.v.s. barnen ska åtminstone i vissa fall finna det attraktivt att fortsätta föräldrarnas livsstil. Jag känner inget sådant exempel, men det kanske finns.
Håller helt med dina tankar, men jag undrar ändå om det principiellt skulle kunna vara möjligt att ha ett självförsörjande veganjordbruk och från med  vilken klimatzon det är möjligt. I Norrbotten verkar det i alla fall inte vara möjligt enligt min bedömning och även i mina trakter - Hälsingland - anser jag att det är orealistiskt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #18 skrivet: 30 jun-15 kl 22:01 »
Möjligheten i alla zoner ökar nog på väldränerade jordar i bra mikroklimatläge =  en bristvara i Sverige. Detta är en preliminär slutsats jag dragit av diverse odlingserfarenhet. Jag tänker här bl.a. på ogräsproblem, som jag tycker ser ut att öka om man har mycket växtbaserad näring, kanske för att denna ofta är mindre väl omsatt när den kommer ut på landena.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #19 skrivet: 30 jun-15 kl 23:45 »
Enda problemet jag ser är kvävet.. kompost, täckodling  osv är bra för mycket men är ineffektivt för kvävehushållningen.

 En kombination med jordbruk skogsträdgård och vattenbruk så skulle man när allt är i ordning med lätthet kunna klara sig.

Kolhydrater är lätt att få till i alla tre system med överflöd och variation.

Proteiner förutom baljväxter och spannmål finns bra i alla oljeväxters presskaka men framför allt i alger - andmat har relativt stor del metionin och är lättodlad. finns fler alger och vattenväxter som är bra på de aminosyror som saknas. Finns alger som man kan odla i kontrollerade former som har väldigt bra näringssammansättning typ chlorella (?) Spirulina etc

Olja är inte så svårt heller.. som nämnt solros(lättodlad) raps (svårodlat eko ,om man är beroende  av det skulle jag inte välja någon kålväxt) pumpa(kan ta vara på kvävet i färsk kompost)  lin alger(finns arter med upp till 60% fett) hassel valnöt mariatistel  mfl..mfl

Om man inte har mycket mark att tillgå eller vill av någon anledning att den skall räcka till alla får man jobba med mellangrödor, fånggrödor och kanske ensilera växtrester och gröngödsling på något vis för att kunna ge kväve där och när det behövs.

På mark som inte passar bra till odling kan man ha kvävefixerande örtartade, buskar och träd. alar vid för blöt mark och ärtbuskar (robinia, karagan, gullregn mfl) på dålig stenig mager mark och havtorn som vindskydd och "viltstängsel" runt odlingar och träd

Skulle kunna mala på i evigheter med förslag och lösningar... det är min ödmjuka övertygelse att man med lätthet kan få fram en varierad, fullvärdig, smakrik vegankost på en liten yta
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 4 användare (1 dolda)
peterm, Oskari, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser