Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  De tusen vaktelfrågorna :)  (läst 3722 gånger)

BokGuden

  • Inlägg: 20
  • Peace, love and understanding
    • Västerbotten
De tusen vaktelfrågorna :)
« skrivet: 24 mar-15 kl 16:29 »
Tjena!

Jag har fastnat helt för vaktlar efter att ha besökt en bekant med ett litet gäng vaktlar. Jag är intresserad av vaktlar för köttproduktion och självhushåll och för att kunna ge lite kött till familjen av djur man själv fött upp. Jag gillar hela det tänket och slippa köpa animaliska produkter på affären helt.

jag har läst och läst och läst lite till men inte känt att jag fått svar på alla frågor som dykt upp gällande just den uppfödningen jag tänkt mig. jag kommer skriva ungefär hur jag tänkt mig det hela så får folket gärna komma med tips, idéer eller gärna bara bekräftelse på att det funkar eller ej :)

Min tanke:
Hålla 3-4 grupper med ca 30 djur inomhus i burar i samma stuga som kaninerna året om med värme vintertid. på våren kläcker jag en stooor sats av äggen, ca 100 st i maskin. när dessa är stora nog så flyttas de ut i 5-10 utomhusburar som endast består av reglar 4x1 m med nät runt hela, även botten. dessa burar kommer även ha en dragfri bodel , samt att halva buren kommer ha tak för skugga och regnskydd. Där kommer dom gödas tills dom är slaktklara, jag har läst 6-7 veckor på kalkonstart från början till slut. Sedan köra en likadan vända till när dessa är slaktade från mitten på sommaren till höstkanten. Fungerar detta?

Samtidigt kommer nya avelsdjur för vinterhållning att plockas ut ur dessa två sommarkläckningar.

Tanken är att man bara ska kunna flytta runt burarna och kratta undan skiten mellan varven.

Tips idéer? Storlekar på burar och antal djur/bur?
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

Maissan

  • Inlägg: 56
    • Södermanland
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #1 skrivet: 24 mar-15 kl 19:13 »
Har haft en grupp på 10 vaktlar utomhus som test, men…dels blev dom stressade av alla ljud o rörelser ute. Hade ingen bra bur heller. Tänk på att de flyger rakt upp om du öppnar ett lock tex. Det blev mycket bökigare att ha dem ute helt enkelt o jag såg att de blev lugnare inomhus. Kan ju bero på olika linjer också hur livliga de är. Ett otroligt gott kött blev det i allafall.

BokGuden

  • Inlägg: 20
  • Peace, love and understanding
    • Västerbotten
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #2 skrivet: 24 mar-15 kl 21:12 »
tjena!

Tack för svar :)

Hur bodde du när du körde den testen?

Glömde tillägga att jag bor i en by med ca 12 fastboende utspritt på 2 km. ett väldigt lugnt och stillsamt fjällområde. Kommer även skärma av området med ett elnät för att hindra rovdjur som räv att komma och skrämma ihjäl mina små liv. Jag vill ju givetvis att dom ska må bra. trodde att dom skulle trivas bättre ute i det fria med gräs och jord under klorna.?

Fler åsikter mottages gladeligen.

Har även gjort en ungefärlig kalkyl för burkostnaderna, enligt min kalkyl köps trävirket på byggmax och resten på Biltema. Burarna har jag tänkt mig följande. 4x1 m långa reglade med putsnät runt hela, en bodel av osb-skivor i varje bur på ca 1x1 m, samt 1 meter tak utöver det. lucka med öppning vid bodelens vägg, samt en lucka i taket på ca1x1 meter på burens andra sida.

Regel: 45x45, 96 meter: 667 kr
OSB-skiva: 4 st: 420 kr
Putsnät: 4st 1x25 meters-rullar: 2116 kr
Gångjärn: 8st 2-pack: 240 kr
Skjutreglar för låsning av luckor: 8 st: 320 kr
Summa: 3763 kr

Detta är en ungefärlig kalkyl och det kommer säkerligen bli lite dyrare, färg osv kommer att tillkomma.

Tankar, idéer, ändringar, förslag?
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

BokGuden

  • Inlägg: 20
  • Peace, love and understanding
    • Västerbotten
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #3 skrivet: 31 mar-15 kl 00:53 »
Sitter och planerar byggnation av utrymme till avelsdjur.  Hur stor yta är lämplig för en grupp på 5? Jag blir inte klok på måtten inne på jordbruksverkets hemsida...
Tacksam för hjälp.
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #4 skrivet: 31 mar-15 kl 20:21 »
Ingen idé att försöka förstå jordbruksverkets regler... Gör utrymmena så stora att fåglarna kan springa omkring ordentligt. Lyckliga fåglar är goda fåglar. Klar fördel att ha dem ute tycker jag. Mina var inte ett dugg stressade av varken katter,hundar, traktorer eller höfläktar. Men de var förtjusta varje gång jag flyttade buren till en ny plats och sprang runt och käkade småkryp :-)
Kommer snart flytta ut mina 15 vaktlar och om sex-sju veckor får de nya kycklingarna flytta ut också.(De som ska sparas iallafall)

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #5 skrivet: 20 apr-15 kl 11:34 »
När det gäller mått på burarna så finns det regler för marklevande burfåglar som gäller för vaktlar om man har dem som hobby, vilket din beskrivning bör klassas som. Dessa mått är dock ganska små, jag tycker själv att vaktlarna behöver ha större utrymme för att må bra. De blir lätt stressade, vilket kan ge många konsekvenser. Det viktigaste är dock att köpa fåglar som från början inte är så stresskänsliga. Det kan vara stor skillnad mellan olika besättningar.
Fundera en gång till på om du ska ha flyttbara burar. Själv tycker jag att de brukar vara svåra att bygga riktigt rovdjussäkra. Det borde kunna fungera bra för dig med en större utomhusvoljär som du kan ha alla vaktlarna i, bara det finns utrymme för dem att gömma sig och gå undan. Gräs och annat kan man istället lägga in i buren.

BokGuden

  • Inlägg: 20
  • Peace, love and understanding
    • Västerbotten
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #6 skrivet: 22 apr-15 kl 14:27 »
Nu har jag byggt en testbur av spillvirke jag hade hemma som jag ska ha 4-5 vaktlar i till sommaren för att se om det är min grej och om jag kan slakta och äta dom. Tänkte att det är lika bra att testa innan jag satsar på att bygga många burar. Jag har ett förråd som jag kommer ha vaktlar i om jag fattar tycke för detta i sommar. Har ett sjyst bursystem planerat för en ganska stor besättning :-) så uteburarna är glömda nu. 
Här kan ni se buren som testet ska göras i:
http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

Jag är ingen byggmästare och detta är det första jag någonsin bygger :-P och dessutom av insamlat spillvirke. Det enda som köpts är nät och gångjärn.
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #7 skrivet: 22 apr-15 kl 14:43 »
Fin bur du har byggt!
Själv hade jag dock inte satt luckan i taket. Vaktlar har en tendens att flyga, lyfta som en helikopter när de blir skrämda och det blir de ganksa ofta... ´Särskilt när du har buren utomhus hade jag flyttat på luckan, för det är inte alltid så enkelt att fånga en vaktel som kommit utanför buren.
P.s. om man vill följa regelverken så måste vaktelburar ha en höjd på minst 60 cm (se: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/sallskapsfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html


Smart med våtrumsmatta på golvet!

BokGuden

  • Inlägg: 20
  • Peace, love and understanding
    • Västerbotten
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #8 skrivet: 22 apr-15 kl 17:07 »
Tjena :-)

Är medveten om de lagliga måtten :-) har läst om många som säger att 60 cm blir för högt så att dom som du säger flyger rakt upp och bryter nacken i taket.?

Våtrumsmattan är säkert dundersmidig när man ska rengöra buren. Däremot så kom jag att tänka på att ströet lär glida omkring på mattan. Jag ska testa och se, annars får jag riva ur den och måla golvet.

Något speciellt jag bör tänka på eller införskaffa innan jag sätter igång?
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

BokGuden

  • Inlägg: 20
  • Peace, love and understanding
    • Västerbotten
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #9 skrivet: 24 apr-15 kl 00:06 »
Inga svar ännu men jag kommer med lite mer frågor ändå :)

Min tanke är att ha ca 30-50 jumbo/fläsk Vaktlar hela tiden och byta ut avelsdjur och slakta allteftersom dom vuxit på sig. Jag vill givetvis att det ska bli så ekonomiskt som möjligt eftersom att det är i rent självhushållssyfte och eventuellt sälja lite avelsägg och kanske matägg ibland om efterfrågan finns. Granngården kommer att bli inköpsplatsen då det är det närmaste foder och ströalternativet. Vilket strö är bäst och mest ekonomiskt enligt era erfarenheter? sedan undrar jag också hur många gram foder en vaktel äter/dag eller hur mycket den äter från 0-8 veckor? någon med vaktlar som har en ungefärlig förbrukning av dessa grejer? Det hade underlättat så mycket att veta.

Undrar även vad jag kan samla ihop i naturen som jag kan ge dom på daglig basis? Har läst torkade nässlor. Finns det något jag kan tillvarata mycket av och ge ofta? Torkade Rönnbär?

Tacksam för svar :)
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #10 skrivet: 27 apr-15 kl 12:05 »
Jag har aldrig varit med om att en vaktel bryter nacken när de flyger upp mot taket, men det kanske någon annan har? Mina burar har varit från 50-100 cm höga. Jag har också haft vaktlar fritt i ett hönshus, med drygt 2 meter takhöjd med trätak utan problem.

Denar

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #11 skrivet: 27 apr-15 kl 12:18 »
Inga svar ännu men jag kommer med lite mer frågor ändå :)

Min tanke är att ha ca 30-50 jumbo/fläsk Vaktlar hela tiden och byta ut avelsdjur och slakta allteftersom dom vuxit på sig. Jag vill givetvis att det ska bli så ekonomiskt som möjligt eftersom att det är i rent självhushållssyfte och eventuellt sälja lite avelsägg och kanske matägg ibland om efterfrågan finns. Granngården kommer att bli inköpsplatsen då det är det närmaste foder och ströalternativet. Vilket strö är bäst och mest ekonomiskt enligt era erfarenheter? sedan undrar jag också hur många gram foder en vaktel äter/dag eller hur mycket den äter från 0-8 veckor? någon med vaktlar som har en ungefärlig förbrukning av dessa grejer? Det hade underlättat så mycket att veta.

Undrar även vad jag kan samla ihop i naturen som jag kan ge dom på daglig basis? Har läst torkade nässlor. Finns det något jag kan tillvarata mycket av och ge ofta? Torkade Rönnbär?

Tacksam för svar :)


Det går bra att använda kutterspån som strö.
Vaktlarna äter gärna äpplen (särskilt om de är lite mjuka/bruna!). Själv brukar jag be dem äpplen nästan hela vintern. Brukar också hacka morotskal och ge dem. Sätter man in granris i buren så händer det att de pickar i sig ett och annat barr (c-vitaminrikt).

BokGuden

  • Inlägg: 20
  • Peace, love and understanding
    • Västerbotten
SV: De tusen vaktelfrågorna :)
« Svar #12 skrivet: 15 maj-15 kl 12:47 »
Tack för alla svar :-)
Det går sakta men säkert framåt. Så här långt är några burar tillverkade. Foderautomater och vattenautomater inköpta. Även strö. Äggkläckaren på väg. Bara värmelampan som ska inhandlas nu. Det går sakta men säkert framåt.

Min fundering nu är fodret. Många köro med pytte under hela livscykeln. Mer protein ja, men tror ni att det går att använda sig av prana under hela livscykeln? Om man maler ner det till finare konsistens ? Klarar dom sig på detta och diverse hushållsrester? Jag undrar mest på grund av den enorma prisskillnaden. Man sparar 100 spänn på att köpa prana, det blir snabbt mycket pengar om man vill ha många vaktlar. Pytte och prana är mina enda alternativ då granngården är den enda
Foderbutiken som ligger nära... Nära och nära. 10 mil bort, men det är nära här uppe :-P

Kolla gärna in min blogg som ni finner nedan. Kommentera gärna angående bygget och kom med förbättringsförslag.
http://risback-homesteader.bloggonline.se/category/vaktlar/
« Senast ändrad: 15 maj-15 kl 12:54 av BokGuden »
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser