Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  50-tals elverk förvärvat.  (läst 3612 gånger)

  • Gäst
50-tals elverk förvärvat.
« skrivet: 12 feb-15 kl 22:00 »
Köpte det här just:
http://www.blocket.se/alvsborg/50_tals_maskin_58595510.htm?ca=14&w=3

Chansning och rätt dyrt men ändå inte. En hästkraft. Har använts i en kraftstation. Kanske för att generera fält? Hittade inga permanentmagneter i generatorn men kanske finns det några där ändå. I lagerändarna på generatorn finns fjädrande lock. Är det för smörjning eller något annat underhåll? Har hyfsad koll men den här typen av saker är för gamla för mig.

Tänkte i alla fall ta loss remmen för att försöka se åt vilket håll generatorns kol har gått. Annars vet jag inte hur motorn ska snurra. Vad ska kollas på generatorn? Sen kolla över motorn för att göra ett startförsök? Vad kolla på motorn? Ska man ge den en svätt olja? Plocka isär helt? Lämna in på museum?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: 50-tals elverk förvärvat.
« Svar #1 skrivet: 13 feb-15 kl 09:34 »
Generatorn är nog en shuntkopplad likströmsmaskin, alltså precis som en likströmsgenerator i en gammal bil. Ta gärna en bild på generatorns typskylt!
Troligen har den glidlager med ringsmörjning, dvs en oljeficka under lagret och en ring som hänger på axeln och som ska transportera upp olja till lagret. Det är viktigt att den där smörjringen verkligen roterar med när man vrider på axeln och inte har tendens att fastna, då blir lagret utan smörjning. Och det ska såklart också vara lagom mycket olja i oljefickorna, oljan ska gott och väl nå upp till smörjringen men den ska inte nå upp till axeln. Det kanske finns en nivåplugg eller annan markering för oljenivån.

Saker att kolla på generatorn, förutom lagren, är t ex att kolen rör sig lätt i kolhållarna, kolfjädrar mm i ordning, inga brända lameller i kollektorn, alla elanslutningar sitter fast som de ska.  Om den har stått fuktigt till kan det vara idé att försöka torka lindningarna innan man provkör den, i synnerhet om generatorn är gjord för att lämna relativt hög spänning (110 V eller mer). T ex genom att ställa den i värmeskåp vid 60-70 grader över natten


En sån där generator ska normalt ha tillräckligt med remanent magnetism i stommen för att kunna komma igång ( "ta upp spänning" som det heter i elmaskinsammanhang) utan yttre magnetisering. Remanensen kan dock försvinna om den har varit isärtagen eller fått en kraftig smäll.  Men det förutsätter att generatorn roterar åt rätt håll, om den går åt fel håll så motverkar generatorns egen spänning remanensen.   Enklaste sättet att ta reda på rotationsriktningen är kanske att provköra generatorn åt bägge håll med t ex en borrmaskin och se åt vilket håll den ger spänning.

När det gäller motorn tycker jag att urtagen i linskivan för startsnöre ser ut som om den är gjord för att gå medurs sett mot den sidan. Det är för övrigt det absolut vanligaste på små bensinmotorer - medurs sett mot startapparaten, moturs sett mot axeländen.
Det verkar vara en tvåtaktsmotor, så man kan väl befara att förgasaren är ordentligt igenkletad av gammal olja om den inte har varit igång på länge. Kolla också att inte varvtalsregulatorn har kärvat ihop utan att den verkar fungera och verkligen kan strypa gasen när varvtalet börjar bli för högt.
Bli inte förvånad om tändmagneten kräver en del omvårdnad - putsning av brytare, ny kondensator osv - innan den fungerar som den ska.

  • Gäst
SV: 50-tals elverk förvärvat.
« Svar #2 skrivet: 14 feb-15 kl 13:39 »
Bilder bifogas. Två svarta kablar går till uttagen. Två röda går ingenstans (har varit inkopplade på extern utrustning. Hade tänkt ha den antingen till vindkraft eller som elverk. Kan den bara göra likström kanske vindkraft med regulator är mer aktuellt eller så får den säljas vidare.

Tyvärr var det bensin kvar i motorn. Har sprayat rörliga delar och väntar tills det är varmare. Slängde i en tesked tvåtaktsolja med kolven i övre dödläge.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: 50-tals elverk förvärvat.
« Svar #3 skrivet: 14 feb-15 kl 16:08 »
Det är en likströmsmaskin för 220 V.  Två av anslutningarna i kopplingslådan bör vara märkta A1 och A2 och anslutna till kolen, de andra två bör heta F1 och F2 och vara anslutna till fältlindningen.

Man tar ut ström från A1-A2  , F1-F2 kan antingen anslutas till en yttre spänningskälla för magnetisering eller parallellt med A1-A2, i detta fall bör man dock ha ett reglerbart motstånd i serie för spänningsreglering. Om generatorn inte vill lämna spänning, så prova att polvända fältlindningen.

  • Gäst
SV: 50-tals elverk förvärvat.
« Svar #4 skrivet: 15 feb-15 kl 16:26 »
Generatorn lämnar drygt 80V. Sen orkade inte borrmaskinen längre. Troligtvis på grund av den magnetiska resistansen. Sladdlösa borrmaskinen fick en rejäl smäll av svängmassan när den försökte bromsa (antar att det är kortslutningsbroms) och fick plockas isär och motioneras innan den gick att köra igen. Nästa gång fick jag rycka loss den i fullvarv.

Motorn: Trotteln sitter fast. Ingen gnista. Bra komp. Inga tumnycklar passar. Inga millimeternycklar heller.
« Senast ändrad: 15 feb-15 kl 17:14 av Rubensgården »

Rubensgården

  • Gäst
SV: 50-tals elverk förvärvat.
« Svar #5 skrivet: 22 feb-15 kl 20:25 »
Kan de röda kablarna ha gått till en strömbrytare för att det ska vara lättare att koppla in driften när man fått motorn att gå jämnt?
Efter en vecka i bensin lossnade trotteln.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: 50-tals elverk förvärvat.
« Svar #6 skrivet: 22 feb-15 kl 23:39 »
Jag skulle tro att de röda kablarna har gått till ett reglermotstånd för magnetiseringen.

Finns det någon märkning (A1, A2, F1, F2) på kopplingsplinten eller på en lapp i locket till kopplingsdosan?

  • Gäst
SV: 50-tals elverk förvärvat.
« Svar #7 skrivet: 23 feb-15 kl 05:59 »
Ja det var som du sa. Frågan är vad en lämplig magnetiseringsström och motstånd är? Visste man det kunde man räkna ut hur stor effekt motståndet ska palla med. Hade ju gått att sätta halvledare här. Just nu har jag parallellkopplat. Blir troligtvis vindkraft av detta.
« Senast ändrad: 23 feb-15 kl 12:26 av Rubensgården »

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: 50-tals elverk förvärvat.
« Svar #8 skrivet: 25 feb-15 kl 11:36 »
Det är väl lätt gjort att ohmmäta magnetiseringslindningen och räkna ut vad det blir för ström vid 220 V över den. Då vet du att större ström än så kan det aldrig bli frågan om. Nästa prov skulle kunna vara att driva den med varvtalet som står på typskylten (visst var det 900 r/min?), och prova med olika seriemotstånd (eller mata magnetiseringen från en separat spänningskälla) för att se vad det behövs för magnetiseringsström för att få ut 220 V dels vid obelastad generator och dels då den belastas med 5 A.

Förmodligen skulle det gå bra att göra en elektronisk spänningsregulator med i grunden samma konstruktion som regulatorn för en bilgenerator, men dimensionera den för 220 V istället för 12 V.
I pdf-filen som ligger i http://www.alternativ.nu/index.php?topic=101900.msg1408664#msg1408664 finns några schemor för 12 V-regulatorer som man skulle kunna utgå från.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: 50-tals elverk förvärvat.
« Svar #9 skrivet: 25 okt-15 kl 17:07 »
Hur har det gått med elverket?

Rubensgården

  • Gäst
SV: 50-tals elverk förvärvat.
« Svar #10 skrivet: 25 okt-15 kl 18:33 »
Inte prioriterat. Ska posta när det händer något.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser