Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lappget som har fått trillingar  (läst 3780 gånger)

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
Lappget som har fått trillingar
« skrivet: 10 feb-14 kl 15:51 »
 :D Så glad Lilly har fått trillingar :-*.Vad behöver jag veta. Något speciellt jag ska göra ta hänsyn till? Tacksam för råd.Har bara haft getter sen i december.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #1 skrivet: 10 feb-14 kl 16:09 »
Först: grattis :D ! Ovanligt att lappgetter får trillingar, va? Oerhört söta små!

Se till att alla får dia, getter brukar iofs vara duktiga på att sköta flera killingar, men håll ett öga för säkerhets skull. En killing som inte fått tillräckligt med mjölk står och kurar och skjuter nästan rygg lite, kanske bääääh:ar eländigt. Håll även koll på getmammas juver.
Geten behöver extra kraftfoder nu när hon ska producera mycket mjölk, börja med något/några hekto per dag. Förstås behöver hon dricka mycket oxå, ge gärna ljummet vatten nu när det är kalla tider, så dricker hon bättre.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #2 skrivet: 10 feb-14 kl 17:27 »
 :D Tack Dom är sååå söta  :-* Det är problem med en av pojkarna .Lilly vill inte släppa till med spenen ,så jag mjölkade ut och gav den minsta.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #3 skrivet: 10 feb-14 kl 18:49 »
Bra gjort! Viktigt att alla tre killingarna får i sig råmjölk.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #4 skrivet: 10 feb-14 kl 20:27 »
Såååå fina!  :D  Välkomna till Gettavlan, Nybo och Lilly!  :)  Oftast brukar getter klara att ge di åt tre, men om en blir flaskuppfödd, så är den i alla fall en lappget!  :)

  Såvitt jag kan se på bilden, så har alla tre fått råmjölk.  De skulle inte stå så stadigt annars.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #5 skrivet: 13 feb-14 kl 16:43 »
Grattis vad roligt. Håller med de andra att bara hålla koll att alla får äta och lite mer foder till den duktiga mamman.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #6 skrivet: 14 feb-14 kl 21:13 »
Ja, och att föda upp den bortstötta med flaska är väl inte heller hela världen?  Inte för TS, som verkar älska sina lappisar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #7 skrivet: 15 feb-14 kl 21:24 »
Tack alla  :) .Det går bara fint hos de små.Jag stödmatade Lilleman med 2 flaskor sen har det funkat bra med spenen.Lilly är så otroligt duktig med dom. :D jag är så otroligt glad att jag har förmånen att ha lappgetter. joo jag undrar över hur ovanligt är det med trillingfödslar? Hittar inte så mycket om att det bland getter.
« Senast ändrad: 15 feb-14 kl 21:39 av Nybo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #8 skrivet: 15 feb-14 kl 21:45 »
Inte så väldigt vanligt.  Sen sist har jag tänkt på dina trillingar, och funderat över om möjligen just lappgeten kan ha någon anpassning, så att god fodertillgång ger fler foster?

  Under mina 35 år som ägare till en flock lantrasgetter var jag med om trillingfödsel två gånger.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #9 skrivet: 15 feb-14 kl 21:56 »
Ja det kan ju stämma .När jag köpte getterna så sa förra ägarna att de hade ökat given på kraftfoder under tiden innan betäckning. För att de hade hört  att de kunde bli tvillingar

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #10 skrivet: 15 feb-14 kl 22:12 »
Rent allmänt LÄR det ska vara så att moderna högproducerande raser behåller sin höga produktion även vid tider av brist, och blir då sjuka, medan de gamla allmogeraserna har anpassat sig till att det ibland blir tider av brist, och då går de ner i produktion, men behåller hälsan bättre.  Det var en lös tanke bara, att just Lappgeten kanske är lite extra anpassad till att göra som lämlarna - när foder finns, då gäller det att producera!  Säkert kan folket på Föreningen Allmogegeten  ge mera information.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #11 skrivet: 16 mar-14 kl 22:21 »
  :) Tänkte bara visa 2 av trillingarna Det är Liv och Lilleman

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Lappget som har fått trillingar
« Svar #12 skrivet: 17 mar-14 kl 11:05 »
Åh, så söta, jag tar allihop :-* ! (Nä, just det, jag har göingegetter, ja...)
Ta fler fina bilder på de små trillingarna, blir säkert en given månadsbild i nästa års getalmanacka :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser