Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Warré II  (läst 43257 gånger)

breitan

  • Inlägg: 34
SV: Warré II
« Svar #20 skrivet: 27 sep-13 kl 00:00 »
Bina kan sluta bygga vax om man befolkar en kupa sent på säsongen. de kan uppleva listerna som stopp. det gjorde en av mina kupor.

Vid varmbygge vrider man lådorna. Ingen större vits,tror jag. Bin vrider ju inte en trädstam i naturen.
Jag har gjort ett platt tak efter David Heafs modell finns på hans hemsida David Heaf index, lättare att bygga. Under har jag en isoleringslåda med en sydd kudde med kutterspån. Den buffrar fukten. Släpper igenom mycket svag ventilation som bina kan reglera själva. Lätt att ta ur vid stödfodring, utan att kyla ner ynglet. Jag har gjort ett hål i topplistduken, som jag kan stänga sedan. och har plastfodrare bina kan gå direkt upp i. Från Biredskapsfakbriken.

Jag skall försöka med kors i någon kupa i vår ala japan eller Christ eller halmkupa eller von Linne
Jag har gjort en särskild Warré kupkniv som lätt skär av vax fästena i sidan på lådorna och undertill. Så man kan ta upp hela kakan utan bekymmer om bitillsyningsman kommer. det är ju inte så bra för ynglet bara. Tillsyningsmän i England börjar ha sådana knivar med sig
Det kommer en artikel om Warrébiodlilng i tidningen Åter, nästa nummer.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #21 skrivet: 27 sep-13 kl 18:57 »
Hej


Är man inne på naturbygge och tycker att Warrés grundtankar är rätt (bl.a. att inte störa nästet, bygger på underifrån, isolera taket mm) så är det nästa "logiska" steget för mig  att strunta i toplister överhuvudtaget, något som exempelvis den traditionella biodlingen i Japan gör.


Läste att bina föredrar att bygga första kakan på "hålans" längsta sträckning och vid enbart möjlighet att bygga från top efter eget "tänkande" så är det möjligt.
Finns teorier om magnetiska fält/ väderstreck som har ett inflytande...då blir de inte heller "låsta" om detta skulle vara viktigt.
De kan dessutom bygga i förhållandet till flustret så som de tycker är bäst. Kall- eller varmbyggsfrågan löser bina själva!
Den invändiga cirkulationen kan och komer att utformas efter eget behov.
Inga störande mellanbottnar i form av listor alls.
Bispace mellan listorna? Detta kan glömmas helt.
Cellstorlek? Finns inga förfabricerade mellanväggar, så även det "försvinner" och frågan om "raka" kakbyggen är ingen fråga längre.


Lådornas höjd? Små lådor gör "snittet" finare i förhållande till näste/honung och den kan göras litet, dvs inga tunga lådor att lyfta. Om det blir som enligt Warré 21 cm eller 15 cm eller "vad som helst" blir betydelselöst. Dessutom kan de byggas i 4 cm tjocklek eftersom de blir ändå lättare.


Och sist men inte minst: väldigt enkelt att bygga och inte särskild tidskrävande eftersom en hel del "finsnickari" inte behövs!
Ett fräst spår i varje isoleringslåda för att ge plats åt top"gallret" räcker. Knappast någon tidsåtgång för alla dessa toplistor (för att inte ens prata om hela ramar med mellanväggar mm.) Sidobrädorna kan få samma längd om man förbinder dessa L-fomig dvs "omlott".


Nackdelen är förståss: man kan inte lyfta ramar/kakor hit och dit...vilket jag ändå inte har för avsikt att göra! Eventuell undersökning av kakorna kan väl göras ändå eftersom lådans höjd kan vara kring 15 cm.
Om flyttning behövs/är önskvärd, så blir det "hela lådor" i stället, därmed håller ja i alla fall en del av bygget samlat.
Slungning borde kanske gå med en anpassat sådan...men en slunga skall jag ändå inte behöva för ett mindre antal folk.


Efter att ha läst en hel del om olika "metoder" med olika ram- och kupstorleker (ibland är det verkligen frågan om några millimeter hit eller dit) så har jag personligen fått intrycket av att man med "biodling" menar: här skall "manipuleras", rivas i ynglerummet för kontrollens skull. Det skall hängas ramar med honung/yngel hitan och ditan...helst så ofta som möjligt för att visa att man är en flitig och kunnig biodlare.


Min egen "filosofi" har varit länge nu (och då menar jag inte bara biodling): så enkelt som möjligt, så litet som möjligt och inte minst så kostnads- och tidseffektivt det går...(tänker fortfarande på ett bloginlägg där kostnaderna för två! bisammhällen i frigolit???lådor med all kringutrustning stannade på 10.000 kronor.
Detta avskräcker inte minst ungdomer att försöka sig på denna konst.


Dessutom skall man kanske inte heller åsidosätta frågan om "resurshushållning" i hela den "materiella" sidan...vilket redan gör användandet av "plast" i form av frigolitlkupor i sammanhanget inte precis önskvärt enligt min mening.
Ett "hållbart alternativ" till virke är det då sannerligen inte...


Efter att ha byggd två Warrékupor á fyra lådor, så blir det två enligt japanska modellen härnäst. Sedan får det räcka för nästa år...

« Senast ändrad: 27 sep-13 kl 19:02 av Kap Horn »

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Warré II
« Svar #22 skrivet: 27 sep-13 kl 21:20 »
Tillsyningsmän i England börjar ha sådana knivar med sig

Låter lite olyckligt , med tanke på smittspridnings hänseenden, tillsynsmannen ska helst använda sig av biodlarens verktyg så att eventuell smitta sprids inte vidare till andra biodlare och bigårdar  (:)

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #23 skrivet: 27 sep-13 kl 21:50 »
Hej


Man kan jo alltid hoppas att bitillsyningsmän och kvinnor inte bara användar biodlarens egna verktyg, utan att de dessutom tvättar händerna och byter kläder mellan varje besök...och inte själva bär på någon smitta som kan spridas vidare till andra biodlare...


 

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #24 skrivet: 27 sep-13 kl 22:57 »
Hej

Förresten Edward, så läste jag Thomas D. Seeleys bok "Honeybee democracy" som jag tyckte var spännende och intressant som bara den...och många av hans vetenskapliga experiment angående val av kupa och volym, flustrets läge och storlek mm som han utförde visade att Warrés kupa motsvarar just hans iaktagelserna.

Så där fick jag "vatten på min kvarn" med val av kupmodell, utan tvekan.


Men inte bara det, utan jag blev mycket imponerat över deras belutfattningsprocess vid val av ny bostad.
Där ser man vad 30 millioner år kan ger för "erfarenheter" av sådana livsavgörande beslut och hur man fatta dessa utan "personliga" särintressen...vi är inte ens i närhet av detta...

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Warré II
« Svar #25 skrivet: 27 sep-13 kl 23:01 »
Mina bitillsyningsmän brukar ha engångs-överdragsoverall och engångshandskar. Dessutom brukar jag få göra allt jobbet de tittar och sticker i celler. Så jag tycker nog att de sköter sig utmärkt och gör en hjälteinsats  o:) att hålla smiddspridningen mellan bisamhällen så låg som möjligt. Slöjan skyddar biodlare från biodlare, när man nyser stannar det mesta i nätet.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Warré II
« Svar #26 skrivet: 27 sep-13 kl 23:27 »
Slöjan skyddar biodlare från biodlare, när man nyser stannar det mesta i nätet.

Spotta gör man bara engång  ;D   ::)

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Warré II
« Svar #27 skrivet: 27 sep-13 kl 23:30 »
Mina bitillsyningsmän brukar ha engångs-överdragsoverall och engångshandskar. Dessutom brukar jag få göra allt jobbet de tittar och sticker i celler.

Den stora nyttan med detta är smitto risken, men även att tillsyns manen inte klämmer någon drottning eller kan bli misstänkt att ha varit orsaken till att hon inte finns mer i kupan.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #28 skrivet: 05 okt-13 kl 19:16 »
Hej



Eftersom somliga tycker att jag är oansvarig på snutt till det kriminella och då med tanke på sjukdomar som om och om igen verkar vara det man koncentrerar sig på...


I stället för att lägger största vikten på hur kan jag ta kål på alla dessa fiender till biet, så har jag min koncentration från början riktat på: hur kan jag stärka bisamhället?
Huvudpunkten var föståss en bra kupa och en metod tillhörande som tog hänsyn till detta.


Efter en hel del studier så började det visa sig att vissa kriterier framkom om och om igen. (och där kan Warrés kupa och arbetssätt underlätta en del av dess enligt min mening)


- lämna biet bo så orörd som möjligt
- vaförnyelse på en regelbunden basis
- svärmande bi får en "nystart" och är inte alls lika belastade som konstsvärmar
- stabilbygge, dvs inga ramar lämnar biet möjligheten till cellstorlekar som kan varieras efter årstid och behov
- biet vet bäst vilken drottning som passar deras behov (vilket hänger ihop med svärmning)
- kupvärme och doft har en stor betydelse (så drivs Varroan inte lika bra  i yngelrummets något högre temperatur, biets intelligens påverkas    negativt av nedkylning) så man ta hänsyn till detta
- kupans volum borde inte vara för stor
- honung lämnas som vinterfoder i den mån det går och är lämplig. Socker har bla inte rätt pH värde i förhållande till honung
- nadiering i stället för suppering, dvs, man ger plats neråt i stället för ovanför
- inga mellanväggar bla pga att vaxet oftast är belastat med miljögifter
- drottningen har tillgång till hela kupan, avskiljare enbart som nödlösning, inte som en integrad del av driften
- sjukdomsbekämpning i den mån det behövs men "tunga kemikalier" bör undvikas
- inga svärmförhindrande åtgärder eftersom detta är biets mest naturliga sätt att föröka sig
- ingen drönarbeskärning eftersom detta minska genpoolen, dessutom vet man inte vilken uppgift drönare dessutom ha i ett samhälle (värme?)


Detta för att nämna ett urval av det som anses bland vissa biodlare vara ett sätt att stärka biets välmående och på så sätt minskar sjukdomsangrepp.


Trevlig lördag kväll


Jag skall snart kasta loss...
a
Kap Horn






Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #29 skrivet: 16 dec-13 kl 22:57 »
Hej


Med tanke på att svenska vintrar är kallare än Warrés i Frankrike och för att förhoppningsvis undvika kondens, så blev det en modifikation...
Innermåttet är däremot fortfarande enligt Warré.





Spån som isolering. Gick det förr bra i trädhus , så går det säckert nu ochså...


[size=78%]


Trekants toplistor med lösa avståndsmallar för snabb och enkel placering.





"Trädstammen"...





Fattas enbart en botten...





Under taket finns en ram ca 10 cm hög som även denna skall förses med spån.
Mellan taket och ramen finns en luftspalt av ca 0,5 cm.


Säckväv målat med klister av rågmjöl, potatisstärkelse och vatten som botten i översta "isolierlåda".





Två samhällen skall beställas under vintern. "Ligustica" eftersom dessa finns redan i närheten och paketbin bara 100 km långt borta.








 [/size]

Johan Ingjald

  • Inlägg: 3
    • Närke
SV: Warré II
« Svar #30 skrivet: 18 dec-13 kl 18:24 »
Hej, jag har haft ett trettio tal med warre kupor i ett antal år, dom är byggda av 22X145 finsågat virke med 7mm täckskiva med en 10 mm sarg på, och en ram med vanlig takplåt till tak, helt utan isolering, inga problem med övervintringen. Detta med bitillsynen är inte heller något problem, man skjuter in kup kniven mellan lådorna list för list lyfter ur lådan/lådorna man vill se, man ställer lådorna med vaxkakorna i lod, antingen bläddrar man lite försiktigt och tittar in eller tar kupkniven och skär loss mot lådkanterna och tar ur precis som med ram. Brukar göra små avläggare genom att ta ur vissa list/vaxkakor och starta nytt med, med en aning träning så sköter man det här lika bra som med ram. Har börjat med att ta första lådan med list i sedan en tom låda och sedan en med list i igen, dom bygger snabbare om dom inte stöter på lister för tätt, ska även prova att sätta in ett kryss av 3mm svetstråd istället för list, om det är bra drag så går dom förbi mycket snabbare med vaxbygget. Men det är bra med låga lådor då det är enklare att ta rätt honungs mängd samt när man gör avläggare. Men som sagt alla sätt är bra utom dom dåliga.
Johan Ingjald

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Warré II
« Svar #31 skrivet: 18 dec-13 kl 18:37 »
Hej, jag har haft ett trettio tal med warre kupor i ett antal år, dom är byggda av 22X145 finsågat virke med 7mm täckskiva med en 10 mm sarg på, och en ram med vanlig takplåt till tak, helt utan isolering, inga problem med övervintringen. Detta med bitillsynen är inte heller något problem, man skjuter in kup kniven mellan lådorna list för list lyfter ur lådan/lådorna man vill se, man ställer lådorna med vaxkakorna i lod, antingen bläddrar man lite försiktigt och tittar in eller tar kupkniven och skär loss mot lådkanterna och tar ur precis som med ram. Brukar göra små avläggare genom att ta ur vissa list/vaxkakor och starta nytt med, med en aning träning så sköter man det här lika bra som med ram. Har börjat med att ta första lådan med list i sedan en tom låda och sedan en med list i igen, dom bygger snabbare om dom inte stöter på lister för tätt, ska även prova att sätta in ett kryss av 3mm svetstråd istället för list, om det är bra drag så går dom förbi mycket snabbare med vaxbygget. Men det är bra med låga lådor då det är enklare att ta rätt honungs mängd samt när man gör avläggare. Men som sagt alla sätt är bra utom dom dåliga.
Johan Ingjald
Hur kallt blir det hos dig och hur länge? Tror du det funkar även i Södra Norrland? Jag efterfrågade lite tips och erfarenheter angående Warré i en annan tråd. Du tror att Kap Horn's variant med sågspånsväggar är overkill?
Hur löste du kondensproblemet? Eller du kanske inte har det problemet?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #32 skrivet: 18 dec-13 kl 18:46 »
Hej Johan


Tack för ditt inlägg och tipsen. (Du har säkert fler efter all din erfarenhet!!!)
Jag har jo även "original" Warré, så jag har tänkt att testa båda varianter kommande år.
Det börjar verkligen bli dags att samla egna erfarenheter.


Även jag lutar ått det mera "japanska" sättet, då skulle man kunna göra ramarna även mindre höga, just med tanke på honungsmängden och avläggare.


Hälsningar från södra östersjön


Kap Horn


PS Du bor inte tillfälligtvis i Kalmar län?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #33 skrivet: 19 dec-13 kl 17:40 »
Hej


Fortsättningen från "mögel"tråden och biodlarns inlägg som var:





Försök hitta en lösning så du får med så mycket yngel och foder som möjligt av de befintliga kakorna när du köper. Det ger samhället en betydligt bättre start än om du endast gör skaksvärmar med bin som sen måste fodras under lång tid och skillnaden visar sig i hur stort samhälle du kommer invintra. Tycker det borde gå att ställa ovanpå dina W, speciellt om det är Svea alt lågnormal, är det Langstroth du köper så går det att fixa till någon lösning. När bina sedan byggt sig ner under sommren kan du plocka bort/skörda lådan på hösten om det varit en hyfsad sommar. Jag har dock ingen erfarenhet av Warrekupor men tycker inte det borde vara värre för bina att bygga neråt i en Warré låda från en ramlåda än från en Warré till en W.

Warré har ingen lång historia i vårt land vad jag vet så lite framkant är det allt även om jag förstår vad du menar med bakkant.

Lådan med spån ser verkligen fin ut så länge man slipper hantera många av dem. Ser ut som om topplisterna skall direkt i den. Är det så så kommer det att vara nödvändigt att ha alla lådor på det viset eftersom de år två kommer att vara de som skattas och de som tillsats under kommer vara nya vinterbot. Man ställer sig inte gärna och flyttar över kakor från en låda till en annan med Warrésystemet. Eller missförstod jag och det är en isolerad huv?

Jag läste Warrés bok för några år sedan men kommer inte ihåg hur man tömde skattlådor på bin? Väntar man med skörd tills bina klustrat nere vid det tomma yngelrummet eller lyfter man av tunga lådor och lägger någon form av bitömmare emellan?





Antingen enligt Warré so "röker" man ner de eller ochså skall jag användar mig av en bitömmare vilket verkar rätt så fiffigt. Och det du ser är en låda, tre skall räckar och två för vintern. Alla skall i så fall vara lika, korrekt.






biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
SV: Warré II
« Svar #34 skrivet: 19 dec-13 kl 17:59 »
Hej


Fortsättningen från "mögel"tråden och biodlarns inlägg som var:



Antingen enligt Warré so "röker" man ner de eller ochså skall jag användar mig av en bitömmare vilket verkar rätt så fiffigt. Och det du ser är en låda, tre skall räckar och två för vintern. Alla skall i så fall vara lika, korrekt.

Såg i denna tråd att det var paket bin så då är det inte mycket att fundera över. Inte så vanligt ännu i vårt land även om det börjar komma igång. Kan de leverera tidigt på säsongen så de verkligen hinner etablera sig.? Med dina fina sågspånslådor så är det nog inga problem. :-)

Röka ner bina blir tufft. Risken snarare de får panik av för mycket rökande. Bitömare kan funka men det funkar inte alltid som man tänkt. Det är ett senare problem då jag förmodar du inte tänker skörda från en skaksvärm första säsongen utan låta dem ha kvar så mycket honung som möjligt.

Ser fram emot din rapportering av hur det går, både bra och dåligt.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #35 skrivet: 19 dec-13 kl 18:44 »
Hej Biodlarn


Nej, honung är inte det viktigaste just nu, det kan vänta.
Nu gäller det för mig att se till och få bina att trivas och blir kraftiga. "Resten" tror jag kommer sedan av sig självt...eller nästan i alla fall. ;-)


Återkommer säkert.


Målsättningen är att på enklast möjliga sätt med minsta möjliga utrustning få insketerna att trivas, lära känner deras sätt och om det vill sig riktigt väl även få honung till husbehov.


 


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #36 skrivet: 22 dec-13 kl 16:00 »
Hej

En bok som jag tycker verkar ger en bra sammanfattning av såväl den "röda tråden" som ledde till Warrés kupa och en hel del annat kring temat.
En del kan läses "on line" och det verkar intressant...kanske som julklapp?

http://www.smashwords.com/extreader/read/151216/18/beekeeping-for-poets
« Senast ändrad: 23 dec-13 kl 14:30 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #37 skrivet: 23 dec-13 kl 14:26 »
Hej

Den som vill läsa och ta del av andras frågor, svar och erfarenheter angående Warré och annan naturnära biodling, så finns här tillräklig med läsning  för denna vinter i detta mycket breda forum på engelska: http://www.biobees.com/forum/viewforum.php?f=12&start=0&sid=99bb0b9f5a6f763207a4f8a59dfbdc8f

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #38 skrivet: 23 dec-13 kl 14:41 »
Hej

Förresten, för den ekonomisk intresserade kan kanske detta vara intressant:

Yrkesbiodlaren Freres-Guillaume från Belgien har gjord en sammanställning över 10 år där han jämför en Langstroth- mot Warrékupan angående kostnader och intäkter (se bifogad fil)...där Warré =



genomsnittlig skörd / år.................:  20 kg - 12 kg
Produktionskostnad / kg honung...:  2,19 € - 1,50 €
tid per kupa/år...............................: 12 h - 4 h 45min
« Senast ändrad: 23 dec-13 kl 14:50 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Warré II
« Svar #39 skrivet: 27 dec-13 kl 21:58 »
Hej


Erfarenheten från akvariumtiden har lärt mig: en bra livsmiljö kan inte uppnås utan att man bryr sig om microorganismer.
Dessa finns jo som bekannt inte bara på utsidan, utan även på insidan.
Alla vet hur nyttig lactobaziller är...och även bi har dessa i mag/tarmen.


Svenska forskare har patenterat och sedan oktober börjat marknadsföra sin produkt: SymBeeotic


http://symbeeotic.apicellae.se/


Kankse något att testa?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser