Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med vasslen?  (läst 37247 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #20 skrivet: 10 jul-09 kl 23:53 »
Inte knäckebröd men annat, vanligt släng-ihop-det-du-har-i skåpet-bröd. Det blev mycket saftigt och bra.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lindtoka

  • Inlägg: 1
    • Värmland
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #21 skrivet: 17 feb-17 kl 23:22 »
Jo jag har fått dille på att göra egna färskostar av filmjölk och gräddfil. Är det någon som har recept så vore det spännande. 
Men min fråga är. Kan jag göra något av all vasle som blir kvar? Känns som att man bör kunna använda det till något? Eller?... 'Förmodar att det går till bakning, men har inte använt det i bak. Är det någon som har ideer?

Gjorde en med färsk koriander igår. Fantastiskt god...


Hej, du kanske vill prova att fermentera (syra) drycker med vasslen. Relativt enkelt, gott och nyttigt.
http://www.ledgenomexempel.se/prylguide-inspiration/fermentera-sjalv/

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #22 skrivet: 18 feb-17 kl 04:08 »
Hej, du kanske vill prova att fermentera (syra) drycker med vasslen. Relativt enkelt, gott och nyttigt.
http://www.ledgenomexempel.se/prylguide-inspiration/fermentera-sjalv/


Nej, det är ingen bra idé att fermentera grönsaker och tillsätta mjölksyrabakterier som kommer från mjölk, de är inte anpassade till kolhydraterna i grönsaker utan vill främst ha laktos. Generellt sett är det bättre om man kan undvika att tillsätta mjölksyrabakterier som startkultur (t ex i form av vassle). Fermenterar man t ex vitkål så skall normalt mjölksyrabakterierna från kålen själv sköta jobbet, först börjar Leuconostoc växa och senare börjar Lactobacillus växa, det ger en bra balans mellan smakämnen och syra. Om man då från början tillsätter Lactococcus eller andra Lactobaciller så stör man bara den normala successionen.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #23 skrivet: 19 feb-17 kl 13:29 »
Jag har syrat grönsaker med hjälp av sur vassla. Det gick utmärkt och blev gott. Jag vill minnas att det var morot och lök.
kretslopp

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #24 skrivet: 19 feb-17 kl 14:07 »
Utöver de många förslag som redan nämnts har jag även gett vassle till hönsen, de tycker det är jättegott (hoppas de inte fått åldersdiabetes hela gänget ;D , vassle är ju mycket sött om det inte har självsyrat sig).
Dessutom hörde jag om ett gårdsmejeri som inte kokade mese (är väl inte så många här i södra ännen av landet som gör det), utan samlade upp vasslen och spred på åkrarna som flytgödsel. Kan vara värt att testa i både stor och liten skala.

Mjölk och mjölkprodukter går inte så väl åt avloppsreningsprocesser, så allt är bättre än att slå ut vasslen i avloppet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vad göra med vasslen?
« Svar #25 skrivet: 20 feb-17 kl 04:24 »
Jag har syrat grönsaker med hjälp av sur vassla. Det gick utmärkt och blev gott. Jag vill minnas att det var morot och lök.


http://www.meatsandsausages.com/fermenting-pickling/sauerkraut/fermentation



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser