Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad innehåller isolina linisolering  (läst 12032 gånger)

Erik G

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
vad innehåller isolina linisolering
« skrivet: 13 maj-13 kl 17:38 »
Har spanat in linisolering, men varken försäljarna eller producenten säger vad det hemliga flamskyddet är. Isolina gömmer sig bakom en sammanfattning av en oberoende rapport, som inte säger något specifikt om hälsa, vad jag kan se. "Det är hemligt men säkert" får ivf mig att bli misstänksam. Det enda man får veta är att det hindrar syre att komma åt fibrerna och att det inte är borax, klorbaserat eller bromerat. Känns som att hela isoleringen är doppad i något. Någon som kommit över en riktig miljö- och hälsodeklaration? Alternativ till denna hemliga hälsoprodukt?

Antons

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #1 skrivet: 14 maj-13 kl 16:40 »
Hej Erik, 
Vad bra du tog upp frågan då jag själv funderat på linisolering men inte tänkt på själva flamskyddet. Har även jag nu försökt finna vad deras flamskydd kan innehålla, vilket dock inte gick att finna. Däremot hittade på bokskogensekohus blogg samma frågeställning. Svaret där var att linisolering brukar har ammoniumpolyfosfat tillsatt som brandhämmande medel. Med det sagt, betyder det inte att Isolina använder det, men det brukar ju sällan vara ett gott tecken då företag väljer att inte deklarera produktinnehåll. Speciellt eftersom sådant brukar ge konkurrensfördelar. Som tex. Thermo Hampa som i klartext förklarar att deras isolering är flamskyddad med Sodium Bikarbonat (bakpulver). Det enda eco flamskyddet jag hittade var ett svensk företag med en produkt kallad EFP, men hittade inga referenser från dem till Isolina. Så får hoppas någon annan här kanske hittar svaret eller frågar på byggvaruhus vid besök.

poe5

  • Inlägg: 50
    • Skåne
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #2 skrivet: 14 maj-13 kl 18:19 »
Enligt databasen "Sunda hus" miljödatabas innehåller isolina ammoniumpolyfosfat (CAS-nr: 68333-79-9) som brandskyddsmedel. Ett urinämne som vid förbrinning tillsammans med lin bildar ett obrännbart skal. Men är tyvärr ett gödningsmedel och kan påskynda växtlighet....
Läsa mer: http://byggnadsvard.se/byggnadskultur/isolering/isoleringen-klarar-eld-men-inte-vatten
http://www.gardochtorp.se/print.aspx?article=6152
Har inte läst in mig på artiklarna, så kom gärna med en recension!

//pär

Erik G

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #3 skrivet: 17 maj-13 kl 20:39 »
Tack för svar. Det var ett himla gnäll från någon Holländare på Isolina när jag frågade. När jag stod på mig fick jag dokumentet om Svanenmärkningen som finns som bilaga  på produktsidan på Sunda hus. Om fler frågade kanske de fattar. Oklart vad det är som är så hemligt. Lite störande att Ekologiska byggvaruhuset inte har djupdykt i frågan. De verkade lita på Isolina rakt av. De har tydligen också frågat men nöjt sig med inget svar.

En viktig erfarenhet: för att brandskyddet ska vara ok för Svanen räcker det att det inte är bromerat, verkar det som om man kollar blankettet!! Undrar om Svanen alltid är så slapp.

poe5

  • Inlägg: 50
    • Skåne
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #4 skrivet: 17 maj-13 kl 22:37 »
Jag behöver byta ut min isolering på vinden och har funderat att göra som danskarna och lägga ut Perlit, Tegelmäster är svensk leverantör, där slipper man allt vad brandimpregnering heter. Men har inte kollat upp prisbilden. Men klart fungerar inte i en vanlig vägg... Kanske ett alternativ!?
//p

Erik G

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #5 skrivet: 26 maj-13 kl 13:34 »
Verkar finnas som skivor i konstiga dimmensioner (och på tyska)
http://www.knauf-perlite.de/produkte/tectem.html#daten

bua

  • Inlägg: 478
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #6 skrivet: 26 maj-13 kl 21:46 »
Vill man slippa tillsatser kan man isolera med svensk hampa
http://hampaprodukter.se/wp/?page_id=188

Erik G

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #7 skrivet: 27 maj-13 kl 21:04 »
Det är ett av alternativen. Men jag lackade ur på isolina. Hampvaruhuset på Dalarö i Stockholm har ett samarbete med en firma som tänkt börja blåsa kortfibrig hampa. Det svåra var att hitta någon som kunde tänka sig att blåsa. Har inte ringt någon, dock, bara surfat. Hampvaruhuset verkar vara dyrare på materialet, dock.

bua

  • Inlägg: 478
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #8 skrivet: 28 maj-13 kl 08:35 »
Det är klart att det blir billigare att köpa direkt från producenten än om det kommer till en mellanhand.
Kan du inte hura blåsapparat och blåsa själv?

Erik G

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #9 skrivet: 29 maj-13 kl 10:48 »
Visst är det klart har inte djupdykt i det. Mycket gör jag själv men just det där är jag inte så sugen på i bjälklag. Hyrapparaterna är för celulosa står det på alla sidor. Funkar säkert jättebra med hampa. Men jag har inte frågat någon. När jag blåste returpapper på vinden var det billigare  med blåsfirma och material än material och hyrmaskin p.g.a. ROT. Märkligt nog blev materialet dyrare om jag skulle göra själv ;-)

bua

  • Inlägg: 478
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #10 skrivet: 29 maj-13 kl 11:47 »
Det finns i allmänhet så mycket att göra och en hinner inte allt. Lika bra då att leja bort det en inte har lust med och göra det en tycker är roligt!
Jag tycker det är synd att de inte har skivor. Hittar öht inga isoleringsskivor utan en massa sk-t i.

Erik G

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #11 skrivet: 29 maj-13 kl 22:29 »
De tyska skivorna från hampvaruhuset av hampa har majsstärkelse isf plast som bindande fibrer. De finns med plast som en billigare variant. I skivorna är det bakpulver som brandskydd. Det tycker Ivf jag är ok. Men det blev dyrt. Har testat 45 mm skivor i vägg. Lika lätta att dela som lin 45 mm. Men sladdrigare än lin. Jättesladdriga. Klarar sig inte bra utan ordentligt stöd, tex masonit eller Lion board (typ asfaltsboard utan bitumen), på båda sidor. OBS! Har bara testat 45 mm. Och mycket sladdrigare än celulosaskivorna,  45 mm, på Bauhaus, som nästan står av sig själv, (de innehåller Borax eller borsta minns inte vilket) har det ytterst i fasaden för säkerhets skull.

bua

  • Inlägg: 478
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #12 skrivet: 03 jun-13 kl 12:20 »
Tack!
Vinden får nog nöja sig ett tag till...

FredrikTrane

  • Inlägg: 1
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #13 skrivet: 19 dec-13 kl 12:28 »
Självklart ska man som åf ligga på leverantörerna. Jag har ett företag (tranes.se) som är åf till isolina och vi har tagit reda på innehållet. De svarade utan några större svårigheter. Kanske har de tidigare haft annan tillsats och därför varit hemliga?!
Idag har de natriumkarbonat som flamskyddsmedel. Det binder syra vid förångning vilket kväver elden.
Övrig tillsats är, som de uttrycket det, återvunna textilfibrer vilket innebär återvunnen polyester vilket tex används i fiberpäls. Produceras av färdiganvända PET-flaskor. Tillsatsen används för att kunna binda ihop fibrerna så det blir plattor och rullar som håller ihop. Ni får såklart gärna kontakta mig (0414-251 21 fredrik[a]tranes.se) om ni har andra funderingar. Vi har ett nära samarbete med isolina och levererar i hela landet.
Fredrik

Erik G

  • Inlägg: 50
    • Södermanland
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #14 skrivet: 22 dec-13 kl 12:04 »
Härligt att det börjar bli konkurrens hos åf av den produkten. Nästa undersökning blir att kolla om priset är leverantörsstyrt.

Jag mailade dem i höstas och meddelade att det är tydligt redovisat i en svensk öppen byggportal.
Otrevligt ordval och uppmaning raderad. /Torpjens (:)

Sekretess om innehåll i eko-branschen. Vilken sopa!

På den tiden Isolina var finskt så var det återvunna damstrumpor i. Antar att det är ett annat ord för polyester :-)
« Senast ändrad: 22 dec-13 kl 13:49 av torpjens »

bua

  • Inlägg: 478
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #15 skrivet: 23 dec-13 kl 21:08 »
Om en blandar ut hampan med polyester så förstörs väl de fina fuktvandringsegenskaperna. En ylletröja med 10% polyester har inte alls samma fina ullegenskaper som en i 100% ull och jag kan inte tänka mig att det blir bättre med plast i vad som skulle vara en ekoisolering.

nomarim

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #16 skrivet: 13 apr-17 kl 11:26 »

Detta inlägg är från 2017:

Jag fick kraftiga allergireaktioner som jag med säkerhet har spårat till ISOLINA linullsisolering. Enligt producenten ska den bara innehålla Lin, Polyester, Soda. Sodan är enligt en uppgift Natriumkarbonat. Inget av dessa ingredienser luktar. Men Isolina luktar kraftigt!! Jag blev tvungen att bränna alla paket jag köpt och fick bara ersättning för ett paket från Isolina!

Möjlig orsak till lukt och allergiska reaktioner är mögel som har uppstått i isoleringen som ligger i tät plast. Det kan förstås också finnas rester från bekämpningsmedel eller tillsatser i både linet och  polyestern. Flamskyddsmedlet är en hemlighet och enligt en uppgift är det Ammoniumpolyfosfat...

Isolina är förtegna om produkten och inte alls intresserade av att jag skickar ett prov för att de ska undersöka vad som är fel med produkten.

Köp INTE ISOLINA av följande skäl:
Dyrt, innehåller polyesterfibrer, innehåller flamskyddsmedel, kommer inte från ekologiska odlingar, möglar mycket lätt då det finns gott om näring i linet. ISOLINA har inte rent mjöl i påsen och är mycket förtegna om produktens innehåll.

/j

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #17 skrivet: 13 apr-17 kl 23:51 »
Hur bar du dig åt för att lyckas bränna isoleringen om den är flamskyddad?  Tvättade du ur flamskyddsmedlet först, och hur påverkades i så fall lukten av tvättningen?

nomarim

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #18 skrivet: 18 apr-17 kl 11:02 »
Hur bar du dig åt för att lyckas bränna isoleringen om den är flamskyddad?  Tvättade du ur flamskyddsmedlet först, och hur påverkades i så fall lukten av tvättningen?

Flamskydd, betyder inte att det inte är brännbart, men just bara att det är lite svårare att få eld på...
Jag provade att tvätta Isolina isoleringen och då luktar den inte, inte heller får jag någon irritation i näsan...  OBS jag är inte allergisk mot någonting och har aldrig varit det!! Jag misstänker från lukten att Isolina innehåller något som det inte ska göra... Det luktar inte mögel, utan snarare något annat obestämt. Jag får inte heller ersättning från ISOLINA för mer än ett paket av tolv, vilket förutom ekonomisk förlust innebär arbete med att riva ut isoleringen och ersätta den med ny cellulolasisolering...
  ISOLINA är helt ointresserade av att efterforska orsaken till lukt och allergisk reaktion!

nomarim

  • Inlägg: 8
    • Uppland
SV: vad innehåller isolina linisolering
« Svar #19 skrivet: 18 apr-17 kl 16:17 »

En kommentar om tillsatser i såkallad ekologisk isolering är att många producenter uppger att de använder ammoniumpolyfosfat. Det är ett urinämne och ett näringsämne som används inom jordbruket för gödslinga av jordbruksmark. Det ska naturligtvis INTE användas i isolering. Riskerna för mögelutveckling är ganska uppenbar om man tillsätter näringsämnen till cellulosa!! När det gäller ISOLINAS linullsisolering så finns det som en post i denna tråd påvisat, uppgifter om att det innehåller just ammoniumpolyfosfat och det skulle kunna förklara den obehagliga lukten från isoleringen. ISOLINA själv är förtegen och har bara bekräftat innehåll av "Soda", vilket kan betyda vad som helst...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 2 användare
Emil Forsberg, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser