Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vapenlicens behörighet  (läst 15853 gånger)

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #20 skrivet: 17 okt-13 kl 07:00 »
Hej.  detta är en jag känner som undrar. "Jag har licens på hagelgevär i jaktsyfte. Men skulle behöva ha en 22a enkelskottare i avlivnings syfte i fällor. Kan jag få det på den licensen.
Fick vapenlicens på den tiden som man inte behövde jägarexamen."

Ja, det ska gå. men det kräver att du bedriver fällfångst i större skala.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #21 skrivet: 31 mar-17 kl 10:35 »
Hej!
Ja, jag håller reda på mina få vapen och förvarar dem enligt gällande lag, MEN... licenserna hittar jag nog bara om jag rotar ordentligt! Men de finns! (Nej, jag använder inte vapnen annat än för att skjuta ett och annat skott , målskjutning ex.)
Kan man höra sig för om att få nya?

Hälsningar !
G S

"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #22 skrivet: 31 mar-17 kl 11:06 »
Hej!
Ja, jag håller reda på mina få vapen och förvarar dem enligt gällande lag, MEN... licenserna hittar jag nog bara om jag rotar ordentligt! Men de finns! (Nej, jag använder inte vapnen annat än för att skjuta ett och annat skott , målskjutning ex.)
Kan man höra sig för om att få nya?

Hälsningar !
G S

Man kan ansöka om dubletter hos polisen. Men om de "finns någonstans" tycker jag det är lämpligare att du tar det jobbet och snokar rätt på dem. Polisen verkar inte tycka om att skriva ut dubletter och jag har hört exempel på någon som tappat bort flera och sen fått alla licenser indragna pga att han inte ansetts lämplig.  Han var iof inte lämplig heller, så det var väl frid och fröjd. :-) Men man ska dra så lite uppmäksamhet som möjligt till sig helt enkelt.

/m
Ät kött - må bra - lev länge.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #23 skrivet: 31 mar-17 kl 11:55 »
Hej!
Tack för svaret, Marcus!
Jag hade an aaaning om att det kunde vara så, speciellt när det gäller :"... har hört exempel på någon som tappat bort flera och sen fått alla licenser indragna ....man ska dra så lite uppmärksamhet som möjligt till sig helt enkelt."

Så är det i kontakt med myndigheter. För många år sedan ringde jag till en "socialtjänst" i ett vårdnadshavare-ärende. En fråga i allmänhet, som jag nämnde för tjänstekvinnan, men efter en stund frågade hon :"  och barnets personnummer?"
Fick ringa två gånger till andra kommuners socialtjänster innan jag fick svar på min fråga UTAN att ange något personnummer ; frågan VAR allmän, men myndigheter VILL ha grepp om oss!
Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #24 skrivet: 31 mar-17 kl 11:56 »
En fråga jag kom att tänka på är: kan man använda vapen man har på målskjutningslicens till att avliva fällfångade djur om inte avlivningen är att betrakta som jakt? Förutsatt att kalibern är godkänd för djuret ifråga.

NEJ!

För avlivning får du bara använda vapen som du har licens på för jakt eller avlivning. Ett vapen som du har licens på för avlivning eller målskjutning får du heller inte jaga med.

Ett kryphål som håller på att täppas till som fortfarande är öppet är att gå med i en Skytteklubb och vara aktiv där i 6 månader då kan man genom dom få ansöka om licens för pistol eller annat vapen.

RaggarBonden 8)

Det är väl inget kryphål? ??? ??? ???

Du måste vara aktiv medlem i minst 6 månader för att få licens på en .22:a. 12 månader för grövre kaliber. Aktivitet krävs under dessa 6 månader i genomsnitt 2 gånger per månad = 12 tillfällen. Dessutom ska du ha skjutit minst tre guldserier (46 poäng av 50, t ex en tia och fyra nior), 25 m avstånd och enhandsfattning, samt avlagt ett teoretiskt prov. Det är inte bara att "gå med i en Skytteklubb". Ledtråd: det är långt ifrån alla som klarar skjutproven och är du inte intresserad utan bara vill åt licensen lär du garanterat inte göra det. Sedan gäller licensen i 5 år och när den ska förnyas krävs ett nytt föreningsintyg som styrker din aktivitet och behov av vapen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #25 skrivet: 31 mar-17 kl 12:11 »
Så är det förmodligen, och det kostar en slant att få ut ersättningslicens. Men polisen har nog förståelse om man slarvar bort/nöter ut ett papper som man förväntas ha med när man går ut och vallar bössan. Efter ett antal decennier så kan det papperet råkat hamna fel även om bössan ställs in i skåpet.

Jag sökte om licens för vapen 5 och 6 för ca 10 år sedan och då sade polisen att jag bara hade 3 vapen. De hade slarvat bort underlagen för mitt fjärde. Jag skickade in licensen så de kunde fixa till det. Nu har jag förlagt 2 av mina licenser (hoppas jag så de inte gått genom tvättmaskinen) och då blir det värre, tror det kostar några hundra per licens.

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #26 skrivet: 27 maj-17 kl 00:15 »
Allvarligt talat är det där rent skitsnack.
Det är ofta mycket bra vapen och de tar inte längre tid att ladda om än att det går utmärkt. Hur många skott skjuter man på ett vilt egentligen?



Att hundra år gamla slitna enkelskottare utan kilbaser för kikarsikte och dessutom med endast ett skott är skrot mot vilken .22studsare idag förstår de flesta.
Om man jämnför tidsmässigt ett ev andra skott från en enkelskottare och en studsare med magasin så oavsett vilket laddsystem den nya har så är det otroligt mycket snabbare och bättre än en enkelskottare.
Du frågar hur många skott man skjuter på ett vilt egenligen?
Det bästa är att bara behöva sjuta ett direkt dödande skott,men ibland så påverkar utomstående faktorer att eventuellt ett andra skott måste avlossas för att säkerställa att jakten bedrivs med högt etiska ställda mål.
Detta känner alla seriösa jägare till och detta är en av anledningarna till att otidsenliga vapen likt enskottare har fasats ut.
Moderna flerskottsvapen är ett bättre och mer mångsidigt vapen.
Detta råder det inga tvivel om.
« Senast ändrad: 27 maj-17 kl 00:33 av blizzard »

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #27 skrivet: 27 maj-17 kl 00:39 »
NEJ!

För avlivning får du bara använda vapen som du har licens på för jakt eller avlivning. Ett vapen som du har licens på för avlivning eller målskjutning får du heller inte jaga med.

Det är väl inget kryphål? ??? ??? ???

Du måste vara aktiv medlem i minst 6 månader för att få licens på en .22:a. 12 månader för grövre kaliber. Aktivitet krävs under dessa 6 månader i genomsnitt 2 gånger per månad = 12 tillfällen. Dessutom ska du ha skjutit minst tre guldserier (46 poäng av 50, t ex en tia och fyra nior), 25 m avstånd och enhandsfattning, samt avlagt ett teoretiskt prov. Det är inte bara att "gå med i en Skytteklubb". Ledtråd: det är långt ifrån alla som klarar skjutproven och är du inte intresserad utan bara vill åt licensen lär du garanterat inte göra det. Sedan gäller licensen i 5 år och när den ska förnyas krävs ett nytt föreningsintyg som styrker din aktivitet och behov av vapen.

Helt riktigt som Nuffield skriver,det är abslolut ingen barnlek detta,och dessutom under dessa fem år ska du vara funktionär i den klubb som du tillhör och sedan visa upp tävlingsresultat till polisen.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #28 skrivet: 27 maj-17 kl 07:48 »
NEJ!

För avlivning får du bara använda vapen som du har licens på för jakt eller avlivning. Ett vapen som du har licens på för avlivning eller målskjutning får du heller inte jaga med.

Det kan man i finland å andra sidan. Bara en liten infobit..

P.S. Då måste man ju också ha jaktlicens såklart, bara menar att här är orsaken till att du fick licensen inte styr i lika stor grad. Det är viktigare att vapnet uppfyller kraven som jaktlagen specifierar. Vi har dock inga krav på att avlivningspistoler ska vara pluggade till enskottare. Så om du är jägare och behöver aliva ett djur och på samma gång har en .22 tävlingspistol så kan du använda den.
« Senast ändrad: 27 maj-17 kl 08:08 av DennisCA »

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Vapenlicens behörighet
« Svar #29 skrivet: 28 maj-17 kl 21:54 »
Det kan man i finland å andra sidan. Bara en liten infobit..

P.S. Då måste man ju också ha jaktlicens såklart, bara menar att här är orsaken till att du fick licensen inte styr i lika stor grad. Det är viktigare att vapnet uppfyller kraven som jaktlagen specifierar. Vi har dock inga krav på att avlivningspistoler ska vara pluggade till enskottare. Så om du är jägare och behöver aliva ett djur och på samma gång har en .22 tävlingspistol så kan du använda den.

Finland har mycket mycket klokare och sundare inställning när det gäller lagstiftning inom detta område.
När det gäller avlivning i samband med eftersök här i Sverige så gäller inte den ordinarie vapenlagstiftningen då det inte längre ses som jakt.
Men det är ju så speciellt och saknar ju praktisk betydelse.
Finland är på många sätt ett föregångsland tycker jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 7 användare (2 dolda)
Stengrim, xaelanar, LimJans, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser