Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolikhäst...igen!  (läst 17616 gånger)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Kolikhäst...igen!
« skrivet: 01 jan-13 kl 22:08 »
Jag har haft häst sedan jag varit liten. Har varit tonåring och inte alltid gjort allt rätt med hästarna. Men alltid försökt så gott man kunnat. Hästarna har alltid varit  friska. Aldrig haft kolik på någon häst sen jag fick min första egna för 12 år sedan.
Sen jag flyttade till gården för två år sedan har vi haft massor av problem och upprepade koliker, på olika hästar. Två har inte klarat sig.
Jag har haft kontakt med fler veterinärer än jag i princip kan räkna till och hundratusentals kronor har rasat iväg. Ingen hittar något, lite lite lite lågt/högt värde där och typ EN mask. Ingenting att ta på, ingenting som ska utlösa detta.
jag har alltid skött mina hästar bra men jag har aldrig skött dom så vansinnigt minutiuöst som jag gör nu, trots detta hade vi kolik igen häromdagen!
Senast innan det var i oktober och då strök min allra finaste Nordsvensk med.
Dom har tempererat vatten, bra foder, bra rutiner, mycket utevistelse... ja ni vet så där som det ska vara och lite till.
Jag blir tokig, jag känner mig så maktlös.... Jag lyssnar på massor av människor, "alla" säger olika många säger samma. Men inget verkar hjälpa.
Vet inte riktigt varför jag startar tråden, kanske vill jag bara skriva av mig och kanske få medömkan men jag hoppas nog också att någon ska komma med ett super tips.
I morgon är det bara på till våran vanliga veterinär igen, så får hon komma hit och kolla läget IGEN...

vindensbonig

  • Gäst
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #1 skrivet: 01 jan-13 kl 22:17 »
Jag har haft häst sedan jag varit liten. Har varit tonåring och inte alltid gjort allt rätt med hästarna. Men alltid försökt så gott man kunnat. Hästarna har alltid varit  friska. Aldrig haft kolik på någon häst sen jag fick min första egna för 12 år sedan.
Sen jag flyttade till gården för två år sedan har vi haft massor av problem och upprepade koliker, på olika hästar. Två har inte klarat sig.
Jag har haft kontakt med fler veterinärer än jag i princip kan räkna till och hundratusentals kronor har rasat iväg. Ingen hittar något, lite lite lite lågt/högt värde där och typ EN mask. Ingenting att ta på, ingenting som ska utlösa detta.
jag har alltid skött mina hästar bra men jag har aldrig skött dom så vansinnigt minutiuöst som jag gör nu, trots detta hade vi kolik igen häromdagen!
Senast innan det var i oktober och då strök min allra finaste Nordsvensk med.
Dom har tempererat vatten, bra foder, bra rutiner, mycket utevistelse... ja ni vet så där som det ska vara och lite till.
Jag blir tokig, jag känner mig så maktlös.... Jag lyssnar på massor av människor, "alla" säger olika många säger samma. Men inget verkar hjälpa.
Vet inte riktigt varför jag startar tråden, kanske vill jag bara skriva av mig och kanske få medömkan men jag hoppas nog också att någon ska komma med ett super tips.
I morgon är det bara på till våran vanliga veterinär igen, så får hon komma hit och kolla läget IGEN...
Har inge bra råd att ge dig . Och naturligtvis så tycker ja det är hemskt att läsa det du skriver för det är fan inte kull att få ta bort sin bäste vän så ja ger dig bara en tröste kram mitt uppe i eländet .Hälsningar Mummrick

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #2 skrivet: 01 jan-13 kl 22:29 »
tack tack :) Nej det är verkligen inget kul, man fäster sig ju så vid dom. De blir ju en så stor del av ens liv och familj.

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #3 skrivet: 01 jan-13 kl 22:48 »
:( usch vad tråkigt.. Kan inget om kolik men om det började när ni flyttade så kanske det är något på gården..? Vattenkvalitet? Något i marken de får i sig när de betar? Mögel i stall eller där foder förvaras? Bytte ni foder när ni flyttade till gården?
Har ingen aning som sagt, och du lär tragglat detta till oändlighet redan.. Lycka till! Hoppas hoppas ni hittar vad det beror på..

/sannah

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #4 skrivet: 01 jan-13 kl 22:56 »
Hej! Det är verkligen sorgligt att höra att du haft sådana problem och fått ta bort älsklingar. Jag har själv haft några kolikanfall på olika mina hästar genom åren. Bla. har en av ponnystona haft två regäla anfall.  Det jag gjorde med henne var att gen henne vetekli 2 dl om daqen och 2 dl varannan dag under sommaren + 1 dl blöt befor till. + loppfrön då det är störst risk. Hon har ej haft kolik sedan dess. När det gäller kolik tar jag alltid det säkra före det osäkra, jag tar ut vet. akut, direkt när jag misstänker symtom. Min mors kusin har en extrem kolikhäst som måste ha tillsyn typ hela tiden och mat en 7-8 g ddagligen.
När jag var i USA o jobbade med hästar i florida där dom gick på ren sand så hade vi ett special pellets med loppfrön/psyllium, tror dom inte haft ett anfall av sandkolik sedan de började med det. Jag använder mig oxå av loppfrön.

Vad har ni för jord där ni bor?
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #5 skrivet: 02 jan-13 kl 05:22 »
Kli och betfor samt linfrö blandning som är piss ljummen,med filmjölk i förebyggande syfte. Under det akuta skedet så har jag försökt lägga på ett varmt täcke. Man måste passa sig när man hanterar kolikhästar,så man inte blir sparkad. Det kan hjälpa att massera fisringen (anus)
Går det så kan man prova med filmjölk eller en lös soppa på ljummet vatten och kli,men aptiten är inte så stor  i akutskedet. Olivolja kan också fungera i förebyggande syfte.

Att du haft kolik så ofta låter ju konstigt,orsaken kanske inte är hos hästarna,utan i miljön som fodret eller utfodringen. För kolik kan bero på så många olika orsaker. Det är alltid både billigare o bättre att förebygga än att bota. En orsak till att man inte ser problemets uppkomst kan vara att man är hemmablind,inte alls så ovanligt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #6 skrivet: 02 jan-13 kl 09:18 »
:( usch vad tråkigt.. Kan inget om kolik men om det började när ni flyttade så kanske det är något på gården..? Vattenkvalitet? Något i marken de får i sig när de betar? Mögel i stall eller där foder förvaras? Bytte ni foder när ni flyttade till gården?
Har ingen aning som sagt, och du lär tragglat detta till oändlighet redan.. Lycka till! Hoppas hoppas ni hittar vad det beror på..

/sannah

Jo, man misstänker ju att det finns något på gården/marken men frågan är ju vad isåfall... Vattnet är iväg nu. Stallet är helt nytt. Fodret var också misstänkt så det är bytt ett antal gånger tills vi hittade detta, hösilage. Som är analyserat på  både längden och tvären :P

Citera
Hej! Det är verkligen sorgligt att höra att du haft sådana problem och fått ta bort älsklingar. Jag har själv haft några kolikanfall på olika mina hästar genom åren. Bla. har en av ponnystona haft två regäla anfall.  Det jag gjorde med henne var att gen henne vetekli 2 dl om daqen och 2 dl varannan dag under sommaren + 1 dl blöt befor till. + loppfrön då det är störst risk. Hon har ej haft kolik sedan dess. När det gäller kolik tar jag alltid det säkra före det osäkra, jag tar ut vet. akut, direkt när jag misstänker symtom. Min mors kusin har en extrem kolikhäst som måste ha tillsyn typ hela tiden och mat en 7-8 g ddagligen.
När jag var i USA o jobbade med hästar i florida där dom gick på ren sand så hade vi ett special pellets med loppfrön/psyllium, tror dom inte haft ett anfall av sandkolik sedan de började med det. Jag använder mig oxå av loppfrön.

Vad har ni för jord där ni bor?
Sandprov gjordes på träckproverna och det fanns en del så de fick mesta möjligamängd loppfrö till att börja med, åt max dos i 14 dagar och sen högre dos i ytterligare 14. sen fick de normal dos ett tag. De äter ca två dl(torr) uppblöttbetfor och linfrökka, loppfrön isället när det är aktuellt. Det är lerjord här.Den obducerade hästen som dog av koliken hade ingen sand i tarmarna.

Citera
Kli och betfor samt linfrö blandning som är piss ljummen,med filmjölk i förebyggande syfte. Under det akuta skedet så har jag försökt lägga på ett varmt täcke. Man måste passa sig när man hanterar kolikhästar,så man inte blir sparkad. Det kan hjälpa att massera fisringen (anus)
Går det så kan man prova med filmjölk eller en lös soppa på ljummet vatten och kli,men aptiten är inte så stor  i akutskedet. Olivolja kan också fungera i förebyggande syfte.

Att du haft kolik så ofta låter ju konstigt,orsaken kanske inte är hos hästarna,utan i miljön som fodret eller utfodringen. För kolik kan bero på så många olika orsaker. Det är alltid både billigare o bättre att förebygga än att bota. En orsak till att man inte ser problemets uppkomst kan vara att man är hemmablind,inte alls så ovanligt.

Jo, betfor det det får dom. Kli kanske vore något. Vågar inte ens försöka göra något för att "bota" dom när de blir dåliga. vi slänger bara på att tjockare täcke och börjar gå tills veterinären kommer, väntar inte en sekund längre.
Nej, hos hästarna som sådana ligger det knappast. Jag är övertygad att det kommer av något i miljön, inte kan vi ha fått diverse hästar i olika åldrar som rent genetiskt ska ha kolik bara för att samtidigt.Någonting är det ju.
Nog för hemmablindhet men ingen utifrån har heller sett vad jag/vi kan tänkas göra för att de ska bli sjuka. Egentligen vore det ju det allra bästa, att man bara kunde förändra något. Men det är ju det vi har gjort.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #7 skrivet: 02 jan-13 kl 09:30 »
Skrev ett långt inlägg igår men det verkar inte kommit med?!

Så himla tråkigt för er med koliken, jag hoppas verkligen ni hittar orsaken! Har ni kollat vattenkvalitén och har koll på hur mycket de dricker? Är det en speciell årstid koliken slagit in (vanligare på vintern då de oftast dricker mindre om vattnet har frusit etc.) Fodrar ni på marken? Hur "städad" är hagen från gammalt bös (med lättfödda/hungriga hästar händer det ju att de äter nedtrampat, förorenat foder) Antal givor? Hygienanalys på hösilagen? Motion mer än att gå i hagen?

Skulle rekommendera att ni gav en underhållsdos vanlig bakjäst (färsk) för att hjälpa att hålla magen i schack. Håller tummarna för er!

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #8 skrivet: 02 jan-13 kl 12:07 »
Det kan vara så att fan själv är lös i stallet,olyckliga omständigheter helt enkelt.
En kompis havererade tre bilar i rad på kort tid genom att kamremmen gått av. Det var inte vårdslöshet utan helt enkelt otur. Hur ofta händer något liknande samma person,mycket mycket sällan som gränsar till aldrig,men lika förbaskat så hände det.
Precis som med tur så finns det otur,det kan vara så,om det nu inte finns någon annan förklarning.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #9 skrivet: 02 jan-13 kl 12:40 »
Skrev ett långt inlägg igår men det verkar inte kommit med?!

Så himla tråkigt för er med koliken, jag hoppas verkligen ni hittar orsaken! Har ni kollat vattenkvalitén och har koll på hur mycket de dricker? Är det en speciell årstid koliken slagit in (vanligare på vintern då de oftast dricker mindre om vattnet har frusit etc.) Fodrar ni på marken? Hur "städad" är hagen från gammalt bös (med lättfödda/hungriga hästar händer det ju att de äter nedtrampat, förorenat foder) Antal givor? Hygienanalys på hösilagen? Motion mer än att gå i hagen?

Skulle rekommendera att ni gav en underhållsdos vanlig bakjäst (färsk) för att hjälpa att hålla magen i schack. Håller tummarna för er!

Men vad synd, nej det har inte kommit med. Tråkigt när man skriver mycket också försvinner det när man postar...
Vattnet är som sagt iväg på prov nu, har gjort ett sånt enkelt prov strax innan vi flyttade hit och det visade ingenting. Och vi dricker ju samma inne, men vi kanske har kolik vi med hehe. Nej man behöver ju inte reagera på samma sätt som hästarna.
De dricker ordentligt och särskilt nu när vi fått till med isolerad vattenbalja och att vi värmer vattnet på elementet innan de får tilldelat.

Bakjäst?Ja men det har jag nog hört talas om att det ska vara bra. sån gul som man köper på affären(röd eller blå)? blandat med vatten då? en hel till varjehäst? dosering till lillplutten(shettisen)?

Citera
Det kan vara så att fan själv är lös i stallet,olyckliga omständigheter helt enkelt.
En kompis havererade tre bilar i rad på kort tid genom att kamremmen gått av. Det var inte vårdslöshet utan helt enkelt otur. Hur ofta händer något liknande samma person,mycket mycket sällan som gränsar till aldrig,men lika förbaskat så hände det.
Precis som med tur så finns det otur,det kan vara så,om det nu inte finns någon annan förklarning.

Stackars fan, som du säger... vad är oddsen liksom?
Ja, iofs känner jag mig helt klart otursförföljd men nej fan... någonting är galet med dom, bla har de lågt med vita blodkroppar och har varit jätte hängiga och är i perioder rent omöjliga att hålla hull på. Men visst, man ska aldrig säga aldrig och snart får jag nog acceptera att det bara är otur....

Det låter väl galet måhända men jag är nästan rädd för att vattenprovet ska vara bra... oavsett om det är skit trist och jag kommer gnälla och svära om det är fel på det. Så vore det bara så skönt att hitta någonting som jag verkligen kan åtgärda.
Ett tag misstänktes gräsbetessjuka, det var jävlar inte kul innan de svaren kom... men någonstans i min desperata hjärna blev jag lite besviken ändå. Det hade iofs varit dödsdom för hela gården och min hästhållning men det hade ändå varit en förklaring.
Hua vilket svammel det blir men jag fick inte tag på min veterinär idag heller så nu vräker jag ur mig ännu mer här  o:)

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #10 skrivet: 02 jan-13 kl 12:43 »
Skulle nog testa att ge lite vetekli. I akutskedet håller jag bara igång mina så att de inte lägger sig, tar tempen om möjligt och kollar slemhinnor, tills vet kommer.

Hur det är med linfrön och hästar har jag ingen spec koll på, och hur de bör tillalgas? Däremot så fick min granne(människa)  supermagproblem och när dom gick upp och kollade i tarmarna då hade fröna fastnat där :( Nu vet jag inte vilka mängder hon ätit... Lite funderingar, någon som vet mer? 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #11 skrivet: 02 jan-13 kl 12:50 »
Har ni lerjord? Blålera??

Kolla så att det inte är Radon i backen.. kan ge liknande symptom.. hästar är mycket känsligare än människor för detta.
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #12 skrivet: 02 jan-13 kl 14:22 »
Men vad synd, nej det har inte kommit med. Tråkigt när man skriver mycket också försvinner det när man postar...
Vattnet är som sagt iväg på prov nu, har gjort ett sånt enkelt prov strax innan vi flyttade hit och det visade ingenting. Och vi dricker ju samma inne, men vi kanske har kolik vi med hehe. Nej man behöver ju inte reagera på samma sätt som hästarna.
De dricker ordentligt och särskilt nu när vi fått till med isolerad vattenbalja och att vi värmer vattnet på elementet innan de får tilldelat.


Bakjäst?Ja men det har jag nog hört talas om att det ska vara bra. sån gul som man köper på affären(röd eller blå)? blandat med vatten då? en hel till varjehäst? dosering till lillplutten(shettisen)?

Köp vanlig blå och smula ner det i betforen. Efter ett tag kan jag ge det rent i handen till mina hästar men en viss invänjning behövs. Bakjästen innehåller nyttigheter som håller magen i ordning. Även bra att använda stötvis i högre doser vid betessläpp, foderbyten etc. då det skyddar mot fång då magen är i ordning. Jag brukar dela "tärningen" i 3 bitar men du kan utan problem ge en halv till varje stor häst. Den lilla skulle jag nog ge en femtedel.

Ang. betfor så kan det vara bra att skölja ur den och hälla bort sockervattnet för att ytterligare skydda magen (betfor är bra för magarna men inte sockervattnet). Vet dessutom vissa som fått väldigt mkt sand med i betforpåsen, kanske värt att kolla?



Stackars fan, som du säger... vad är oddsen liksom?
Ja, iofs känner jag mig helt klart otursförföljd men nej fan... någonting är galet med dom, bla har de lågt med vita blodkroppar och har varit jätte hängiga och är i perioder rent omöjliga att hålla hull på. Men visst, man ska aldrig säga aldrig och snart får jag nog acceptera att det bara är otur....

Du ger väl inte vitlök? Ger anemi på sikt (men då är det väl röda blodkroppar som åker). Låga värden vita blodkroppar brukar ofta visa på ett virus.
« Senast ändrad: 02 jan-13 kl 14:28 av Sar »

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Sand?
« Svar #13 skrivet: 02 jan-13 kl 14:30 »
Kolla om dom käkar sand o jord.
Det beteendet smittar o hästarna får sandkolik.
Enkelt sätt att kolla är= Ta en bajsboll i en fryspåse, häll i lite vatten, knyt i hop, ta en extra påse utanpå , smula sönder bajsen mellan fingrarna så det löses upp i vattnet , då kan du känna sandkornen .
Om hästen har sand i magen ge psyliumfrön , ges torra.Dom blir blöta o klibbiga i magen o sanden fasnar på fröt o följer med ut.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #14 skrivet: 02 jan-13 kl 14:51 »
Förra året (vintern 2011/12) var ett oförklarligt kolikår har jag hört, dom hästar som varit sjuka i oktober 2012 och den som är sjuk nu har dom haft kolik tidigare år?

Det är ju så en gång kolik så är det lättare att få återfall, tyvärr.

En annan fråga/tanke ni har inga grannar/grannbarn som matar hästarna i smyg? Det har nämligen grannar till oss haft problem med (för mycket mjukt bröd till hästarna)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #15 skrivet: 02 jan-13 kl 15:27 »
Hej har du provat loppfrö? hur är markförhållandena? kan de få i sig jord, sand. Linfröpellets eller loppfrö kan man ge förebyggande. Kommer Kolikanfallen oavsett årstid eller är det ngn speciell tid som vår/höst, vid tjällossning, mycket snö osv? Har de varit dräktiga vid anfallen? osv... många frågor men fundera på vid vilka tillfällen de fått anfallen, har de ngn gemensam nämnare?

Ger du dina hästar korn? korn kan vara utlösande för ökad frekvens av kolik i vissa fall kan kornhalm ge kolik om de äter av det eller om de får pellets som innehåller korn. Rör de sig mycket ute eller arbetas regelbundet?

Många frågor men jag försöker bara hjälpa till att hitta grundorsaken, ibland kan den enklaste sak vara svårast att komma på  :)

Tråkigt med kolik...

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #16 skrivet: 02 jan-13 kl 19:14 »
Har ni lerjord? Blålera??

Kolla så att det inte är Radon i backen.. kan ge liknande symptom.. hästar är mycket känsligare än människor för detta.

Det där är något jag funderat på, men då främst i vattnet. Men kan du berätta mer, liknande symptom skriver du men vad menar du mer ingående ? ska ta en vända på google men skriv gärna vad du vet ändå.
Enligt de veterinärer jag pratat med och bett om hjälp vart jag ska vända mig med ev jordprover har alla bara skakat på huvudet, det vore ju bra att få det kollat tycker det men vet inte ett dugg eller säger att det inte går om man inte testar för en specifik grej. Jag har själv inte hittat heller.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #17 skrivet: 02 jan-13 kl 19:35 »
Ska försöka se om jag svarar på allt, jag är så tacksam för alla uppslag som jag får i den här tråden. Tyvärr inte så mycket nytt men det kan ju vara det lilla som gör det ändå :)

Klart de kan få i sig sand och jord, det har varit lerigt nu på hösten. Däremot har vi haft kolik på sommaren när det funnits gott om bete och inte varit upptrampat och lerigt.Nu äter de i foderhäck och har hö så gott som hela tiden, just så de inte ska gå och pilla i sig något dumt.
Kolikanfallen kommer oavsett årstid, har inte drabbat samma hästar utom en men den har även haft kolik tidigare innan den kom i min ägo. Ev att det är när det är blött, nu sist var det ju kallt och alla hästarna hade börjat se lite piggare ut. Så blev det mildare och smältvatten i hagen, då fick ena stoet kolik.
Vi har stött och blött detta i timmetal men hittar inga andra gemensam nämnare än att de gått på samma marker och druckit samma vatten. och varit i kontakt med mig ::)
Då de inte gör något vidare arbete så får de i princip inget kraftfoder, utom i de perioder när de har svårt att hålla hullet eller är tillräckligt krya för att ridas på.Inget korn annars heller. om det är i pelletsen vet jag faktiskt inte.

Lorita, jo det vet jag... det var många många som hade kolik då. Jag har haft en som haft kolik innan hon kom till mig, annars har ingen haft kolik två gånger(ÄN!! peppar peppar!!) Bor inte så det är så matarvänligt för några barn, de får inte gå lösa själv :p det är för nära vägen. dessutom de som har barn häromkring har häst och jag känner de flesta... så ingen skulle komma hit utan att ha talat om det.

Ingen vitlök, det har jag koll på men tack :)
Ang linfrön har jag ingen aning, har för mig att de inte har någon sån där supereffekt direkt. Jag kör på loppfröna om det ska vara frön :p

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #18 skrivet: 02 jan-13 kl 19:40 »
Om de inte arbetar alls, men har i princip fri tillgång till hö, kan det inte vara så att de får för kraftigt foder, iom den stora högivan? Är höet näringsrikt?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #19 skrivet: 02 jan-13 kl 19:43 »
Det kan väl inte vara så enkelt att de på förra stället hade skog i hagen som de gick och tuggade på.... och nu på nya stället finns inte längre skogen.... eller att det är skillnad på trädsorterna i hagen? .... eller skillnad på andra arter i hagen för all del?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #20 skrivet: 02 jan-13 kl 19:59 »
Om de inte arbetar alls, men har i princip fri tillgång till hö, kan det inte vara så att de får för kraftigt foder, iom den stora högivan? Är höet näringsrikt?
De har haft svårt att hålla hull, så näringsmässigt behöver de mängden för att hålla hullet. Det är egentligen i överkant för vad de ska behöva men det krävs för att de ska hålla hullet.

Det kan väl inte vara så enkelt att de på förra stället hade skog i hagen som de gick och tuggade på.... och nu på nya stället finns inte längre skogen.... eller att det är skillnad på trädsorterna i hagen? .... eller skillnad på andra arter i hagen för all del?
Det förstod jag inte?förklara för mig vad betydelsen är?

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #21 skrivet: 02 jan-13 kl 20:02 »
Alltså, att det skulle finnas något i den nya hagen som inte är nyttigt för dem.... eller.... att det i den förra hagen fanns något som de behöver och som inte finns i denna nya hagen
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #22 skrivet: 02 jan-13 kl 20:03 »
.... alltså från växtriket
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #23 skrivet: 02 jan-13 kl 20:04 »
Jennyt har en intresant tanke.

Hur gamla var de som dog? Hur är det med deras tandhälsa, tänkte om de kan ha tuggproblem. Boxinrednigen inte något konstigt med den som de gnager i sig?

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #24 skrivet: 02 jan-13 kl 20:10 »
Alltså, att det skulle finnas något i den nya hagen som inte är nyttigt för dem.... eller.... att det i den förra hagen fanns något som de behöver och som inte finns i denna nya hagen

Vi har ju gått igenom hagarna, hittar inga växter som inte ska vara där. Träd har jag inte haft några större mängder av i någon av hagarna, Björk i båda. en och anna asp tror jag det är, som de ser ut som de tuggar blod när de gnagt på barken? men de tuggar inte på träden, gjorde en vända i början när de flyttade hit men inte sen

Jennyt har en intresant tanke.

Hur gamla var de som dog? Hur är det med deras tandhälsa, tänkte om de kan ha tuggproblem. Boxinrednigen inte något konstigt med den som de gnager i sig?



Den ena var dryga 20 och den andra 8. Inga tuggproblem, tänderna kollade som det ska. Boxinredningarna äter de inte på, de är nya och väl så giftfria de kan vara.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #25 skrivet: 02 jan-13 kl 21:20 »
Det som ser ut som blod när de tuggar borde vara klibbal och växer i blötmark, ansågs förr motverka inälvsparasiter och innehåller "slipmedel" som håller tänderna i trim ;) Björk är ju inget farligt det heller och är urindrivande om de skulle tugga i sig det, men det brukar inte vara så begärligt.  Inget konstigt där alltså.... gissar att ni även gått igenom den örtartade växtligheten...

.... vad har de för strö i boxen?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #26 skrivet: 02 jan-13 kl 22:01 »
Hehe, ja tyvärr är jag inte så bra på det där med träd.Det är tre fyra träd som växer i diket. Ja då, det har vi också kollat så klart. Inte hittat något konstigt där heller.

Vi har under de här två åren haft kutterspån,råspån, torv och nu har vi halmpellets. Har inte märkt någon skillnad med det heller. De har ätit lite halmpellets precis när det var nytt men inte sen.

jag är jätte tacksam för er tid och era funderingar!  :)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #27 skrivet: 02 jan-13 kl 22:04 »
Jag har hört om en annan häst som ätit halmpellets och fått kolik av det.... men som jag förstår det, så stod de inte på det förra gången de fick kolik :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #28 skrivet: 02 jan-13 kl 22:32 »
Jo visst, men som sagt de äter inte av det annat än första minuten som det var nytt. Samt som du säger, deta är endast denna sista gång som de stått på det.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #29 skrivet: 02 jan-13 kl 22:41 »
Då får vi fundera vidare....... medans vi funderar ge bakjäst, som Sar tipsat om....* håller tummarna för den dåliga*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ankan69

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #30 skrivet: 02 jan-13 kl 23:38 »
Det där låter ju väldigt mysko. Med så många kolikfall menar jag.
I boken Naturligt Lantbruk av Pat Colby finns det en hänvisning till en hemsida där man kan beställa jordanalys. Tror det skickas till Australien och jag har ingen aning om vad det kostar. www.swep.com.au
Jag har även boken Naturlig hästhållning som oxå är skriven av Pat Colby. Tänkte att det kanske står något om orsaker till kolik i den. Tyvärr kan jag inte hitta den. Kan vara så att jag lånat ut den till någon och inte fått tillbaka den  >:(. Pat Colby menar att många sjukdomar och annat elände ofta beror på mineralbrist. Jag ska fortsätta leta efter boken i morgon.
Hoppas du hittar orsaken snart.

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #31 skrivet: 03 jan-13 kl 00:47 »
Om det är klibbal de äter... Klibbal innehåller garvämnen liknande det som finns i ek men inte fullt så starkt men det är inte nyttigt att äta i större mängder. Möjligtvis skulle de kunna reagera på det om de äter barken men det brukar mina rata, vet inte av ngt djur som normalt äter Al den brukar man få röja ner. Jag skulle spåna vidare på det där...om det är unga Alar skulle jag ta bort dem om hästarna äter på dem... Min mamma hade problem ett tag med att hennes hästar hade koliksymptom då hittade de ett typ vattenhål i hagen där det samlades dagvatten, när de stängslade bort det upphörde kolikanfallen, antagligen i det fallet så samlades det mycket bakterier i det stillastående vattnet som sällan torkade ut helt...

ankan69

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #32 skrivet: 03 jan-13 kl 11:27 »
Hittade boken i stallet. Tydligen jag min slarva som hade tagit ut den dit och glömt den där  :-[. Hittade lite mer information som kanske kan vara till hjälp. Kolik kan orsakas av bete som utsatts för konstgödning el för mycket kalkning.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #33 skrivet: 03 jan-13 kl 11:43 »
Bara här en snabbis. de äter inte på träden nu, de gjorde det en vända förra sommaren då gnagde de av barken på några ställen. Inga mängder.
I blodproverna testades det mesta vad beträffar vitaminer, det fanns ingen brist... undra om det gjordes på mineraler också, ska kolla det.

Betet är inte gödslat, vare sig med kostgödsel eller något annat än från djuren som gått där(hästar och får).
Tack alla för era ideer, fortsätt gärna :)

ankan69

  • Inlägg: 16
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #34 skrivet: 03 jan-13 kl 18:51 »
Här i min närhet i Småland finns det en klok kvinna som kanske kunde hjälpa dig. Det är hon som har översatt Pat Colbys böcker till svenska. Hon arbetar efter Pat´s läror och är väldigt kunnig och håller föreläsningar om ekologiskt lantbruk, minerallära osv. Kanske hon skulle kunna hjälpa dig!!? Jag letade i böckerna om orsaker till lågt värde av vita blodkroppar utan att hitta något svar, men denna kloka kvinna har säkert svaret på det. Om du vill kan jag PM:a dig hennes telefonnummer.  :)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #35 skrivet: 03 jan-13 kl 20:31 »
Har hästarna fått kolik när dom kunnat käka i sej sand o jord??
Beteendet är nämligen smittsamt .
Har haft det problemet själv nämligen.
Testa mitt "sand test" och skriv gärna vad du kom fram till.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #36 skrivet: 03 jan-13 kl 21:52 »
Lorita skrev om att det varit mkt kolik senaste åren, tänk om knasvädret spelat in? Så länge du inte bor långt norrut så har ju de senaste två åren varit väldigt blöta och milda, både sommar och vinter. Det kanske har gett mkt tillväxt i miljön av något som de inte är vana vid/inte tål?

Som flera var inne på med vattnet, kanske att det inte har frusit ordentligt och så har de fått i sig dåligt vatten nånstans? Med det blävädret som var både 2011 och 2012 så torkade ju marken aldrig upp på sommaren heller, inte där vi bor iaf (Uppsala) :(

Eller så är det en fantastisk blandning av allt möjligt, vilket vi inte hoppas på! :(

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #37 skrivet: 03 jan-13 kl 22:06 »
Har hästarna fått kolik när dom kunnat käka i sej sand o jord??
Beteendet är nämligen smittsamt .
Har haft det problemet själv nämligen.
Testa mitt "sand test" och skriv gärna vad du kom fram till.
åh, ursäkta trodde jag svarat på detta. Jo det kollades för ett tag sen. Det fanns lite sand och de åt loppfrö ett bra tag, det står i något inlägg. Hästen som obducerade hade ingen sand i tarmarna.
Har haft kolik alla olika årstider, tror inte att de äter sand och jord. Mer än det som följer med när de har fått mat på backen, det får de inte längre.
Lorita skrev om att det varit mkt kolik senaste åren, tänk om knasvädret spelat in? Så länge du inte bor långt norrut så har ju de senaste två åren varit väldigt blöta och milda, både sommar och vinter. Det kanske har gett mkt tillväxt i miljön av något som de inte är vana vid/inte tål?

Som flera var inne på med vattnet, kanske att det inte har frusit ordentligt och så har de fått i sig dåligt vatten nånstans? Med det blävädret som var både 2011 och 2012 så torkade ju marken aldrig upp på sommaren heller, inte där vi bor iaf (Uppsala) :(

Eller så är det en fantastisk blandning av allt möjligt, vilket vi inte hoppas på! :(

Ja, vattnet och blötan är en stark misstänkt men nu dricker de ju ordentligt av vanliga vattnet och jag har inte sett att de går och sörplar så mycket av något annat vatten. Men jag sitter ju inte i hagen och har örnkoll varje timme.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #38 skrivet: 04 jan-13 kl 13:49 »
Kassörskan på det lokala konsum tittade både en och två gånger när jag kom bärandes på jästen. Tog tjugo stycken, så tyckte det var smart att ta med kartongen de stod i. Hon fick iallafall något att fundera på.
Igår kväll fick de jäst och det slurpade dom i sig direkt. Kan ju hoppas det gör någon skillnad, kan ju knappast skada men jag hoppas verkligen att det hjälper något iallafall.

corillo

  • Inlägg: 88
    • Bohuslän
    • Vintermyren
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #39 skrivet: 04 jan-13 kl 14:35 »
Har du hästarna uppstallade? En kompis har hästar som inte klarar att stå på box utan att få kolik. Hennes går normalt på lösdrift och kan då röra sig hela tiden, men på box går naturligtvis inte detta. Bara en tanke som slog mig när jag läste..
Själv har jag hästar som står uppstallade utan problem.
Hoppas du finner orsaken till kolikanfallen!
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #40 skrivet: 04 jan-13 kl 15:07 »
jag hade en islänning med enorma problem med kolik.. efter jag gett henne loppfrö tre gånger om dagen så är problemen borta...kan vara ett tips kanske
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #41 skrivet: 04 jan-13 kl 17:23 »
Har du hästarna uppstallade? En kompis har hästar som inte klarar att stå på box utan att få kolik. Hennes går normalt på lösdrift och kan då röra sig hela tiden, men på box går naturligtvis inte detta. Bara en tanke som slog mig när jag läste..
Själv har jag hästar som står uppstallade utan problem.
Hoppas du finner orsaken till kolikanfallen!
Hästarna står uppstallade, nu går de ute mer än de gjort förut just för att de ska kunna röra sig så mycket det går. Nu går de ute ca 14 timmar per dygn. Jag har reflekterat lite över det du skriver men det är konstigt om åtta hästar som har stått uppstallade hela sina liv samtidigt ska börja få kolik och bli risiga av att stå inne.
tack, det hoppas jag med. :)

jag hade en islänning med enorma problem med kolik.. efter jag gett henne loppfrö tre gånger om dagen så är problemen borta...kan vara ett tips kanske
Jo loppfrön har de fått, iofs inte tre gånger om dagen men två. Det ska tydligen räcka med en gång om dagen också, men vi körde på två :)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #42 skrivet: 04 jan-13 kl 18:30 »
decembermånads sammanlagda veterinärräkningar...8245:-
Min veterinär jobbade inte under denna vecka, måste få tag i henne till veckan. Det här går ju inte längre...

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #43 skrivet: 05 jan-13 kl 06:45 »
Kassörskan på det lokala konsum tittade både en och två gånger när jag kom bärandes på jästen. Tog tjugo stycken, så tyckte det var smart att ta med kartongen de stod i. Hon fick iallafall något att fundera på.
Igår kväll fick de jäst och det slurpade dom i sig direkt. Kan ju hoppas det gör någon skillnad, kan ju knappast skada men jag hoppas verkligen att det hjälper något iallafall.

Hon funderar nog på varför du inte köpte socker samtidigt  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Aline

  • Inlägg: 65
    • Västerbotten
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #44 skrivet: 08 jan-13 kl 07:07 »
Hur går de i hagarna utomhus? Är det stora hagar? Om de går i små hagar och står stilla utomhus plus att de tuggar halmpellets kan det vara en orsak. Sen det tidigare fallet kan ju berott på något annat.

Men sen tror jag vädret spelat stor roll för många hästägare. Det varierar så kraftigt att det blir foderbyten för hästarna hela tiden egentligen. Ena dagen väldigt blött, en vecka senare går de och tuggar torrgräs flera veckor.
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #45 skrivet: 08 jan-13 kl 08:16 »
.....har du ekar i hagen? Eller ekollon? Vissa hästar utvecklar en kärlek till just ek och det är giftigt, framkallar kolik i stor mängd.

Själv har jag en unghäst som åt hösilage och hon blev jättedålig av hösilaget! Det var så torrt så hon fick troligen vätskebrist, hon fick gaskolik, och hon får numera uppblött foder och så ser vi till att ha vatten till henne at all times, nu är hon uppstallad men tidigare så såg jag till att hon hade färskvatten hela tiden, minsta dåligt vatten så drack hon inte. Hon hade dessutom kolik i våras när hon blev skrämd av räven och det var första varma dagen ute hon sprang i hagen tills hon var genomsvettig, jag såg det givietvis inte innan hon var dyngblöt redan, och sen nån timme senare hade hon kolik. Troligen då oxå pga vätskebrist.

Saltsten är jätteviktigt till dom hästarna så dom dricker ordentligt.

Bristen på vita blodkroppar torde dock vara nåt annat....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #46 skrivet: 08 jan-13 kl 13:40 »
Ryyseer...

Inte alls nå roligt med kolik, inget man önskar! Jag själv har en äldre pålle som gärna drar på sig kolik... Peppar peppar nu var det ett tag sedan...

första gången var en varning, han fick en känning när jag var bortrest, sommar och varmt, och så hade jag börjat ge honom lusern, hack.... tänkte inte på detta förrän några år senare..

andra gången han fick kolik så märkte jag det i absolut god tid, då var det stopp i blindtarmen! Hade varit en varm sommar och  tränat och tävlat och han hade nog inte fått i sig tillräckligt med vatten....

tredje gången, då var det vinter, sviiinkallt ute och lusern var med i bilden igen... tänkte inte märkvärt på det....

efter dessa omgångar så hade jag då bytt strategi, hösilage istället för hö, i samråd med vet. sedan så blöt lade jag all hans mat, varje giv, blött, soppa... Det var allt från havre, korn, kli, betfor och minelarler och salt osv... funkade bra i några år sedan...

frjärde gången... allt fortsatte med maten, hade slutat med lusern då jag givit honom de under korta perioder för muskelbyggnad, hull.. och så började jag ge honom lusern igen, pellets denna gång och koliken kom som ett brev på posten!

Denna gång fick jag tips av min super vet att själv slanga rumpan med ljummet vatten och parrafinolja och det gjorde jag och vips så blev han bra, nu har det gått två år sedan senaste, MEN jag är på min vakt heeela tiden, varje rörelse med maten som avviker får man hjärtat i halsgropen!

Och min gemensamma nämnare var LUSERN, min hästs magen fixar inte det...

hans kost består av en hel del annat b.la jästpulver för magen och tarmarna och ja... det funkar?!  och blötlagt foder och silage

jag är inte ett dugg avis på dej och som sagt så brukar de där kolik känningarna komma på en fredag em och hålla på hela helgen då vet. är som dyrast...


Lycka till nu
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #47 skrivet: 08 jan-13 kl 20:00 »
Hur går de i hagarna utomhus? Är det stora hagar? Om de går i små hagar och står stilla utomhus plus att de tuggar halmpellets kan det vara en orsak. Sen det tidigare fallet kan ju berott.....

De har ganska stort och rör sig en hel del, när det var först var lerigt och sen frös var de stilla ett tag för det var otrevligt att gå på men sen kom det ju snö. Halmpelletsen löses ju upp väldigt fort och det blir ju ingenting kvar att äta, har väldigt svårt att tillskriva våra problem halmpelletsen.
Jo, blötan kan absolut vara problemet... problemet är ju bara hur man löser det. Säger till gud?! :P


.....har du ekar i hagen? Eller ekollon? Vissa hästar utvecklar en kärlek till just ek och det är giftigt, framkallar kolik i stor mängd.

Själv har jag en unghäst som åt hösilage och hon blev jättedålig av hösilaget! Det var så torrt så hon fick troligen vätskebrist.....


Absolut inga ekar eller ekollon! det har jag  i trädgården så därför har jag en bit mark som är obrukbar runt huset men där får absolut inga hästar gå.
Hösilage har de ätit förut och mått bra av, dessutom är det inte jätte tort... iofs inte särskilt blött heller men det är ju inte hö. vatten har de och dricker ordentligt gör de också. Salt har de ju också så klart :)
Tråkigt för din häst men har hon hållit sig bra nu? de brukar ju vara värre när de är unghästar.

Ryyseer...

Inte alls nå roligt med kolik, inget man önskar! Jag själv har en äldre pålle som gärna drar på sig kolik... Peppar peppar nu var det ett tag sedan...


Hmm, skönt att du kom på detta med lucernet iallafall och att ni hittat en strategi som funkar :). Vad för jäst pulver är det han får?
De har ju gott om vatten och får betforn rejält uppblött, när de får kraftfoder är det också precis som ditt soppa. Ger aldrig pellets eller liknande torrt, rena dårskapet(men det är en annan tråd :p).

Pratade med min veterinär igen idag och nu får jag schampo till lillponnyn som dragits med utslag länge länge och vägrar ge med sig. Annars inväntar vi vattenprovet. Det är verkligen guld att ha en veterinär som lyssnar och iallafall låtsas bry sig(jag tror att hon är genuint intresserad) istället för andra tråkmånsar som bara tyckt att jag är en hysterisk brud! >:(

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #48 skrivet: 09 jan-13 kl 14:12 »
Hmm, skönt att du kom på detta med lucernet iallafall och att ni hittat en strategi som funkar :). Vad för jäst pulver är det han får?
De har ju gott om vatten och får betforn rejält uppblött, när de får kraftfoder är det också precis som ditt soppa. Ger aldrig pellets eller liknande torrt, rena dårskapet(men det är en annan tråd :p).

Pratade med min veterinär igen idag och nu får jag schampo till lillponnyn som dragits med utslag länge länge och vägrar ge med sig. Annars inväntar vi vattenprovet. Det är verkligen guld att ha en veterinär som lyssnar och iallafall låtsas bry sig(jag tror att hon är genuint intresserad) istället för andra tråkmånsar som bara tyckt att jag är en hysterisk brud! >:(

Ja verkliigen, jag älskar när vet är lite rund i tankesättet och inte så fyrkantig...

Jag har oxå helt tagit bort pellets (torrt) och annat sånt som är pressat och kan svälla...

Jästen är vanlig öljäst som man köper på granngården, luktar lite som kola tycker jag hahaha, han älskar det! Sen vet jag att jäst, vanlig bakjäst, levande bakterier ska vara jättebra för magen =)
har aldrig provat =)
Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

silky1

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #49 skrivet: 09 jan-13 kl 15:22 »
Jag har haft häst sedan jag varit liten. Har varit tonåring och inte alltid gjort allt rätt med hästarna. Men alltid försökt så gott man kunnat. Hästarna har alltid varit  friska. Aldrig haft kolik på någon häst sen jag fick min första egna för 12 år sedan.
Sen jag flyttade till gården för två år sedan har vi haft massor av problem och upprepade koliker, på olika hästar. Två har inte klarat sig.
Jag har haft kontakt med fler veterinärer än jag i princip kan räkna till och hundratusentals kronor har rasat iväg. Ingen hittar något, lite lite lite lågt/högt värde där och typ EN mask. Ingenting att ta på, ingenting som ska utlösa detta.
jag har alltid skött mina hästar bra men jag har aldrig skött dom så vansinnigt minutiuöst som jag gör nu, trots detta hade vi kolik igen häromdagen!
Senast innan det var i oktober och då strök min allra finaste Nordsvensk med.
Dom har tempererat vatten, bra foder, bra rutiner, mycket utevistelse... ja ni vet så där som det ska vara och lite till.
Jag blir tokig, jag känner mig så maktlös.... Jag lyssnar på massor av människor, "alla" säger olika många säger samma. Men inget verkar hjälpa.
Vet inte riktigt varför jag startar tråden, kanske vill jag bara skriva av mig och kanske få medömkan men jag hoppas nog också att någon ska komma med ett super tips.
I morgon är det bara på till våran vanliga veterinär igen, så får hon komma hit och kolla läget IGEN...
Hej. jag hade en häst installad i Stockholm, ingen jättestall men ett 15 tal hästar, upprepade kolikanfall, sedan flyttade vi till Småland, stallade upp i ett litet stall med lugnt tempo och kolik upphörde, aldrig mer, hade hästen typ 10 år till, ingen kolik. Stress är en orsak, för mycket kraftfoder en annan, hästarna behöver bra grovfoder med fri tillgång, mineraler och foderjäst och vatten, så har du alltid friska hästar med fina tänder och fina magar.

silky1

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #50 skrivet: 09 jan-13 kl 15:25 »
Hej. jag hade en häst installad i Stockholm, ingen jättestall men ett 15 tal hästar, upprepade kolikanfall, sedan flyttade vi till Småland, stallade upp i ett litet stall med lugnt tempo och kolik upphörde, aldrig mer, hade hästen typ 10 år till, ingen kolik. Stress är en orsak, för mycket kraftfoder en annan, hästarna behöver bra grovfoder med fri tillgång, mineraler och foderjäst och vatten, så har du alltid friska hästar med fina tänder och fina magar.
Och inte minst fint lugnt psyke utan kraftfoder, ett halvt kilo kraft om dan är på tok för mycket!

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #51 skrivet: 09 jan-13 kl 19:55 »
Ja verkliigen, jag älskar när vet är lite rund i tankesättet och inte så fyrkantig...

Jag har oxå helt tagit bort pellets (torrt) och annat sånt som är pressat och kan svälla...

Jästen är vanlig öljäst som man köper på granngården, luktar lite som kola tycker jag hahaha, han älskar det! Sen vet jag att jäst, vanlig bakjäst, levande bakterier ska vara jättebra för magen =)
har aldrig provat =)
Ja och det behövs verkligen nu, någon som kan hjälpa och tänka utanför ramarna.
Okej, öljäst.. det har jag nog missat. Nu får de just vanlig bakjäst.

hästarna behöver bra grovfoder med fri tillgång, mineraler och foderjäst och vatten, så har du alltid friska hästar med fina tänder och fina magar.
Det var nog det dummaste jag hört...
Så bara dom får grovfoder med fritillgång, mineral, foderjäst och vatten... Då finns det inga problem längre? Eller svara inte på det, vilka attans dumheter.Vet du ens hur hästtänder växer?
men men,jag får väl tacka för svaret och läsa de andra istället.

Och inte minst fint lugnt psyke utan kraftfoder, ett halvt kilo kraft om dan är på tok för mycket!
I min värld beror behovet av mängden kraftfoder på innehållet i höet och mängde arbete en häst utför.


Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #52 skrivet: 09 jan-13 kl 23:29 »

I min värld beror behovet av mängden kraftfoder på innehållet i höet och mängde arbete en häst utför.

Helt rätt!


Är det din kolikhäst som hade högt ck-värde? Se mitt svar i andra tråden.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #53 skrivet: 11 jan-13 kl 19:09 »
...håller med dig, mängden kraftfoder får man ju väga efter analys av grovfodret och hästens arbete....jösses.

Jag vågar knappt andas om det men jo min Annie är peppar peppar ta i trä bättre och vi har hållt hennes mage i schack hela hösten. Ser dock till så hon får sin blötmat varenda kväll och ser till så hon har vatten som inte är fruset och jättekallt i baljan nu på vintern, så man så att säga vattnar henne några gånger per dag när hon är ute. Jätteviktigt. Hon får en halv dl betfor om dagen plus en halv dl musli och så mineraler, foderkalk och foderjäst, foderstat uträknad efter konstens alla regler på .........jordbruksverkets hemsida eller nåt sånt? Hon jag har hästen hos har nån sån sida där man kan få hjälp med det. Antingen var det jordbruksverket eller möjligen SLU Ingen foderproducent utan en neutral sida....

Håller tummar tassar och tår för dig och din häst!

Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #54 skrivet: 12 jan-13 kl 12:49 »
Jaha, hittade shettisen i fullfärd med att äta bajs idag!!Alla andra hästar stod och åt hö, det finns som sagt gott om hö nästan hela dagen men nej, han åt bajs.
Dessutom är han svullen i spott eller lymfkörtlarna på bådasidorna om ganascherna, vilket det är kan jag inte känna.
Någonting är ju uppenbarligen fel... varför kan jag inte komma till botten på problemet?
Bara på och ringa veterinären på måndag igen, snart får jag heltidsanställa henne.

...håller med dig, mängden kraftfoder får man ju väga efter analys av grovfodret och hästens arbete....jösses.

Jag vågar knappt andas om det men jo min Annie är peppar peppar ta i trä bättre och vi har hållt hennes mage i schack hela hösten. Ser dock till så hon får sin blötmat varenda kväll och ser till så hon har vatten som inte är fruset och jättekallt i baljan nu på vintern, så man så att säga vattnar henne några gånger per dag när hon är ute. Jätteviktigt. Hon får en halv dl betfor om dagen plus en halv dl musli och så mineraler, foderkalk och foderjäst, foderstat uträknad efter konstens alla regler på .........jordbruksverkets hemsida eller nåt sånt? Hon jag har hästen hos har nån sån sida där man kan få hjälp med det. Antingen var det jordbruksverket eller möjligen SLU Ingen foderproducent utan en neutral sida....

Håller tummar tassar och tår för dig och din häst!

Ulrica
Skönt att höra att det gått bra för din häst, om inte annat så hitills. Man vågar ju faktiskt inte andas om sånt nästan, vi har inte haft någon kolik känning alls den här veckan. HURRA! men det är ju dryga dygnet innan veckan är slut  :o
Har ju välisolerad balja som jag fyller på med några delar uppkokat vatten och fyller på när temperaturen sjunker.
SLU tror jag det är du menar, den har jag varit med och tittat på. Har fått hjälp med foderstaten, minns inte vilket program de hade men eftersom vi inte landade på 5kg hö och 7kg kraft tjosanhoppsan, så gissar jag att det var oberoende :p

Helt rätt!


Är det din kolikhäst som hade högt ck-värde? Se mitt svar i andra tråden.
Alla mina hästar ligger högt i det värdet, med eller utan kolik. Det ska väl tas om nu under januari eller februari, så vi ser hur det ändrat sig. Sjukan som tipsades om i andra tråden, kändes inte som att det passade inte. De rör sig ju obehindrat, utom att dom är slöa.. så vem vet. Får ta upp det med min veterinär iallafall.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #55 skrivet: 13 jan-13 kl 00:03 »
Jaha, hittade shettisen i fullfärd med att äta bajs idag!!Alla andra hästar stod och åt hö, det finns som sagt gott om hö nästan hela dagen men nej, han åt bajs.
Dessutom är han svullen i spott eller lymfkörtlarna på bådasidorna om ganascherna, vilket det är kan jag inte känna.
Någonting är ju uppenbarligen fel... varför kan jag inte komma till botten på problemet?
Bara på och ringa veterinären på måndag igen, snart får jag heltidsanställa henne.

Har shettisen fått kramplösande för kolik? Nu var det ju på båda sidor, hade det varit ensidigt hade det kunnat vara tromboflebit (eller hette det troboflebit?). En kärlskada som kan uppstå om ett medel (som är vävnadsretande) som ska injiceras direkt i blodet hamnar lite snett. Det blir alltså som en liten blodpropp.

Dubbelsidig svullnad brukar bero på något de ätit i hagen eller på bete.

Alla mina hästar ligger högt i det värdet, med eller utan kolik. Det ska väl tas om nu under januari eller februari, så vi ser hur det ändrat sig. Sjukan som tipsades om i andra tråden, kändes inte som att det passade inte. De rör sig ju obehindrat, utom att dom är slöa.. så vem vet. Får ta upp det med min veterinär iallafall.

Det låter ju mer som ett virus då eller möjligen ett symptom på att de fått i sig ex.vis dåligt vatten.
Stackars dig och dina hästar, det måste kännas hopplöst att inte kunna ringa in vad det beror på!

Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #56 skrivet: 14 jan-13 kl 09:44 »
Kom på en sak till har säkert din vet redan tänkt på men iaf, parasiter ??? har ni tagit några extra parasitprover? det finns parasiter bla bandmask (tror jag) som kan ge difusa märkliga symtom men som inte syns på ett vanligt träckprov, hade en kompis vars hästar blev oförklarligt dåliga, kolik och svullnade i benen bla och då berättade vet att inte alla parasiter syns vid träckning och inte heller dör av vanligt maskmedel det är inte alls säkert att man märker av ngt heller eller ser ngt i avföring och dyl förrän efter symptomen kommer...

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #57 skrivet: 14 jan-13 kl 15:58 »
Kom på en sak till har säkert din vet redan tänkt på men iaf, parasiter ??? har ni tagit några extra parasitprover? det finns parasiter bla bandmask (tror jag) som kan ge difusa märkliga symtom men som inte syns på ett vanligt träckprov, hade en kompis vars hästar blev oförklarligt dåliga, kolik och svullnade i benen bla och då berättade vet att inte alla parasiter syns vid träckning och inte heller dör av vanligt maskmedel det är inte alls säkert att man märker av ngt heller eller ser ngt i avföring och dyl förrän efter symptomen kommer...

Jo det var iofs något av det första, men det är bra säg iallafall för man vet aldrig.
Kollade förra året, inget behov av maskning. Kollade igen för inte så länge sen, inget behov. Avmaskade ändå med något monster medel jag aldrig haft förut, just utifall att det ändå är något där.
Tre maskar hittades i den obducerade hästen.


Vilkhyttan

  • Inlägg: 202
    • Östergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #58 skrivet: 15 jan-13 kl 04:18 »
Och ni har även provtagit för stora blodmasken och så, antar att de borde ha sett på obduktion om slemhinnan vara retad av blodmask men annars kan den ge upphov till kolik  :P slut på idéer och hästen får inte vitlök?

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #59 skrivet: 15 jan-13 kl 09:47 »
Och ni har även provtagit för stora blodmasken och så, antar att de borde ha sett på obduktion om slemhinnan vara retad av blodmask men annars kan den ge upphov till kolik  :P slut på idéer och hästen får inte vitlök?

Jepp, bägge gånger. Dessutom är jag ganska säker på att medlet vi fick är verksamt mot den också.
Absolut ingen vitlök :)
Tack för ideerna!

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #60 skrivet: 16 jan-13 kl 09:20 »
När det gäller mask (som jag ändå inte riktigt tror på men i brist på annat då man ju hugga varje halmstrå som finns tillgängligt) så är det värt att veta att bandmask allt som oftast inte syns på ett vanligt träckprov. Då får man beställa ett specialträckprov. Den avmaskar man mot i omgångar (ägg, vuxna maskar etc.).

Min förra unghäst nollade efter bete och flyttade sedan till en ny hage. Han hade över 2000 epg till våren...

Alice-Tore

  • Inlägg: 56
    • Gästrikland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #61 skrivet: 17 jan-13 kl 15:14 »
Jo det var iofs något av det första, men det är bra säg iallafall för man vet aldrig.
Kollade förra året, inget behov av maskning. Kollade igen för inte så länge sen, inget behov. Avmaskade ändå med något monster medel jag aldrig haft förut, just utifall att det ändå är något där.
Tre maskar hittades i den obducerade hästen.

Jag har gjort träckprov på min häst och några extra när han varit i kolikstatie men han har haft väldigt låga värden om inte nått på träckprov...

Här hos oss har vi Häst, Hund, två Getter, Höns (Hedemora+lohmann), en vild tamkanin och ja resten av familjen förståss ;)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #62 skrivet: 17 jan-13 kl 16:08 »
När det gäller mask (som jag ändå inte riktigt tror på men i brist på annat då man ju hugga varje halmstrå som finns tillgängligt) så är det värt att veta att bandmask allt som oftast inte syns på ett vanligt träckprov. Då får man beställa ett specialträckprov. Den avmaskar man mot i omgångar (ägg, vuxna maskar etc.).

Min förra unghäst nollade efter bete och flyttade sedan till en ny hage. Han hade över 2000 epg till våren...

Åh jäklar det var rätt rejält det... spännande att veta. Sånt där är ju sällan man läser sig till i böcker osv. Man gör ett träckprov och känner sig trygg. Ska kolla om inte det var med på provet vi tog, jag minns snart inte vad vi gör.
Ska ta och läsa på lite om bandmask... man vet ju aldrig. Fast samtidigt fanns det i den som dog nästan ingen mask.

Obehaglig fråga må hända men jag kom precis att tänka på det. mask,ägg och larver i en häst som dör, hur länge finns de kvar?
det tog väldigt lång tid med obduktionen på min häst, men maskena dör väl och "konserveras" med hästen när den hålls kyld?eller växer de vidare och frodas? för inte dör de väl och försvinner?

bizzy2

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #63 skrivet: 23 feb-15 kl 13:56 »
Fy vad jobbigt. Jag har haft tur att slippa sånt, jag ger bara lite kraftfoder 1 gång om dagen. Kokt korn kross, betfor, vetekli, linfrö, morötter och psylliumfrön. Jag vet att det finns olja som veterinärer ger vid kolik. Den oljan är inte smältbar utan passerar tarmen och hjälper till att smörja den. Kraftfodret ger jag ganska blött och gärna varmt. Du tror inte hästarna äter fruset gräs? det ger kolik om de inte har ätit och druckit ordentligt innan. Jag håller tummarna för er och det är inga mängder med kraftfoder jag ger o:)

Zojp

  • Inlägg: 22
    • -
SV: Kolikhäst...igen!
« Svar #64 skrivet: 16 mar-15 kl 14:16 »
Hur har det gått? Har du hittat någon förklaring? (Håller tummen, för kolik är ett he-te)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser