Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kol till höns ??  (läst 23587 gånger)

Vitryss

  • Gäst
Kol till höns ??
« skrivet: 06 jan-07 kl 00:47 »
I till exempel boken Höns nämns att hönsen ska ha tillgång till kol. Då undrar jag, inte menas det väl att man ska raka askan ur spisen och ge hönsen sådant kol. Det innehåller ju lut och annat skadligt jox som kan ställa till det i magen. Gör det inte?

Jag frågar på Apoteket. Där säger man att det givetvis är aktivt kol som menas.
Men aktivt kol säljs inte längre på apotek eftersom det visst inte längre anses ha någon medicinsk verkan.

Eller missuppfattade jag det hela? "Fråga på färghandeln", säger man hursomhelst på Apoteket.
På färghandeln vet man besked. Jo, det är aktivt kol, säger färghandlaren och tar fram en halvstor plastförpackning med aktivt lättkol. "Sånt här köper dom när kossorna är dåliga i magen".

Var i den asiatiska djungeln fick den ursprungliga hönan fick tag i aktivt kol?
« Senast ändrad: 18 jul-13 kl 11:39 av Sirpa »

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
SV: Kol till höns ??
« Svar #1 skrivet: 06 jan-07 kl 01:19 »
Jag har hört denna rekomendation från diverse håll tidigare.
Och har liksom dig alltid förundrats i orimligheten att vilda hönsfåglar inte skulle vara i behov av kol medans tamhöns (enligt vissa) inte klarar av sin matsmältning utan.

Som jag ser det så förhåller det sig så här.
-Mina höns har aldrig fått koltillskott.
-Dom mår bra.
-Eventuella diareér går förr eller senare alltid över av sig självt (så tillvida hönan inte lider av en allvarligare sjukdom vilket kol knappast kan bota hursomhelst), har aldrig haft en höna som skitit ihjäl sig.
-Jag anser inte att kol är ett nödvändigt kosttillskott för höns.

Men å andra sidan så kan nog kol knappast vara direkt skadligt så om folk vill ge sina fåglar det så är väl det ok.
Men nödvändigt....nope, inte enligt mina erfarenheter.

/Fred



Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
SV: Kol till höns ??
« Svar #2 skrivet: 06 jan-07 kl 02:53 »
jomen vilda djur som blir sjuka kan lättare förse sig med det de nu behöver för att bli friska...en stubbe som brunnit nångång innehåller rester av kol, eller kanske de behöver en viss sorts sand, eller en viss sorts insekt som finns i en viss sorts pöl..

medans tamdjur bara har sin lilla inhägnad att leta medicin på, och är bortskämd med att maten kommer från himlen och kanske tappat lite av sin kunskap om hur man blir frisk
Tror inte riktigt på det (läs "inte alls") :P).
Ger man fåglarna tillgång till omgivningen så är min erfarenhet att dom vet precis vad dom bör leta för oavsett om dom är av gammal lantras eller nyare framtagna leghorns.
Visst nykläckta kycklingar är väl inte intelligentare än storstadsbarn men dom fattar galloppen och anpassar sig så funkar det nästan alltid väldigt bra.

Jag tror inte att bortklemande och medicinering mot allt som kan vara skadligt är en bra väg att gå för varken människor eller höns. Vad gäller människor kan jag inte påverka så mycket, men vad gäller mina höns så är jag övertygad om att mitt medgivande till naturligt urval skapar starkare och livskraftigare fåglar.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Kol till höns ??
« Svar #3 skrivet: 06 jan-07 kl 09:15 »
När man är nybörjare så sväljer man allt , som står.
Jag trodde också att hönsen SKULLE ha tillgång till kol.
När jag senare tog reda på hur det förhöll sig så fick jag svaret :
höns behöver inte tillgång till kol.
Det finns att beställa på Granngården
om man tycker att de obsolut ska ha kol.
Det är mycket som dras i långbänk här
men visst är det kul att läsa om allas uppfattning.
Det är väl det som är meningen.

Hoppas att ni har krya fjäderfän inför våren

Lycka ;D
Hedemorahöns

Helenan

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #4 skrivet: 06 jan-07 kl 09:45 »
Jag har någon gång ibland slängt in en kålbit som blivit kvar när jag eldat i spisen. Alltså inte sotrester. Den har försvunnit. Om de nu pickar på kolbitarna så tror jag att de har behov av det och ska ha det. Jag skulle aldrig köpa sådant på färghandeln då tror jag det kan förväxlas av hönsen och de får för sig att det är mat eller något...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kol till höns ??
« Svar #5 skrivet: 06 jan-07 kl 10:08 »
Där säger man att det givetvis är aktivt kol som menas. Men aktivt kol säljs inte längre på apotek eftersom det visst inte längre anses ha någon medicinsk verkan. Eller missuppfattade jag det hela?

Du hörde helt rätt !
Idag så har man sett att Aktivt kol är ganska verkningslöst på diarre..
Idag används "Dihydrostreptomycin" till djur,
(inte till höns dock ?)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #6 skrivet: 06 jan-07 kl 10:35 »
Enligt FASS:

Den aktiva substansen är dihydrostreptomycin som tillhör gruppen aminoglykosider. Dihydrostreptomycin utövar en baktericid effekt genom att ingripa i bakteriernas proteinsyntes. Dihydrostreptomycin är verksamt mot ett stort antal grampositiva och gramnegativa bakterier. Clostridier, anaeroba bakterier och Pseudomonas aeruginosa är resistenta. Tendens till snabb resistensutveckling föreligger. Dihydrostreptomycinsulfat absorberas praktiskt taget inte alls från magtarmkanalen.

"Snabb resistensutveckling" betyder baskeluskerna 1, människan 0, igen.

Våra höns har aldrig fått något aktivt kol. Höns som får kol äter det säkert, de provsmakar ju allt som verkar någorlunda ätbart.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kol till höns ??
« Svar #7 skrivet: 06 jan-07 kl 11:05 »
"Snabb resistensutveckling" betyder baskeluskerna 1, människan 0, igen.
Och  ???
Det förutsätter ju att någon använder det länge....en normalkur är ju på 3 dagar.
Är inte djuret bra då är ju orsaken till diarren något annat!..allvarligare som då ska fortsätta att följas upp.
Inte ge tabletter flera dagar det lönar sig inte......

Det här är ju hönstråden
så jag kan ju också liksom du Ulric tillägga att mina höns har aldrig fått vare sig dihydrostreptomycin eller aktivt kol.
Dom har helt enkelt inte haft diarre...  :)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #8 skrivet: 06 jan-07 kl 12:03 »
Och  ???

Och då har man, i likhet med vänstergängade skruvutdragare, kvar ursprungsproblemet plus ett som inte fanns där från början.

Det oroar mig att man medicinerar mot mer eller mindre harmlösa tillstånd. Man framställer en osårbar fiende genom genetisk manipulation.

Mina höns har inte heller diarré. Jag har haft diarré och överlevt. Förhoppningsvis skulle hönsen göra det också, och skulle någon inte göra det så är det väl bra att det är de motståndskraftiga som är kvar. Det är samma krigföring som baskeluskerna utnyttjar.

Vitryss

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #9 skrivet: 06 jan-07 kl 12:23 »
Jag har någon gång ibland slängt in en kålbit som blivit kvar när jag eldat i spisen. Alltså inte sotrester. Den har försvunnit. Om de nu pickar på kolbitarna så tror jag att de har behov av det och ska ha det. Jag skulle aldrig köpa sådant på färghandeln då tror jag det kan förväxlas av hönsen och de får för sig att det är mat eller något...
Jo, men det är skillnad på kol och kol. Den kol du rakar ur spisen innehåller lut och är i min värld hälsovådlig för höns eftersom lut är frätande. Jag ser framför mig blödande tarmslemhinnor.
Du har inte "framställt" aktivt kol genom att göra brasa i spisen. Aktivt kol, som numera alltså bara finns att inskaffa i färghandeln, är renat från lut. Förmodligen från annat också, men det vet jag inget om. Hur den proceduren funkar vet jag inte heller något om. Hursomhelst är det skillnad på spiskol och aktivt kol. Det ena är giftigt - åtminstone vanskligt att inta, det andra inte giftigt, men förmodligen till ingen nytta alls.
« Senast ändrad: 06 jan-07 kl 12:37 av Vitryss »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kol till höns ??
« Svar #10 skrivet: 06 jan-07 kl 13:22 »
Öhhh...näe. Aska innehåller inte lut, däremot blir det lut om det blandas med vatten.
Aska och kol är, så vitt jag kan förstå, inte samma sak. Jag tror inte att höns far illa av att picka i sej kolbitar man plockat ur kakelugnen, men jag ger det inte till mina kackeltanter för att jag inte tycker dom verkar behöva det, men det är ju en annan sak.


(Lite OT: På en påse med aktivt kol jag hittade i en affär stod det med stora bokstäver: "Det är inte tillåtet att använda aktivt kol för att rena hemtillverkad sprit!" ;D ...och vad har dom annars tänkt att man ska använda den till, dom flesta har ju inte höns...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vitryss

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #11 skrivet: 07 jan-07 kl 12:52 »
Öhhh...näe. Aska innehåller inte lut, däremot blir det lut om det blandas med vatten.
Aska och kol är, så vitt jag kan förstå, inte samma sak. Jag tror inte att höns far illa av att picka i sej kolbitar man plockat ur kakelugnen, men jag ger det inte till mina kackeltanter för att jag inte tycker dom verkar behöva det, men det är ju en annan sak.


(Lite OT: På en påse med aktivt kol jag hittade i en affär stod det med stora bokstäver: "Det är inte tillåtet att använda aktivt kol för att rena hemtillverkad sprit!" ;D ...och vad har dom annars tänkt att man ska använda den till, dom flesta har ju inte höns...)

Snackade just med Giftinformationscentralen (Karolinska Sjukhuset Stockholm Tel:08-33 12 31) och där sa man: "Att få i sig kol från spisen/kakelugnen är inte farligt om det händer en enstaka gång och inte i för stor mängd, men det är så att säga absolut inget att rekommendera."

« Senast ändrad: 07 jan-07 kl 12:53 av Vitryss »

Helenan

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #12 skrivet: 07 jan-07 kl 14:17 »
Kol ur spisen innehåller i alla fall inte lut. Kol är nämligen ett grundämne och heter altså C och är det allt levande består av. Det är en urgammal huskur att använda kol när barnen slickat på tändstickor eller annat farligt.

Aska är en annan sak och är jätte bra att använda för att skrubba glasen rena från sot i kaminen.

Vitryss

  • Gäst
SV: Kol till höns ??
« Svar #13 skrivet: 07 jan-07 kl 21:49 »
Kol ur spisen innehåller i alla fall inte lut. Kol är nämligen ett grundämne och heter altså C och är det allt levande består av. Det är en urgammal huskur att använda kol när barnen slickat på tändstickor eller annat farligt.

Aska är en annan sak och är jätte bra att använda för att skrubba glasen rena från sot i kaminen.

Jamen det är detsamma som att säga att vatten heter H2O och kan aldrig vara förorenat?
Det är intressant med gamla huskurer.
Men bara för att huskurer är gamla är dom inte jämt bra. Som tidigare sagts här i tråden säljer inte Apoteket aktivt kol längre för det anses inte ha någon medicinsk verkan.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kol till höns ??
« Svar #14 skrivet: 31 jul-07 kl 17:59 »
Hej, varför ska man ge kol till hönsen, har aldrig hört det förut./ Annika

Man behöver inte alls ge hönsen kol  ;)

Förr trodde man att kol var bra mot diarre, men nu VET man att det är verkningslöst både på djur o människor.

Däremot är "medicinskt kol"* bra, om man ätit i sig något giftigt ämne som kol kan binda.
Man ska inte äta grillkol (innehåller kemikalier) eller träkol (innehåller tjära)... :-\

*Köps på apoteket.
« Senast ändrad: 31 jul-07 kl 18:10 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Träkol dåligt?
« Svar #15 skrivet: 08 maj-09 kl 03:00 »
Jag har haft krossat träkol till hönorna då det rekommenderats i "Höns". I tidigare tråd här tyckte flera att det var inget bra utan att man skulle använda apotekets aktiv kol...

Nu undrar jag - vad är skillnaden?
Jag använder inte massproducerat träkol av blandved utan ren bjorkträkol som producerats i lokal mila. Det borde göra susen om en höna känner behov att stoppa lös mage?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Träkol dåligt?
« Svar #16 skrivet: 08 maj-09 kl 05:26 »
Tror inte att det är många här som har kol till hönsen.
Rätta mig om jag har fel. 8)
Hedemorahöns

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Träkol dåligt?
« Svar #17 skrivet: 08 maj-09 kl 17:44 »
Jag använder också träkol till hönsen, dom äter inte mycket men det finns om dom behöver. Kolen är egenproducerad från mila och måste väl vara en ren naturprodukt som inte är skadligt för höns, de lever än i alla fall.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Träkol dåligt?
« Svar #18 skrivet: 10 maj-09 kl 17:44 »
Jag har haft krossat träkol till hönorna då det rekommenderats i "Höns". I tidigare tråd här tyckte flera att det var inget bra utan att man skulle använda apotekets aktiv kol...
Nu undrar jag - vad är skillnaden? 

Man ska INTE äta
grillkol (innehåller kemikalier)
eller träkol från ved (innehåller tjära/lut)..

Det är aktivt kol man ska använda vid förgiftningar (t.ex procol) som är renat från lut.
« Senast ändrad: 13 okt-11 kl 10:56 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Träkol dåligt?
« Svar #19 skrivet: 10 maj-09 kl 18:43 »
Vet inte hur det är med höns men nog duger träkol till människor i nödfall (alltså inte köpta grillkol):

Citera
Magbesvär
Diarré och kräkningar
Blåbär, Blodrot, Gullris, Träkol (krossade bitar
från elden kan sväljas och har samma effekt som
koltabletter)


http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf  sid 188

Finns ju tjärpastiller så det är väl inte dödligt i små mängder, och är man riktigt magsjuk så är man inte pjåskig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser